|
Historiallisia Arvosteluja 15/2000: Historiantutkimus ja historia
Historioitsijan metodologiaa tiedenäkökulmasta historianäkökulmaan
laatinut Jouko Nurmiainen
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Jorma Kalela: Historiantutkimus ja historia. Hanki ja jää -sarja. Gaudeamus:
Helsinki, 2000. 270 sivua.
Jorma Kalelan teos Historiantutkimus ja historia (Gaudeamus: Helsinki, 2000) on kaivattu kirja.
Historioitsijat ovat alansa metodologiasta suomeksi lukiessaan joutuneet tyytymään joko varsin
perustasoisiin oppikirjoihin tai ikänsä puolesta jo itsekin historiankirjoituksen kohteeksi
lukeutuvaan Pentti Renvallin teokseen Nykyajan historiantutkimus (WSOY: Porvoo, 1965).
Kalela selvittääkin heti tekstinsä aluksi välinsä Renvallin edustaman "tieteellis-objektiivisen"
historiakäsityksen kanssa. Kalelan mukaan on tullut aika osoittaa, millaisia historioitsijoiden
ajattelua kahlitsevia ja yksipuolistavia kaavamaisuuksia juuri tähän myös Renvallin edustamaan
"tiedenäkökulmaiseen" historiaan sisältyy.
Kalelan kirjan sisältämiä olennaisia kysymyksiä ovat muiden muassa, keille historia kuuluu,
miten ja kenelle kyseisen oppialan tarpeellisuus tulee perustella, mitä ihmiset historialta
haluavat, mikä menneestä kertova on totta ja kenen ehdoilla, miten myös kirjoittamatta jätetty
historia muovaa yleisön kuvaa menneisyydestä, tai kuka tai ketkä muodostavat historioitsijan
yleisön. Teoksessa kyseenalaistetaan lähes kokonaisuudessaan sekä perinteiset, akateemiset
historiantutkimuksen metodologiset hokemat että enemmän ja vähemmän muodikkaat,
"postmodernisti" äärirelativistiset historiakäsitykset. Tätä kautta teos pyrkii, vanhat ajatuskulut
ensin tuuletettuaan, hahmottelemaan epistemologisesti kestävämpiä perusteita sellaiselle
"historiantutkimukselle", joka olisi entistä tietoisempi omasta, suhteellisesta asemastaan osana
yhteiskuntaa. Lyhyesti sanottuna, Jorma Kalela muotoilee teoksessaan synteesinomaisen
ehdotelman historian uudeksi metodologiaksi sen jälkeen, kun alalla ovat vaikuttaneet
ihmistieteiden niin sanottu kielellinen käänne ja monet erilaiset "uudet historiat" (esim.
mikrohistoria, arjen historia).
Kalelan teosta ei kuitenkaan pidä tulkita pelkäksi suomalaisen historioitsijoiden ammattikunnan
metodin esitykseksi Renvallin valossa ja varjossa. Historiantutkimus ja historia -teoksen tärkein
lähtökohta, "tiedenäkökulmaisen" historian itseoikeutuksen kiistäminen, on myös
kansainvälisesti tuore ajatus, joka liittyy kiinnostavalla tavalla keskusteluihin tutkijan
objektiivisuudesta ja subjektiivisuudesta. Kalelan argumentaatiota yksinkertaistaen: jokaisella
tutkijalla on tutkimusaiheestaan aina ja poikkeuksetta myös arkipäiväisiä tai "yleiseen tietoon"
perustuvia käsityksiä, joilla on merkittävä osuus myös tutkimusprosessin kulkuun jopa
aiheenvalinnasta alkaen. Myös jokaisella historioitsijalla on lukematon määrä erilaisia
ennakkokäsityksiä tutkimuskohteestaan ja sen mahdollisista merkityksistä aikalaisilleen ja
myöhemmille polville. Lisäksi kaikilla historioitsijoiden tuottamien tekstien lukijoilla on omat
tällaiset käsityksensä. Näin tutkimusraporttien luonne lukijoita vakuuttamaan pyrkivinä
keskusteluina toisaalta jo olemassaolevien historiaesitysten tai -tulkintojen ja toisaalta
historioitsijan tekemien ja argumentoimien tulkintojen välillä käy ilmeiseksi. Samalla käy
ilmeiseksi myös se, että tutkimustehtävät ovat "ajallisia", kiinni mainitun keskustelun hetkessä
ja valitussa näkökulmassa. Nähdäkseni "historianäkökulmassa", jota Kalela tarjoaa
"tiedenäkökulmaa" korvaavaksi metodologian lähtökohdaksi, on kyse juuri tästä. Tutkija, joka
kiistää tämän ajallisen suhteellisuuden tai riippuvuuden ja sanoo tavoittelevansa
"objektiivisuutta", sokeuttaa Kalelan mukaan itsensä omilta lähtökohdiltaan ja siten altistaa
tutkimustuloksensa arvaamattomille vääristymille.
Eikä kyse ole siitä, että Kalela vain kehottaisi historioitsijoita ryhtymään osallistuvammiksi
aikalaiskeskustelijoiksi tai päivänpoliittisiksi asianajajiksi. Kalelan ajatus on laadultaan
perustavampi: tiedostettu subjektiivisuus ei ole objektiivisuudesta luopumista siinä
mielessä, etteikö tutkimuskohteille pyrittäisi tekemään oikeutta tai tajuamaan niiden toimintaa,
vaan sitä, että metodinen "rehellisyys" nostetaan itseisarvoksi. Tämä tarkoittaa sitä, että
menneisyydessä tuotetun jäänteistön asema aikakaudet ylittävinä merkkeinä tai teksteinä
tunnustetaan, sen sijaan että jäänteistöä ryhdyttäisiin kritisoimaan siitä, miten se mahdollisesti
vastaa tutkijan kysymyksiin. Lähteet jäänteinähän ovat sinänsä mykkiä. Arkistotyön ja lähdekritiikin
samastamisen sijaan tarvitaan Kalelan mukaan menneisyyteen sijoittuvan tutkimuskohteen
rekonstruointia ja löydettyjen jälkien ("lähteiden") tarkastelua tästä näkökulmasta. Sinällään
tutkimusprosessin kannalta ei ole merkitystä sillä, sijaitseeko tällaisen tutkimuksen
kohde vieraassa kontekstissa ajallisesti vai paikallisesti – vai peräti sekä että. Kalelankaan
mukaan historioitsijan ja kulttuurintutkijan tai yhteiskuntatieteilijän työmetodeissa ei siten ole
juurikaan eroja.
Hieman hankalalta Kalelan linjauksissa tuntuu kuitenkin hänen ongelmaton näkemyksensä tutkimuskohteen
rekonstruktion ja tutkimuksen argumentaation keskinäisestä suhteesta. Kalela toki korostaa, ettei
näitä kahta asiaa ole mahdollista erottaa toisistaan, mutta samaan aikaan hän esittää
nämä työvaiheet ajatuksellisesti ikään kuin vuorotteleviksi, kommentoimatta juurikaan
ihmistieteissä muuten kovin yleistä laadullisen tutkimuksen käsitettä ja metodiikkaa, joissa
lähtökohta on tutkimustulosten (ja -kohteen!) johtaminen tai jopa konstruointi argumentoimalla
tietyn aineiston pohjalta tietylle yleisölle, luonnollisesti tietystä näkökulmasta. Asia on
tietenkin vaikea esitettävä, ja ymmärrän hyvin, että havainnollistavat muotoilut ovat
tarpeen. Kritiikkiin ei olisikaan juuri aihetta, ellei samaan aikaan argumentaation ja rekonstruktion
havainnollistamisen kanssa hylättäisi kovin painokkaasti konstruktion käsitettä rekonstruktion
tieltä, mikä on ainakin allekirjoittaneesta juuri tässä yhteydessä tarpeetonta ja jopa
hämäävää. Kalelan ajatushan lähtee – jälleen kärjistäen – oikeuden
tekemisestä tutkimuskohteelle siten, ettei kohteesta olla valmiita hyväksymään mitä
hyvänsä tulkintaa, vaan ainoastaan tutkimusaineiston valossa johdonmukaisia ja rehellisiä
näkemyksiä. Mielestäni näissä ei kuitenkaan ole millään tavalla kyse
menneisyydessä tai toisessa kulttuurissa sijaitsevan tutkimuskohteen rekonstruoinnista vaan pikemminkin
sellaisesta konstruoinnista, joka perustuu rehellisyyteen tutkimusaineiston rekonstruktiolle. Haluankin painottaa
Kalelaa enemmän myös menneisyyden tai vieraan kulttuurin tuottamien tekstien (käsite laajassa
merkityksessään) tulkinnallisuutta myös ne tuottaneiden ihmisten näkökulmasta. Erilaisiin
"postmoderneihin" anything goes -tyyppisiin "metodeihin" voi mielestäni suhtautua tästäkin
lähtökohdasta käsin nuivasti, kuten Kalela sangen ansiokkaasti tekee itse omaksumiensa
käsitteidensä varassa.
Kalelan teoksen ulkomaisia ajatuksellisia lähtökohtia sietäisi käsitellä laajemminkin, kuin
tässä on mahdollista tehdä. Renvallin ajattelun ja Kalelan edustamien näkökantojen välillä
olevaa aukkoa kattavat jo Historiantutkimus ja historian kirjallisuusluettelon perusteella niin
monet kansainvälisesti tunnetut historianfilosofit, että vähimmäisvaatimus on mainita näistä
Kalelan keskustelukumppaneista tärkeimpiä, joihin näyttäisivät lukeutuvat ainakin Stephen
Toulmin, Paul Ricoeur ja Reinhart Koselleck, näin kolme kielialuetta samalla mainiten. Kalelan
näkemysten kannalta englanninkielinen (historian)filosofia vaikuttaa kuitenkin Toulminia
lukuunottamatta lähinnä vastaväitteiden kohteelta, kun taas Koselleckin paraatikelpoisesti
edustama saksalainen suuntaus selviää kirjassa vähemmällä riepottelulla. Hieman
askarruttamaan sen sijaan jää, mitä mieltä Kalela lopulta on ranskalaisten historioitsijoiden
metodologisista näkemyksistä. Kirjassa toistuvasti mainittu Paul Ricoeurkin edustaa kuitenkin
filosofiaa eikä esimerkiksi annalistista historiaa. Toki Michel de Certeau ja Marc Bloch
esiintyvät Historiantutkimus ja historiassa, mutta harmittavan ohimennen, ainakin siinä valossa,
että mielestäni Kalelan kirjan perusteella tuntuu erityisen osuvalta ajatella juuri annalistiseen
tapaan, että historioitsijan työn kohteita ovat paitsi tutkittu aikakausi ja historioitsijan oma aika,
myös tutkimuskohteen tavat ymmärtää omaa aikaansa ja tutkijan aikalaisten tavat ymmärtää
mennyttä, vierasta aikaa.1
Historiantutkimus ja historia -teos päätyykin mielenkiintoisella tavalla ilmaan jätettyyn
johtopäätökseen – tai ainakin lähelle päätöstä – vanhan rankelaisen "mitä oikeastaan
tapahtui" -hokeman lopullisesta hylkäämisestä ja paluusta sisällöltään keskiaikaisesta vain
hieman uudistuneeseen historia magistra vitae -ajatteluun. Menneisyyden opettavaisuus ei
tietenkään koske historian tapahtumien toistumista tulevaisuudessa tai menneiden "virheellisten"
arviointien jälkiviisasta pilkkaamista varottavien esimerkkien nimissä, vaan sen tunnustamista,
että historia kiinnostaa varsin monia juuri siksi, että sen avulla saamme tietoa siitä, keitä
olemme ja mistä tulemme. Ja tällaiselle informaatiollehan löytyy aina käyttöä pohdittaessa sitä,
minne olemme menossa – samalla kun pelkkä menneiden tapahtumien selvittely jää lähinnä tälle laajemmalle
päämäärälle alisteiseksi lähtökohdaksi (ja sellaiseksikin vain vasta, kun paino on poistettu
sanalta "oikeastaan").
En voikaan olla pitämättä Jorma Kalelan teoksesta. Sanoisin jopa, että kirja,
selväsanaisine kiteytyksineen historioitsijoiden työn ominaislaadusta, on ammattikunnan oman
itseymmärryksen kannalta tähän mennessä selvästi tärkein suomalainen historiateos
tällä alkaneella vuosituhannella. Kirjan esittely onkin hyvä päättää yhteen näistä
mainituista kiteytyksistä, joka on peräisin aivan teoksen loppusivuilta. Kalela toistaa omin sanoin ajatuksen siitä,
miksi historiaa ylipäänsä on syytä tutkia:
"Tekemällä palan vierasta kulttuuria ymmärrettäväksi omassa kulttuurissaan tutkija
antaa yleisölleen tilaisuuden suhteuttaa omaa kulttuuriaan muihin kulttuureihin.
Näin hän avaa uusia näkökulmia maailmaan sekä auttaa lukijoitaan ymmärtämään
paremmin omaa kulttuuriaan ja asemaansa siinä. Tässä on historiantutkimuksen ja
historiantutkijan työn syvin mieli." (Kalela 2000, s. 246.)
Viite:
1. Jaottelun annalistiversio löytyy muun muassa Alain Guerreaun teoksesta Le féodalisme.
Un horizon théorique (Le sycomore: Paris, 1980).
Kirjoittaja Jouko Nurmiainen on
filosofian maisteri ja tutkija Helsingin yliopiston historian laitoksessa.
|
Takaisin edelliselle tasolle
|