|
Historiallisia Arvosteluja 24/2000: Ristin ja Olavin kansaa
Keskiajan paikallishistoriaa Hämeestä ja Euroopasta
laatinut Ossi Kokkonen
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Ristin ja Olavin kansaa. Keskiajan usko ja kirkko Hämeessä
ja Satakunnassa. Toimittaneet Marja-Liisa Linder, Marjo-Riitta Saloniemi ja
Christian Krötzl. Tampereen museoiden julkaisuja 55. Tampereen museot:
Tampere, 2000. 301 sivua.
Viime vuosina Suomessa on voinut havaita voimakkaan ja monipuolisen
keskiaikarenessanssin. Akateemisesta kiinnostuksesta kielii Helsingin
yliopistossa nykyisin tarjottava keskiajan tutkimuksen opintokokonaisuus
ja alan tutkijoiden ja opiskelijoiden järjestäytyminen omaksi
kansalliseksi yhteisökseen. Samaan aikaan myös yleinen
mielenkiinto aikakautta kohtaan on lisääntynyt. Erilaisia
keskiaikaisia markkinoita ja juhlia on järjestetty useilla
paikkakunnilla, ja latinalainen kirkkomusiikki on käynyt
eurooppalaisten musiikkilistojen ja hittiradioiden soittolistojen
kärjessä.
Ristin ja Olavin kansaa -projekti pyrkii yhdistämään
tieteellisen keskiajan tutkimuksen yleiseen mielenkiintoon. Sen satoa on
Tampereen museokeskus Vapriikissa 16. kesäkuuta 2000 – 1. tammikuuta 2001
järjestetty laaja keskiajan uskoa ja kirkkoa Hämeessä ja
Satakunnassa esittelevä näyttely ja samanniminen kirja. Teos on
kiistatta vuoden kauneimpia historiakirjoja. Suurikokoinen kirja on taitettu
tyylikkäästi, ja tekstiä elävöittää runsas
kuvitus. Erityisen upea on noin 80 sivun kuvaliite, johon on koottu
näyttelyesineistöä, muun muassa alttarikaappeja,
käsikirjoituksia, messukasukoita ja kirkkoveistoksia. Upeat värikuvat
ja niiden asiantuntevat kuvatekstit muodostavat sillan Ristin ja Olavin
kansaa -teoksen artikkelien ja itse näyttelyn välille.
Teoksen artikkelit jakaantuvat neljään temaattiseen osioon. Aluksi
käsitellään kristinuskon tuloa Hämeeseen ja uuden uskon
vakiintumista, ja toisen osion artikkelit kuvaavat uskon välittämisen
muotoja. Kolmannessa tarkastellaan pyhimyksiä, ja heidän kulttejaan
ja viimeisessä keskiaikaa keskuudessamme. Teoksessa esiteltävien
näyttelyesineiden perusteella vaikuttaa siltä, että toinen ja
kolmas osio ovat muodostaneet näyttelyn keskeisen annin, kun taas
ensimmäisen ja viimeisen osion tarkoituksena on ilmeisesti asettaa
hämäläinen keskiajan usko laajempaan kronologiseen kehikkoon.
Ensimmäisen osion artikkelit luovat kuvaa hämäläisestä
yhteiskunnasta pakanuuden ajan lopulta kristinuskon vakiintumiseen. Erityisesti
Jussi-Pekka Taavitsaisen "Häme ja Satakunta pakanuuden ajan lopulla" ja Jukka
Korpelan "Häme Bysantin ja Rooman välissä ennen Pähkinäsaaren
rauhaa" -artikkelit kiistävät vanhoja, kansallisen historiankirjoituksen
vaalimia näkemyksiä esihistoriallisista maakunnista, muinaislinnojen
yhteisestä puolustuslinjasta ja Hämeen asemasta lännen etuvartiona.
Nämä kirjoitukset muodostavat tiiviin johdannon hämäläiseen
keskiajan yhteiskuntaan, jonka kirkolliseen organisaatioon ja oikeudenhoitoon osion
jälkimmäisissä artikkeleissa pureudutaan. Osiota leimaa
yhteiskuntahistoriallinen näkökulma.
Toisessa osiossa kuvataan kristinuskon välittämisen muotoja: muun
muassa kirkkorakennuksia, kirkkotaiteen asemaa ja käyttöä uskon
välittämisen propagandavälineenä ja saarnaamista. Avaimena koko
osioon voi pitää Helena Edgrenin artikkelia "Taiteen merkitys keskiajan
kirkossa", jossa kuvataan sitä vaikutusta, mikä keskiajan
värikylläisellä kirkkotaiteella on aikalaisiin ollut. Uskon
välittämisen muodot, niiden joukossa myös kirkkotaide, tekivät
näkymättömän näkyväksi ja vaikeasti
käsitettävän helpommaksi ymmärtää. Kirkkojen veistokset,
seinämaalaukset ja muu koristelu välittivät uskon pyhyyttä.
Yhdessä kirkkorakennukset, musiikki, liturgia, uskonnollinen kuvasto,
messukasukat, jne. muodostivat kokonaisuuden, jota yksittäiset tekijät
palvelivat. Kuten Ilkka Taitto kirjoittaa: "-- keskiajalla kirkko oli enemmän
tila paitsi Jumalan sanaa myös pyhää olemusta, pyhää
henkeä ja pyhää kuvaa varten". Artikkeleissa kritisoidaan aikaisempaa
tutkimusperinnettä siitä, että siinä yksittäisiä
tekijöitä on tarkasteltu kokonaisuudesta irrallisina. Vasta viime aikoina
ongelma on pyritty ratkaisemaan poikkitieteellisellä lähestymistavalla ja
eri alojen asiantuntijoiden yhteistyöllä.
Teoksen kolmas osio jatkaa siitä mihin edellinen osio päättyi:
se kertoo hämäläisten tavoista harjoittaa uskoaan. Tällöin
esiin nousevat muun muassa Hämeessä tavatut pyhimyskultit ja suomalaisten
pyhiinvaellukset. Hämeessä erityisen laajalle oli levinnyt pyhän
Olavin kultti; tätä todistavat hänelle omistettujen kirkkojen runsaus,
Olavia esittävien veistosten monilukuisuus ja vaikkapa se tosiasia, että
Satakunnan sinetissä oli 1300-luvulla hänen kuvansa. Maallikkohartaudessa
juuri pyhimyskultin saamat muodot olivat keskeisiä. Pyhimyskulteissa ja uskon
harjoittamisessa keskiajalla yleensä pyhiinvaellukset muodostivat keskeisen
osan: vaelluksia motivoi pyhimyksen välittävä rooli ihimisen ja
Jumalan välillä ja se, että vierailu marttyyrin haudalla teki
osalliseksi hänen henkisistä voimistaan. Cristian Krötzlin mukaan
suomalaiset ja heidän joukossaan hämäläiset osallistuivat
aktiivisesti keskiajan pyhiinvaelluksiin, vaikka tarkkoja lukuja ei voidakaan
esittää. Hämäläiset kulkivat pyhiinvaeltajina niin
kotimaassaan, Pohjoismaissa kuin kaukomaillakin.
Teoksen päättävä osio "Keskiaika keskellämme" on
sikäli poikkeava, että sen kolme artikkelia jäävät muusta
teoksesta ja toisistaan irrallisiksi. Siinä missä aiemmat osiot
muodostavat tiiviin ja perustellusti rajatun kirjoituskokoelman Hämeen
keskiaikaisesta kirkosta, uskosta ja hartaudesta, tarkastelee viimeinen osio
sinänsä mielenkiintoista, mutta muusta aineistosta hieman poikkeavaa
aihetta. Tällä perusteella voikin kyseenalaistaa osion tarpeellisuuden
kokonaisuuteen nähden – ehkä oman aikamme keskiaikaisista piirteistä
olisi voinut koota oman kirjan. En kuitenkaan kritisoi itse kirjoituksia, sillä
ne vastaavat osion tarkoitusta. Hanna Pirinen osoittaa, että keskiaikaisen
kirkkointeriöörin muuttuminen luterilaisen jumalanpalveluksen tarpeita
vastaavaksi oli pitkällinen prosessi, jota voidaan seurata vaikkapa
kuvataiteessa. Vielä 1700–1800-luvun vaihteessa Suomessa vierailleet ulkomaiset
matkailijat pitivät luterilaisten kirkkojen sisätiloja hyvin
roomalaiskatolisina. Anna-Maria Vilkunan kirjoituksessa keskiajan ruokataloudesta
käy puolestaan ilmi, että agraarisuomen perinteiset ruuanvalmistustavat
sekä monet nykyäänkin tarjottavat suomalaiset juhlaruuat, kuten
mämmi ja lipeäkala, ovat peräisin keskiaikaisesta
keittiöstä.
Teoksen läpikulkeva teema on keskiajan uskon välittämisen ja
hartauden muotojen kansainvälisyys. Uskon välittämisessä
Suomessa käytettiin universaalikirkollisia keinoja, ja myös
uskonharjoittaminen, esimerkiksi pyhimysten palvominen ja pyhiinvaeltaminen,
noudatti Hämeessä Euroopan sydänmailla omaksuttuja muotoja. Näin
ollen Ristin ja Olavin kansaa kertoo Hämeen kirkkoa ja satakuntalaisten
uskoa kuvatessaan Suomen tiivistyvistä suhteista latinalaiseen Eurooppaan.
Kirkon opetuksen ja liturgian osuus tässä "Suomen ensimmäisessä
eurooppalaistumiskehityksessä", kuten Christian Krötzl esipuheessaan
kirjoittaa, oli merkittävä.
Kirjoittaja Ossi Kokkonen on filosofian maisteri, yleisen historian jatko-opiskelija Helsingin
yliopistossa, Glossa ry:n Glossae-lehden vastaava toimittaja ja työskentelee Suomen
Historiallisen Seuran toiminnanjohtajana.
|
Takaisin edelliselle tasolle
|