På Svenska
In English
Historiallinen Yhdistys 
			ry - Alkuun
Yhdistyksestä
Hallinto Julkaisut Seminaarit
Julkaisut
Historiallisia 
		Arvosteluja
Historiallisia 
		Papereita
Ennen ja nyt

.


 


Historiallisia Arvosteluja 6/2001: Salat ja valat

Katsaus vapaamuurareiden historiaan


laatinut Nils Erik Forsgård
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412

Reijo Ahtokari: Salat ja valat. Vapaamuurarit suomalaisessa yhteiskunnassa ja julkisuudessa 1756–1996. Bibliotheca Historica 54, SKS: Helsinki, 2000. 389 sivua.

Reijo Ahtokarin vapaamuurareiden historiaa Suomessa käsittelevä tutkimus on tervetullut ja yleisesti ottaen kiinnostava lisä historiankirjoitukseen. Itsekin järjestöön kuuluva Ahtokari keskittyy teoksessaan vapaamuurareihin ja kuvaan heistä suomalaisessa julkisuudessa, niin sanomalehdissä, valtiopäiväkeskusteluissa kuin kirkolliskokousten puheenvuoroissakin – kuvaan, jonka tutkimus osoittaa selkeästi johdonmukaiseksi. Kirja sisältää myös seikkaperäistä tietoa vapaamuurariuden kansainvälisestä historiasta ja aatteen vakiintumisesta Suomeen, mikä tapahtui ruotsalaisten loosien valvonnan ja vaikutuksen alaisuudessa. Ahtokari käsittelee myös vapaamuurariuden vastustamista ja toteaa, että vapaamuurarius on suomalaisen yhteiskunnan "viimeinen mörkö", jota on käytetty eri tavoin ihmisten pelotteluun.

Vapaamuurarius on aina herättänyt voimakkaita tunteita, mikä on näkynyt myös sen kuvauksissa. Suomi ei tässä suhteessa muodosta ainakaan poikkeusta yleiseurooppalaisesta tilanteesta. Vapaamuurariaatteeseen kuuluva hyväntekeväisyysulottuvuus on suurelle yleisölle periaatteessa tuntematon, mikä johtuu osittain muurareiden toiminnan yleisestä salaperäisyydestä. Se kuitenkin tiedetään, että vuonna 1996 Suomessa oli reilut 7000 vapaamuuraria, ja 1990-luvun puolessa välissä muurariloosien lukumäärä oli 123.

Ahtokari aloittaa vapaamuurariuden suomalaisen kehityksen tarkastelun ensimmäisen loosin, S:t Johannes Logen S:t Augustinin, perustamisesta vuonna 1756. Loosi aloitti toimintansa osittain Tukholmassa ja osittain Turussa, mutta vakiintui Helsinkiin, jossa se toimi läheisessä yhteydessä Viaporin upseereihin. Loosin toiminta jatkui virallisesti vuoteen 1813. Venäjällä vuosina 1822, 1826 ja 1848 annetut, salaseurat kieltäneet asetukset tekivät vapaamuurareiden toiminnan Suomessa mahdottomaksi. Itsenäisyysjulistuksen jälkeen perustettiin ensimmäinen vapaamuurariloosi, Suomi loosi 1, elokuussa 1922. Ainoana maana Euroopassa tuohon aikaan Suomi omaksui vapaamuurariuden Yhdysvalloista eikä Englannista tai Keski-Euroopasta. Maassa toimi kuitenkin myös ruotsinkielisiä looseja, jotka olivat ruotsalaisen organisaation kautta osa eurooppalaista vapaamuurariperinnettä. Valitettavasti Ahtokari ei käsittele näitä looseja keskittyessään aatteen amerikkalaisen muodon omaksumiseen. Eurooppalaisissa vapaamuuraripiireissä suomalaisten Yhdysvaltoihin suuntautuminen herätti selvää katkeruutta. Englannin Yhtynyt Suurloosi käytti peräti neljä vuotta 1924 perustetun Suomen suurloosin tunnustamiseen. Suomen vapaamuurarit olivat kohdanneet vastustusta myös maan sisällä aivan alusta lähtien, sillä jo Porvoon vuoden 1769 hiippakuntakokouksessa kritisoitiin vapaamuurareiden aatemaailmaa ja toimintaa.

Tutkittaessa vapaamuurariuden vastustamista voidaan valita monia reittejä. Vapaamuurarius sinällään oli valistuksen aikakauden tuote, ja antivapaamuurariudesta tuli siten automaattisesti osa eurooppalaista valistuksen vastaista perinnettä. Toinen reitti on yhteydessä nationalistisiin liikkeisiin ja siihen, kuinka niissä johdonmukaisesti on toimittu kansainvälisyyttä tai kosmopoliittisuutta vastaan. Vapaamuurarius mielletään tässä tapauksessa poikkikansalliseksi yhteenkuuluvuudeksi, johon ei sisälly lojaalisuutta isänmaata tai valtion tukemia isänmaallisia ja kristillisiä instituutioita kohtaan.

Vapaamuurariuden historia suomalaisessa julkisuudessa on merkittävältä osaltaan salaliittoperustaisia syytöksiä ja parjausta, joilla ei Ahtokarin mukaan ole perusteita tai merkitystä. Kahden viime vuosikymmenen aikana erityisen näkyväksi keskusteluteemaksi on noussut kysymys vapaamuurariudesta ja tuomarikunnasta. Voidaanko tuomarius ja vapaamuurarius yhdistää? Kahdessa valassa on toinen liikaa, kuuluu salaliittomotivoitu syytös. Epäilijät mieltävät asian niin, että vapaamuurarius on jollakin tapaa tuomariutta painavampi ja laadultaan lakia perustavampi lojaalisuuden määrittäjä. Syytöksissä tarkoitetaan, että vapaamuurarit kävelevät tuomioistuimista vapaina ulos sellaisistakin muurariveljien johtamista oikeudenkäynneistä, joissa tavalliset kansalaiset tuomittaisiin. Todisteita siitä, että näin olisi tapahtunut, ei Ahtokarin mukaan kuitenkaan ole.

Itsenäisen Suomen historiasta löytyy Ahtokarin mukaan kaksi vapaamuurareille erityisen ongelmallista vuosikymmentä, 1930- ja 1980-luku. Näistä ensin mainitulla maahan tuli Saksasta ja natsismin ideologiasta peräisin olevia vapaamuurariuden vastaisia aatteita. 1980-luvulla muurariaatteen vastainen liike kehittyi puolestaan suomalaisen yhteiskunnan sisällä.

1930-lukua dominoi niin sanottu Tattarisuon tapaus. Elokuun 1931 lopussa löydettiin Helsingin ulkopuolelta Malmilta Tattarisuon lähteestä ruumiinosia. Jutun tutkimukset osoittautuivat vaikeiksi ja monimutkaisiksi, ja päivälehdistössä sateli olettamuksia ja syytöksiä. Vähitellen tutkimusten valokeila kohdistui Suomen vapaamuurareihin, joita syytettiin ruumiiden silpomisesta ja ruumiinosien käyttämisestä rituaaleissa. Vapaamuurareihin kohdistuneen hyökkäyksen takana oli äärioikeistolaisia saksalaisvaikutteisia piirejä, joita johti aktivisti, suojeluskuntamies ja everstiluutnantti Paavo Susitaival. Tattarisuon tapaus ratkesi loppukesästä 1932. Kävi ilmi, ettei vapaamuurareilla ollut mitään tekemistä ruumiinpaloittelujen kanssa. Tapauksesta seurasi kuitenkin muun muassa, että vapaamuurarit suljettiin Upseeriliiton ulkopuolelle ja että evankelis-luterilaisessa kirkossa väiteltiin kiivaasti vapaamuurariuden esiintymisestä kristityissä piireissä ja papiston keskuudessa.

1980-luvulla vapaamuurarius yhdistettiin julkisuudessa useisiin negatiivisiin ilmöihin. Herätteitä muurariaatteen vastaisiin kampanjoihin tuli ulkomailta, erityisesti niin sanotun P2-skandaalin selvittelyistä Italiasta. Rooman P2-loosi (Loggia Propaganda Massonica; vuodesta 1949 P2) käytti toiminnassaan vapaamuuraritunnuksia, mutta se oli erotettu vuonna 1974 Italian suurloosista. Sisilian mafiaan, huumeisiin, yleiseen lahjontaan ja Bolognan rautatieasemalla vuonna 1981 tehtyyn pommi-iskuun liittyneen P2-skandaalin ilmitulo johti yleiseurooppalaiseen keskusteluun siitä, kuinka vapaamuurarius ylipäänsä sopi yhteen modernin maailmankuvan kanssa.

P2-skandaali tavallaan ulotti henkisen lonkeronsa myös Helsinkiin vuoden 1983 tienoilla metron rakentamiseen liittyneissä epäselvyyksissä. Viittäkymmentä henkilöä syytettiin lahjoman vastaanotosta ja virkavirheestä. Kaksi syytetyistä oli vapaamuurareita ja toinen heistä tuomittiin oikeudessa. Ongelma oli, että metrojutun tuomari oli myös vapaamuurari. Tästä seurasi, että lehdistö ja erityisesti Seura-lehti leimasivat metrojutun "vapaamuurarioikeudenkäynniksi". Ahtokarin mukaan vapaaamuurarit olivatkin Suomen 1980-luvun alun mediavallankumouksen suurin uhri. Mahtavat otsikot vapaamuurareiden salaisista toimista saattoivat kasvattaa erityisesti joidenkin aikakauslehtien irtonumeromyyntiä jopa kymmenillä tuhansilla kappaleilla.

Vuosina 1981–1990 julkaistiin Ahtokarin mukaan 1411 artikkelia vapaamuurariudesta. Näistä 595 oli negatiivisia, 633:lla oli uutisluonne, 56 oli vailla asiapohjaa ja 127 oli positiivisia. Tältä pohjalta Ahtokari todistelee, että neutraaleja ja positiivisia artikkeleja on vaikeaa erottaa toisistaan. Kirjan lukijan on kuitenkin vaikeaa luoda itselleen mielikuvaa otoksen artikkelien sisällöstä, sillä Ahtokari erottaa negatiiviset, neutraalit ja positiiviset tekstit toisistaan vain varsin suurin ja yleisin vedoin. Kokonaisuudesta tulee näin hieman häilyvä. Selkeästi metodologisen tarkastelunäkökulman puuttuminen saa lukijan ajattelemaan helposti, että negatiivisuus ja positiivisuus perustuvat vain tutkijan etukäteisoletuksille ja yleiselle maailmankuvalle.

Ahtokari kuvaa vapaamuurareiden ja ympäröivän yhteiskunnan konfliktia vastakkainasetteluksi tavallaan vanhentuneen menneisyyden ja tavallaan uudistuksiin suuntautuneen yhteiskunnallisen modernisoitumisprosessin kesken. Vapaamuurarit edustavat tässä suljettua, salaista, kätkettyä ja säilyttävää. Vastakohdaksi vapaamuurareiden konservatiivisuudelle moderni yhteiskunta edustaa yhä suurempaa avoimuutta ja ainakin osittaista päätöksentekoprosessien ja keskustelujen läpinäkyvyyttä. Ahtokarin luonnostelemista vastakkainasetteluista tämä on varsin ilmeinen ja itsestäänselvä. Itsestäänselvä ja ehkä banaalikin jatkokysymys löytyy niin ikään vapaamuurariuden sisäisistä jännitteistä. Mikseivät myös he ole modernisoineet toimintaansa ja salamyhkäisyyttään välttääkseen ties minkälaisia konspiratorisia syytöksiä?

Helsingin Uudenmaankadulla avattiin äskettäin vapaamuurarimuseo, mutta kuten museot yleensäkin, se tarjoaa kävijälle enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Ahtokarin mukaan Suomen vapaamuurarit omaksuivat 1980-luvulla periaatteen, jonka mukaan vapaamuurariudesta voidaan kertoa kaikki, mutta heidän rituaaleistaan ei mitään. Vapaamuurarit noudattavat edelleen tätä linjaa, lukuunottamatta joitakin lähinnä surkuteltavia poikkeuksia 1990-luvulla. Kyseisellä puolittaisen avoimuuden muodolla on luonnollisesti omat rajansa, ja sen tuskin voidaan sanoa vähentävän erilaista syyttelyä tai perusteetonta salaliittoajattelua edes meidän aikanamme. Vapaamuurariuden vastustamisen historiassahan ennen kaikkea juuri salaiset rituaalit ovat muodostaneet salaliittojen ja muiden aggressioiden ytimen. Vapaamuurarien käytännöissä vuonna 2001 onkin sisäänrakennettuna, Joseph Helleriä mukaillen, eräänlainen "Sääntö 22":n logiikka.

Reijo Ahtokarin tutkimus on helppolukuinen yleiskatsaus. Se tarjoaa paljon uutta ja tervetullutta tietoa. Teksti noudattaa johdonmukaisen kronologista rakennetta. Monista muista tutkimuksista poiketen Salat ja valat antaa lukijalleen käsityksen sekä rakentavien että tuhoavien ideoiden yleisestä merkityksestä ihmisen itseymmärrykselle. Kirja sisältää kuitenkin muutamia pieniä huolimattomuusvirheitä, joihin kuuluu ajoittain ristiriitainen tai virhellinen kronologia. Esimerkiksi vahvasti antisemitististä ja vapaamuurarivastaista Viitasaaren isänmaallista kerhoa ei ole voitu lakkauttaa Mäntsälän kapinan yhteydessä vuonna 1932, sillä kerho julkaisi niinkin myöhään kuin vuonna 1939 pamfletin nimeltä Punainen vai valkoinen rintama?

Hufvudstadsbladetissa 4. syyskuuta 1932 julkaistussa artikkelissaan kirjailija ja lehtimies Oscar Behm kirjoittaa, ettei vapaamuurareilla ole minkäänlaista syytä hävetä työtään. Behm kirjoittaa edelleen, että pyrkimys moraaliseen itsensä tiedostamiseen on vapaamuurariuden sisäinen elämänlanka ja että vapaamuurarit haluavat koota kaikki hyvät ja oikeudenmukaiset miehet yhteiseen työhön ihmisyyden hyväksi. Vapaamuurarius, jatkaa Behm, on ase, jonka avulla erilliset kansakunnat voivat vaatia oikeutta elää omaa elämäänsä. Vapaamuurareiden mielenlaatuun sisältyy sosiaalinen rauha ja oikeudenmukaisuus, eikä luokkavihaan haluta osallistua lainkaan.

Tämä on periaatteessa myös, 70 vuotta myöhemmin, vapaamuurari Reijo Ahtokarin sävyltään hieman puolusteleva sanoma. Ennen kaikkea se todistaa vapaamuurareiden oman arvomaailman vääjäämätöntä johdonmukaisuutta. Mutta liikkeellepanevana voimana tai tieteellisen tutkimuksen perustana siitä voi tietenkin tulla ongelmallinen. 1980-luvun lehdistökampanjoita vapaamuurareita vastaan Ahtokari luonnehtii "todelliseksi mediahyökkäykseksi". Sanavalintoihin sisäänrakennettu puolustuskannalle asettuminen ja emotionaalisiakin piirteitä sisältävä ongelmanasettelu tekee tutkimuksen päämäärän hieman epämääräiseksi ja epäselväksi. Onko Salat ja valat vapaamuurariuden puolustuskirjoitus vai yritys yhteiskunnallisten toimijoiden tieteellisesti objektiiviseksi analyysiksi peilattuna yleiseurooppalaisessa perspektiivissä? Ahtokari pyrkii jälkimmäiseen vaihtoehtoon, mutta piirteitä ensiksi mainitusta näkyy läpi sieltä täältä tekstiä. Mutta ehkä niin tulee olla. En tiedä.

(Ruotsin kielestä suomentanut Jouko Nurmiainen.)

Kirjoittaja Nils Erik Forsgård on filosofian tohtori ja tutkija Helsingin yliopiston historian laitoksessa.

 

 

Takaisin edelliselle tasolle