|
Historiallisia Arvosteluja 2/2001: Euroopan idea
Euroopan rajoja etsiessä
laatinut Holger Weiss
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Heikki Mikkeli: Euroopan idea. Eurooppa-aatteen ja
eurooppalaisuuden pitkä historia. 3. painos. Suomen
Historiallinen Seura: Helsinki, 1999. 208 sivua.
Dosentti Heikki Mikkelin pieni teosjättiläinen, Euroopan
idea, on jo ehtinyt kolmanteen painokseensa vuodesta 1994. Kun
otin kirjan arvosteltavaksi, tiesin, että tehtäväni on
melkein mahdoton – mitä uutta voisin kertoa kirjasta, joka jo
moneen kertaan on esitelty ja arvioitu eri foorumeilla? Onko
tehtäväni yhtä hankala kuin Mikkelin yritys hahmottaa
Euroopan olemusta?
Mikkeli lähestyy Eurooppaa, "maanosaamme", sisältäpäin,
etsien eurooppalaisuutta. Mitä on sen historia, mitkä ovat sen
juuret ja sen mahdolliset ulottuvuudet? Mikkelin esitys on vankkaa
työtä, sekä tiedonhaluinen etsiskelijä että
valaistusta kaipaava harhailija löytävät siitä itselleen
jotakin. Mutta silti, vaikka yhä uudestaan on korostettava, että
muiden historian ymmärtäminen ja tunteminen alkaa oman historian
tuntemisesta ja ymmärtämisestä – piilee juuri tässä
Mikkelin teoksen heikko kohta, toki mielestäni ainoa sellainen. Kirjan
otsikko, Euroopan idea, saattaisi nimittäin yhtä hyvin viitata
Valentin Mudimben kriittiseen ja postkoloniaaliseen tuotantoon, jonka
keskeiset teokset ovat The Invention of Africa (1988) ja The
Idea of Africa (1993). Erityisesti teoksista jälkimmäinen
olisi voinut ohjata Mikkelin esitystavan aivan uusiin uomiin: Euroopan ja
sen idean kriittiseen tarkasteluun ulkopuolisten tarkastelijoiden
näkökulmasta. Toisin sanoen, kun Mikkeli luvuissaan yhdestä
kahdeksaan esittelee Eurooppa-aatteen historiaa kronologisesti antiikista
aina Maastrichtin sopimukseen asti, olisi esityksen eurokeskeisyyttä
voitu murtaa tai kommentoida kriittisesti esittämällä "muiden"
ajatuksia Euroopasta ja eurooppalaisuudesta.
Tekisinkin kolme lisäystä tai ainakin huomiota Mikkelin
esitykseen. Ensinnäkin, Bysantin asemasta Euroopassa: oliko Bysantti,
joka kuitenkin oli Rooman imperiumin suora jatke ja jonka hallitsija oli
Rooman keisarin suora perillinen, osa Eurooppaa? Kuten myös Mikkeli
itse korostaa, Rooman imperiumi ei ollut eurooppalainen suurvalta vaan
maailmanvalta, koska siihen, kuten myös Bysanttiin, kuului osia sekä
Aasiasta että Afrikasta. Pikemminkin Rooma oli hellenistisen maailman
jatke, osa maailmaa, joka jatkui Bysantin ja Sassanidien kautta
arabialais-islamilaiseen kulttuuripiiriin, joka itse asiassa myös
muokkasi osia Eurooppaa, erityisesti Andalusiaa, Sisiliaa ja myöhemmin
ottomaanien kautta Balkanin niemimaata.
Islamin ja islamilaisen maailman suhde Eurooppaan ja eurooppalaisuuteen
on toinen kysymys, josta olisin kaivannut Mikkeliltä lisäpohdiskelua.
Toki vuoden 1994 Suomesta käsin kysymys islamin ja Euroopan suhteesta on
vielä voinut näyttää toissijaiselta, mutta EU-ajan
Euroopassa tätä ulottuvuutta ei voi enää sivuuttaa.
Pyrkiihän EU voimakkaasti laajentumaan sekä etelään
että itään.
Kolmantena seikkana korostaisin, että islamin ja Venäjän,
siis kolmannen Rooman ja Bysantin perillisen, suhdetta Eurooppaan ja
eurooppalaisuuteen olisi voinut pohtia enemmänkin. Vaikka Mikkeli
käykin Venäjän suhteen pientä pohdiskelua (ss. 145–156),
hän ei kerro lukijoilleen, mihin Venäjä loppujen lopuksi
kuuluisi – Eurooppaan vai Aasiaan. Vastaushan voisi toki olla myös,
että koko kysymys on irrelevantti, Venäjä kuluu molempiin,
kuten kuuluu itse asiassa myös islamilainen maailma.
Myönnän auliisti, että islamilaisen maailman ja Euroopan
välinen suhde voisi olla kokonaan toisen kirjan aihe, ja ettei
lyhyessä pohdiskelussa voi esittää enempää kuin
pinnallisia huomautuksia. Mikkelin kirja on, kuten jo alussa totesin,
eurooppalaisuudesta ja Eurooppa-aatteesta kiinnostuneille tarkoitettu ansiokas
perusteos. Sitä voisi kuvata kertomukseksi "suppean" eurooppalaisuuden
historiasta. Kirjoittamatta on "laajemman" eurooppalaisuuden historia, mutta
mitä tämä sitten voisi olla? Etsimmekö silloin jo
maailmanvallan ja maailmanlaajuisuuden ideaa? Suppean eurooppalaisuuden rajat
toki kulkevat jossain Välimeren ja Balkanin tienoilla, mutta mihin asti
voisi ulottua "laajempi" eurooppalaisuus? Vai voidaanko silloin enää
puhua eurooppalaisuudesta? Tai voidaanko ylipäätään?
Maantieteellisestihän Eurooppaa ei ole olemassakaan – on vain
Euraasia.
Kirjoittaja Holger Weiss on
Helsingin yliopiston kehitysmaatutkimuksen laitoksen tutkija ja Afrikan historian dosentti Helsingin yliopiston
Aasian ja Afrikan kielten ja kulttuurin laitoksessa.
|
Takaisin edelliselle tasolle
|