Historiallisia Arvosteluja 6/2000: Venäjän idea, utopia ja missio

Venäjä etsii itseään

laatinut Niklas Jensen-Eriksen

Christer Pursiainen: Venäjän idea, utopia ja missio. Ulkopoliittisen instituutin julkaisuja nro 6. Gaudemaus: Helsinki, 1999. 208 sivua.

Nuoren polven tunnetuimpiin suomalaisiin Venäjän-tutkijoihin kuuluva Christer Pursiainen lähestyy teoksessaan Venäjän idea, utopia ja missio Venäjän menneisyyttä, nykypäivää ja tulevaisuutta erilaisten 'Venäjän idean' versioiden kautta. Käsitteelle ei ole yksiselitteistä määritelmää, vaan sen olemus ja sisältö ovat olleet pysyvän kamppailun kohteena. Neuvostoliiton raunioille syntyneen uuden Venäjän sisällä aatteellisen keskustelun merkitys on jälleen kasvanut. Venäjän etsiessä itseään aineksia haetaan vanhaan tapaan historiasta ja siten aatehistoriallisen taustan tunteminen on välttämätöntä nykyisen Venäjän ymmärtämiselle.

Pursiainen ei pyri luomaan kattavaa kokonaiskuvaa laajasta aiheestaan, vaan lähestyy sitä neljän esseen ja johdannonomaisen aloitusluvun kautta. Teoksen lyhyydestä (208 sivua) huolimatta hän onnistuu luomaan lukijalle yllättävän laajan kuvan moniulotteisesta venäläisestä ajattelusta. Välittämällä venäläistä keskustelua suomalaiselle lukijalle Pursiainen auttaa tätä sitomaan nykyisen kehityksen sen historiallisiin ja filosofisiin juuriin. Nykypäivän äärisuuntauksissakaan ei yleensä ole kyse vain satunnaisista nationalismin tai kiihkomielisyyden ilmauksista, vaan tiettyjen venäläisen filosofian pohjavirtausten uusista muodoista.

Ensimmäisessä esseessään Pursiainen kuvaa neuvostoliittolaisen maailmankuvan kehitystä. Kaapattuaan itselleen valtiovallan bolshevikit joutuivat mukauttamaan lännestä omaksutun marxilaisen teorian venäläisiin olosuhteisiin ja maan aatehistorian erikoispiirteisiin. Ulkopolitiikassa marxilainen luokkataisteluteoriaa ja pyrkimystä maailmanvallankumoukseen oli vaikeaa yhdistää kansallisen turvallisuuden tavoitteeseen, ja tähän ristiriitaan oli palattava yhä uudestaan Neuvostoliiton elinkaaren aikana. Luotua teoreettista maailmankuvaa jouduttiin myös jatkuvasti muuttamaan poliittisten suhdanteiden kehityksen myötä.

Essee ei ole hyödyllinen vain neuvostoliittolaisesta ja venäläisestä aatehistoriasta kiinnostuneille. Tarkastellessaan neuvostoliittolaisesta näkökulmasta monia kylmän sodan ajan keskeisiä kansainvälisen politiikan käsitteitä, kuten rauhanomainen rinnakkaiselo, puolueettomuus ja liennytys, Pursiainen auttaa lukijaansa ymmärtämään Neuvostoliiton ulkopolitiikkaa ja sen taustalla vaikuttanutta ajattelua myös käytännön tasolla. Länsimaiden julkisessa keskustelussa tai edes tutkimuksessa ei useinkaan täysin ymmärretty, miten paljon neuvostoliittolainen ajattelu poikkesi länsimaisesta ajattelusta. Tuloksena oli väärinkäsityksiä analysoitaessa Neuvostoliiton toimintaa ja motiiveja.

Läpikulkevana punaisena lankana Venäjän ideasta käydyssä keskustelussa on ollut Venäjän ja lännen suhteen määrittely. Tämä näkyy eteenkin esseessä "Modernisaation kutsu". Se keskittyy modernisaatiokeskusteluun, joka on kirjoittajan mukaan 1990-luvulla monilta osin täyttänyt marxilaisen historiallisen materialismin tyhjäksi jättämän paikan historian tulkinnan kehyksenä. Nykyzapadnikkilainen käsitys venäläisestä modernisaatiosta on lohduton: se on aina ollut ylhäältä käsin pakotettua. Venäjältä on puuttunut sellainen yhteiskunnallinen perusta, joka olisi mahdollistanut modernisaation liikkeellelähdön alhaalta päin. Puute on korvattu eliitin johtamalla pakotetulla taloudellisella modernisaatiolla, joka ei ole ulottunut politiikan alueelle. Epäonnistuminen eurooppalaismallisen modernisaation siirtämisessä Venäjälle johti keisarillisen Venäjän sortumiseen, mutta yhtä lailla neuvostopolitiikka voidaan nähdä modernisaation sovellutukseksi.

Pursiaisen mukaan modernisaatiokeskustelu tulee olemaan lyhyellä tähtäimellä todennäköisesti vahvin vaihtoehto etsittäessä vastauksia ikuisen Venäjän ikuisiin kysymyksiin. Tämä merkitsee läntisten vaikutteiden voimistumista, mutta ei välttämättä länsimaisen yhteiskuntamallin omaksumista kokonaisuudessaan. Selvimmin ero tulee näkymään poliittisessa järjestelmässä, jossa zapadnikkilaisuus on taipunut yhä selvemmin suosimaan autoritaarista järjestelmää, jonka avulla voitaisiin rakentaa tulevan demokraattisen Venäjän perustaa. Monien niin sanottujen uudistajien tuki Jeltsinille ja Putinille näiden vahvoista autoritaarisista piirteistä huolimatta sopii erinomaisesti tähän Pursiaisen hahmotteleman kehityslinjaan.

Nykyajan zapadnikeilla on kuitenkin vahvat haastajansa. Kahdessa viimeisessä esseessään Pursiainen kuvaa esimerkinomaisesti joitakin niistä, kuten niin sanottua euraasialaisuutta, josta osa "kansallis-patrioottisista" piireistä ammentaa ajatuksiaan. Aatesuuntausten kirjon lisäksi venäläiselle ajattelulle ovat tyypillisiä jyrkät raja-aidat:

"Nykyisessäkin venäläisessä keskustelussa kyseessä on pikemminkin jatkuvasta sarjasta monologeja kuin vuoropuhelusta. Puhuessaan samasta aiheestakin erilaiset aatesuunnat kirjoittavat pikemminkin toistensa päälle kuin toisilleen: niillä ei ikään kuin ole yhteistä mittatikkua tai asteikkoa, ei yhteistä kieltä ja pyrkimystä toistensa ymmärtämiseen (s. 20)."

Pursiaisen kirja ei tarjoa selviä vastauksia Venäjän tulevaa kehitystä koskeviin kysymyksiin, mitä ei luonnollisesti voida odottaakaan. Se tarjoaa kuitenkin suomalaisen lukijan käyttöön ymmärrettävän ja hyvin jäsennellyn katsauksen venäläiseen ajatteluun. Rauhoittava tai optimismia herättävä ei kuva kuitenkaan Venäjän kannalta ole.

Kirjoittaja Niklas Jensen-Eriksen on filosofian maisteri ja tutkija Helsingin yliopiston historian laitoksessa.