Historiallisia Arvosteluja 4/2000: Kun aika loppuu. Kuolema historiassa
Kuolemaa monelta kantilta
laatinut Jyrki Hakapää
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Kun aika loppuu. Kuolema historiassa (toim. Kuparinen, Eero).
Turun yliopiston historian laitos, Julkaisuja 52: Turku, 1999. 312 sivua.
Kun aika loppuu on Turun yliopiston yleisen historian laitoksen osuus Turun historian
laitosten huippuyksikkörahoituksen myötä vuonna 1998 syntyneeseen Aika
historiassa-teemaan. Kokoomateoksen pohjana on samalla otsikolla pidetty luentosarja,
jota on vahvistettu muutamalla tilausartikkelilla.
Syksyn 1999 mittaan kuolema on ollut Suomessa jatkuvan kiinnostuksen kohteena: esimerkiksi
antropologian alalla julkaistiin viime syksynä kaksikin väitöskirjaa, jotka
syvällisesti uppoutuivat aiheeseen: Terhi Utriainen naisten rooliin kuolevien
saattamisessa ja Päivi Hasu kilimanjarolaisen Chagga-heimon tapoihin sekä
rituaaleihin, muun muassa hautajaisiin, ja niiden muutoksiin tällä
vuosisadalla.1 Kun historian alallakin on esitelty erilaisia projekteja
samasta aiheesta, niin keskustelun kannalta kuolema-aiheista teosta tuskin voisi parempaan
aikaan julkaista.
Kuolema tarjoaa erittäin laajoja näkökulmia tutkimukselle. Kun aika
loppuu pyrkii vastaamaan tähän haasteeseen kokoamalla kirjoittajia niin
historian, kulttuurintutkimuksen, yhteiskuntatieteen, oikeustieteen, lääketieteen,
taidehistorian kuin elokuvatutkimuksenkin aloilta. Historiantutkimuksen kannalta kuolemaa
lähestytään muun muassa suurmieshistorian, kulttuurihistorian,
sosiaalihistorian ja ihmisyhteisöjen ulkopuolelle kurkottavan epidemiahistorian
näkökulmista.
Monipuolisuuden vallitessa teoksen yhtenäistä punaista lankaa on kuitenkin
vaikea löytää. Nähtävästi luentosarjan tarkoituksena on
ollut käsitellä teemaa mahdollisimman monipuolisesti, mutta kirjaksi koottuna
tämä ajattelu ei enää kanna. Kokonaiskuvaa ei synny, vaan artikkelit
tuntuvat poukkoilevan aiheesta toiseen. Tämä ei johdu pelkästään
kokonaisuuden suunnittelemattomuudesta, vaan myös artikkeleiden rajojen
keskinäisestä sopimattomuudesta. Joissakin artikkeleissa pyritään aiheen
rajattomuutta kunnioittaen käsittelemään sitä globaalisti, kun taas
toiset pysyttäytyvät yksittäisissä elämäntarinoissa.
Teoksen alkupäähän on kerätty laajoihin teemoihin paneutuneita
tekstejä. Parhaiten niistä toimii Veikko Anttosen kirjoitus eri uskontojen
kuolemaa koskevista käsityksistä. Maailmanuskontojen läpi hieman nopeasti
etenevä artikkeli pysähtyy pidemmäksi aikaa kansatieteelliseen tarkasteluun
esihistoriallisen ajan kuolemanperinteeseen Suomessa. Tällöin historioitsijalle
osoitetaan hyvin, miten pitkälle arkeologisin, kielitieteellisin ja etnografisin
menetelmin voi päästä.
Vahvimmillaan teos on kuolemaa lääketieteen ja sairauksien kautta
tarkastelevissa artikkeleissa. Heikki S. Vuorisen "Kuolema ja sairaus" pyrkii
käsittelemään aihettaan lähinnä biologisena ja ekologisena
ilmiönä. Aihe on kansainvälisesti aktuelli, kun William H. McNeill ja
Alfred W. Crosby ovat osoittaneet tautien roolin muun muassa eurooppalaisten valloittaessa
Amerikan mantereet. Vaikka ihmisen osa saattaakin tuntua poistetun tarkastelun piiristä
lähes kokonaan, niin ihmisyhteisöjen elinehtojen ja -kontekstin tarkasteluna
työ on erittäin valaiseva. Artikkeli onkin tehokas juuri sen takia, että se
pystyy sitomaan hyvin kirjoittajan oman alan annit historiantutkimukseen. Lisäksi
Vuorinen onnistuu sangen pienessä tilassa seuraamaan aihettaan globaalisti. Myös
Hannu Salmen artikkeli katastrofien pelon historiasta kertoo hyvin ihmisen tavasta
käsittää ympäristöään, vaikkakin artikkeli kertookin
enemmän pelon tunteesta kuin kuolemasta.
Teoksen loppuosaan on kerätty hyvinkin erilaisia artikkeleja kuoleman tiimoilta.
Kiehtovia aiheita ovat esimerkiksi Eero Kuparisen "Sota ja kuolema" sekä Annika
Waenerbergin "Kuoleman muotokuva kuvataiteessa". Kuparinen on suurelta osin paneutunut
miettimään kuolemanpelon voittamista. Vaikka soturin kuolema onkin usein
ymmärretty sankarilliseksi, niin sotahistorian kannalta jää kuitenkin
pohtimatta esimerkiksi se, että esiteollisen ajan armeijoissa kuoltiin enemmän
likaisissa leireissä tauteihin kuin sankarillisesti taistelukentillä. Lopussa
Kuparinen avaa kiinnostavan aiheen tarkastellessaan sotilaan muistamista kotona.
Waenerberg esittelee vuorostaan muun muassa luurangon sekä Ilmestyskirjan ratsastajien
historiaa kuoleman kuvaajina. Kuvien kautta entisaikain elävien ja kuolleiden
yhteisöllisyys tuleekin selkeästi esille.
Yleiseen historiaan keskittyvänä teoksena artikkelikokoelman olisi toivonut
ottavan rohkeammin kantaa kansainväliseen keskusteluun. Philippe Ariès'n uranuurtavista
teoksistakin toistetaan vain menneiden aikojen ja nykyajan vastakkaisuutta: miten
luonnollisesta, ennalta aavistetusta ja läheisten huolehtimasta kuolemasta on
1900-luvulla tullut vältettävä ja yksinäinen hetki. Siten Ariès'n
todellisuudessa monipuolisempaa käsittelyä yksinkertaistetaan turhaan
liittämällä se (myös usein viitatun) Norbert Eliaksen sosiologiseen
tutkimukseen kuolemisen yksinäisyydestä. Samalla monet merkittävät
historioitsijat jäävät kokonaan mainitsematta. Näin käy muun muassa
Michel Vovellelle, joka on Ariès'ta paremmin sitonut kuolemaa kohtaan omaksuttujen asenteiden
muutoksia yhteiskunnallisiin muutoksiin.2
Teemaltaan teos on erittäin kiinnostava, onhan kyseessä ihmisen
elämää ainaisesti rajoittava kuolema, joka ei vain päätä
elämää, vaan määrittää sen kulkua ennen saapumistaankin.
Tässäkin teoksessa näkee hyvin, kuinka monin eri tavoin aihetta voi
käsitellä. Monet toimitukselliset puutteet kuitenkin haittaavat artikkeleiden
lukemista. Niiden alkuperäinen luentotarkoitus paistaa usein läpi, ja kirjoitus- ja
painovirheitäkin on sattunut harmittavan paljon. Monet mielenkiintoiset artikkelit
kuitenkin osoittavat, minkälaisesta aiheesta on kyse, ja miten tästäkin
eteenpäin se vaatii osakseen huomiota.
Viitteet:
1. Utriainen, Terhi. Läsnä,
riisuttu, puhdas. Uskontoantropologinen tutkimus naisista kuolevan
vierellä. SKS 751, Pieksamäki, 1999; Hasu, Päivi. Desire and
Death. History through Ritual Practice in Kilimanjaro.
Transactions of the Finnish Anthropological Society No. 42. Gummerus,
Saarijärvi, 1999.
2. Esimerkiksi Vovelle Michel.
Piété baroque et déchristianisation en Provence au XVIIIe siècle.
Paris, 1973; Vovelle, Michel. La mort et l'Occident de 1300 à nos
jours. Gallimard, Paris, 1983.
Kirjoittaja Jyrki Hakapää on filosofian maisteri ja tutkija Helsingin yliopiston
historian laitoksessa.
|