Historiallisia Arvosteluja 18/2000: Ikuisuuden odotus. Uskonto keskiajan kulttuurissa

Johdatus keskiajan hengellisyyteen

laatinut Katja Ritari

Meri Heinonen (toim.): Ikuisuuden odotus. Uskonto keskiajan kulttuurissa. Gaudeamus: Helsinki, 2000. 262 sivua.

Ikuisuuden odotus on Turun yliopistossa keväällä 1998 järjestetyn keskiajan uskontohistoriaa käsittelevän luentokurssin tulosta. Teoksessa monipuolinen kirjoittajajoukko esittelee keskiajan uskonelämän eri puolia painottuen kuitenkin selvästi pyhimyksiin. Ikuisuuden odotus on oppikirjamainen johdatus keskiajan uskontohistoriaan ja sellaisena se toimiikin melko hyvin. Valitettavasti teos kuitenkin rajautuu ainoastaan sydän- ja myöhäiskeskiaikaan, jolloin varhaiskeskiaika jää käsittelyn ulkopuolelle. Varhaiskeskiajan kattavalle suomenkieliselle teokselle olisikin tarvetta, koska harmittavan usein keskiajasta kirjoitetut esitykset tuntuvat keskittyvän pääosin juuri sydän- tai myöhäiskeskiaikaan.

Teoksen avaa Maiju Lehmijoki-Gardnerin johdanto, jossa esitellään keskiajan uskonnollisen kulttuurin kehitystä ja sen monimuotoisuutta. Lehmijoki-Gardner pohtii kiinnostavasti ristiriitaa, joka on keskiajan uskonnollisen elämän kirjavuuden ja toisaalta keskiajasta yhtenäiskulttuurina usein annetun kuvan välillä. Kirjoitus on erinomainen esittely, joka antaa laajan kuvan sydänkeskiajan hengellisyyden eri puolista.

Teos jakaantuu kahteen osaan, joista ensimmäisen otsikko on Luostarin puutarhassa. Sen aloittaa Tuomas Heikkilän artikkeli, joka käsittelee pyhimyselämäkertojen käyttöä luostareiden ja kaupunkien suojana sekä valtapolitiikan välineinä. Heikkilä käyttää esimerkkinään Trierin pyhän Symeonin kulttia. Heikkilän artikkelissaan esittämä hagiografian käyttö valtapolitiikan välineenä oli kuitenkin jo varhaiskeskiajalla yleistä ja ainakin paikoitellen hagiografian kirjoittamisen tärkein motiivi. Päivi Salmesvuoren artikkelissa "Hildegard Bingeniläinen miesten maailmassa" seurataan Hildegardin uraa ja sen kehittymistä kiinnittäen erityistä huomiota niihin strategioihin, joilla Hildegradin kaltainen nainen saattoi nousta maineeseen ja saada vaikutusvaltaa miesten hallitsemassa maailmassa. Tämän osion lopettaa Janne Tunturin artikkeli sisälukutaidon leviämisestä ja merkityksestä. Tunturin artikkelissa pohditaan ääneen ja hiljaa lukemisen eroja sekä sisälukutaidon leviämisen seurauksia. Aiheeltaan artikkeli eroaa kirja muusta annista hiukan, eikä se ole yhtä tiukasti sidoksissa hengellisyyteen – aihe on sinänsä kuitenkin mielenkiintoinen ja esittelyn arvoinen.

Kirjan toisen osion otsikkona on Kaupungin kaduilla. Sen aloittaa Meri Heinosen artikkeli naismystikoista ja sukupuolen ongelmasta, joka aiheeltaan liittyy läheisesti Päivi Salmesvuoren jo mainittuun artikkeliin, sekä Maiju Lehmijoki-Gardnerin myöhemmin kirjassa sijaitsevaan artikkeliin maallikkonaisten uskonnollisen elämän strategioista. Kaikissa näissä kolmessa pohditaan naisten keinoja paneutua uskonnolliseen elämään ja ylittää heidän sukupuolelleen asetetut rajat. Nämä kolme naishistoriaan liittyvää artikkelia muodostavat kiinnostavan kokonaisuuden, joka erottuu yhtenäisyydessään kirjan muusta, hiukan sekalaisesta, annista.

Heinosen artikkelia seuraa Pekka Tolosen kirjoitus valdolaisuuden synnystä ja siitä kertovan kronikan tulkinnasta. Artikkeli on kirjan ainoa, jossa käsitellään harhaoppeja. Sellaisena sillä on tärkeä osa sydänkeskiajan uskonnollisen elämän kirjoa kuvattaessa. Tätä seuraa Maiju Lehmijoki-Gardnerin artikkeli naispenitenttien strategioista, joilla he pystyivät omistautumaan uskonnolle maallisen elämän kiireiden ja melun keskellä omissa kodeissaan. Teoksen päättää Jussi Hanskan hyvin kiinnostava artikkeli William Craghin hirttäjäisistä. Hanska analysoi artikkelissaan erästä ihmettä, jolle nykylääketieteen tietämyksen mukaan löytyy aivan luonnollinenkin selitys.

Kokonaisuutena teos on melko pinnallisella tasolla liikkuva, mikä varmasti selittyy sen luentokurssimaisella taustalla. Teoksen johdannossa Maiju Lehmijoki-Gardner esittelee keskiajan uskonnollisuuden eri muotoja kerjäläisveljestöistä luostarien hengellisyyteen ja harhaopeista erakkoaatteeseen. Teosta olisikin voinut laajentaa, niin että se olisi käsitellyt hiukan perusteellisemmin kaikkia näitä uskonnollisuuden eri muotoja. Nyt sen painotus on selvästi pyhimyksissä, vaikka aihetta käsitelläänkin monesta eri näkökulmasta. Teoksen rajaus käsittelemään 1000–1400-lukuja on mielestäni aivan perusteltu jo aiheen laajuudenkin vuoksi, mutta muutama sana hengellisyydestä ennen vuotta 1000 olisi johdatukseksi aiheeseen voinut olla paikallaan.

Ikuisuuden odotus on hyvä johdatus keskiajan hengellisyyteen ja sitä voikin suositella oppikirjaksi yliopistojen perusopintoihin, sekä aiheesta kiinnostuneille harrastajille. Teos on melko helppolukuinen ja selkeästi kirjoitettu. Teoksen lopussa on hakemisto ja melko laaja kirjallisuusluettelo, joka tarjoaa vinkkejä sille, joka haluaa perehtyä keskiajan uskonnollisuuteen ja sen eri muotoihin syvemmin. Teos myös esittelee hyvin tällä hetkellä tekeillä olevan suomalaisen keskiajan uskontohistorian tutkimuksen kenttää ja aihevalikoiman laajuutta. Keskiaikaa käsittelevää suomenkielistä tutkimuskirjallisuutta on kokonaisuudessaan julkaistu melko rajoitetusti ja siksi Ikuisuuden odotus onkin tervetullut lisä joukkoon.

Kirjoittaja Katja Ritari on filosofian maisteri ja harjoittaa jatko-opintojaan Irlannissa, University College Corkin muinaisiirin laitoksessa.