|
Historiallisia Arvosteluja 12/2001: Descartes, Teokset I
Sanoista asioihin
laatinut Juhana Lemetti
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Descartes, René: Teokset I (Yksityisiä ajatelmia,
Järjen käyttöohjeet, Metodin esitys, Optiikka ja
Kirjeitä 1619–1640). Suomentanut Sami Jansson. Selitykset laatineet
Tuomo Aho, Sami Jansson, Timo Kaitaro ja Mikko Yrjönsuuri. Johdannon kirjoittanut
Lilli Alanen. Gaudeamus: Helsinki, 2001. 335 sivua.
Jos uuden ajan filosofiaa halutaan kuvata yhdellä nimellä, se on
epäilemättä ranskalainen filosofi René Descartes (1596–1650).
Hänen vaikutuksensa on monitahoinen, mutta erityisesti hänen tieteellistä
metodiaan ja ihmiskuvaa koskevat ajatuksensa ovat jättäneet jälkensä
uuden ajan ajatteluun. Descartesin muotoilema ja sittemmin kartesiolaiseksi ihmiskuvaksi
vakiinnutettu käsitys on kiistanalainen, kun taas hänen ansionsa modernin
tieteellisen ajattelun kehittäjänä on kiistaton.
Descartesin ajatusten ja teosten vastaanotto oli maltillinen, mikä johtui paljolti
hänen varovaisuudestaan. Descartesin ajattelulle tärkeä kiintopiste oli
niin sanottu Mersennen piiri, jonka muodosti pappi Marin Mersennen ympärille
muodostunut joukko ajattelijoita ja libertiinejä. Mersennen suora ja epäsuora
vaikutus Descartesin ajatuksiin syntyi hänen organisoimansa
vastaväitekirjallisuuden kautta.1
Huomiotaherättävä piirre Descartesin tuotannossa on se, että
hän ei kirjoittanut itsenäistä teosta
poliittisesta2 ja moraalifilosofiasta.
Varhaisissa kirjoituksissa poliittisiin kysymyksiin ei viitata. Luonnonlaitkin, vaikka
ovat Jumalan asettamia, koskevat nimenomaan luontoa, eivätkä ihmisluontoa
(esim. s. 145).
Descartesin suhde moraalifilosofiaan3 on
monisyisempi kysymys kuin hänen suhteensa poliittisen ajatteluun. Käsillä
olevassa kokoelmassa moraalifilosofiaa käsitellään teoksen Metodin
esitys kolmannessa osassa. Tästä näennäisen irtonaisesta osasta
käy ilmi Descartesin konservatiivisuus (s. 134) ja stoalainen perusvire hänen
moraalipsykologiassaan, josta hänen moraalifilosofinen ajattelunsa pääosin
koostuu.4 Moraalifilosofian erityispiirteeksi
voidaan nähdä läheinen suhde järjen käyttöön, jota
ohjaavat säännöt voidaan ymmärtää eräänlaisiksi
eettisiksi standardeiksi, intellektuaalisiksi hyveiksi.
Descartesin ajattelun ominaispiirteitä
Käännössarjan ensimmäinen osa sisältää viisi
kokonaisuutta, joista kolme (Järjen käyttöohjeet, Metodin
esitys ja Optiikka) ovat varsinaisesti yhtenäisiä,
itsenäisiä esityksiä ja kaksi (Yksityisiä ajatelmia ja
Kirjeitä 1619–1640) taas tarjoavat mahdollisuuden kurkistaa
Descartesin julkisen järjenkäytön subjektiivisiin perusteisiin sekä
tuon ajan tieteelliseen keskusteluun. Yksityiskohdista voi mainita Descartesin huomatuksen
universaalikielestä, joka löytyy kirjeestä Mersennelle (ss. 264–267).
Kirjoitukset edustavat Descartesin tuotannon alkupäätä ja tuovat esiin
hänen ajattelunsa erityispiirteet: pyrkimyksen yksinkertaisuuteen, selkeyteen,
tarkkuuteen ja itsenäiseen ajatteluun. Kirjoituksista paljastuu
järjestelmällisyyttä tavoittelevan ja omaan järkeensä luottavan
oppineen intellektuaalinen kehitys. Aatehistoriallisena yleistyksenä voi todeta,
että Descartes esittää kenties selkeimmän ja vahvimman artikuloinnin
postskeptiselle filosofialle.5
Descartes oli kunnianhimoinen, ehkä hiukan suuruudenhullukin ajattelija, kuten
käy ilmi esimerkiksi kirjeessä Mersennelle: "Minusta on tullut niin uskalias,
että rohkenen nyt etsiä syytä jokaisen kiintotähden sijainnille" (s. 276).
Hän asetti tavoitteekseen luoda ensimmäisen tieteen eli "löytää
totuuden kaikessa" (s. 64). Kyseessä ei kuitenkaan ole puhtaasti Kaiken Teoria, vaan
yritys on nähtävä ensisijaisesti ajattelun sääntöjä
koskevaksi, metodologiaan liittyväksi pyrkimykseksi. Sidonnaisuus teologiaan on
selkeä. Huolimatta rationalistisesta, mekanistisesta ja "maallisesta" tavasta
lähestyä ja hahmottaa ongelmia, Descartesille Jumala on kaiken perusta.
Hänen "järjestelmänsä" pysyväksi vaikeudeksi jäikin kahden
maailmankuvan yhteensovittaminen.6
Varmuuden Metodi?
Descartesin pyrkimyksenä oli luoda täysin uusi, yleinen metodi, jonka avulla
olisi mahdollista hankkia uutta tietoa mistä tahansa asiasta. Tämä metodi
esitetään ensin sääntöjen muodossa (Järjen
käyttöohjeet) ja sitten Metodin esityksessä, jossa
esitellään myös kaikkein tunnetuin Descartesin teoreettinen kehitelmä,
jota kutsutaan cogito-argumentiksi.
Järjen käyttöohjeissa Descartes esittelee, ajalle hyvin
tyypilliseen tapaan, käsitystään ajattelun metodista vertailemalla sitä
skolastiikkaan, "tyhjään" loogiseen järjenkäyttöön, joka "on
syytä siirtää filosofiasta puhetaidon puolelle" (ss. 44–45 ja 72, 73).
Tämäntyyppisen järjenkäytön ongelma on, että sen avulla ei
saavuteta uutta tietoa, vaan korkeintaan voidaan vahvistaa jo tiedettyä. Siinä
jäädään sanojen pyörittelyyn, ei edetä asioihin, kun tieteen
tarkoitus on etsiä "sanoista asiaa" (s. 90).
Tieteellisen metodin tulee lähteä omasta järjenkäytöstä, ei
perinteestä, ulkoaopettelusta tai kokemuksesta (säännöt I, II ja III).
Kolmannessa säännössä Descartes esittelee kaksi luotettavaa tapaa
selvittää tutkittavia kohteita ja saavuttaa tieteellistä tietoa. Nämä
ovat intuitio ja deduktio.
Descartesin intuition käsite on radikaali, kuten hän itsekin toteaa. Se ei
viittaa "häilyvään aistihavaintoon" tai kuvittelukyvyn löyhään
assosiaatioon, vaan Descartes tarkoittaa sillä "puhtaan ja keskittyneen mielen
saavuttamaa vaivatonta ja tarkkaa käsitystä" ja vielä siinä
määrin, "ettei se jätä minkäänlaista epäilyksen sijaa
siihen, minkä ymmärrämme". Intuitio on ymmärryksen toimintavoista
kaikkein perustavin, mutta väheksytty, koska sitä pidetään niin
ilmeisenä ja helppona (ss. 47–48).
Toinen varma tapa hankkia tietoa on deduktio. Intuition ja deduktion voi erottaa
toisistaan niille ominaisen temporaalisen rakenteen avulla. Intuitio on aina vain
tässä hetkessä, kun taas deduktio suuntautuu ajassa (s. 48). Kahden
menetelmän erot Descartes tiivistää seuraavasti:
"Yhteenvetona voidaan todeta, että ainakin välittömästi
ensimmäisistä periaatteista johdettavat väittämät tunnetaan
tarkastelutavan mukaan toisaalta intuition ja toisaalta deduktion kautta. Mutta itse
ensimmäiset periaatteet tunnetaan vain intuitiolla, kun taas niistä kaukana olevat
johtopäätökset ainoastaan deduktion kautta" (ibid.).
Intuition ja deduktion lisäksi oleellista metodissa eli varmoissa ja helpoissa
säännöissä on järjestelmällisyys, täsmällisyys ja
eteneminen yksinkertaisista asioista monimutkaisiin. Kun asia on monimutkainen, se puretaan
yksinkertaisempiin osiin eli käytetään analyysia (säännöt
IV–VI). Säännöistä järjestelmällisyys on mielenkiintoinen
ja liittyy metodin vaiheeseen nimeltä luettelointi eli induktio. Induktiolla Descartes
tarkoittaa "erittäin täsmällistä ja huolellista tutkimusta", jonka
tarkoitus on kartoittaa kaikki käsillä olevaan asiaan liittyvät tekijät.
Induktioon tulee turvautua kuitenkin ainoastaan silloin, kun asioita ei voida palauttaa
intuitioon ja sen tuottama tieto ei ole yhtä varmaa kuin intuition tai deduktion avulla
saavutettu. Kuitenkin kaikkea kolmea tapaa on käytettävä. Ne
täydentävät toisiaan "ja tekevät yhdessä metodistani
täydellisen". (ss. 61–63.)7
Edellä mainittujen lisäksi Järjen käyttöohjeet
käsittelee tiedon määritelmää, tietävää subjektia
(VII), yksinkertaisia ja yhdistettyjä ideoita sekä havaitsemista (XII).
Säännöt XV ja XVII ovat tieteellistä kuvantamista ja mallintamista
ennakoivina kuriositeetteina tutustumisen arvoisia.
Skeptisyydestä varmuuteen
Kokoelman seuraavat osat, Metodin esitys ja Optiikka, liittyvät
toisiinsa siten, että jälkimmäinen on edellisen demonstraatio. Metodin
esitys on teoksista tärkeämpi, kun taas Optiikkaa on mahdollista
lukea myös modernin tieteenharjoittamisen prototyyppinä. Lisäksi
Optiikka on hyödyllinen Descartesiin liitettyjen tieteen- ja
filosofianhistorian kärjistettyjen folklore-tulkintojen torjunnassa.
Metodin esitys on Descartesin luetuin teos. Se on hyvin tiivis ja kirjallisesti
huoliteltu ja harkittu esitys, jossa pyritään tietoisesti tekemään
pesäeroa edeltävään traditioon. Eron tekeminen ei kuitenkaan ole
itseisarvoista, kuten esimerkiksi Thomas Hobbesin (1588–1679) tapauksessa, vaan
Descartes tuo avoimesti esiin kiitollisuutensa opettajiaan kohtaan ja käsittelee
lyhyesti myös aikansa keskeisiä yliopistollisia oppiaineita (ss. 121–125).
Teoksen ensimmäinen osa on retorisesti mielenkiintoinen ja tärkeä.
Käytyään läpi eri oppialoja ja määriteltyään
filosofian kahdella eri tavalla Descartes tulee seuraavaan johtopäätökseen:
"Tästä syystä heti ikäni salliessa irrottauduin opettajien
johdatuksesta ja jätin oppikirjojen tutkimisen kokonaan. Päätettyäni,
etten etsi muuta kuin sellaista tietoa, jota voin löytää itsestäni ja
maailman suuresta kirjasta, käytin loput nuoruusvuosistani matkusteluun, hovien ja
sotaväkien näkemiseen sekä luonteenlaadultaan erilaisten ja eri oloista
lähtöisin olevien ihmisten kanssa seurustelemiseen [...]"
(s. 125).
Kaikesta kiitollisuudestaan huolimatta Descartes päätti heittää pois
tikkaat ja kokeilla jotain uutta. Teoksen toisessa osassa hän alkaa
kehittämään aikaisemmin muotoilemiaan järjen
käyttöohjeita8 ja sivuilla
128–130 esitellään epäilyn metodi traditionaalisen skeptismin muodossa.
Varsinainen cogito -argumentti (ss. 139–140) tulee neljännessä
osassa ja sitä seuraa kaksi keskeistä kartesiolaista intuitiota: minä
(ajattelevana olentona) ja Jumala.9
Viimeinen osa on hiukan hajanainen, mutta ainakin seuraavat seikat ovat huomionarvoisia.
Kyseessä on reaktio Galilein tapaukseen. Toiseksi luvussa tulee ilmi Descartesin
anatomian tuntemus ja kolmanneksi siinä esitellään mekanistinen ajatus
eläimistä koneina.
Rationaalisuuden kehä, joka Descartesiin on liitetty, karisee viimeistään
Optiikassa, jota voi lukea paitsi metodin sovelluksena, myös dokumenttina
siitä, millainen moderni tiedemies on. Esimerkiksi luvut kolme, viisi ja kuusi ovat
mielenkiintoisia tässä mielessä. Optiikka tarjoaa myös
lisäinformaatiota Descartesin havainnonteoriasta.
Lopuksi
Kokoelmasta nousee väistämättä yksi teos yli muiden ja se on
Metodin esitys, mutta en kuitenkaan jättäisi Järjen
käyttöohjeita ja kirjeitä lukematta. Ne ovat hyvinkin informatiivisia,
kun yritetään ymmärtää Descartesin ajattelua. Yksityiset
ajatelmat taas tuovat esiin ainakin Descartesin luonteenpiirteitä.
Vaikka teokset ovat sävyltään samanlaisia, niin tyylillisesti niissä
on eroja. Metodin esitykseen on lisätty henkilökohtainen kehyskertomus,
joka tekee tekstistä sujuvamman. Optiikan ilmaisu taas on paikoin varsin
matemaattinen. Huomionarvoista on, että Descartes haluaa tietoisesti
käyttää ranskaa (eli kansankieltä) latinan (eli tieteen yleiskielen)
sijasta (s. 167).
Käsillä oleva kokoelma Descartesin kirjoituksia helpottaa nykyisten ja tulevien
tutkijoiden työtä. Sami Janssonin käännökset ovat päteviä
ja työryhmän laatimat selitykset ovat asiantuntevia ja mielestäni
välttämättömiä, kun halutaan ymmärtää
kartesiolaisuuden historiallisia juuria. Myös tutkimuskirjallisuusluettelo ja
professori Alasen johdanto ovat huolellisesti laadittuja.
Viitteet:
- Erityisesti tämä koskee teosta Meditationes, joka
ei sisälly tähän kokoelmaan. Kuvan Descartesin reseptiosta saa tutustumalla
vastaväitteisiin, joita esittävät esimerkiksi Cambridgen platonistit,
erityisesti Henry More teoksissaan Divine Dialogues (1668) ja Enchridion
Metaphysicum (1671). Nämä kommentit ovat kriittisiä, vaikka niissä
hyväksytäänkin Descartesin rationalismi. Hollannissa Descartesin vaikutus
oli, ymmärrettävästi, huomattava. Erityisesti Leidenin ja Utrechtin
yliopistot muodostuivat kartesiolaisuuden tyyssijoiksi. (Takaisin
tekstiin.)
- Kuvaavaa on että esimerkiksi teoksen Burns 1991 Descartesia
koskevat maininnat ovat hyvin yleisiä ja häntä käytetään
lähinnä kuvastamaan jonkin aatehistoriallisen periodin alkamista tai
päättymistä. (Takaisin tekstiin.)
- Descartesin etiikasta katso esimerkiksi Schneewind 1998, 184–193.
Stereotyyppisestä luennasta voi mainita Bertrand Russellin (1967) Descartesia
käsittelevän luvun. (Takaisin tekstiin.)
- Ensimmäinen sääntö on vastakkainen stoalaisten
perusajatukselle, että ihminen on maailman eikä maansa tai yhteisönsä
säännönmukaisuuksien alainen; että hänen tulisi toiminnassaan
seurata logosta eikä nomosta. (Takaisin
tekstiin.)
- Selkeästi tämä tulee ilmi sivulla 138. Päinvastoin
kuin traditionaalisessa skeptisessa argumentaatiostrategiassa, jossa pyritään
tuomaan esiin erilaisten argumenttien ominaiset puutteellisuudet ilman rakentavaa
lopputulosta, Descartes käytti skeptisiä argumentteja saavuttaakseen varmuuden
jostakin. (Takaisin tekstiin.)
- Katso myös kosmologinen osio sivuilla 145–148 ja suomentajan
huomautukset sivulla 326. Kahden maailmankuvan välistä ristiriitaa hän
yrittää sovittaa sivulla 49:
"Tämä [että intuitio ja deduktio ovat ainoita varmoja keinoja
tiedon hankinnassa] ei estä meitä pitämästä jumalallista ilmoitusta
kaikkea muuta tietoa varmempana, koska usko siihen, kuten kaikkeen salaperäiseen, ei ole
ymmärryksen vaan tahdon toimintaa". (Takaisin
tekstiin.)
- On selvää, että Descartesin tapa käyttää
kaikkia kolmea käsitettä intuitio, deduktio ja induktio eroaa merkittävästi
nykyisistä ja häntä edeltävistä käyttötavoista.
Eroavaisuuksista katso selitykset (s. 313). (Takaisin tekstiin.)
- Säännöt eivät tietenkään mene yksi yhteen.
Ensimmäinen sääntö sivulla 131 sisältää keskeisen erottelun
tarkan ja selvän idean välillä (ks. myös selitykset, s. 324).
(Takaisin tekstiin.)
- Näistä katso myös kirje Silhonille (ss. 287–288).
Descartesin Jumalan olemassaolon todistuksesta ja suhteesta teologiaan katso selitykset
sivulla 326. (Takaisin tekstiin.)
Kirjallisuus:
- Burns, James Henderson 1991: The Cambridge History of Political Thought
1450–1700. Cambridge University Press, Cambridge.
- Schneewind, Jerome 1998: The Invention of Autonomy. Cambridge University Press,
Cambridge.
- Russell, Bertrand 1967: Länsimaisen filosofian historia II. WSOY, Porvoo.
Kirjoittaja Juhana Lemetti on Helsingin yliopiston käytännöllisen filosofian
laitoksen jatko-opiskelija ja tekee väitöskirjaa Thomas Hobbesin poliittisesta ja
uskonnollisesta ajattelusta.
|
Takaisin
edelliselle tasolle
|