Historiallisia Arvosteluja 22/2000: Korea. Kolme ovea tiikerin valtakuntaan

Tuntematon tiikeri

laatinut Tero Karasjärvi

Tauno-Olavi Huotari, Juha Janhunen ja Ilmari Vesterinen: Korea. Kolme ovea tiikerin valtakuntaan. Gaudeamus: Helsinki, 2000. 387 sivua.

Korea on naapurimaihinsa Kiinaan ja Japaniin verrattuna Suomessa ja yleensäkin länsimaissa verrattain huonosti tunnettu. Näin siitä huolimatta, että Korea on viimeiset puoli vuosisataa ollut merkittävässä asemassa kansainvälisessä politiikassa ja sitä myöten Suomessakin vahvasti esillä uutisissa. Viime aikoina on myös Etelä-Korean nousu yhä merkittävämmäksi taloudelliseksi mahdiksi lisännyt Korean tuntemuksen merkitystä. Suomenkieliselle Korean kieltä, kulttuuria ja historiaa koskevalle yleisesitykselle on siis ollut tarvetta.

Kirjoittajia on kolme, joista kukin tarkastelee Koreaa eri näkökulmasta. Helsingin yliopiston Itä-Aasian kielten ja kulttuurien professori Juha Jantunen lähtee liikkeelle Korean "fysiologiasta", perinteiseen tyyliin hän käy perusteellisesti läpi Korean maantieteelliset piirteet, alueellisen rakenteen ja korealaisten etnologiset tunnusmerkit. Alun koulukirjamaisuuden jälkeen Jantunen kuitenkin pääsee vauhtiin ja erittäin mielenkiintoisia ovat esimerkiksi Korea-nimen etymologiaa ja Korean tutkimuksen varhaisvaiheita koskevat osiot. Suomalaisittain on hauska todeta suomalaisen kielentutkijan ja diplomaatin G. J. Ramstedtin merkittävä rooli Korean kielen tutkimuksessa. Vielä Korean sodan alkaessa hänen kirjoittamansa A Korean Grammar oli ainoa käypä englanninkielinen koreankielen esitys.

Jantunen käy läpi myös korean kielen rakenteen ja han gul -kirjoitusjärjestelmän. Kielentutkimuksen myötä hän esittelee teorioita, joiden avulla kielitieteilijät ovat yrittäneet kehitellä eri kieliryhmien välisiä sukulaisuusteorioita. Näissä teorioissa korea on usein liitetty niin sanottuihin "altailaisiin kieliin". Tämän kautta on aiemmin johdettu nykyään epätieteellisiksi katsotut "uralilais-altailaiset" kieliteoriat, jotka asettaisivat esimerkiksi suomen kielen korean kaukaiseksi sukulaiseksi. Janhunen torjuu päättäväisesti tämänkaltaiset hypoteesit ja tuo ansiokkaasti esille muinaisuutta koskevien kieli- ja arkeologisten teorioiden ongelmat. Tiedotusvälineissä esitetyt sensaatiomaiset, monesti poliittisesti värittyneet, "tutkimustulokset" nykyisten kansojen alkukodeista ja sukulaisuussuhteista ovat useimmiten tieteellisesti erittäin heikolla pohjalla.

Kiinan tutkijana mainetta niittänyt Renvall-instituutin tutkija Tauno-Olavi Huotari jatkaa Janhusen pohjustuksen jälkeen Korean varsinaisella historialla. Korean historian läpi kulkeva punainen lanka on kolmiyhteys Kiina – Korea – Japani. Korea kuuluu Japanin tavoin kiinalaisen kulttuuripiirin periferiaan, ja kiinalainen vaikutus kielessä, kulttuurissa ja hallintorakenteissa on ilmiselvä. Valtiollisesti Kiina ei kuitenkaan ole koskaan hallinnut Koreaa, vaan historiallisella ajalla (noin 300-luvulta jaa. eteenpäin) niemimaan jakoivat keskenään "kolme kuningaskuntaa": Koguryo, Paekche ja Silla. Näistä Silla löi 600-luvulla kiinalaisen Tang-dynastian avustuksella kilpailijansa ja yhdisti korealaiset ensimmäistä kertaa yhden hallitsijasuvun alaisuuteen. Sillan heikentyessä 900-luvulla Korea noudatti tyypillistä kiinalaista dynastiakiertoa ja uudeksi mahdiksi nousi Koryon kuningaskunta, joka levitti valtansa aina nykyisen Pohjois-Korean pohjoisrajoille asti. Koryo-kautta seurasi vuonna 1392 Choson-kausi, jota myös Yi-dynastiaksi kutsutaan. Yi-dynastia hallitsi Koreaa aina vuoteen 1910 saakka.

Käytyään Korean dynastisen historian melko lyhyesti läpi Huotari jatkaa Japanin miehitysvaiheen 1910–1945 kautta Koreoiden nykyhistoriaan. Koreoiden kehitystä 1950-luvulta eteenpäin käsitellään hyvinkin pikkutarkasti, mutta toisaalta Huotari tarjoaa kärsivälliselle lukijalle tasapuolisen ja informatiivisen tietopaketin. Monet erityisesti Pohjois-Koreaa, mutta myös Etelä-Koreaa koskevat myytit ja käsitykset joutuvat uudelleenarvioinnin kohteeksi. Erityinen ansio on mielestäni käsittelyn ulottaminen aina kesän 2000 tapahtumiin asti. Harvoin tietokirja antaa näin tuoretta taustatietoa miltei päivänpoliittisiin tapahtumiin.

Kolmas kirjoittaja on Jyväskylän yliopiston kulttuuriantropologian professori Ilmari Vesterinen. Hänen näkökulmansa Koreaan on antropologinen; aiheita ovat muun muassa sukulaisuusjärjestelmä, perinteiset kyläyhteisöt, ruoka, pukeutuminen ja niin edelleen. Antropologiaan tutustumatonkin lukee mielenkiinnolla kuvauksia korealaisten tavoista ja uskomuksista. Vesterinen tuo myös selkeästi esille Korean yhteiskunnan valtavan muutoksen viimeisen kahden sukupolven aikana. Hän korostaakin antropologian ongelmia teollisuusmaata kuvattaessa, mutta mielestäni aivan oikein keskittyy nimenomaan Korean perinteisen kulttuurin esittelyyn.

Esipuheen tarpeeton anteeksipyytävyys, kukaan kolmesta kirjoittajasta ei ole varsinainen koreanologi, herättää aluksi lukijassa epäilyksiä. Pian kirjoittajat kuitenkin todistavat kykynsä käsitellä aihettaan, vaikka välillä kirjaa lukiessa tuleekin mieleen, pyrkivätkö he informaatiovyörytyksellä peittämään epävarmuuttaan aiheen suhteen. Voisi olettaa nimenomaan Koreaan keskittyneen tutkijan tai tutkijoiden antavan hieman näkemyksellisemmän kuvan Koreasta. Toisaalta taas kyseessä on alan perusteos Suomessa, mitään vastaavaa ei ole aiemmin tehty. Kirja soveltuukin mielestäni erinomaisesti yliopistotasoiseksi oppikirjaksi ja hakuteokseksi Koreasta tai yleisemminkin Itä-Aasiasta kiinnostuneille.

Kirjoittaja Tero Karasjärvi on filosofian maisteri, joka on opiskellut mm. yleistä historiaa ja Itä-Aasian tutkimusta.