|
Historiallisia Arvosteluja 17/2000: Kristinuskon historia 2000, 1–3
Kristinuskon historia alusta nykypäivään
laatinut Mikko Ketola
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Kristinuskon historia 2000. Osa 1: Alkukirkosta renessanssiin.
Weilin+Göös: Porvoo, 1999. 213 sivua. Osa 2: Uskonpuhdistuksesta
nykyaikaan. Weilin+Göös: Porvoo, 1999. 256 sivua. Osa 3:
Kristinusko Suomessa. Weilin+Göös: Porvoo, 2000. 272 sivua.
Suomesta on pitkään puuttunut ajan tasalla oleva yleisen kirkkohistorian esitys, mieluiten vielä suomalaisten
asiantuntijoiden kirjoittama. Kristinuskon historia 2000, jonka pohjana on saksalaisen
Bertelsmann-kustannusyhtiön 1997 julkaisema Chronik des Christentums on osittainen vastaus tähän
puutteeseen. Kolmiosaisen teossarjan kaksi ensimmäistä osaa ovat suoraa käännöstä alkuteoksesta, vaikkakin
Weilin & Göös on katsonut parhaaksi tarkastuttaa asiasisällön suomalaisilla alan ammattilaisilla. Sarjan kolmas
osa sen sijaan on täysin kotimaista tuotantoa.
Teossarja on jo useiden muiden samankaltaisten opusten myötä tutuksi tullutta kronikkatyyliä. Jokaisen
pääjakson aloittaa lyhyt johdantoartikkeli (yleensä noin 3 sivua), jonka reunoille on sijoitettu kronologia jakson
tärkeimmistä tapahtumista. Sen jälkeen seuraa lyhyitä uutistyyppisiä artikkeleita, joihin puolestaan liittyy
erilaisia syventäviä tausta-, näköaloja-, katsaus-, henkilökuva-, avainsana- ja dokumenttitekstejä sekä
aikajanoja. Kirjoissa on runsas ja tyylikäs kuvitus, mikä tekee toisaalta lukemisen kevyeksi, mutta toisaalta voi
myös häiritä keskittymistä. Kronikkatyylisten kirjojen lukemisessa on yleensäkin sama vaara: ne ovat toisaalta
viihdyttäviä ja helppolukuisia, mutta toisaalta niissä ei ole pitkäjänteisyyttä tai kunnollista tarinaa; artikkelit
jäävät helposti pirstaletiedoksi.
Sarjan kaksi ensimmäistä osaa (eli alkuteos) on saksankielisten kirjoittajien työtä. Kirjoittajat (kaikkiaan 12) on
esitelty toisen osan lopussa, mutta kovin tarkkoja tietoja heistä ei löydy. Ilmeisesti suurin osa heistä on
teologeja; enemmistön ammatiksi on mainittu toimittaja tai vapaa kirjoittaja. Journalistinen ote näkyy teksteissä
helppolukuisuutena. Kirjoittajissa on sekä katolisia että protestantteja. Tietyt painotukset tuntuivat ainakin
aluksi luterilaisesta lukijasta hieman häiritseviltä. Sellaiselta tuntui erityisesti katolisen kirkon historian
hallitsevuus 1900-luvun osuudessa, mutta on tietenkin muistettava, että suurin osa kristityistä on
roomalaiskatolisia. Ortodoksisen kirkon osuus taas tuntui kohtuuttoman pieneltä; kahdessa ensimmäisessä
osassa ortodokseista on puhetta alle kymmenellä sivulla. Ekumenian historia on myös varsin vähäisessä osassa
"ekumenian vuosisadan", 1900-luvun osuudessa. Hädin tuskin selviää, että sellainen järjestö kuin Kirkkojen
maailmanneuvosto on perustettu ja toimii; Luterilaisen maailmanliiton olemassaolo jää yhden lauseen varaan.
Kirjoilla on kuitenkin myös ansionsa. Ne eivät keskity ainoastaan kristinuskon sisäiseen kehitykseen, vaan
pyrkivät ottamaan huomioon myös kristinuskon vuorovaikutuksen ympäröivän maailman, politiikan ja
kulttuurin sekä muiden uskontojen kanssa. Uhmakkuuteen ja puolusteluun kirjoittajat eivät sorru jotakin
häivähdystä lukuun ottamatta.
Sarjan kolmas osa, Kristinusko Suomessa, ansaitsee suurimmat kiitokset. Vaikka Suomen kirkkohistoriasta on
viimeisen kymmenen vuoden kuluessa ilmestynyt parikin yleisesitystä (Kauko Pirinen & Pentti Laasonen &
Eino Murtorinne, Suomen kirkon historia 1–4, 1991–1995; Simo Heininen & Markku Heikkilä, Suomen
kirkkohistoria, 1996), on tämä ensimmäinen, joka tulee rohkeasti täydellä höyryllä nykypäivään asti ja sen
lisäksi yhdistää kuvan ja sanan erinomaisesti. Kirjan hienosta kuvituksesta kuuluu kiitos kokeneille
kuvatoimittajille Veikko ja Rakel Kalliolle. Pääkirjoittajina ovat toimineet prof. Kaarlo Arffman (n.
1060–1808), prof. Eino Murtorinne (1808–1885), dos. Hannu Mustakallio (1885–1944) ja dos. Mikko
Malkavaara (1944–2000). Heidän lisäkseen erityisasiantuntemusta vaativissa jaksoissa on ollut joukko muita
kirjoittajia, mm. Ari-Pekka Palola, Jussi Nuorteva ja Markus Hiekkanen.
Suomea koskeva osa on luonnollisesti huomattavasti yksityiskohtaisempi kuin sarjan kaksi ensimmäistä osaa.
Niinpä siinä on pystytty kiinnittämään melko tasapainoisesti huomiota muihinkin Suomessa toimiviin
kirkkokuntiin ja uskonnollisiin yhteisöihin kuin vain luterilaiseen kirkkoon. Myös suomenruotsalainen
kirkollinen elämä ja naisten osuus kirkon historiassa saavat jonkin verran enemmän huomiota osakseen kuin
aiemmissa esityksissä. Erityisen haastava tehtävä on ollut varmasti kirjoittaa aivan uusimmasta, toisen
maailmansodan jälkeisestä ajasta, mutta siitä on Mikko Malkavaara selviytynyt kunnialla. Tässäkin osassa on
tietenkin pyritty journalistiseen otteeseen, mutta onneksi kirjoittajat, jotka kaikki ovat kirkkohistorian
asiantuntijoita eivätkä journalisteja, ovat pikemminkin pysyneet tiukan asiallisessa, jos sitten ehkä hieman
kuivemmassa tyylissä.
Kristinuskon historia 2000 on varsin käyttökelpoinen tietokirjasarja, joskin hieman epätasainen sikäli, että
suomalaisten kirjoittama kolmas osa on tieteellisesti huomattavasti painavampi kuin kaksi ensimmäistä osaa.
Koko sarjaa koskee yksi melko vakava puute: liitteenä ei ole minkäänlaista luetteloa käytetystä kirjallisuudesta,
jonka avulla lisätietoja kaipaava pääsisi eteenpäin. Sellainen olisi mielestäni ehdottoman välttämätön tällaisessa
teoksessa.
Kirjoittaja Mikko Ketola on teologian tohtori ja assistentti kirkkohistorian laitoksessa
Helsingin yliopistossa.
|
Takaisin edelliselle tasolle
|