Historiallisia Arvosteluja 25/2000: Hopeamarkkojen evankeliumi

Näköaloja sydänkeskiajan kulttuuriin

laatinut Tuomas Heikkilä

Tuomas M.S. Lehtonen: Hopeamarkkojen evankeliumi. Kirjoituksia sydänkeskiajan kulttuurihistoriasta. WSOY: Helsinki, 2000. 274 sivua.

Vuosituhannen loppu oli suomalaiselle keskiajantutkimukselle uuden heräämisen aikaa. Viime vuosisadan alkupuolella Suomessa tehtiin hyvinkin kansainväliset mitat täyttävää historiallista tutkimusta keskiajan tiimoilta, mutta 1900-luvun puolivälin jälkeen suuntaus vaihtui ja vastuu suomalaisesta keskiajantutkimuksesta lepäsi paljolti vain harvojen tutkijoiden harteilla – mainittakoon vaikkapa Jarl Gallén ja Kauko Pirinen.

1990-luvun alussa tilanne alkoi kuitenkin muuttua ja esiin astui joukko nuoria tutkijoita. Yksi heistä oli Tuomas M. S. Lehtonen, jonka uusi kirja Hopeamarkkojen evankeliumi on oiva näyte jälleen virinneestä tasokkaasta keskiajantutkimuksesta Suomessa.

Hopeamarkkojen evankeliumi on artikkelikokoelma, joka käsittää yhdeksän tekstiä. Niistä useimmat ovat ilmestyneet aiemmin kotimaisissa alan julkaisuissa, osa on koostettu Lehtosen pitämistä esitelmistä ja vain yksi on kirjoitettu varta vasten Hopeamarkkojen evankeliumia varten. Tekstit ovat syntyneet vuosina 1990–1999; näin teos on vääjäämättä myös tilitys Lehtosen oman tutkijanuran alusta ja hänen nousustaan yhdeksi Suomen eturivin medievisteistä.

Teos perehtyy Lehtosen omimpaan alaan: sydänkeskiajan, lähinnä 1000–1200-luvun kulttuurihistoriaan. Lisäksi kirjassa piipahdetaan kahdessa artikkelissa lyhyesti uuden ajan puolella. Kokonaisuus jakautuu kolmeen laajaan, toisiinsa kietoutuvaan aihepiiriin. Aluksi Lehtonen esittelee sydänkeskiaikaisia opillisia ideologioita, oppineisuutta ja käsityksiä historiasta; seuraavaksi hän siirtyy pohtimaan sydänkeskiajan oppineiston ja runouden suhdetta; viimeinen laaja teema liittyy puhetaitoon ja tulkintaoppeihin. Kirjan kantavia ja läpikäyviä aiheita ovat kirkon opillinen kulttuuri, valtahierarkiat, latinankielinen runous sekä retoriikka.

Artikkelikokoelmana Hopeamarkkojen evankeliumi joutuu vastaamaan myös artikkelikokoelman haasteisiin, teemojen ja tekstin epätasaisuuteen. Huolimatta siitä, että kyse on yhden tutkijan tuotannossaan käsittelemien, ei aina loogisin perustein valikoitujen teemojen esittelystä, Tuomas M. S. Lehtonen on onnistunut takomaan teoksesta varsin sujuvan kokonaisuuden, jossa lukijaa johdatellaan luontevasti aihepiiristä toiseen. On kuitenkin todettava, että Lehtonen ei edes pyri kokonaiskuvan antamiseen, vaan hän valottaa yleisölleen joitakin valitsemiaan mielenkiintoisia puolia keskiajan kulttuurin moninaisuudesta.

Hopeamarkkojen evankeliumi on kaunis kirja, jonka ottaa mielellään käteensä. Tyyliltään teos on elegantti ja miellyttävä lukea – Lehtonen ei ole turhaan perehtynyt retoriikkaan. Helppolukuisuutta korostaa myös se, että teoksen artikkelit muodostavat jokainen oman pienen kokonaisuutensa. Näin ne voi lukea myös yksitellen. Hopeamarkkojen evankeliumi on pääosin yleistajuinen ja helposti omaksuttava; vain paikoin Lehtosen tutkijaminä innostuu teoretisointiin. Ylipäätään teoksesta paistaa läpi huolellisuus ja harkittu viimeistely.

Omimmalla alueellaan Lehtonen liikkuu käsitellessään useammassa artikkelissa suvereenisti hänelle jo tieteellisen uransa alusta tuttua Carmina Burana -runokokoelmaa sekä sen kulttuuri- ja oppihistoriallisia yhteyksiä. Juuri Carmina Buranaa käsittelevät osuudet ovatkin nähdäkseni teoksen parasta antia. Kuitenkin myös muissa artikkeleissa Lehtonen tekee oivaltavia vertailuja ja nivoo erilaisia teemoja onnistuneesti yhteen. Monin paikoin Lehtonen astuu historiantutkimuksen perinteisten rajojen yli; erityisesti hän on kallellaan kirjallisuustieteeseen päin.

Käsitellessään sydänkeskiajan kolmea ordoa hän kuitenkin – tosin Georges Dubyn teesejä seuraillen – vetää mutkia suoriksi, esimerkiksi yleistäessään clunyläisen luostarilaitoksen lähes koko läntisen Euroopan noudattamaksi malliksi. Tosin liika yksisilmäisyys suhteessa Clunyyn on yleinen vitsaus hiukan vanhemmassa länsieurooppalaisessa keskiajantutkimuksessa. Samaten perinteistä näkemystä edustaa sydänkeskiajan luostarilaitoksen leimaaminen kaavoihin kangistuneeksi ja uudistuksia karttavaksi; jo aikakauden monet luostarireformit puhuvat kuitenkin toista kieltä.

Hopeamarkkojen evankeliumissa ei ole kyse varsinaisesta tutkimuksesta, vaan pikemminkin jo tehdyn tutkimuksen hedelmien esittelemisestä tiedeyhteisöä laajemmalle yleisölle. Tästä Lehtosella on kokemusta aiemminkin; hänen vuonna 1997 toimittamaansa Keskiajan kevättä voidaan pitää yhtenä viime vuosina virinneen keskiaikainnostuksen merkkipaaluista. Myös tällä kertaa hän on onnistunut mainiosti: Hopeamarkkojen evankeliumi on innostava johdatus keskiajan kirkollisten oppineiden maailmaan.

Kirjoittaja Tuomas Heikkilä on filosofian lisensiaatti ja työskentelee Helsingin yliopiston historian laitoksessa historian yliassistenttina.