|
Historiallisia Arvosteluja 26/2000: Zarafa
Kulttuurihistoriallinen kuriositeettikabinetti
laatinut Jouko Nurmiainen
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Michael Allin: Zarafa. Tositarina kirahvin matkasta kaukaisesta Afrikasta
Pariisin sydämeen. Englanninkielinen alkuteos 1998, suomentanut Tuula
Saarikoski. Otava: Helsinki, 2000. 239 sivua.
Zarafa, Ranskan ensimmäisen kirahvin elämäkerta, on suomeksi
ilmestyessään harvinainen yritys kirjoittaa populaaria ja viihdyttävää
kulttuurihistoriaa. Teos on tutkielma sudanilaisen kirahvin vuosina 1825–27 taivaltamasta
matkasta Niilin yläjuoksulta Sudanista Egyptin paššan Muhammad Alin hovin kautta
Marseilleen ja sieltä edelleen Pariisin Jardin du Roihin (nyk. Jardin des Plantes).
Matkan vaiheita kuvataan kuitenkin nykyihmisen näkökulmasta erikoisiin
yksityiskohtiin milteipä johdonmukaisesti harhautuen, minkä lisäksi
kirjoittaja käyttää hyväkseen monet tilaisuudet liikkua myös
ajassa sinne, mistä vain löytyy kerrottavaksi kirahviaihetta tukevia anekdootteja.
Paitsi että Zarafan lukija perehdytetään kirahvin tarinaan,
hänelle kerrotaan myös 1800-luvun alun länsimaisesta luonnonhistoriasta,
muinaisten roomalaisten ja kamelopardien suhteista, Napoleonin Egyptin-sotaretkestä,
egyptologian synnystä, suuren luonnon- ja eläintieteilijän Geoffroy de
Sainte-Hilairen elämästä, Egyptin modernisoijan varakuningas Muhammad Alin
hallinnosta ja ennen kaikkea 1800-luvun alun ihmisten innokkaasta uteliaisuudesta luonnon
monimuotoisten kuriositeettien suhteen.
Teos alkaa lyhyellä kuvauksella siitä, kuinka kirjoittaja Michael Allin tuli
itse törmänneeksi tämän nimenomaisen kirahvin tarinaan, mutta
varsinaisesti liikkeelle lähdetään 1800-luvun ensimmäisten vuosien
Egyptistä ja Sudanista, taustanaan Napoleonin vuoden 1798 hyökkäys Niilin
suistoon ja Bernardino Drovettin kaltaisten seikkailijoiden aseman vakiintuminen Allinin
"renessanssibarbaariksi" nimittämän pašša Muhammad Alin hovissa. Valkoisen ja
Sinisen Niilin yhtymäkohdan erikoisia virtausoloja metaforisesti hyödyntävä
kirjoittaja pääsee esittelemään Afrikan kaksia kasvoja, joilla
tällä kertaa tarkoitetaan orjakauppiaiden Sudania ja oligarkkisten mamelukkien
Egyptiä, jonka länsimaistamisen albanialaissyntyinen Muhammad Ali aloitti, samalla
konkreettisesti länsimaita kosiskellen. Tähän kosiskeluun kuului muinaisen
Egyptin aarteiden laajamittainen rahtaaminen läntisen Euroopan museoihin – muun muassa
hieroglyfikirjoituksen avaimena kuuluisaksi tullut Rosetten kivi päätyi British
Museumiin ja hieman myöhemmin mahtava luksorilainen obeliski Pariisiin Concorden aukiolle.
Samaan eurooppalaisten hallitsijoiden liehittelyprojektiin kuului myös eksoottisten
villieläinten lahjoittaminen, ja tästä syystä joutui matkaan myös
Allinin arabialaisittain Zarafaksi kutsuma kirahvimme.
Muhammad Alin anteliaiden lahjoitusten taka-ajatuksena oli länsivaltojen tuen
varmistaminen Osmanien valtakunnasta riippumatonta asemaa tavoitelleelle Egyptille. Kreikan
vapaussota sotki kuitenkin paššan kaavailuja sikäli, että niin Ranskaan kuin
Englantiinkin 1820-luvulla kohdistetut lähentymisyritykset jäivät vaille
suurempia tuloksia. Päinvastoin, Korkea Portti Konstantinopolissa sai Kairon
varakuninkaan liittymään sotaan lännen tukemia Peloponnesoksen ja Attikan
kapinallisia vastaan. Laajaa huomiota kirahvin lahjoittaminen kuitenkin Allinin teoksen
mukaan herätti, jopa siinä määrin että eläimen saavuttua
perille kirahvikuvioinnista tuli Pariisin muotisesongin suosituin kuosi, ja muutenkin oli
tyylikästä pukeutua à la girafe.
Kirahvin matkatapa Niilillä jää teoksessa lähdeongelmien vuoksi
enemmän tai vähemmän arvailujen varaan. Parhaalta tuntuva hypoteesi puhuu
jokipurjehduksesta myötävirtaan, paitsi kataraktien kohdilla, joissa eläin
ilmeisesti sai kävellä. Kairossa Zarafa lepäsi ja joi suuria
määriä maitoa. Tämän ravinnon avulla eläimen tiedettiin
parhaiten pysyvän hengissä. Aiemmin oli ehditty jo epäonnistua kertaalleen
yrityksessä lahjoittaa elävä kirahvi Egyptistä. Konstantinopoliin
toimitettu eläin oli kuollut väärän ruokinnan seurauksena. Eikä
runsas maitokaan ollut lainkaan varma keino taata luontokappaleille turvallista ja
pitkää elämää kaukana kotoa, mitä todistaa sen kirahvin
kohtalo, joka matkusti Englantiin yhtä aikaa Zarafan kanssa. Tämä jo
Egyptissä Zarafaa huonokuntoisemmalta näyttänyt eläin kuoli varsin
pian Lontooseen saapumisensa jälkeen, eikä ehtinyt muodostua sellaiseksi
nähtävyydeksi kuin kanaalin eteläpuolinen lajitoverinsa.
Allin käyttää sujuvasti hyväkseen tilaisuuden kerrata lyhyesti
sekä Aleksandrian että Messinan kaupunkien pitkää historiaa, kun
teoksessa ehditään Zarafan merimatkaan asti. Tällaisten sinänsä
kiinnostavien väliekskursioiden jälkeen päästään
jälleen kirahvin tarinan kannalta olennaisempiin asioihin. Pitkä kaula ja
pää ruuman luukusta ulkona kannella poikki Välimeren matkannut kirahvi
saapui Marseilleen lokakuun lopulla 1826, ja 25 vuorokauden merimatkan rasittama
eläin pääsi keräämään voimia karanteeniin.
Sieltä sen käytännössä adoptoi huolenpitonsa kohteeksi
kaupungin prefekti, kreivi Villeneuve-Bargemont. Hän huolehti
henkilökohtaisesti eläimen hyvinvoinnista ja jatkokohtalosta, kunnes vastuu
siirtyi jo mainitulle Geoffroy de Sainte-Hilairelle, jonka huostassa Zarafa käveli
kaupungista ja kylästä toiseen poikki Provencen ja Rhônen laakson
suurten yleisömassojen uteliaisuuden keskipisteenä. Taivallus salli
Sainte-Hilairen myös tutustua lukuisiin 1800-luvun alkupuoliskolla suurta muotia
olleisiin kuriositeettikabinetteihin, joiden omistajat myös lahjoittivat arvokkaista
kokoelmistaan erilaisia luonnonoikkuja kuuluisalle pariisilaiselle tiedemiehelle.
Kirahvi itse vaikuttaa kuvauksen perusteella nauttineen huomiosta, erityisesti niin
kauan kun sai olla maidontarpeensa tyydyttäneiden lehmien lähellä. Allin
antaa useita kuvauksia matkareitin paikkakuntien enemmän tai vähemmän
sekasortoisista yleisötilaisuuksista ja santarmien hankaluuksista heidän
organisoidessaan yllättävän kuuluisuuden luokseen houkuttamia
ihailijalaumoja. Reitti vei muun muassa Aix-en-Provencen ja Avignonin kautta Lyoniin,
jossa retkueen piti siirtyä jokialukseen Saônelle, mutta erinäisten lupa-
ja protokollasekaannusten vuoksi matka jatkui yhä edelleen jalkamarssina läpi
Bourgognen maailmankuulujen viiniseutujen. Pitkän ja raskaan, Côte-d'Orin
alueelta Auxerren kautta Pariisiin suuntautuneen taivalluksen päätteeksi
eläin lopulta kohtasi uuden isäntänsä, Ranskan viimeisen
Bourbon-kuninkaan Kaarle X:n Saint-Cloudin palatsissa Pariisin pohjoispuolella.
Zarafa on sujuvan viihdyttävästi kirjoitettu tarina, mainio
esimerkki laajalle yleisölle kirjoitetusta nice to know -teoksesta,
jollaisia ei suomeksi ole totuttu useinkaan näkemään.
Nähtäväksi jääkin, herääkö ostavan yleisön
mielenkiinto tarpeellisissa määrin ja ryhtyvätkö kustantajat
julkaisemaan tällaisia teoksia meillä enemmänkin, vai onko
Zarafan kohtalona joutua yksittäiseksi ihmetyksen
herättäjäksi kirjakauppojen kuriositeettihyllyihin. Tulevaisuususkoinen
toive voisi näin arvioijan näkökulmasta olla, että ihmiset
todellakin ostaisivat myös näitä kirjoja – sen verran
miellyttävää niitä kuitenkin on lukea.
Kirjoittaja Jouko Nurmiainen on
filosofian maisteri ja tutkija Helsingin yliopiston historian laitoksessa.
|
Takaisin edelliselle tasolle
|