|
Historiallisia Arvosteluja 11/2000: Tulkinnan etiikka
Hermeneuttisen tulkinnan jäljillä
laatinut Marja Jalava
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Gianni Vattimo: Tulkinnan etiikka. Suomentaneet Jussi Vähämäki ja
Liisa Kunttu. Tutkijaliitto: Helsinki, 1999. 147 sivua.
Uhkaako tutkimuskohteen kanssa dialogiin pyrkivästä, tulkitsevasta ja
ymmärtävästä hermeneutiikasta tulla ihmistieteiden uusi yhteinen
kieli, koiné, jonka perusteesit muuttuvat ympäripyöreiksi
itsestäänselvyyksiksi? Ja jos näin on, voisiko apu löytyä
postmetafyysisestä uskontoon paluusta, pietas-ajattelusta ja
ironis-hermeneuttis-turmelevasta historiankäsityksestä? Nämä
kysymykset kulkevat punaisena lankana läpi italialaisen Gianni Vattimon (s. 1936)
Tulkinnan etiikan, joka sisältää kahdeksan vuosilta 1985–1996
olevaa esseetä.
Vattimon näkökulma on ennen kaikkea filosofinen, mutta
sillä on myös yhteiskunnallinen ja poliittinen ulottuvuutensa. Vattimo uskoo,
että omasta historiallisuudestaan tietoinen "tulkinnan etiikka" voi puolustaa
moniarvoista ja demokraattista yhteiskuntaa markkinaliberalismia ja fundamentalismia
vastaan, ilman että se itse latistuu hampaattomaksi "kaikki käy"
-kulttuurirelativismiksi.
Vattimo esittää, että mannermaisen ihmistieteellisen tutkimuksen
teoreettinen hegemonia on siirtynyt marxismista ja strukturalismista hermeneutiikalle.
Käänteen taustalla on pyrkimys tehdä oikeutta sisältöjen
historiallisuudelle ja olennaisuudelle, minkä myötä myös tutkijan
oma asema on korostunut. Tänä päivänä on yhä vaikeampaa
uskoa siihen läpinäkyvään, epähistorialliseen ja neutraloituun
subjektiin, joka idealisteille, positivisteille ja vielä strukturalisteillekin oli
puolueettoman totuuden tae. Tämän subjektiviteetin myötä on painunut
mailleen myös metakertomus yhdestä historiasta, jossa ihmiskunta jatkuvasti
edistyen matkaa yhteisrintamana kohti lopullista täydellistymistään.
Tilalle on astunut erilaisten tulkintojen, arvojärjestelmien ja maailmankuvien
moneus, jossa kaikki positiot näyttäytyvät suhteellisina. Hermeneutiikka
koinéna kertoo siitä yksimielisyydestä, jolla tiedeyhteisö
jakaa perusoletukset kaikkien perusteiden kyseenalaistumisesta ja tulkintojen konfliktin
vapauttamisesta. Vattimo uskoo, että hermeneutiikka heijastelee modernien
yhteiskuntien pluralismia, joka politiikan tasolla saa ilmauksensa demokratiassa.
Samalla sen ongelmat ovat samoja kuin vasemmiston nykyiset vaikeudet. Kun vasemmisto on
marxilaisen "suuren kertomuksen" hajottua kaivautunut poteroon, josta käsin se
puolustaa tasa-arvoa ja pluralismia, uhkaa hermeneuttinen filosofia supistua vastaavalla
tavalla pelkäksi antifundamentalismiksi, jota on höystetty tulkintojen moneuden
vapauttamisella. Kummaltakin puuttuu kyky rakentaviin avauksiin kohti tulevaisuutta.
Erilaisina filosofisina tapoina päätyä hermeneuttiseen umpikujaan
Vattimo esittelee Richard Rortyn, Jean-Francois Lyotardin ja Jürgen Habermasin
ajattelua. Rorty näyttää uskovan, että historiasta ja metafysiikasta
voidaan vapautua yhtä helposti kuin vanhasta, loppuun kuluneesta puvusta.
Asettaessaan yhteiskunnallisen konsensuksen perustaksi empiirisiin ja pragmaattisiin
syihin vetoavan rationaalisuuden Rorty kuitenkin implisiittisesti edellyttää
tuekseen metakertomuksen, jonka olemassaolon hän eksplisiittisesti kieltää.
Lyotard puolestaan juhlii "suurten kertomusten" ja "historian loppua", joka hänelle
merkitsee myös niiden legitimoiman ideologisen väkivallan kyseenalaistumista.
Julistaessaan historiaan vetoamisen "pätemättömäksi" hän tulee
samalla kiistäneeksi koko modernin emansipaation projektin. Sen vaihtoehdoksi
hän tarjoaa sopeutumista, mikä käytännössä merkitsee kaiken
yhteiskuntakriittisyyden mahdottomuutta.
Habermasin reaktio näihin "lopun aikoihin"
on takertuminen valistukseen identifioituun modernin projektiin. Vattimon mukaan hän
"kieltäytyy suremasta" ja kuvittelee, että historian metafysiikka voidaan
vielä herättää henkiin. Kuitenkin järjen kontrafinaalisuuden
paljastuminen – Adornon ja Horkheimerin sanoin valistuksen dialektiikka – on
selvästi osoittanut, että juuri järjen itsensä täydellistyminen
kääntyy sitä itseään vastaan mm. uuden teknologian
mahdollistamien maailmansotien, ekokatastrofien sekä uusien kontrolli- ja
kurinpitomahdollisuuksien muodossa. Tätä Habermas ei myönnä, vaan
pitää puheita modernin lopusta pelkkinä subjektiviteetin
sairausilmiöinä. Oman ideologiakritiikkinsä hän esittää
diskurssin kommunikatiivisuuden pätevyyden nimissä, minkä taustalta
löytyy vanha tuttu neutraloitu, epähistoriallinen ja metafyysinen "minä",
sosiaaliselle tasolle käännetty kartesiolainen idea subjektin
läpinäkyvyydestä ja läsnäolosta itselleen.
Vattimon mukaan hermeneutiikka kykenee muotoilemaan aidosti radikaalin
emansipatorisen ohjelman vasta sitten, kun se todella ymmärtää oman
historiallisen paikkansa länsimaisessa olemishistoriassa.
Tiennäyttäjinä hänelle toimivat tässä Friedrich
Nietzsche, Martin Heidegger ja Luigi Pareyson, joka lienee useimmille
suomalaislukijoille uusi, kiinnostava tuttavuus. Mainittuun herrakolmikkoon viitaten
Vattimo sanoo, ettei hermeneutiikan perusinspiraatio voi olla pelkästään
fundamentalismin vastustaminen, vaan tehtävänä on koko taustalla olevan
metafysiikan hajottaminen. Metafysiikalla hän tarkoittaa ajattelua, joka samastaa
"todellisen olevan" läsnäolevan olevan objektiivisuuteen, modernin tieteen
mitattaviin ja manipuloitaviin objekteihin, pyrkien esittämään
niistä kaikenkattavan selityksen. Vattimo sanoo, että uuden ajan "kaksi
kulttuuria", humanistinen ja (luonnon)tieteellinen, muodostavat pohjimmiltaan ykseyden
– ihmistieteiden puolueeton "minä" on myös epähistoriallisen laboratorion
subjekti. Vapautuminen tästä perustasta ei siten voi tapahtua "humanistisen
minän" kritiikkinä "tieteen minälle", modernin kriittisenä
ylittämisenä, sillä juuri kriittisen ylittämisen kategoria
konstituoi modernin. Niin kauan kuin perustus, Grund, halutaan hajottaa vain,
jotta sen raunioille voitaisiin pystyttää uusi entistä ehompi rakennelma,
pysytään historismin ja perustan modernin horisontin sisällä.
Hermeneuttinen ontologia, jota Vattimo kutsuu Pareysonia siteeraten "vapauden
ontologiaksi", sisältää ajatuksen, että Oleva ei ole perusta,
vaan Ab-grund ja Ungrund, vailla perustetta. Vattimo korostaa Heideggerin
tavoin, että olemassaolo perustattomana on olemisen ajattelemista tapahtumana, "ja
olemisen tapahtumana eikä vain tietyn olevan tapahtumisena". Siten
postmetafyysinen ajattelu ei voi olla metafysiikan ylittämistä
(Überwindung), vaan Heideggerin terminologian mukaisesti Verwindung:
toistaminen-parantuminen-turmeltuminen – "pitkällinen toipuminen, jossa täytyy
tulla toimeen sairauden jättämän lähtemättömän
jäljen kanssa." Vattimo vaatii, että hermeneutiikka tunnustautuu metafysiikan
lopun aikakauden ajatteluksi, "ja vain siksi". Se ei saa ajatella itseään
inhimillisen tilanteen adekvaattina kuvauksena, joka historian tietyssä vaiheessa
lopulta avautuu jonkun ajattelijan tai joidenkin otollisten olosuhteiden ansiosta.
Teesi "ei ole tosiasioita, on vain tulkintoja" ei siis sekään ole
mikään varma ja rauhoittava tosiasia vaan "vain" tulkinta, jonka tekee
myöhäismodernissa tieteen-tekniikan maailmassa elävä ihminen.
Hermeneutiikka on "maallistuneen Euroopan filosofista ajattelua", jolle on "paljon
yleisesti ajateltua olennaisempaa se, että se on peräisin protestanttisen
reformaation, uskonsotien ja klassisen antiikin taiteen ja kirjallisuuden
elvyttämisen unelman maailmasta." Sen on tunnustettava itse kuuluvansa
johonkin, minkä myötä se myös tunnustaa tietyn kohtalon
(lähtökohdan) ja saa kyvyn valintaan, siis moraalisuuteen. Se ei siten voi
astua ulos omasta historiastaan eikä myöskään palata
arkitietoisuuden tavoin reaktiivisesti johonkin nostalgiseen perustaan,
alkuperään tai uskonnollisuuteen – sillä sen "kohtalo on metafysiikan
lopun aikakausi".
Kun hermeneutiikka tunnustaa oman nihilistisen kohtalonsa, se antaa samalla tilaa
"tulkinnan etiikalle", jonka "perustana" – tai pikemminkin perusteettomuuden takeena
– on heikentymisen ja hajoamisen ontologia. Se kehittää Vattimon mukaan
pohjaan saakka heideggerilaisen idean olemisesta, joka ei koskaan voi tapahtua
läsnäolona, vaan aina vain jälkenä ja muistona. Uudelleen
löydetty tietoisuus lähtökohdasta uskonnossa ja metafysiikassa ei siten
ratkea filosofialle hyppynä taaksepäin vaan tapahtumien "mieleenpalauttamisena".
Vattimo sanoo, että juuri tähän viittaa Heideggerin
Andenken-ajatus: se on toistoa, joka torjuu vaatimuksen metafyysisestä
kiistämättömästä alkuperästä, eikä aseta
tilalle toista absoluuttia, vaan ainoastaan eräänlaisen "muistin juhlan".
Tällaista suhtautumistapaa Vattimo kutsuu sanalla pietas.
Pietas tarkoittaa omistautumista ja huomionantamista sille, jonka arvo on
rajallinen, mutta joka ansaitsee silti huomiomme, sillä se on rajallisuudestaan
huolimatta ainoa, jonka tunnemme. "Pietas on rakkautta elävään ja
sen jälkiin – sekä niihin, joita se jättää että niihin,
joita se kuljettaa mukanaan menneisyydestään." Kun kaikki arvojen
järjestelmät on osoitettu inhimillisiksi rakennelmiksi, voimme pitää
niitä entistä rakkaampina, sillä ymmärrämme niiden olevan kaikki,
mitä meillä on käytettävissämme maailmassa. "Ne ovat kokemuksemme
ainoa tiivistymä, sen runsaus ja rikkaus, ne ovat ainoa 'oleva'." Vattimo uskoo,
että pietas-ajattelusta kumpuava tulkinnan etiikka tarjoaa moraalille paljon
metafysiikkaa vankemmat syyt juuri siksi, ettei se tarjoa sille perustaa.
Läsnäolon sijaan tarjotaan lähtökohta. Tämä periaate antaa
Vattimon mukaan hermeneutiikalle mahdollisuuden toteuttaa alkuperäistä
eettistä kutsumustaan elvyttämättä metafysiikkaa tai ajautumatta
kulttuurifilosofian relativistiseen tyhjänpäiväisyyteen.
Vattimon esseekokoelma on syntynyt filosofisessa ympäristössä, jossa
hermeneuttisen ajattelun ei oleteta olevan lukijalle yksinomaan tuttua, vaan liiankin
tuttua, suorastaan koiné. Samalla edellytetään
perehtyneisyyttä Schellingin, Hegelin, Kierkegaardin ja Nietzschen kaltaisiin
mannermaisen filosofian klassikoihin, joihin Vattimo toistuvasti viittaa varsin
tuttavallisessa sävyssä. Suomessa ihmistieteellinen teoria on tunnetusti
muotoutunut varsin toisenlaisista lähtökohdista käsin, eikä
ainakaan historiantutkimuksen kentällä voida – tekisi mieli sanoa ei
valitettavasti voida – valitella hermeneutiikan hegemoniaa, pikemminkin
päinvastoin. Paikallisista eroista huolimatta Tulkinnan etiikka on silti
älyllisesti erittäin inspiroiva teos, jonka toivoisi löytävän
tiensä myös suomalaisen lukijakunnan käsiin.
Kuten Vattimo sanoo, ihmistieteiden metodologinen keskustelu ei ole vain
instrumentaalinen tai alustava edellytys tieteenharjoitukselle, vaan keskeistä ja
olennaista koko sen ihmis- ja maailmankuvan kannalta, johon erilaisissa
eettis-poliittisissa vaatimuksissamme vetoamme. Tähän liittyen onkin
kiinnostavaa huomata, miten ongelmattomasti Vattimo itse ohittaa kotifilosofiensa
Nietzschen ja Heideggerin perustavan antidemokraattisuuden. Hermeneuttista teoriaa voidaan
tietenkin kehitellä myös suhteessa demokraattiseen, vasemmistolaiseksi
ymmärrettyyn poliittiseen positioon, mutta ajattelun, joka nimenomaan korostaa
historiallisuuden merkitystä, soisi eksplikoivan ja tunnustavan avoimesti myös
omat erityiset lähtökohtansa, oman "kohtalonsa".
Kirjoittaja Marja Jalava on filosofian maisteri ja tutkija Helsingin yliopiston historian
laitoksessa.
|
Takaisin edelliselle tasolle
|