På Svenska
In English
Historiallinen Yhdistys 
			ry - Alkuun
Yhdistyksestä
Hallinto Julkaisut Seminaarit
Julkaisut
Historiallisia 
		Arvosteluja
Historiallisia 
		Papereita
Ennen ja nyt

.


 


Historiallisia Arvosteluja 3/1999: Suomi-neito ja suojelusikä

Suomen valtiollisen historian lapsenomaisuudesta


laatinut Ilkka Levä
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412

Juha Ala: Suomi-neito ja suojelusikä. Sortovuosien psykohistoriaa. Gaudeamus: Helsinki,1999. 270 sivua.

Tutkija Juha Alan kirja Suomi-neidosta ja suojelusiästä perustuu hänen Juha Siltalan ohjauksessa tekemäänsä lisensiaattityöhön. Ei liene yleistä, että lisensiaattitutkimuksia painetaan kirjaksi. Tässä tapauksessa asian ymmärtää, niin harvinaisen kypsästi ja perusteellisella lähdetyöskentelyllä Ala tutkimuskysymystään naisasianaisten lastensuojelutyön ja valtiollisen tilanteen yhteenliittymisestä lähestyy. Mutta mitä tämä psykohistoria oikein on?

Lyhyesti sanoen se on lapsenomaisten kokemistapojen todesta ottamista historiaan vaikuttavina voimina. Ala lähtee kirjassaan liikkeelle kytkemällä ryhmäfantasioiden tutkimuksen kriminologiseen lähestymistapaan, eli ajatukseen rikoslain käytöstä symbolisen politiikan välineenä. Tätä kautta hän lähtee etsimään laajasta empiirisestä aineistostaan alaikäisiin kohdistuvien siveellisyysrikoksien ja venäläistämispolitiikan yhteyksiä julkisessa keskustelussa syntyvällä ryhmäfantasiatasolla. Ryhmäfantasiat ovat ihmisten yhdessä jakamia fantasioita, joiden avulla he käsittelevät ryhmässä (objektiivisten tehtävien lisäksi) subjektiivisia lapsuudesta kumpuavia toiveita ja haluja eli jonkinlaista heissä vaikuttavaa kokemiskaavaa. Ryhmän jakaman fantasian synty ja ylläpito edellyttää jäsenten välistä kanssakäymistä, ja siihen voi sisältyä sekä tietoinen että tiedostamaton osa. Ryhmäfantasia kehittyy ja muuttuu dynaamisesti ryhmässä tapahtuvan tiedostamattoman kommunikaation vaikutuksesta. Alan pyrkimyksenä on tutkia sortovuosien psykodynamiikkaa naisasianaisten kautta tarkastelemalla erityisesti psyykkisen hajoamisen ja koossapysymisen välistä jännitettä. Fantasia Suomen kansasta ja valtiosta omalaatuisena kansallisena kokonaisuutena toimi Alan mukaan kansallismielisille piireille minäkehikkona, jonka avulla toimia järjesteltiin mielekkäiksi pyrkimyksiksi.

Tutkimus jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa Ala luotaa tutkimusaikansa kollektiivista fantasiamaailmaa. Alan empiirinen huolellisuus dokumentoinnissa avaa kansallisen ryhmäfantasian kausaliteetin näkyville. Pääsääntöisesti kronologisesti etenevä teksti kertoo kuinka siveellinen järjestys horjui Bobrikoffin venäläistämistoimenpiteiden seurauksena, kuinka tästä seurasi "hirviöiden nousu" ja valtiollisen hermotaudin oireilu, jonka aikana "kuiluja repeili Suomen valtiolaivaan". Seuraavaksi siveellisyys seksualisoitui, ja koska myös politiikka oli siveellistä senkin kuvasto seksualisoitui. Seksualisoituminen näkyi erityisen selvästi Voikkaan lakon yhteydessä ja valtiopäiville jätetyssä esitysehdotuksessa rikoslain 20 luvun 7 pykälän muutosehdotuksesta, josta Ala tutkimuksensa punaista lankaa lähtee kerimään auki. Kansallinen harmonia järkkyi uudelleen toisella sortokaudella venäläistämisen jatkuttua. Tuntui kuin "Suomea" olisi "silvottu" ja "sonnit palanneet laitumelle".

Toisessa osassa Ala siirtyy käsittelemään keskeisen naisasianaisen Alexandra Gripenbergin biografiaa syventääkseen tulkintaansa sortovuosien psyykkisesti tukalista oloista. Ala osoittaa miten Alexandran minäkehikkonaan pitämä "aattellinen illuusio" romahti. Helmikuun manifestin aiheuttaman järkytyksen takia kansallinen ihanne siirrettiin kaiken arkipäiväisyyden yläpuolelle. Tällöin siitä tuli tavoittamaton ja sitä kohdannut vääryys otettiin vielä omille harteille, siihen kohdistettujen itsekkäiden pyrkimysten vuoksi.

Alexandran elämässä on Alan mukaan nähtävissä samantyyppisiä psykologisia mekanismeja kuin sortovuosina vaikuttaneissa ryhmäfantasioissa. Viimeisessä osassa Ala laajentaa tulkintakehystään ja pohtii miten hänen tutkimuksensa aineiston Suomi-neidossa symboloituvat kyllääntymispisteet ovat Suomen historiassa kuluvan vuosisadan aikana ilmenneet.

Suomesta tuli Alan mukaan projektioiden kohde, johon sijoitettiin omia yksilöpsykologisia ominaisuuksia. Näin ihmiset elelivät kuin heidän yksilölliset ominaisuutensa olisivat olleet "Suomen" olemuksesta peräisin. Suomi nähtiin samanaikaisesti sekä äidiksi että lapseksi. Ala ihmettelee miksi ja vastaa ihmisten yksilöllisyyden olleen kansallisen yksilöllisyyden muovaamaa eli kollektiiviseen ryhmäsamastumiseen perustuvaa yksilöllisyyttä. Lapsesta puhuminen Suomi-neidon yhteydessä kuvasti Alan mukaan itsenäistymiseltä estävää lapsuuteen hakeutumista. Illusorisena minäihanteena eli eteen projisoituna ihanteena pidetty idea Suomesta syrjäytti Alan mukaan realistisesti ulkomaailmaan suuntautuvan minäkokemuksen, jolloin snellmanilaisessa täysi-ikäistymisessä olisi ollut kysymys reaalimaailman ymppäämisestä kuvitelmaan absoluuttisesta hengestä, jonka ilmauksena toimi Suomen kansa. Näin kansallinen erottautuminen Venäjästä toimi Alan mukaan negatiivisena yksilöllistymisenä, eikä positiivisena toisiin tukeutuvana kasvuna yksilöllisyyteen. Alan mukaan Suomen valtiollisessa historiassa on ollut enemmänkin vastaavanlaisia tilanteita, joissa pintaan on noussut tietynlainen kypsymättömyys ja lapsenomaisuus. Hän pitää hallitsevina piirteinä liiallista idealisointia ja erottautumista tai liiallista samastumista ulkoiseen, kuten nykyään, kun pitää olla polvillaan ylikansallisten markkinavoimien edessä.

Tutkimuksen parasta antia on mielestäni sen havaitseminen, miten lapsiin kohdistuvan materiaalin tutkimisen avulla voidaan historiaa lähestyä aivan uudenlaisia yhteyksiä tuottavin ja tarkan pureutumisen ajan yhteiskunnalliseen tilanteeseen mahdollistavin tutkimustavoin. Ala myös näyttää miten tämä tapahtuu: ensin samastutaan lähteissä kuvailtuihin tunteisiin ja sitten otetaan aineistosta etäisyyttä tunteita ja vastatunteita kuuntelemalla, jolloin tulkinta mahdollistuu. Silloin lukijalle ei jää liian raskasta taakkaa keksiä itse tutkijan lähteistä "löytämää" tulkintaa asiasta. Ala panee kirjassaan myös pohtimaan onko nykyisten itsensätoteuttajien eetos yhtään sen arvokkaampaa kuin sortovuosien itsensäuhraajienkaan? Mielekäs elämä kun ei aina tunnu vaativan pelkkää saamista. Suosittelen kirjaa kaikille intohimoisesti historiaan suhtautuville, sillä niin huimaavaa meno Alan kyydissä on. Kyllä puu hedelmistään tunnetaan.


Kirjoittaja Ilkka Levä (s. 1967) on filosofian maisteri ja tutkija Helsingin yliopiston historian laitoksessa.

 

 

Takaisin edelliselle tasolle