Gradupalkinto FM Noora Viljamaalle Turun yliopistoon

Historiallinen yhdistys ja Historian opiskelijoiden liitto (HOL) ovat myöntäneet palkinnon lukuvuoden 2019–2020 parhaasta historia-alan pro gradu työstä FM Noora Viljamaalle Turun yliopistoon. Viljamaan pro gradu -tutkielma “Sotatoverit: Sotakoirat, sotilaat ja sodan kokemus talvi- ja jatkosodassa” nosti keskiöön sota- ja maskottikoirat ja näiden pieneläinten merkityksen sotilaille.

Perusteluina työn palkitsemiseen nousivat sen ansiot lähestyä aihetta empaattisesti ja raikkaasti, tunne- ja kokemushistoriallisten teorioiden valossa. Sotilaan ja koiran suhde sävyttyy monipuolisesti ja inhimillisesti ja saa jopa sankarillisia ulottuvuuksia. Viljamaa nostaa esiin koskettaviakin tunnetasoja ihmisen ja eläimen herkästä suhteesta kriisin aikana sekä sävyttää ymmärrystämme sotakokemuksesta moniulotteisemmaksi.

Historiallinen yhdistys onnittelee lämpimästi voittajaa!

Comments are closed.