Vuoden 1917 tapahtumista seminaari 7.3.

Vallankumouksista itsenäisyyteen: vuoden 1917 tapahtumat Suomessa ja Venäjällä

Suomi-Venäjä seuran Venäjän historian osasto järjestää 7.3.2017 yhteistyössä Historiallisen Yhdistyksen ja Suomen Historiallisen Seuran kanssa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaan liittyvän seminaarin Vallankumouksista itsenäisyyteen: vuoden 1917 tapahtumat Suomessa ja Venäjällä.

Tieteiden talo, Kirkkokatu 6, sali 104, klo 16-20.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy, tervetuloa!

Ohjelma:

Klo 16 Tilaisuuden avaus, Venäjän historian osaston puheenjohtaja Kristiina Kalleinen

16.05 – 16.35  Avausesitelmä emer.prof. Max Engman, Kuinka keisarikunta puretaan?

16.35 – 17.00 Venäjän Tiedeakatemian Pietarin Historian Instituutin johtava tutkija  Vladimir Tshernjaev, Революция 1917 года: крушение демократической альтернативы в России и Финляндия (Vuoden 1917 vallankumous: demokraattisen vaihtoehdon romahdus Venäjällä ja Suomessa), esitelmän tulkkaa suomeksi kääntäjä Toivo Tupin.

17.10 – 17.40  Dos. Eino Ketola, Sosialidemokraatit ja Suomen itsenäisyys

17.40 – 18.00 kahvitauko

18.00 – 18.20 Prof. Matti Lackman, Kullervo Mannerin käsityksen muuttuminen Suomen valtiollisesta ja kansainvälisestä asemasta

18.30 – 18.50 Prof. Martti Häikiö, P. E. Svinhufvud itsenäisyysmiehenä

19.00  – 19.30 Venäjän Tiedeakatemian Petroskoin historian instituutin vanhempi tutkija Jelena Dubrovskaja, Российские военные в Финляндии и Февральская революция 1917 года, (Venäläiset sotilaat Suomessa ja Helmikuun 1917 vallankumous), esitelmän tulkkaa suomeksi kääntäjä Toivo Tupin.

19.30 – 20 Keskustelu ja seminaarin päättäminen. Keskustelua johtaa Historiallisen Yhdistyksen varapuheenjohtaja Ville Vuorensola.

Huom! Maaliskuun alussa ilmestyy prof. Matti Lackmanin elämäkerta Kullervo Mannerista (”Kumouksellisen muotokuva”, kustantamo Amanita) sekä professori Martti Häikiön elämäkerta P. E. Svinhufvudista (”Suomen Leijona”. kustantamo Docendo).

Comments are closed.