Historiallisia Arvosteluja 21/2001:
Kirkon ja kruunun välissä

Johdatus Suomen keskiaikaan

laatinut Ossi Kokkonen

Mika Kallioinen: Kirkon ja kruunun välissä. Suomalaiset ja keskiaika. Edita: Helsinki, 2001. 159 sivua.

Mika Kallioisen Kirkon ja kruunun välissä on yhteiskuntahistoriallinen johdatus Suomen keskiaikaan. Kallioinen asettaa kirjansa alkusanoissa tavoitteeksensa kuvata ulkoisten olosuhteiden vaikutusta keskiajan suomalaisten elämään. Tähän hän pyrkii kuvaamalla keskiajan yhteiskuntaa toisaalta yhteiskunnallisten rakenteiden, toisaalta yksittäisen ihmisen näkökulmista käsin. Teoksessa käsitellään ennen kaikkea vallankäyttöön ja yhteisöllisyyteen liittyneitä kysymyksiä, taloudellisia olosuhteita ja sosiaalisia ilmiöitä. Sen sijaan aikakauden poliittinen historia, jota kirjoittaja kuvaa hankalasti hahmotettavaksi, sivuutetaan vain vähäisin huomioin. Teoksen suppeuden huomioon ottaen ratkaisu on perusteltu: näin keskiöön nousevat keskiajalla eläneet ihmiset ja heidän elinympäristönsä.

Kallioinen tarkastelee Suomea osana itämerellistä ja eurooppalaista ympäristöä. Hän vertailee kirkon ja kruunun Suomeen tuomien yhteiskunnallisten rakenteiden täällä saamia muotoja lähialueiden ja Euroopan sydänmaiden esikuviin. Näkökulma on tuttu muutamasta muustakin viime vuosina julkaistusta keskiajan Euroopan reuna-alueita käsittelevästä teoksesta; tunnetuin esimerkki lienee Robert Bartlettin vuonna 1993 ilmestynyt The Making of Europe. Tämän näkökulman taustalla on ajatus, jonka mukaan hieman ennen 1000-lukua alkaneet laajat, kaikilla elämänalueilla havaittavat muutokset yhdenmukaistivat siihen asti verraten omalaatuisten maa- ja valtakuntien yhteiskunnallisia oloja niin, että syntyneestä yhtenäiskulttuurista on perusteltua alkaa käyttää nimitystä (Länsi-)Eurooppa.

Itämeren perukoilla nämä yhteiskunnalliset muutokset olivat monesti suuria. Aiemmin sivilisaation ulkopuolella olleesta Suomesta (ja Baltiasta) tuli nyt sen periferiaa. Kallioinen toteaakin -- tarkoituksellisesti hieman kärjistäen -- että suomalainen yhteiskunta luotiin 1100-luvun puolivälistä 1300-luvun alkuun ulottuvan ajanjakson kuluessa. Tuolloin tapahtui alueellinen ja poliittinen yhtenäistyminen, kristinuskon omaksuminen, pysyvän verotuksen ja kaupankäynnin järjestäminen, säätyjärjestelmän vakiintuminen ja kaupunkien synty.

Kaksinapaisessa keskiaikaisessa yhteiskunnassa kruunu ja kirkko muodostivat rinnakkaiset ja toisiinsa kietoutuneet valtakeskukset. Näiden valtakeskittymien tuloa Suomeen ja niiden organisaatioita sekä esivallan ja alamaisten suhdetta Kallioinen tarkastelee luvussa "Valta ja alamaiset". Maallinen valta jäi Suomessa paikallistasolla usein heikohkoksi tiedonkulun ongelmien ja virkakoneiston keveyden vuoksi. Tavalliselle kansalle kirkon merkitys olikin kruunua suurempi, ja kirkkoherrasta tuli läheisin auktoriteetti. Papin ja seurakunnan kiinteä suhde saattaakin selittää sitä, että kruunulle veroja keränneeseen voutiin näytetään suhtautuneen kriittisemmin kuin samaa tehtävää kirkon laskuun suorittaneeseen esivallan edustajaan.

Raskaaksi käyneestä verotuksesta ja esivallan tarjoamasta suhteellisen vähäisestä suojasta huolimatta Kallioinen maalaa kuvaa pohjoismaisen mittapuun mukaan rauhallisista suomalaisista talonpojista. Suomesta tunnetaan ainoastaan yksi verokapina, vuoden 1438 Daavidin kapina, eikä maassa myöskään ollut Keski-Euroopan tapaan uskonkiistoja. Vaikka itärajan yli tehtiin molempiin suuntiin ryöstö- ja sotaretkiä, voitiin varsinkin Pähkinänsaaren rauhan jälkeen suurimmassa osassa maata elää yli 150 vuotta rauhallisissa olosuhteissa. Luvun päättää lyhyt katsaus, jossa Kallioinen tarkastelee suomalaisen keskiajantutkimuksen yhtä perinteistä kysymystä: oliko Suomi itsenäinen alue vai valtakunnan osa. Hän esittelee molempien näkökulmien puolesta esitettyjä argumentteja, mutta välttää itse ottamasta jyrkkää kantaa kummankaan puolesta. Yhtenäisten eurooppalaisten yhteiskunnallisten tekijöiden painottaminen kuitenkin antaa viitteitä hänen kannastaan.

Luvussa "Yhteisyyden rakenteet" Kallioinen esittelee ensin suvut ja perheet yksilön ensimmäisenä yhteisönä. Näitä tärkeämmäksi nousevat kuitenkin erilaiset statusyhteisöt. Nämä ovat sellaisia yhteisöjä, joihin ihmiset kuuluivat syntyperänsä tai muun ominaisuutensa perusteella, ja jotka takasivat jäsenilleen erikoisaseman suhteessa yhteisöön kuulumattomiin ihmisiin, ja joita lisäksi vahvisti sosiaalipsykologisesti määräytyvä paikallinen ryhmäidentiteetti. Klassinen esimerkki keskiajan statusyhteisöstä on kaupunki, joka takasi porvareilleen oikeuden ammatin harjoittamiseen ja antoi heille vastavuoroisuuteen perustuvaa turvaa. On kuitenkin huomattava, että kaupunki oli monikerroksinen, useita erilaisia yhteisöjä ja verkostoja sisältänyt yhteisö.

Yhteisöjen synty keskiajan kuluessa oli osa laajaa sosiaalista muutosta, jossa sukujen valta alkoi murtua. Tähän suureen muutokseen liittyi myös säätyjärjestelmän muotoutuminen. Papisto ja maallinen rälssi saivat säätyprivilegionsa kuninkaalta 1200-luvun lopulla, ja samaan aikaan muotoutui kaupunkilaitos ja privilegioitaan nauttiva porvaristo. Nämä kolme etuoikeutettua säätyä muodostivat kuitenkin vain pienen osan Suomen väestöstä, sillä noin 98 prosenttia suomalaisista eli maaseudulla talonpoikina. Säätyjärjestelmä vakiintui Suomessa keskiajan kuluessa, ja tässä kehityksessä Kallioinen erottaa kolme vaihetta: säätyprivilegioiden, yhteiskunnassa vallitsevien säätykäsitysten sekä säätyedustuksen vaiheen. Kallioinen esittelee lyhyesti kunkin säädyn erikoispiirteitä, säätyjen sisäistä rakennetta ja niiden historiallista kehitystä 1500-luvun loppupuolelle asti, ja vertailee säätyjärjestelmän Suomessa saamia muotoja eurooppalaisiin esikuviin.

Luvussa "Talouden muodot" Kallioinen kuvaa keskiajan yhteiskunnan talouden rakenteita. Luku on mielestäni kirjan parasta antia -- kenties siksi että siinä näkyvät selkeimmin Kallioisen väitöskirjassaan käsittelemät teemat. Luvun avaa tavanomainen esitys talonpojan taloudesta. Pääpaino on porvarien elinkeinonharjoittamisessa ja tämän yhteydessä käsitellään myös eurooppalaisten markkinoiden Suomeen ulottumista ja rahatalouden asteittaista vakiintumista. Tämä on perusteltua, sillä Itämeren alueen kaupunkiverkoston merkitys Suomen liittymisessä keskiajan maailmantalouden periferiaan oli keskeinen. Kiinteistä kauppasuhteista ja -reiteistä kertoo osaltaan Suomesta ulkomaille suuntautunut kauppa. Viimeistään 1300-luvulla Itämeren piirissä harjoitettu kauppa vakiintui koskemaan pääosaltaan massatuotteita; seikka, joka erottaa alueen kaupankäynnin välimerellisestä ylellisyystuotteiden kaupasta.

Suomen keskiaikaisten kaupunkien tarkastelussa Kallioinen nostaa esiin kolme erikoispiirrettä, jotka erottavat täkäläiset kaupungit eurooppalaisista esikuvistaan. Ensinnäkin tuotannon erikoistumattomuus johti alkeellisten luonnontuotteiden valmistamiseen ja tämä tuotantorakenteen yksipuolisuus vaikeutti talouden kehittymistä. Kallioinen katsookin Suomen kaupan muistuttavan myöhempää siirtomaataloutta. Toinen tyypillinen piirre oli kruunun merkittävä panos kaupungistumiseen. Ruotsissa kuninkaat ottivat vero- ja tullitulojen toivossa kaupan keskukset valvontaansa jo varhaisessa vaiheessa, ja perustivat uusia kaupunkeja valtapiirinsä laajentamiseksi. Kolmas silmiinpistävä piirre on Suomen keskiaikaisten kaupunkien vähäisyys: Suomessa oli kuusi kaupunkia, kun muualla Itämeren alueella kaupunkiverkosto oli huomattavasti tiheämpi. Kuitenkin saksalaisen esikuvan mukaisen kaupunkilaitoksen juurtuminen, ja saksalaisten porvarien asettuminen suomalaisiin kaupunkeihin osoittavat osaltaan, että keskiajalla Suomi tuli osaksi yhtenäistä Eurooppaa.

Arkipäivän historian seikkaperäinen kuvaaminen on erityisen vaikeaa Suomen keskiaikaa tarkasteltaessa. Aikakauden suhteellisen harvat kirjalliset lähteet ovat suurelta osaltaan virallisluonteisia laki- tai talousasiakirjoja. Kallioinen kiinnittää huomiota tällaisen tutkimusaiheen rajauksen ongelmiin, mutta pyrkii silti luvussa "Keskiajan suomalainen" kuvaamaan maassa asuneiden ihmisten ajatusmaailmaa ja arkipäivää. Vaikean lähdetilanteen vuoksi Kallioinen turvautuu kirjan muita lukuja enemmän yleistyksiin ja eurooppalaiseen materiaaliin. Valinta on perusteltu ja osaltaan vahvistaa kuvaa Suomen yhteydestä muuhun Eurooppaan: kirkon ja uskonnon hallitsevuus, elämän epävarmuus, yhteiskunnassa vallinnut vahva yhteisöllisyys, vanhojen tapojen ja käytäntöjen korostaminen sekä nykyhetkeen pitäytyminen olivat yhteisiä elämää säädelleitä asioita kaikille keskiajan ihmisille ympäri Eurooppaa.

Vaikka Suomi oli tämän ensimmäisen eurooppalaisen yhtenäiskulttuurin kaukainen rajamaa, ei se ollut eristyksissä sivilisaation keskuksista. Tiiviit ja monipuoliset yhteydet eurooppalaisiin keskuksiin elämän eri aloilla osoittavat suomalaisten katsoneen jo keskiajalla Eurooppaan. Kirkonmiehet ja pyhiinvaeltajat matkustivat kirkollisen elämän keskukseen Roomaan ja muihin merkittäviin pyhiinvaelluskohteisiin, kuten pyhälle maalle, Santiago de Compostelaan ja Trondheimiin. Kauppiaat suuntasivat kulkunsa Tukholman ohella Lyypekkiin ja muihin hansakaupunkeihin, ja opintielle lähteneiden suomalaisten oli mentävä Keski-Euroopan yliopistoihin, kuten Pariisiin, Prahaan ja Leipzigiin.

Yksi läpi kirjan kulkeva teema on yhteiskunnan muutos. Keskiaikaan on ainakin arkiajattelussa totuttu liittämään yhteiskunnallinen muuttumattomuus. Kallioinen katsoo, että keskiaika oli pikemminkin dynaamista aikaa, jolloin esimerkiksi mahdollisuudet sosiaaliseen nousuun olivat hyvät. Dynaamisuuden ohella Kallioinen korostaa jatkuvuutta yhteiskunnallisessa kehityksessä. Keskiajalla luotiin perusta Suomen myöhemmille vaiheille, ja useat keskiajalle luonteenomaiset ilmiöt ja instituutiot ovat säilyneet nykyaikaan asti.

Kirjoittaja Ossi Kokkonen on filosofian maisteri ja keskiaikaan erikoistunut yleisen historian jatko-opiskelija Helsingin yliopiston historian laitoksessa.