|
Historiallisia Arvosteluja 1/1999: Mikrohistoriasta
Esseekokoelma mikrohistorian olemuksesta
laatinut Jouko Nurmiainen
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Matti Peltonen: Mikrohistoriasta. Hanki ja jää -julkaisusarja. Gaudeamus:
Helsinki, 1999. 173 sivua.
Viimeisten parin vuosikymmenen aikana historiankirjoituksen mielenkiinto ja painopiste ovat
siirtyneet eri maiden valtakuntatason politiikasta ja taloudesta kohti niin sanottua tavallista
ihmistä. Arjen historian, psykohistorian ja muiden vastaavien suuntausten avulla menneisyyttä
käsittelevien maailmanselitysten skaala on laajentunut, ja perinteiset käsityksemme yhteiskuntien
rakenteista ja rationaalisuudesta ovat kyseenalaistuneet ja korvautuneet uusilla. Mikrohistoriaksi kutsuttu
tutkimusote on ollut ainakin 1970-luvulta lähtien mukana vaikuttamassa tähän murrokseen.
Metodisesti hyvinkin erilaiset tutkijat ovat alkaneet käyttää pientä ja siten kenties
helpommin hahmotettavaa ja hallittavaa kokonaisuutta – tavalla tai toisella poikkeavuudessaan kiehtovaa,
mutta silti tyypillisyydessään valaisevaa ilmiötä – ilmaisemaan tai paljastamaan
sellaisia makrotason rakenteita ja muutoksia, joita ei perinteisempien historioiden keinoin ole kyetty
paljastamaan. Mikrohistoriaksi nimettyjen suuntausten monimuotoisuus johtaa kuitenkin hankaluuksiin, kun
pyritään vastaamaan kysymyksiin mikrohistorian itsensä olemuksesta. Onko se metodi,
mittakaavakysymys, asennoitumistapa, merkki postmodernin ajattelun yleistymisestä myös menneisyyden
kuvaamisessa, vai mitä ihmettä?
Mikrohistorian määrittely on alan eturivin suomalaisen asiantuntijan Matti Peltonen uuden
artikkelikokoelman Mikrohistoriasta (Gaudeamus: Helsinki, 1999) yhdistävä ajatus. Johdannon
jälkeen Peltonen esittelee teoksessaan "johtolankasuuntauksen" (ensimmäiset kolme lukua),
"miniatyyrihistoriat" (seuraavat pari lukua) ja historian "marginaalit". Nämä suuntaukset tulevat
käsitellyiksi Carlo Ginzburgin, Natalie Zemon Davisin, Giovanni Levin, Pierre Noran, Walter Benjaminin
ja Michel de Certeaun töiden erittelyn kautta. Tämän lisäksi Peltonen myös oikoo
matkan varrella muutamia ilmeisen yleisiä väärinkäsityksiä mikrohistorian luonteesta
ja tavoitteista, suhteessa muun muassa ns. "kertomuksen paluuseen" historiankirjoitukseen tai mikrohistoriallisten
näkökulmien uutuuteen.
Entä mihin historiantutkimuksen kartalla Peltonen mikrohistoriansa sijoittaa? Jo sanotun valossa on
ilmeistä, että hänen tapansa käyttää käsitettä on eräissä
mielissä totuttua laajempi. Mikrohistoriahan on ainakin meillä totuttu yhdistämään
varsin yleisesti vain italialaisperäiseen "ginzburgilaiseen" johtolankaparadigmaan, eikä
niinkään menneisyyden symboleihin tai marginaaleihin. Ja toki johtolangat ovat keskeisiä
myös Matti Peltoselle. Hänen tekstiään tulkiten, makro- tai mikrorakenteissa tapahtuneiden
nopeiden muutosten aikana mikro- tai makrorakenteissa säilyneet vanhemmat käytänteet ovat
saattaneet eriaikaisuutensa samanaikaisuuden kautta paljastaa uusia piirteitä yhteiskunnallisten
muutosten dynamiikasta. Olennaisia ovat tutkimuskohteen kokoa muuttamalla historiallisesta materiaalista
löydettävät ja uudella tavalla hyödynnettävissä olevat, aineiston aiemmista
käyttötarkoituksista poikkeavat yllättävät näkökulmat, jotka avaavat jo
tutuksi luullun tilanteen uudenlaisten tulkintojen kohteeksi.
Tällaisen lähtökohdan lisäksi mikrohistoriaa on Peltosen mukaan kuitenkin myös
pienimittakaavaisten esimerkkien tai "avainten" käyttö tutkimuksen lähtökohtina. Monet
sellaiset ilmiöt, jotka eivät luonteensa vuoksi ole tuottaneet makrotasoista lähdeaineistoa
ja siten pakenevat tutkijoiden analyysia, voidaan saattaa tutkimuksen kohteiksi muuttamalla tarkastelun skaalaa.
Mikrotapausten tutkimisesta saatavat tulokset saattavat sitten vuorostaan palvella tutkimusta vähintään
suuntaa antavina yleistyksinä makrotason kehityksestä. Miniatyyrimetaforan avulla isompaa kokonaisuuttakin
siis voidaan edes jotenkin lähestyä, tosin usein näissäkin tapauksissa
hyödyntämällä erityistapauksia – eräänlaisia merkitystihentymiä;
muistin paikkoja tai kokonaisuuden symboleja. Ja tähän mittakaavan vaihtamiseen voidaan taas
yhdistää kolmas tapa liikkua mikron ja makron välillä: laajemman yhteiskunnallisen
kokonaisuuden kuvaaminen sen omasta marginaalista löytyvien, kokonaisuuden valtarakenteille outojen
piirteiden kautta. Tämä reitti saattaa paljastaa sellaisia, marginaalissa näkyviä
ominaisuuksia, joiden olemassaolo ei ole muuten selvää, mutta joiden kuitenkin joka tapauksessa voi
ajatella vaikuttavan muuta yhteiskuntaa selittävinä taustatekijöinä.
Suomalaisille tutuimpia kansainvälisiä mikrohistorioitsijoita lienevät italialaiset Carlo
Ginzburg ja Giovanni Levi. Johtolankoja-artikkelikokoelmastaan (Gaudeamus: Helsinki, 1996) tunnetun
Ginzburgin suomentamattomia, meillä yleisimmin ruotsiksi ja englanniksi luettuja pääteoksiahan
ovat varhainen väitöskirja, "hyvistä noidista" kertova I benandanti (1966) ja uuden ajan
alussa eläneen kerettiläisen mylläri Menocchion maailmankuvaa konstruoiva ja rahvaan
maailmankatsomuksien rationaalisuutta jäljittävä Il formaggio e i fermi (1976). Levin
suomennettu monografia Aineeton perintö (Tutkijaliitto: Helsinki, 1992) rekonstruoi puolestaan toisen
hereetikon, italialaisen manaajapapin, tarinan kautta uuden ajan alulle tyypillisiä suku- tai
perhestrategioita ja niiden yhtymäkohtia esikapitalistiseen "moraalitalouteen", mikäli tätä
erityisesti E.P. Thompsonin tekstien kautta meillekin vakiintunutta termiä sallitaan tässä
käytettävän. Peltosen Mikrohistoriasta-kirjassa näistä tutkijoista kerrotaankin
jo entuudestaan tuttujen esipuhetekstien kautta: Aineettoman perinnön ja Johtolankojen
lukijoille mikrohistorian italialaissuuntauksen esittelyt ovat jo luetun kertaamista.
Amerikkalainen Natalie Zemon Davis muistetaan mainita mikrohistoriallisissa yhteyksissä erityisesti
teoksensa The Return of Martin Guerre (1983) ansiosta. Maailmalta kotiinsa palaavaksi sotaveteraaniksi
tekeytyneen petkuttajan paljastumisesta ja tapaukseen liittyvistä erikoisista olosuhteista ja oikeusjutusta
kertova teos on meillä edelleenkin suhteellisen tuntematon huolimatta jopa suurella rahalla tuotetusta ja
Suomessakin nähdystä Hollywood-elokuvaversiosta. Teoksen asiallinen esittely puolustaakin paikkaansa.
Hieman auki sen sijaan jää se, miksei Peltonen käsittele Natalie Zemon Davisin toista, jopa
suomennettua teosta (Kolme naista, Otava: Helsinki, 1997) mainintaa enempää. Onhan sekin kirja
yhtä lailla kuvaus aikakauden hengestä esimerkkitapauksiksi nostettujen poikkeusyksilöiden kautta,
minkä pitäisi mielestäni riittää mikrohistoria-nimityksen perusteeksi, mikäli termi
muotoillaan Peltosen tapaan laajasti. Mikrohistoriasta ei tosin näytä muutenkaan pyrkivän
olemaan kattava esittelykohteissaan, eikä tällaista kirjaa siten voi varsinaisesti moittia jonkun
esimerkin valitsemisesta toisen asemasta kuvaamaan jotakin asiaa. Peltonen välittää
nykyiselläänkin lukijalle varsin mielenkiintoisen kuvan Natalie Zemon Davisin historiankirjoituksesta,
ja on toisaalta opettavaista ja mielenkiintoista, että Kolmea naista lukemalla saatava kuva muodostuu
niinkin erilaiseksi kuin nyt käsillä olevan kirjan kautta välittyvä käsitys.
Walter Benjaminin jo vuosikymmeniä sitten keskenjääneiden tutkimusten ja tutkimussuunnitelmien
esittely suomalaiselle historioitsijakunnalle on Mikrohistoriasta-teoksen kenties tuorein ja eksoottisin
osa. Saksanjuutalaisen filosofin ja lehtimiehen meillä miltei unohtunut suurisuuntainen suunnitelma 1800-luvun
historiasta pariisilaisten kauppa- ja markkinapaikkojen kuvaamisen kautta avaa Matti Peltosen käsittelyssä
mielenkiintoisia näkymiä historianfilosofisiin kysymyksiin todellisuudenkuvauksen (mimesis)
luonteesta. Historiankirjoituksen metaforinen rinnastaminen valokuvaukseen on ainakin ajatusleikkinä kiehtova.
Totaalihistoriallinen filosofia, jonka mukaan myös yllättävillä, varsinaiseen tarinaan
kuulumattomilla yksityiskohdilla on arvonsa jopa tahdottomina lähtökohtina kenties johonkin uuteen,
tarjoaa tinkimättömän pohjan historioitsijalle. Ongelmalliseksi sen sijaan saattaa jäädä
– kuten Peltonen hyvin huomaa – tutkimusotteen siirtäminen käytäntöön.
Tutkimuksen mikrotasoistaminen on tässä luonteva apukeino, jolla kohde saadaan rajattua, taas valokuvauksesta
tuttuun tapaan, paitsi paikassa niin myös ajassa vaikkapa yhteen silmänräpäykseen.
Peltosen teoksen kaksi viimeistä artikkelia Pierre Noran Les lieux de mémoire -kirjasarjasta
(1984–92) ja Michel de Certeaun historianfilosofiasta ovat nekin aiheiltaan varsin tuoreita. Muistamisen
käsite ja paikkoihin liitetty mieleenpalauttaminen ovat "muistihistorian" aiheita, Peltosen mukaan tavallaan
mikrotasoisia symboleita jostakin laajemmasta ja makrotasoisesta. Noran valtaisan kirjaprojektin hajanaisuus ja
tasollinen kirjavuus vain heikentävät sen mahdollisuuksia muodostaa hyvä esimerkki muistin
käsitteen kautta rakentuvasta historiasta. Makroilmiöiden tutkiminen niiden rajojen ja marginaalien kautta
tuntuukin Peltosen tekstien perusteella äkkipäätä selkeämmältä tavalta hahmottaa
menneisyyttä. De Certeau -artikkelista löytyy kuitenkin myös erittäin kiinnostava katkelma,
jossa asetetaan historiankirjoitusta omalle paikalleen suhteessa perinteisesti teoreettiseempiin
yhteiskuntatieteisiin. Tässä katsannossa historian tehtävä ei enää ole vain tuottaa
empiiristä aineistoa muiden tieteiden tarkasteltavaksi, eikä myöskään vain omaksua
niiltä malleja sovellettaviksi sellaisinaan menneisyyden yhteiskuntien kuvaamiseen. Näiden
lähtökohtien sijasta historiankirjoittajan tehtäväksi muodostuu yhteiskuntatieteellisten mallien
ja niiden pätevyysalan testaaminen: tärkeitä asioita paljastuu myös silloin, kun havaitaan,
mitä nämä mallit eivät selitä. Poikkeamien paikantamisen kautta opimme lisää
tutkimistamme yhteiskunnista. Ja, kuten Peltonen antaa ymmärtää yhteenvedossaan, historioitsijat
eivät enää vierasta entiseen tapaan käsitteellisiä keskusteluja yhteiskuntatieteilijöiden
kanssa. Havaitsemalla omien tutkimuskohteidensa kautta yhteiskuntatieteelliset mallit rajallisiksi voi myös
historioitsija vuorostaan tarjota jotakin teoreettisesti uutta ja soveltamiskelpoista muille
yhteiskuntatieteilijöille – aivan kuten Peltosen oma kirjakin on varmasti uutta ja soveltamiskelpoista
luettavaa monille menneisyydestä kiinnostuneille ihmisille.
Kirjoittaja Jouko Nurmiainen on
filosofian maisteri ja tutkija Helsingin yliopiston historian laitoksessa.
|
Takaisin
edelliselle tasolle
|