|
Historiallisia Arvosteluja 3/2000: Foucault/Nietzsche
Valta, tulkinta, historia
laatinut Markku Kekäläinen
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Michel Foucault: Foucault/Nietzsche. Suomentaneet Turo-Kimmo Lehtonen ja Jussi
Vähämäki, esipuhe Mika Ojakangas. Tutkijaliitto: Helsinki, 1998.
Michel Foucault (1926–1984) kutsui joskus tuotantoaan työkalupakiksi; sen tuli tarjota
uudelleentulkintoja ja problematisointeja tulevien projektien käyttöön.
Nietzschen tuotannon asemaa Foucault'n ajattelussa voidaan kuvata samoin termein. Foucault ei
tahtonut jähmettää tämän ajattelua kommentaarin staattiseen muotoon,
vaan hän saattoi Nietzschen tekstit liikkeeseen; ne toimivat aktiivisena ainesosana
uusissa ajatuskonstruktioissa.
Foucault julkaisi ainoastaan kaksi suoranaisesti Nietzscheä käsittelevää
tekstiä, nimittäin esseet Nietzsche, Freud, Marx ja Nietzsche, la
généalogie, l'histoire. Nämä Tutkijaliitto on nyt julkaissut suomeksi laajalla
esipuheella varustettuna. Joukkoon olisi ehkä vielä mahtunut kuuluisa
virkaanastujaisesitelmä L'ordre du discours, vaikka se ei suoranaisesti Nietzschen
tuotantoa kommentoikaan.
Tulkintojen jatkumo
Esseessä Nietzsche, Freud, Marx Foucault käsittelee 1800-luvulla
syntyneitä tulkintajärjestelmiä otsikossa mainittujen ajattelijoiden kautta.
Romantiikasta lähtevä teoria näki tulkinnan jonkin "pinnanalaisen"
esiinnostamisena, tekstissä sanottua alkuperäisemmän olemuksen reproduktiona.
Nietzscheläisistä lähtökohdista Foucault asettaa mainitunlaisen syvyyden
metafysiikan kyseenalaiseksi. Sen enempää Freud, Marx kuin Nietzschekään
eivät näet tulkintastrategioillaan nosta esiin "absoluuttista ensimmäistä",
vaan he tulkitsevat jo tulkittua todellisuutta. Tämä ilmenee:
(...) Marxilla, joka ei tulkitse tuotantosuhteiden historiaa vaan joka tulkitsee
itsensä jo tulkintana antavaa suhdetta, sillä tämä suhde
esittää itsensä luontona. Samaten Freudkaan ei tulkitse merkkejä vaan
tulkintoja. Mitä Freud itse asiassa löytää oireiden alta? Toisin kuin
sanotaan, hän ei löydä "traumoja", hän tuo päivän valoon
fantasmoja niitä rasittavine ahdistuksineen, toisin sanoen ytimen, joka jo
itsessään on omassa olemisessaan tulkintaa.
Näin alkuperäistä todellisuutta, jonka tulkinta raaputtaisi esiin, ei
olekaan; on vain kehämäinen tulkintojen jatkumo. Mutta mikä on tulkinnan
luonne? Tässä Foucault näyttäytyy sanojensa mukaisesti "yksinkertaisesti
nietzscheläisenä". Hän näkee tulkinnan merkityksen valtaamisena ja
anastamisena, vallan aktina. Tulkittava todellisuus ja samalla itse tulkinta ovat jatkuvassa
liikkeessä olevien valtasuhteiden peliä; satunnaista ja
päämäärätöntä vaikutusten ja vastavaikutusten
liikettä.
Historian perspektiivisyys
Mitä edellä luonnosteltu näkemys länsimaisesta hermeneutiikasta
merkitsee historian kannalta? Esseessä Nietzsche, genealogia, historia Foucault
tunnistaa Nietzscheltä kaksi alkuperää merkitsevää termiä.
Käsite Ursprung viittaa alkuperään sen metafyysisessä
mielessä; alkuperä merkitsee asian pysyvän olemuksen ja autenttisen merkityksen
paljastumista. Ursprungin tutkimus "(...) yrittää tavoittaa asian eksaktin
olemuksen, sen puhtaimman mahdollisuuden, sen itseensä kietoutuneen identiteetin, sen
pysyvän ja kaikkea ulkoista, satunnaista ja peräkkäistä edeltävän
muodon." Kyseessä on ylihistoriallisen näkökulman olettava historiankirjoituksen
muoto.
Genealogia historiankirjoittamisen strategiana viittaa toisaalle. Tässä
yhteydessä Foucault ottaa esille Nietzschen käyttämän niin ikään
alkuperää tarkoittavan termin Herkunft. Genealogi ei hae pysyviä
ominaisuuksia tai puhtaita olemuksia, vaan hänellä on "hajottava katse"; asioiden
alkuperä palautuu heterogeenisiin ja toisiinsa kuulumatomiin elementteihin, joista
uudelleen tulkitseva vallantahdon toiminta on tuottanut historiattomina ja pysyvinä
näyttäytyvät entiteetit – järjen, tietävän subjektin, jopa
ruumiillisuuden eri muotoineen.
Genealogia eroaa eräistä perinteisistä menneisyyden tarkastelutavoista
siinä, että "(...) se ei tukeudu yhteenkään vakioon: ei mikään
ihmisessä – ei edes hänen ruumiinsa – ole riittävän muuttumatonta
tehdäkseen mahdolliseksi toisten ihmisten ymmärtämisen tai itsensä
tunnistamisen heissä." Näin historioitsijan on valittava perspektiivinsä
tietoisena sen pohjimmaisesta mielivaltaisuudesta.
* * *
Foucault'n tapa tarkastella historiaa nietzscheläisen optiikan läpi
näyttää menneisyyteen projisoidut ylihistorialliset koordinaatit historian
merkitseminä ja muuttuvina. Hän on kyseenalaistanut vakiintuneita tapoja
käsitteellistää menneisyyttä, tarjoamatta kuitenkaan tilalle uutta
totalisoivaa tulkintajärjestelmää. Pikemminkin Foucault'n tuotanto muodostaa
sarjan historiallisia ajatuskokeita, tarkkaan rajattuja interventioita länsimaisen
tiedonmuodostuksen ja vallankäytön kerrostumiin. Nämä eivät
muodosta ehjää kokonaisuutta vaan tarjoavat joukon perspektiivejä ja
problematisointeja, joiden pyrkimyksenä on vakiintuneiden ajatusmuotojen
järkyttäminen, historian saattaminen liikkeeseen.
Kirjoittaja Markku Kekäläinen on filosofian kandidaatti ja tutkija Helsingin
yliopiston historian laitoksessa.
|
Takaisin edelliselle tasolle
|