Historiallisia Arvosteluja 21/2000: Pique-nique. Eväsretki Helsingin historiaan

Kahvilla Kaivopuistossa

laatinut Johanna Ilmakunnas

Pique-nique. Eväsretki Helsingin historiaan. Narinkka. Helsingin kaupunginmuseo: Helsinki, 2000. 110 sivua, värikuvia.

Helsingin kaupunginmuseo on jo muutaman vuoden ajan julkaissut vuosikirjansa Narinkan jonkun tietyn teeman ympäriltä. Tänä vuonna teemana on ollut eväsretki, piknik ja ulkoilmassa syöminen. Kirja liittyy kaupunginmuseon Kohtaamisia-Rendez-vous -projektiin, joka on toteutettu vuoden 2000 kuluessa. Siinä kaupunkilaisilla on ollut mahdollisuus kohdata menneisyyden helsinkiläisiä nykyajan kaupungissa. Vuosi 2000 on ollut kahdella tavalla merkittävä Helsingille: kaupunki on täyttänyt 450 vuotta ja ollut yksi eurooppalainen kulttuurikaupunki yhdeksän muun kaupungin kanssa. Syytä huviretkeen on siis moninkertaisesti.

Pique-niquessa Helsingin kaupunginmuseon tutkijat valottavat ulkosalla syömisen historiaa aina keskiajalta lähtien, mutta kirja painottuu Helsinkiin ja sen 450-vuotiseen historiaan. 1500- ja 1600-luvuista on molemmista yksi luku ja 1700-luvusta kaksi lukua. 1800- ja 1900-lukuja käsitellään huomattavasti tarkemmin. Hauskana yksityiskohtana on lyhyt kuvaus piknikistä monikulttuurisessa Helsingissä vuonna 2000. Kirjan painottuminen uusimpaan aikaan on järkevää, sillä ulkoilmaelämä ja ulkona syöminen yleistyivät säätyläisten keskuudessa vasta 1700-luvulla. Sitä aikaisemmin raitista ulkoilmaa pidettiin lähinnä terveydelle vaarallisena. Säätyläisten parista tapa käydä piknikillä levisi muihinkin yhteiskuntakerroksiin, ja 1900-luvun alkupuolelle tultaessa Helsingin työläiskaupunginosissa kesälauantait olivat rauhallisia kun työväestö pakkasi eväskorinsa ja lähti viikonloppuretkelle Helsingin saaristoon, Korkeasaareen, Seurasaareen, Lammassaareen ja Mustikkamaalle. Oma luku on varattu myös jo klassikoksi muodostuneelle vappupiknikille Ullanlinnanmäellä.

Kaupunginmuseon tutkijat kirjoittavat ruuan kulttuurihistoriasta ja Helsingin historiasta. Aina Helsingin nopea kasvu, kaupungin historia ja piknikit eivät liity yhteen, ja teksteissä on enimmäkseen kyse retkestä Helsingin historiaan eikä kirjan nimen lupaamasta eväsretkestä. Kohdat, joissa kerrotaan tapakulttuurista, erilaisten eksoottisten raaka-aineiden käyttämisestä ruuanlaitossa ja Kaivopuiston kylpyläelämästä, johon terveellinen ruokavalio kuului oleellisena osana, ovat persoonallisempina kiinnostavampia kuin kronologinen selvitys Helsingin perustamisesta ja kasvamisesta Suomen ainoaksi suurkaupungiksi.

Ruotsiin jo 1600-luvulla saapuneesta kahvista tuli 1800-luvun kuluessa kaikkien yhteiskuntaluokkien suosima seurustelu- ja nautintojuoma. Kahvi oli oleellinen osa piknikiä, eikä ilman kahvipannua ja priimuskeitintä lähdetty yhdellekään retkelle 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa. Tämä näkyy myös Pique-niqueen valituissa kuvissa, joissa kahvipannut porisevat Seurasaaressa ja Korkeasaaressa, ja joissa valkoisiin pukeutuneet rouvat ja neidit nauttivat kahvia posliinikupeista.

1700-luvulla eväskoreihin pakattiin rapupasteijoita, kananpoikaa ja jälkiruuaksi klenettejä. 1800-luvun alkupuolella eväskoriin saatettiin pakata maksalaatikkoa tai kylmää lintupaistia sekä mansikoita. Tällaisiin herkkuihin oli kuitenkin varaa vain säätyläisillä. Olisi ollut mielenkiintoista verrata 1900-luvun alkupuolen säätyläisten piknik-korin sisältöä aikaisempaan. Nyt Pique-niquen kirjoittajat tarjoavat vertailuksi lähinnä työväestön mukaansa pakkaamia voileipiä ja keitettyjä kananmunia. Muutenkin ruokakulttuurista olisi ollut kiintoisaa lukea enemmän.

Pique-nique tarjoaa kaksi oivallista tapaa tyydyttää herättämänsä ruokahalun. Kirjassa on lyhyt bibliografia, jonka pohjalta eväsretkeä ruuan kulttuurihistoriaan voi jatkaa. Lisäksi kirjassa on eri vuosisatojen piknik-menujen ruokien reseptit. On erinomainen ajatus esittää vanha resepti ensin ja sen rinnalla nykyaikaistettu ohje. Välillä vanhat reseptit vaikuttavat kovin kummallisilta, ja niitä olisi ehkä voinut selittää vieläkin enemmän. 1600-luvulla lihaa marinoitiin etikassa viikko, koska sitä ei ollut riiputettu yhtä kauan kuin nykyään. Ennen 1900-luvun loppupuolta taikinan kohottamiseen ei ollut olemassa leivinjauhetta, minkä vuoksi vaikkapa 1700-luvun puuterikakkuun käytettyjä munankeltuaisia todellakin vatkattiin tunnin ajan.

Kokonaisuutena Pique-nique. Eväsretki Helsingin historiaan on joistakin puutteistaan huolimatta kiintoisa ja mukava paketti pakattavaksi mukaan ensi kesän piknik-koriin. Siitä voi nauttia (jos sää sallii) vaikkapa Suomenlinnassa tai Herttoniemen kartanon puistossa samalla kun nauttii joko vanhojen tai uusien reseptien mukaisia piknik-eväitä. Ja jos kirjaa ei ehdi lukea syömisen ja seurustelun lomassa, voi ihailla sen kaunista ulkoasua: ruokakuvia, vanhoja valokuvia sekä Helsingin vanhoissa kulttuurimaisemissa valokuvattuja, entisajan helsinkiläisiksi pukeutuneita kaupunginmuseon työntekijöitä.

Kirjoittaja Johanna Ilmakunnas on filosofian maisteri ja Helsingin yliopiston historian laitoksen jatko-opiskelija.