Historiallisia Arvosteluja 17/2001:
Kaakkois-Aasia. Historia ja kulttuurit

Historian unohtamat

laatinut Tero Karasjärvi

Heikkilä-Horn, Maija-Leena ja Miettinen, Jukka: Kaakkois-Aasia, historia ja kulttuurit. Otava: Helsinki, 2000. 479 sivua.

Kaakkois-Aasiaa ei historiassa ole ollut olemassakaan. Yleensä alueeseen on viitattu Intian ja Kiinan takamaana: Taka-Intiana tai Indo-Kiinana. Alueen kulttuurien omasyntyisyyttä ja omintakeista historiaa ei ole tunnettu tai haluttu tunnustaa. Jos Kaakkois-Aasian historiasta on ylipäätään puhuttu, painotus on poikkeuksetta ollut suhteellisen lyhytaikaisessa siirtomaakaudessa tai sitten vielä lyhyemmässä itsenäisyyden ajassa. Maiden nykypäivän elämään sekä kansojen tapoihin ja perinteisiin yhä vaikuttavaa vanhempaa historiaa on tutkittu hyvin vähän. Pahimmillaan se on ollut vain eksoottista taustamateriaalia kylmän sodan kulisseissa.

Kaakkois-Aasia on kuitenkin jatkuvasti tullut yhä tärkeämmäksi osaksi globalisoituvan maailman taloutta ja politiikkaa. Mikä merkittävämpää, tämä on tapahtunut yhä enemmän alueen omilla ehdoilla. Siksi Heikkilä-Hornin ja Miettisen kirja on tärkä teos. Rakenteeltaan kirja on perinteinen maantieteellis–kulttuuris–historiallinen yleisesitys. Aluksi käydään lyhyesti läpi Kaakkois-Aasian määritelmä, jonka jälkeen esitellään alueen etniset ryhmät, kielet ja varhaisuskonnot. Kun näin on luotu eräänlainen perusta, käydään läpi alueen siirtomaakautta edeltänyt historia.

Intian ja Kaakois-Aasian väliset yhteydet ovat olleet läheiset jo parin tuhannen vuoden ajan, ja Intian kulttuurinen ja poliittinen vaikutus alueen varhaisten valtioiden muotoutumisessa oli erittäin merkittävää. Ensin hindulainen ja sitten buddhalainen kulttuuri levisivät Kaakkois-Aasiaan ja muodostivat korkeakulttuurin ja poliittisen ylärakenteen perustan. Näitä valtiomuodostelmia Kaakkois-Aasia -kirjassa kutsutaan kuvaavalla nimellä hindulais-buddhalaiset kuningaskunnat. Valta ja uskonto olivat erottamattomasti toisiinsa liittyneitä: moraalinen ja henkinen hyve muodostivat poliittisen auktoriteetin perustan. Merkittävimpiä kuningaskuntia olivat muiden muassa nykyisen Kambodzhan alueella sijainnut Angkor, Thaimaan alueella sijainneet Ayutthaya ja Sukhothai sekä eteläisen Vietnamin Champa. Tärkeää roolia intialaisperäisen kulttuurin leviämisessä Kaakkois-Aasiaan näytteli myös nykyisen Thaimaan ja Burman rajaseuduilla asuva mon-kansa eli tamanit.

Vietnamin varhaishistoria muodostaa oman lukunsa. Vietnam on aina ollut poikkeus Kaakkois-Aasian maiden joukossa, koska sen kulttuuri on muita maita kiinalaisvaikutteisempaa. Toki myös alueen muissa, intialaisvaikutteisemmissa maissa on pitkään vaikuttanut kiinalaisten siirtolaisten muodostama, joskus hyvinkin vaikutusvaltainen kauppiasluokka, mutta Vietnamin tapauksessa myös varhainen valtionmuodostus tapahtui kiinalaisten, ei intialaisten, esikuvien mukaan.

Oman osansa Kaakkois-Aasian kulttuurimosaiikkiin tuo islamilaisten sulttaanikuntien synty ja kehitys Malakan niemimaalla, Jaavalla ja Sumatralla 1400-luvulta eteenpäin. Pääasiassa Intiasta tulleet muslimikauppiaat perustivat tukikohtia Kaakkois-Aasiaan Kiinan kanssa käytävän kaupan tarpeisiin. Islaminuskolla oli suuri prestiisiarvo ja siihen kääntyminen toi mukanaan kaupallista hyötyä. Paikallinen eliitti omaksuikin nopeasti uuden kulttuurin.

Kolonialismin historia alkaa Kaakkois-Aasiassa jo 1500-luvulla, mutta ehkä Filippiinejä lukuun ottamatta eurooppalaisten ote alueella alkoi tiukentua vasta 1800-luvun imperialismin myötä. Kaakkois-Aasian kirjoittajat käyvät alueen poliittisen historian tarkasti läpi aina nykypäivään asti. Tietenkin viimeisten 100–150 vuoden tarkka käsittely auttaa ymmärtämään alueen nykytilannetta, vaikka analyysi jää kaipaamaan syvyyttä. Ilahduttavaa taas on alueen kansojen ja poliittisten vaikuttajien nostaminen uskottaviksi historiallisiksi toimijoiksi aiemman siirtomaaherroihin ja kylmän sodan sotureihin keskittyvän historian rinnalle. Siirtomaa-ajalle siirryttäessä kulttuurihistoria jää selvästi vähemmälle. Perinteinen kulttuuri on pääpiirteissään esitelty jo aiemmin ja "moderni" kulttuuri noudattelee suurelta osin länsimaisia esikuvia.

Kirjoittajat ovat kumpikin pitkään työskennelleet Kaakkois-Aasian historian ja kulttuurin parissa ja heidän asiantuntemuksensa on ilmeinen. Maija-Leena Heikkilä-Horn vastaa teoksen historiaosuudesta ja Jukka Miettinen on kirjoittanut alueen kulttuurista. Kirjoittajat selviävät vaikeasta urakastaan pääosin kunnialla, juuri pitkäaikaisen kokemuksen ja asiantuntemuksensa ansiosta. Kriittinen lukija voisi sanoa tietyn hakuteosmaisuuden paistavan tekstistä läpi. Historianfilosofiseksi lukukokemukseksi Kaakkois-Aasia -teosta ei voi tosin sanoa siksikään, että historiallisten ilmiöiden analysointi on kirjassa varsin ohutta. Lisäksi maailmanhistoriasta kiinnostuneet lukijat olisivat varmasti mielellään lukeneet Kaakkois-Aasian varhaisemmista valtiomuodostelmista enemmänkin. Toisaalta teos on jo nyt varsin laaja, joten hyvä näinkin. Kirjan aiheena oleva alue on kooltaan niin suuri, että tietty pinnallisuus on väistämätöntä. Onhan kyseessä alue, jonka väkiluku on Euroopan luokkaa.

Kaakkois-Aasia on mielenkiintoista luettavaa, jonka jälkeen maailmanhistorian monimuotoisuuden ja kulttuurien rikkauden ymmärtäminen on lukijan mielessä toivottavasti ottanut aimo harppauksen eteenpäin. Ainekset ovat tarjolla.

Kirjoittaja Tero Karasjärvi on filosofian maisteri ja Helsingin yliopiston historian laitoksen jatko-opiskelija, jonka erikoisaloja ovat yleinen historia ja Itä-Aasian tutkimus.