|
Historiallisia Arvosteluja 5/2001: Holokausti
Kansanmurha pähkinänkuoressa – miksi ei saa unohtaa
laatinut Aappo Kähönen
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Wolfgang Benz: Holokausti. Saksan kielestä suomentanut Tapani
Hietaniemi. Vastapaino: Tampere, 2000. 143 sivua.
Wolfgang Benzin vuonna 1995 ilmestyneen ja vuonna 2000 suomennetun kirjan tarkoituksena on
keskitetyn tiivistelmän esittäminen holokaustin, juutalaisten kansanmurhan,
olennaisimmista piirteistä, eikä laajan faktatiedon tai tutkimuksen viimeisimpien
tulkintojen esittely. Tästä syystä myöskään teoksen
sisältämiä laajoja ja kiinnostavia dokumenttilainauksia ei ole
lähdeviitoitettu. Kirja palauttaa mieliin sen, mihin kansallissosialismi syyllistyi,
jotta tämä ei koskaan enää toistuisi. Sanoman ajankohtaisuutta korostaa
nationalismin uusi nousu monikansallisten valtioiden Jugoslavian ja Neuvostoliiton hajottua
ja uusien valtioiden korostaessa "kansallista luonnettaan", tarvittaessa jopa etnisin
puhdistuksin.
Holokaustin tutkimus on oma äärimmäisen laaja alueensa historian
tutkimuksen piirissä. Tutkimusta on voitu tehdä vuodesta 1945 alkaen, jo yli 50
vuoden ajan, Nürnbergin oikeudenkäyntien massiivisten todistusaineistojen pohjalta.
Myöhemmät oikeudenkäynnit, tunnetuimpana Adolf Eichmannin tuomitseminen
Jerusalemissa vuonna 1960, ovat vain lisänneet materiaalia. Kun jo aineiston laajuus on
lähes yhtä vaikeasti hahmotettavissa kuin joukkomurhan mittakaava ja motiivit,
Wolfgang Benzin suurin ansio on juuri esityksen selkeydessä. Holokaustin ainutlaatuisuus
ei perustu massaterroriin, jossa stalinismi ylti 1930-luvulla laajimpaan mittaansa, tai
etniseltä pohjalta tapahtuvaan fyysiseen tuhoamiseen, johon Turkin valtio syyllistyi
armenialaisten kansanmurhassa vuonna 1915. Ainutlaatuisen kansallissosialistisen Saksan
toteuttamasta juutalaisten joukkomurhasta tekee tuhoamisen systemaattisuus ja totaalisuus.
Tässä mielessä holokaustia ei ole vaikea tarkastella Zygmunt Baumanin tavoin
modernia yhteiskuntaa määrittelevien rationaalisuuden ja funktionaalisuuden
ääri-ilmentymänä.
Benzin kirjan rakenne palvelee hyvin sen tarkoitusta. Perustana on natsi-Saksan
juutalaispolitiikan tarkastelu prosessina rasismista kansanmurhaan. Lähtökohdan
muodostaa luonnollisesti natsien nousu valtaan vuonna 1933, jolloin rasismista yleensä
ja antisemitismistä erityisesti tuli valtion virallinen ideologia, väline sen
poliittisen järjestelmän oikeuttamiseksi. Tämän jälkeen juutalaiset
esitettiin säännönmukaisesti syyllisiksi niin Saksan valtion kuin
saksalaistenkin vastoinkäymisiin, alkaen ensimmäisen maailmansodan tappiosta ja
päätyen 20-luvun hyperinflaatioon ja 30-luvun lamaan.
Juutalaisvainon sekä muodollisen että käytännöllisen toteuttamisen
kannalta ratkaisevia olivat Nürnbergin rotulakien säätämiset vuonna 1935.
Erityisesti laki valtakunnan kansalaisuudesta muutti juutalaisten asemaa tehdessään
heistä toisen luokan kansalaisia omassa syntymämaassaan. Samalla kriminalisoitiin
sekä avioliitot että avioliiton ulkopuoliset suhteet "juutalaisten ja
ei-juutalaisten" välillä. Tällä tavoin luotiin oikeudellinen, jatkossa
täydentyvä perusta juutalaisten ja juutalaisiksi määriteltyjen sulkemiseksi
yhteiskunnan ulkopuolelle. Periaatteellisen ja täysin julkisen yhteiskunnan ulkopuolelle
sulkemisen loppupiste oli vuosi 1943, jolloin juutalaiset siirrettiin poliisioikeuden
alaisiksi, mikä merkitsi sitä, ettei heillä ollut enää edes
teoreettista mahdollisuutta vedota tuomioistuimiin.
Juutalaisvainojen käytännön toteuttamisen kannalta keskeinen tapahtuma oli
niin kutsuttu "Kristalliyö" vuonna 1938. Tällöin siirryttiin jo
sinänsä järjestelmällisestä rasistisesta syrjinnästä
laajamittaiseen fyysiseen väkivaltaan. Tekosyyn tähän antoi juutalaisen
nuorukaisen suorittama saksalaisen diplomaatin ampuminen Pariisissa. Suunnitelmallisesti
valtion tuella toteutetussa väkivaltaisessa vainossa eli pogromissa tuhottiin 7500
juutalaisten liikettä ja 1000 synagogaa. Pahoinpitelyjen ja omaisuuden tuhoamisen
lisäksi vangittiin 30000 miestä ensimmäisiin keskitysleireihin. Juutalaiset
taloudellisen toiminnan ulkopuolelle sulkevien lakien valmistelu oli aloitettu jo aiemmin
samana vuonna. Periaatteessa juutalaisten oli mahdollista muuttaa Saksasta, mutta vuoden 1938
omaisuuden takavarikointien jälkeen tämä ei käytännössä
ollut helppoa, eikä köyhien pakolaisten saapuminen myöskään
houkutellut mahdollisia vastaanottajamaita. Enteellistä oli maastamuuton kieltäminen
vuoden 1941 lopulla. Tämä viittasi siihen, että "juutalaiskysymykselle"
haettiin toisenlaista ratkaisua.
Vainojen viimeisen kokonaisuuden muodostaa juutalaisten fyysinen tuhoaminen toisen
maailmansodan aikana. Tätä päämäärää lähestyttiin
ensin keräämällä juutalaiset vuosina 1939–1943 ghettoihin, joiden fyysisen
kurjuuden jo toivottiin vähentävän heidän
lukumääräänsä. Tätä seurasivat ghettojen lakkauttaminen ja
niiden asukkaiden kuljettaminen tuhoamisleireihin vuosina 1942–1945. Alimpienkin arvioiden
mukaan juutalaisia murhattiin yli kuusi miljoonaa sekä romaneja ja sintejä useita
satoja tuhansia. Fyysinen tuhoaminen oli kuitenkin alkanut jo Puolan valloituksen
yhteydessä vuonna 1939, kun turvallisuuspoliisin erityisjoukot murhasivat siellä
Tshekkoslovakian ja Itävallan miehityksien esimerkin mukaisesti poliittisiksi vastustajiksi
luokiteltuja. Nyt tämä käsittely ulotettiin koskemaan myös juutalaisia.
Ennen Neuvostoliiton-sotaretken alkua, keväällä 1941, perustettiin niin kutsutut
Einsatzgruppe-erikoisryhmät, joilla oli erityisvaltuudet ja
tehtävänään huolehtia ampumalla juutalaisten ja muiden
epäilyttävien "elementtien" tuhoamisesta. Täysin systemaattisen ja totaalisen
asteen tuhoaminen saavutti vuoden 1942 aikana perustetuissa tuhoamisleireissä, joissa
ihmisiä murhattiin päivittäin massamitassa kaasulla. Tämän
päämäärän saavuttamiseksi uskoteltiin murhattavien tulevan
"uudelleenasutettaviksi itään", millä perusteella muun muassa matkakustannukset
laskutettiin heiltä itseltään heidän henkilökohtaisen omaisuutensa
ryöstämisen ohella.
Keskittyessään tapahtumien kuvaamiseen ja ajoittamiseen Benz sivuaa vain lyhyesti
kansanmurhan toteuttamisen sisäistä logiikkaa. Vielä nyt valittuakin oleellisempi
näkökulma olisi voinut olla korostaa sitä, oliko kansanmurha ennalta
määrätty kansallissosialistisen ideologian pohjalta vai oliko kyse politiikan
radikalisoitumisesta natsien vallan ja mahdollisuuksien kasvaessa Euroopassa toisen
maailmansodan aikana. Tärkeää on joka tapauksessa holokaustin hahmottaminen eri
vaiheita sisältäväksi prosessiksi. Tässä suhteessa kiinnostavaa on
Benzin pyrkimys ajoittaa sitä, milloin siirryttiin "lopulliseen ratkaisuun" vainoamisen ja
karkottamisen sijasta. Käänne näyttäisi sijoittuvan niin sanotun
Madagaskar-suunnitelman hylkäämisen ja Neuvostoliittoon hyökkäämisen
valmisteluiden välille, elokuusta 1940 kevääseen 1941. Ranskan antautumisen
jälkeen kesäkuussa 1940 natsi-Saksa harkitsi jättimäisen juutalaisgheton
perustamista Ranskan siirtomaana olleelle Madagaskarin saarelle, jonka trooppisten olosuhteiden
toivottiin lisäävän juutalaisten kuolleisuutta. Tästä kuitenkin
luovuttiin muun muassa kuljetusteknisten ongelmien takia. "Lopullisen ratkaisun" eli teollisesti
toteutetun kansanmurhan sisällön kannalta Berliinin esikaupungissa Wanneseessä
tammikuussa 1942 pidetty konferenssi ei siten ollut enää ratkaiseva. Siellä
valtionhallinnon eri haarojen edustajat ainoastaan koordinoivat toimintaansa jo
päätetyn päämäärän saavuttamiseksi ja Adolf Eichmann sai
vastuulleen käytännön järjestelyjen toteuttamisen.
Toinen ongelmallinen teema kirjassa on kansanmurhateemalle tyypillinen laajemminkin. Kyse on
subjekti--objekti -jaottelusta. Kuvattaessa natsien toimia uhrejaan kohtaan juutalaiset ja muut
murhatut jäävät helposti kasvottomiksi kohteiksi. Ongelmaa korostaa se, että
murhaajia on aina enemmän jäljellä kertomassa tapahtumista kuin heidän
uhrejaan, mikä voimistaa toteuttajien näkökulmaa. Juutalaista
näkökulmaa on pyritty tuomaan mukaan esittelemällä lyhyesti heidän
yhdistystoimintaansa Saksassa sekä hallintoa ja vastarintaa ghetoissa. Ghettojen
juutalaisen hallinnon muodostamaa kollaboraation eli yhteistyön ongelmaa, samoin kuin
ilmennyttä aseellista vastarintaa, olisi voitu käsitellä laajemmin, nimenomaan
erilaisina juutalaisyhteisöjen selviytymiskeinoina kamppailussa totalitaarista
diktatuurivaltiota vastaan. Yrityksestä huolimatta juutalaiset tuntuvat tässä,
kuten Eero Kuparisen teoksessa Aleksandriasta Auschwitiziin (Atena: Jyväskylä,
1999), jäävän oman historiansa ulkopuolelle. Toteuttajien, siis natsien, oman
logiikan käsittämiseksi avainasemassa olivat muutamat harvat Himmler-sitaatit, joissa
tämä avoimesti perusteli paitsi joukkomurhan ja siihen valittujen keinojen
käytännöllisyyttä, myös välttämättömyyttä.
Vaikka holokausti on parhaiten dokumentoitu kansanmurha, se ja sen toteuttajat, natsit,
ovat helposti muodostuneet myyttisen "Pahan" edustajiksi kamppailussa "Hyvää" vastaan.
Kontekstin takia olisi ollut kiinnostavaa tietää, missä vaiheessa liittoutuneet
saivat sodan aikana tietää juutalaisten kansanmurhasta ja miten siihen silloin
reagoitiin. Kirjan ansioihin kuitenkin kuuluu, että se on esitystavassaan pitkälle
onnistunut välttämään mytologisen pahuuden kuvauksen selkeydellään,
dokumenttipohjallaan ja eräänlaisella etäännyttävällä
kantaaottavuudellaan. Tyylin suomenkielisestä toimivuudesta ansio lankeaa
kääntäjälle, Tapani Hietaniemelle. Ainoastaan holocaust-termin
suomennos ja kirjan otsikko, 'holokausti', särähti aluksi korvaan, vaikka valittu
muoto on epäilemättä suomen kieliopin mukainen. Ehkä näin on vain
siksi, että termi on tullut alun pitäen tutuksi vierailla kielillä. Laajalle
yleisölle tarkoitettuna tiivistelmänä teos on aina tarpeellinen palauttaessaan
mieliin sen, millaisiin rikoksiin rasismin ja nationalismin äärisuuntausten
nimissä on syyllistytty.
Kirjoittaja Aappo
Kähönen on valtiotieteen maisteri ja toimii tutkijana poliittisen historian
projektissa "Kylmä sota – Suomen tapaus".
|
Takaisin
edelliselle tasolle
|