Historiallisia Arvosteluja 19/2000: Konstellaatioita. Kirja Adornosta

Autenttinen kokemus ja herruuden logiikka

laatinut Markku Kekäläinen

Jussi Kotkavirta ja Ilona Reiners (toim.): Konstellaatioita. Kirja Adornosta. Vastapaino: Tampere, 1999. 199 sivua.

Saksalainen Theodor Adorno (1903–1969) on päättyneen vuosisadan merkittävimpiä ja arvoituksellisimpia yhteiskunta- ja taideteoreetikoita. Hänen marxilaisuudesta ja psykoanalyysista, saksalaisesta idealismista ja juutalaisesta traditiosta ammentanut tuotantonsa on omintakeinen vastausyritys 20. vuosisadan poliittisiin, filosofisiin ja esteettisiin kriiseihin. Toisaalta nostalgiassaan ja apokalyptisessa odotuksessaan hänen ajattelunsa on myös aikansa saksalaisen hengenelämän tyypillinen ilmaus.

Adornon tuotannon keskeisen osan muodostavat analyysit moderneista herruuden muodoista. Näistä tunnetuin on yhdessä Max Horkheimerin kanssa kirjoitettu Dialektik der Aufklärung vuosilta 1944/47. Hänellä on myös laaja estetiikan teoriaa käsittelevä tuotanto, jossa musiikkifilosofisilla teksteillä on tärkeä sija. Adorno oli musiikkikriitikkokin; monien suomalaisten sieluun on jättänyt pysyvän vamman hänen heltymättömän kriittinen asenteensa Sibeliuksen musiikkiin.

Vastapaino on kustantanut jyväskyläläisin voimin tuotetun ansiokkaan johdatuksen Adornon tuotantoon. Jussi Kotkavirran, Ilona Reinersin ja Erkki Vainikkalan artikkelit taustoittavat ymmärrettävällä tavalla ajattelijan tuotannon eri ulottuvuuksia – onhan Adornon teksteistä huomautettu, että helppotajuisimman osan niistä muodostavat lukuisat Hegel-sitaatit. Kokoelmaan on lisäksi suomennettu kaksi Adornon omaa kirjoitusta, esseet Filosofian aktuaalisuus ja Merkintöjä Kafkasta.

* * *

Theodor Wiesengrund Adorno syntyi varakkaaseen ja sivistyneeseen frankfurtilaisperheeseen. Hänen isänsä oli juutalainen, millä oli oma merkityksensä Adornon intellektuaalisille kohtaloille. Kotia kuitenkin hallitsi naisten intensiivinen läsnäolo sekä intiimi suhde taiteisiin, ennen muuta musiikkiin.

"Olen kasvanut ilmapiirissä, jota läpikotaisin hallitsivat teoreettiset (myös poliittiset) sekä taiteelliset, eritoten musikaaliset kiinnostukset", kuvaa hän lapsuutensa miljöötä. Arvio sisältää Adornon intellektuaalisen toiminnan kannalta kaksi keskeistä komponenttia.

Vuosisadan alkupuolen poliittiset kataklysmit muodostavat taustan Adornon tuotannolle. Hän oli väljässä mielessä marxilainen – Adornohan oli kantavia voimia niin kutsutussa Frankfurtin koulukunnassa – ja näin luonnollisestikin kansallissosialismin vastustaja. Toinen jokaista älyllisesti sensitiivistä ihmistä kohdannut haaste oli taiteen modernismi. Adornon tapauksessa kyseessä oli nimenomaan musiikin modernismi, erityisesti Schönbergin ja Bergin wieniläinen ekspressionismi.

* * *

Ajattelijan laadultaan Adorno on selkeästi Nietzschen, Heideggerin ja Spenglerin sukulainen: fragmentaarinen, hämärä, enemmän taiteisiin ja historiaan orientoitunut synteetikko kuin "koviin" tieteisiin suuntautunut analyytikko. Yhteistä on myös tietoisuus länsimaisen sivilisaation kriisistä, kulttuurin luovien voimien ehtymisestä sekä korkea käsitys ajattelijan etuoikeutetusta asemasta kulttuurikriisin diagnostikkona.

Keskeinen käsite Adornolla on ei-identtisyys. Yrityskin määritellä termi täsmällisesti kaatuu omaan mahdottomuuteensa: kyseessä on mystiikan mieleen tuova viimekätinen viittauskohta, joka on rationaalisen diskurssin ulottumattomissa ja lähestyttävissä vain metaforisella kielellä. Termillä Adorno viittaa länsimaisissa yhteiskunnissa vaikuttavaan välineelliseen rationaliteettiin ja sen yhdenmukaistavaan, identtiseksi tekevään logiikkaan. Ei-identtinen on "toista", ruumiillisuuteen, ainutkertaiseen yksilöllisyyteen, autenttisiin taidekokemuksiin liittyvää.

Ei-identtisen implikoima käsitys autenttisesta, vieraantumattomasta todellisuuden alueesta, ei suinkaan ole ominainen yksin Adornolle. Käsityksen jonkin ihmisolemukseen kuuluvan autenttisen ulottuvuuden repressiosta tai katoamisesta jakoivat saksalaisella kielialueella niin konservatiiviset kuin radikaalitkin kulttuurikriitikot.

Näkemys vieraantumisesta tuotti nostalgian ja kriisitietoisuuden tuntoja. Tuloksena saattoi olla yritys rekonstruoida mailleen mennyt elämänmuoto väkivalloin, kuten oli laita natsismissa. Toinen mahdollisuus oli hyppy tulevaisuuteen: sovituksen utopia projisoitiin messianistisiin näkyihin.

Adorno ei selkeästi samaistu kumpaankaan katsantokantaan, olkoonkin että hänen ajattelussaan on elementtejä molemmista. Pikemminkin hän edustaa jonkinlaista aktiivista pessimismiä, halua säilyttää ei-identtisen ulottuvuus omaa rautaista logiikkaansa noudattavien herruuden muotojen keskellä.

* * *

Musiikilla on olennainen merkitys ei-identtisen tietoisuuden vaalimisessa. Arnold Schönbergin kaksitoistasäveljärjestelmä edustaa Adornolle vapauden ja rationaalisuuden yhdistelmää; "kaksitoistasäveljärjestelmän rationaalisuus ei ole sovellettavan järjestelmän tyhjää rationaalisuutta", hän toteaa. Tällä Adorno viittaa länsimaisia yhteiskuntia hallitsevaan puhtaasti välineelliseen, weberiläiseen rationaalisuuteen. Hän kritikoikin uusklassikoita, kuten Hindemithiä ja Stravinskia siitä, että tukeutuessaan musiikin esiporvarillisiin muotoihin he musiikissaan ilmaisevat autenttista yksilöllisyyttä tukahduttavien valtamekanismien logiikkaa.

Myönteinen viittaus porvarillisiin subjektiviteetin muotoihin antaa vihjeen Adornon utooppisen kaipuun suunnasta. Schönbergin tekniikan ja konvention sijaan yksilöllisestä kokemuksesta lähtevä musiikki tarjoaa taiteellisen muodon kautta välähdyksen ei-identtisestä olemisesta, yksilöllisestä eksistenssistä välineellisen rationaalisuuden tavoittamattomissa. Adorno kuitenkin kieltäytyy rakentamasta laajamuotoista emansipatorista visiota ei-identtisen olemisen varaan. Pikemminkin kyseessä on kaipaus jonnekin lähes kadonneeseen; porvarilliseen sisäisyyteen, välittyneisiin yksilöllisyyden muotoihin, kauneuden täyttämän kodin piiriin. Kriittisen illuusiottomuuden lisäksi Adornon ajattelussa on romanttis-konservatiivinen nostalgian ulottuvuus.

Kirjoittaja Markku Kekäläinen on filosofian kandidaatti ja toimii tutkijana Helsingin yliopiston historian laitoksessa.