Historiallisia Arvosteluja 4/1999: Itä-Euroopan historia keskiajalta 1700-luvulle

Itä-Eurooppa valinkauhassa

laatinut Antti Ruotsala

Jukka Korpela: Itä-Euroopan historia keskiajalta 1700-luvulle. Gaudeamus: Helsinki, 1999. 234 sivua.

Joensuun yliopiston historian professori Jukka Korpela on erikoistunut varhaisen Venäjän tutkimukseen. Vuonna 1996 hän julkaisi selkeän monografian Kiovan Rusj. Keskiajan eurooppalainen suurvalta. Nyt tarkasteltavana oleva teos Itä-Euroopan historia keskiajalta 1700-luvulle on sille luontevaa jatkoa.

Korpela määrittelee itäiseksi Euroopaksi lähinnä nykyisen Venäjän, Ukrainan, Valko-Venäjän, Puolan, Slovakian, Tshekin, Liettuan, Unkarin, Romanian sekä Moldovan alueet. Toki mukaan mahtuu muutakin: mm. Balkan ja Karjala. Ajallisesti lähdetään liikkeelle Kaarle Suuren ajoista 800-luvulta ja päädytään nykyisen Euroopan syntyyn 1600-luvun lopulle.

Tekijä katsoo, että Itä-Eurooppa on slaavien, ortodoksisuuden sekä ei-läntisen kulttuurin aluetta – mutta vain päällisin puolin. Ortodoksinen kirkko ei ole koskaan hallinut slaavialuetta kokonaisuudessaan. Sitä paitsi Puolassa tai Böömissä länsieurooppalainen kulttuuri ei ole ollut yleensä sen vieraampaa kuin Ranskassakaan.

Korpelan mukaan Itä-Euroopalla on eurooppalainen identiteetti, joka eroaa monissa ilmiöissä länsieurooppalaisuudesta mutta ei ole "ei-eurooppalaisuutta". Edelleen mitään yksise-litteistä eroa tai rajaviivaa idän ja lännen välillä ei ole ollut olemassa.

Korpelan teos tarjoaa aihepiiristään kyllä kokonaiskuvan, mutta on silti luonteeltaan enemmän käsikirja. Sen avulla voi ottaa selkoa esimerkiksi Ukrainan kohtaloista, muinaisesta Galitsiasta, 1200-luvun Balkanin sotkuisesta tilanteesta, keskiajan pakanallisesta Liettuasta tai vaikkapa kasakoista. Tietääkö monikaan, että Puola oli 1400-luvulta 1600-luvun puoliväliin pinta-alaltaan Euroopan suurin maa.

Kuten hyvälle käsikirjalle kuuluu, Korpelan teokseen sisältyvät kartat, laaja bibliografia, sekä perusteellinen henkilö- ja paikannimihakemisto. Käsikirjamaisuus tuo teokseen kuitenkin luettelomaisuutta. Joskus on uuvuttavaa lukea vaikkapa lyhyitä, poliittis-historiallisia selvityksiä Puolan toisiaan seuranneista vallanvaihdoksista, ruhtinassukujen välisistä selkkauksista ja erilaisista hallitsija-avioliitoista.

Toisaalta teokseen sisältyy suvantokohtina hyvin kirjoitettuja jaksoja muun muassa Hansasta, mongoleista ja Kreikan keisarikunnan (Bysantin) tuhosta. Venäjän historiassa Korpela on aina omimmillaan. Hän onnistuu myös hämmästyttävän hyvin välttämään päällekkäisyyksiä, joihin langetaan helposti tällaisissa teoksissa.

Epäilen, että Korpelan varhaisen Venäjän nimitykseksi lanseeraama Rus tuskin yleistyy edes tieteellisessä kielenkäytössä. On kyllä totta, että Venäjä-termi on anakronistinen puhuttaessa Pietari Suurta edeltäneestä ajasta. Edelleen kun teoksessa monet henkilön- ja paikannimet, jopa kansallisuuksien nimet, esiintyvät ensi kertaa translitteroituina suomenkielisessä tekstiyhteydessä, pitäisi translitterointien perusteet selvittää tarkoin. Miksi esimerkiksi venäjän lyhyt i-kirjain on muodossa j eikä suomen kielen mukaisesti translitteroituna muodossa i; vrt. Tolstoj – Tolstoi.

Kaiken kaikkiaan Itä-Euroopan historia keskiajalta 1700-luvulle on oiva tietopaketti. Kun Suomessa nykyään tutkitaan pilvin pimein esimerkiksi Englannin tai Yhdysvaltain historiaa, Korpelan panos kaihdetussa varhaisen Venäjän ja muun itäisen Euroopan tutkimuksessa on ensiarvoisen tärkeätä. Se luo pohjaa myös uudemman ajan Venäjän tutkimukselle.

Kirjoittaja Antti Ruotsala on filosofian lisensiaatti ja tutkija Helsingin yliopiston historian laitoksessa.