|
Historiallisia Arvosteluja 1/2000: Valkoisen äidin pojat
Äidin pojat suurmiehinä
laatinut Mikko Myller
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Juha Siltala: Valkoisen äidin pojat. Siveellisyys ja sen varjot
kansallisessa projektissa. Otava: Helsinki,1999. 832 sivua.
Pohjanmaan suuri poika, kansakunnan unilukkari Juha Siltala jaksaa
heristää sormeaan ja esiintyä huutavana äänenä
korvessa. Vuonna 1985 ilmestyneen väitöskirjansa Lapuan liike ja
kyyditykset jälkeen hän on julkaissut kaksi teosta, kirjoittanut
lukemattoman määrän lyhyempiä artikkeleja ja tullut
televisiostakin tutuksi eräänä näkyvimpänä
nyky-Suomen kulttuurikriitikkona. Hänen päätyökseen on
noussut vuonna 1992 aloitettu Suomalaisen ahdistuksen historia -trilogia.
Se on päässyt nyt loppuunsa, Siltala julkaisi viime syksynä
trilogiansa kolmannen osan, Valkoisen äidin pojat. Teos on jo
kokonsa puolesta valtaisa: 832 painosivua erittäin pienellä
präntillä.
Siltalan teos sisältää ainekset ainakin kolmeen eri kirjaan.
Ensinnäkin, teos on analyysi nationalismin ja politiikan
käytöstä narsistisen tasapainon säätelyyn ja
merkityksen tavoittelusta 1800-luvun kansallisen heräämisen aikana.
Toiseksi, se on modernin psykohistoriallisen tutkimuksen esittelyä ja
perustelua sille, miksi ja miten psykohistorialliset metodit soveltuvat
historian tutkimukseen. Viimeiseksi, teos pyrkii analysoimaan ja kritisoimaan
aikamme henkistä ilmapiiriä. Siltala ei siis pyri pelkkään
puhtaaseen tutkimukseen, yhtä tärkeää hänelle on
myös antaa välineitä ratkaista nykypäivän
ongelmia.
Siltalan trilogian ensimmäinen osa Suomalainen ahdistus
käsitteli 1800-luvun uskonnollisia herätysliikkeitä,
mutta tällä kertaa hänen kohteena ovat kansallisen
herätyksemme suuret nimet: Yrjö-Koskinen, Snellman, Cygnaeus,
Meurman ym. Kansallinen suurnimigalleria ei jää
pelkästään arvokkaaksi kipsipääkokoelmaksi, vaan
Siltala heittäytyy rohkeasti keskustelemaan heidän
äitisuhteistaan, mielenliikutuksistaan ja maailmanhallinnastaan. Jo
teoksensa nimen mukaisesti hän kutsuu heitä "äidin pojiksi".
Nykyisestä arkikielestä poiketen Siltala antaa termille kuitenkin
myönteisen sävyn; vain "äidin pojat" voivat hänen
mielestään olla aidosti luovia ihmisiä, ilman hyvää
äitisuhdetta ihminen ei kykene emotionaaliseen avoimuuteen toisia
ihmisiä kohtaan. Juuri tämän ansiosta kansalliset suurmiehemme
kykenivät nostattamaan kansallistunnetta ja luomaan aidosti toimivan
kansalaisyhteiskunnan.
Juha Siltalan käsitykset suurmiehistämme kuulostavat hieman
vanhakantaiselta. Siinä missä 1970-luvulta lähtien useat kansakunnan
järjestäytymistä tutkineet sosiaalihistorioitsijat ja 1800-luvun
kasvatusideologioita tutkineet tieteentekijät ovat pitäneet kansallisen
herätyksen merkkihenkilöitä elitistisinä ja kansaa
ylhäältä päin hallitsevina, Siltala antaa heistä
myönteisemmän kuvan. Positiivisuus ei kuitenkaan merkitse sitä,
etteikö hän myöntäisi suurmiesten herraskaisuutta. Siltala ei
vain tyydy pelkästään tähän. Hän myös korostaa
heidän ajattelunsa myönteisiä puolia, ilman heitä koko
kansallista herätystä ei olisi syntynyt. Ilman kansallista eetosta ei
olisi syntynyt kansalaisuutta, kansalaisuuden avulla yksilöt kokivat
kuuluvansa suurempaan yhteisöön ja saivat mahdollisuuden kasvattaa
itseään ja muita parempaan ihmisyyteen.
Ajatus Siltalan vanhakantaisuudesta saa tuta jo hänen
psykohistoriallisessa lähestymistavassaan: sitä hyödyntäen
hän tekee jatkuvasti raivaajatyötä. "Uudisraivaamisen"
henki tuntuu teoksessa vahvasti. Hän perustelee ja puolustaa
psykohistoriaa teoksessaan laajalti ja toistuvasti. Omalta osaltaan ne
epäilemättä auttavat ymmärtämään kirjan
keskeisiä näkemyksiä ja muutenkin tutustuttavat lukijansa
psykohistorialliseen keskusteluun. Ehkä puolustelu menee kuitenkin
liiallisuuksiin, Siltala voisi luottaa enemmän tutkimukselliseen
aineistoonsa. Jos ja kun valitulla lähestymistavalla kykenee osoittamaan
uusia ja hedelmällisiä tutkimustuloksia, niin eikö se ole parempi
osoitus psykohistorian toimivuudesta kuin pitkähköt ja joskus raskaat
teoreettiset osuudet? Myönnettäköön toki, että vuosien
saatossa Siltalan teoreettisemmat kirjoitukset ovat muuttuneet
lukijaystävällisemmäksi, enää niiden
ymmärtämiseen ei vaadita laajaa psykoanalyyttisen kirjallisuuden
tuntemusta.
Kirpeimmillään Siltala on puhuessaan nykypäivästä.
Pahimmaksi nykyajan möröiksi nousevat postmodernismi,
markkinatalouden kritiikitön ihannointi ja vapaiden markkinavoimien
asettaminen hoivaavan valtion sijasta yhteiskunnan tärkeimmäksi
voimaksi. Näiden puristuksessa hänen mukaansa ihminen on joutunut
tilanteeseen, jossa hän ei kykene pitämään todellista
yhteyttä toisiin, hänen elämänhallintansa katoaa ja
hiljalleen koko yhteiskunta pirstaloituu vain itsestään
välittäviksi ihmisiksi.
Siltalan kritiikki on armoton, joskaan ei ongelmaton. Kuten Juha
Sihvola huomautti jo arvostelussaan (HS 19.12.), keskiluokka
osoitti lamavuosien aikana hämmästyttävää
joustavuutta ja kestävyyttä, eikä näköpiirissä
ainakaan vielä ole niin vahvaa yhteisöllisyyden pirstoutumista
kuin Siltala pelkää. Toki huomiot nykypäivän
aatteettomuudesta ja markkinavoimien ylenpalttisesta ihannoimisesta ovat
kenen tahansa aikaansa seuraavan ihmisen nähtävissä ja
syystä niistä tulee kantaa huolta. Toinen asia sen sijaan on se,
että miten ne vaikuttuvat keskiluokan elämään. Jos
ihmisen arkinen elämä on kuta kuinkin raiteillaan eikä
markkinoiden globalisoituminen vie työpaikkaa, niin tuskinpa moni
keskiluokan edustaja kokee globalisaatiota kovinkaan suureksi uhkaksi
omalle elämälleen. Totuus lienee, että useimmat ihmiset
hakevat onnellisuutensa aivan muualta kuin julkisen elämän
näyttämöiltä, pikemminkin harrastuksistaan,
ystävistään ja läheisistään. Vanhojen
yhteisöllisyyksien hajotessa positiivinen siemen uusien
yhteisöllisyyksien rakentamiseen löytyy niistä, ei
niinkään siitä, että kääntää
katseensa menneisyyteen ja halajaa sellaiseen, johon on mahdotonta
palata ja jota mahdollisesti ei ideaaleistaan huolimatta ollut edes
olemassa.
Yhtä kaikki, Siltalan teos on vimmaisuudessaan ja imussaan
monumentaalinen. Kuten kaikissa tämän kokoluokan
töissä, huomautettavaa löytyisi roppakaupalla, sivuja
voisi karsia, tekstiä osittain tiivistää, paljon voisi
jättää pois. Mutta hyttysen ininä sikseen, kannattaa
myös kunnioittaa visiota ja olla kiitollinen teoksesta, joka
herättää niin paljon kysymyksiä ja vastaväitteitä.
Kokonsa tähden sitä ei voi lukaista yhdessä illassa, se vaatii
paneutumista. Se, joka siihen ryhtyy, palkitaan. Me teoksen jo lukeneet alamme
odottaa trilogian alkuperäissuunnitelman mukaista viimeistä,
sisällissotaa käsittelevää osaa. Valkoisen äidin
pojat antaa siitä jo lopussa pienen viitteen: tekstiosuus
päättyy valokuvaan punakaartilaisista, jotka ovat palaamassa
lippujen vihkimistilaisuudesta suurlakon jälkeen. Kansa on
liikkeessä.
Kirjoittaja Mikko Myller on filosofian maisteri ja tutkija Helsingin yliopiston
historian laitoksessa.
|
Takaisin edelliselle tasolle
|