Historiallisia Arvosteluja 2/2000: Kasvitieteen historia
Kasvitieteen edistyksen historian perusteellinen luotaus
laatinut Timo Joutsivuo
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
A.G. Morton: Kasvitieteen historia. Kuvaus kasvitieteen vaiheista muinaisajoista
nykypäivään (History of Botanical Science). Suomentaneet ja Suomen
kasvitieteen historian laatineet Johannes Enroth ja Ilkka Kukkonen. Helsinki: Gaudeamus,
1999. 479 sivua.
Viime vuosina on suomen kielellä ilmestynyt muutamia yksittäisten tieteenalojen
historioita. Matematiikka, kemia ja astronomia ovat kaikki saaneet omat historiansa, ja
näiden kohdalla näyttäisi olevan kissanhännänvetoa siitä,
mikä on suurin ja kaunein. Niinpä Carl Boyerin Matematiikan historia on
saanut suomennokseensa pääotsikon Tieteiden kuningatar ja John Hudsonin
Kemian historia puolestaan Suurin tiede. Hannu Karttunen ei astronomian
historiassaan ole jäänyt pekkaa pahemmaksi vaan on otsikoinut sen nimellä
Vanhin tiede. Koska näiden luonnontieteiden "kovan ytimen" muodostavien tieteiden
ulkopuolisilla opinaloilla ei vastaavaan egon korostukseen ole tarvetta (vai perusteita?), on
A.G. Mortonin History of Botanical Science tyydytty kääntämään
vain nimellä Kasvitieteen historia. Se on kaikkiaan kolmas suomen kielellä
ilmestynyt alan historiaa luotaava teos. Edelliset Greta Krohnin vuonna 1933 ja Runar
Collanderin vuonna 1964 ilmestyneet historiat ovat paitsi suppeita myös auttamatta
vanhentuneita. Uusia kasvitieteen historian yleisesityksiä ei maailmalla ole viime
vuosikymmeninä ilmestynyt. Siksi Mortonin jo vuonna 1981 ilmestyneen teoksen suomentaminen
on ymmärrettävää.
Mortonin teos käsittelee kasvitieteen historiaa esihistorialliselta ajalta, eli ajalta
ennen kuin "kasvitieteestä" voidaan puhua, aina moderniin aikaan eli siis
käytännössä 1970-luvulle asti. Morton näkee kasvitieteen historian
kehitys- tai pikemminkin edistyskertomukseksi, joka alkaa kivikauden hämärästä,
ja päättyy nykypäivään, jolloin se sisältää mm.
kasvianatomian, -fysiologian, -morfologian, systematiikan, -maantieteen ja -ekologian. Mortonin
keskeinen kysymys on, miten tähän päädyttiin tai millaisia kehityskulkuja
tapahtui ennen kuin "nykypäivän" kasvitiede oli muodostunut sellaiseksi kuin se on.
Morton aloittaa teoksensa todella alusta, kasvintuntemuksen vähittäisestä
kasvusta kivikauden ihmisen oppiessa yrityksen ja erhdyksen avulla tunnistamaan
syötäväksi kelpaavat kasvit kelpaamattomista. Vähitellen ja erityisesti
maanviljelyn keksimisen jälkeen erilaiset kasviluettelot ja rohdosoppaat alkoivat
yleistyä, esimerkiksi Egyptissä ja Intiassa. Varsinaisen kasvien tieteellisen
tutkimuksen alun Morton sijoittaa kuitenkin antiikin Kreikkaan. Carl von Linnétä seuraten
hän pitää kasvitieteen isänä Aristoteleen oppilasta Theofrastosta, joka
käsitteli mm. kasvien morfologiaa (kasvien osat, suhde toisiinsa jne.) ja luokittelua
(perustana jako neljään ryhmään: puut, pensaat, varvut ja ruohot).
Teoreettisten pohdintojensa ohella Theofrastos käsitteli kasvien
käytännöllistä merkitystä maanviljelyksessä ja
lääkeaineina. Mortonin mukaan Theofrastoksen lähestysmistapa oli usein
empiirinen.
Theofrastosta seurasi kasvitieteen vähittäinen rappeutuminen. Theofrastoksen
töiden vaipuessa unholaan myös kasvitiede "yhtenäisenä tieteenalana omine
ajatuksineen ja tutkimusaloinen" hävisi. Kasvitieteen "pimeä aika" oli Mortonin
mukaan tietenkin yhtä kuin keskiaika. Tuolloin kasvitiede sisälsi
käytännössä vain rohdoskirjallisuutta ja palveli siten ennen muuta
lääketieteen tarpeita.
Renessanssissa kaikki muuttui. Innostus klassiseen kirjallisuuteen nosti Theofrastoksen ja
monen muun antiikin auktorin teokset uudelleen esiin. Samalla löytöretket antoivat
uutta potkua kasvitieteelle, kun aiemmin tuntemattomia kasveja tulvi Eurooppaan aiheuttaen
päänvaivaa taksonomisteille. Empiirinen henki tuli yhtä lailla esiin kasvien
kuivaamistekniikan synnyssä ja tarkkojen kasvinkuvien piirtämisessä suoraan
mallista. Myös kasvitieteen institutionaaliset puitteet luotiin, kun ensimmäiset
kasvitieteen professuurit ja yliopistolliset kasvitieteelliset puutarhat perustettiin.
Renessanssissa teoreettinen päähuomio keskittyi vielä kasvien luokitteluun.
Kertomus luonnollisen luokitusjärjestelmän etsimisestä, joka huipentuu Linnén
binominaaliseen taksonomiaan 1700-luvulla, on Mortonin teoksen parasta antia. Toinen
mielenkiintoinen lähes koko teoksen läpi kattava teema koskee ns.
elämänhengen ajatuksen vähittäistä korvautumista mekanistisemmilla
kasvielämän selityksillä. Muutoin Morton kuvailee erinomaisesti mm.
evoluutioajatuksen ja soluteorian vaikutusta ja merkitystä kasvitieteessä.
Koska Mortonin perustavana ideana on kuvata, miten nykypäivän kasvitiede syntyi,
historiassa on pitkälti kysymys tuon valmiin kehikon valkoisten täplien
vähittäisestä täyttymisestä. Mortonin mukaan tämä toteutui
käytännössä 1800-luvulla. Morton tyytyykin viime vuosisadan kuvauksessaan
vain lyhyeen ja valikoivaan "katsaukseen", kuten hän itse sanoo. Tämän ongelmansa
kanssa Morton ei suinkaan ole yksin. 1900-luvun tieteellisen tutkimuksen ja sen tekijöiden
määrän lähes eksponentiaalinen kasvu on kaikkien tieteenalojen historioiden
yhteinen ongelma.
Mortonin teoksen arvona on epäilemättä perustavan ja usein myös
perusteellisen faktatiedon esittäminen kasvitieteen historian vaiheista. Teoksen
kääntäjät korostavat lisäksi sitä, että Morton sijoittaa
kasvitieteen kehityksen laajempiin yhteyksiinsä. Osittain näin onkin. Valitettavasti
Morton sortuu usein arvioimaan menneisyyttä tämän päivän tietämyksen
perusteella, esimerkiksi kysymällä mistä jonkun aikakauden "onnistumiset ja
epäonnistumiset ovat johtuneet". Tieteenhistorian valossa tämänkaltainen
lähestymistapa on vanhentunut. Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana tieteenhistoriassa
ilmiöitä on enenevässä määrin pyritty
ymmärtämään aikakauden omista lähtökohdista käsin ilman
determinististä näkökulmaa, jossa historia tulkitaan kehityskertomukseksi, jonka
päätepisteenä on ylivertainen nykyaika. Mortonin Kasvitieteen historiasta
saakin parhaan annin, jos sen rinnalla lukee muita alan tutkimuksia. Antiikin osalta hyvä
on Roger Frenchin Ancient Natural History (1994), jossa kasvitiede asettuun
selkeämmin paikalleen osaksi luonnonhistoriaa. Keskiajan ja renessanssin osalta
suositeltavaa oheislukemistoa on Karen Meier Reedsin Botany in Medieval and Renaissance
Universities (1991) ja uudelta ajalta taas Peter Bowlerin Ympäristötieteiden
historia (The Environmental Sciences, 1992, käännetty 1997).
Kääntäjät, Johannes Enroth ja Ilkka Kukkonen, ovat nähneet
työnsä kanssa vaivaa. Se tulee positiivisesti esiin lopputuloksessa. Teos on
nautittavaa luettavaa. Myös toimitustyöhön on panostettu huomattavasti
enemmän kuin mihin nykyään on totuttu.1 Teokseen on
liitetty kääntäjien Suomen kasvitieteen menneisyyttä käsittelevä
laajahko historia, josta sen lievästä luettelomaisuudesta huolimatta saa hyvän
peruskäsityksen kotimaisen botaniikan kehityksestä.
Viite:
1. Toisaalta virheiltä ei tyystin ole vältytty.
Esimerkiksi sivulla 87 on sekä Mondino de'Luzzin että Pietro d'Abanon nimet
kirjoitettu väärin (Mundino, mikä lienee latinan ja italian kielen sekoitus –
latinaksi Mundinus – ja Pietri d'Abano). Samoin Mondinon ajoittaminen on sata vuotta
pielessä (liian myöhään), mikä lienee
käännöslipsahdus.
Kirjoittaja Timo Joutsivuo on filosofian tohtori ja tutkija Helsingin yliopiston
Renvall-instituutissa.
|