|
Historiallisia Arvosteluja 8/2001: Utilitarismi
Nautinnon, hyödyn ja yhteiskunnan välisistä suhteista
laatinut Juhana Lemetti
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
John Stuart Mill: Utilitarismi. Suomentaneet Kari Saastamoinen, Seppo Sajama
ja Marko Järvenpää. Sisältää tekstin Huomautuksia
Benthamin filosofiasta, suomentanut Kari Saastamoinen, sekä Kari Saastamoisen
jälkisanat. Gaudeamus: Helsinki, 2000. 150 sivua.
Uuden ajan ajattelun klassikoiden säällisiä suomennoksia, kuten John Locken Tutkielma
hallitusvallasta (Gaudeamus: Helsinki, 1995) ja Thomas Hobbesin Leviathan (Vastapaino:
Tampere, 1999), alkoi Suomessa ilmestyä 1990-luvulla. Uusimpia tulokkaita suomennosten joukossa on
John Stuart Millin (1806–1873) Utilitarismi, joka ilmestyi alunperin vuonna 1861.
Suomennokseen on liitetty pääteosta tukeva varhaisempi essee Huomautuksia Bethamin
filosofiasta vuodelta 1833. Molemmat kirjoitukset ovat tärkeitä, kun pyritään
ymmärtämään 1900-luvun moraali- ja yhteiskuntafilosofian yhtä
pääsuuntausta, utilitarismia.
Tausta, vastaanotto ja vaikutus
Millin ajattelu henkilökohtaiset lähtökohdat olivat ainutlaatuiset, ajoittain traagiset.
Hän oli tyhjästä taulusta isänsä muovaava ihmelapsi, jonka omaa ajattelua voisi
luonnehtia termeillä epäakateemisuus, optimismi, sosiaalinen vastuuntunto ja maallinen henkisyys.
Itse teos, Utilitarismi, on nähtävä suhteessa julkisuuden käsitteeseen, joka
muotoutuu 1800-luvulla. Lehdistö ja kustannustoiminta muuttuivat laajamittaiseksi toiminnaksi ja
yhteiskunnallinen ajattelu löysi näin uudenlaisen ilmaisukanavan. Teoksen alkuperäinen
julkaisufoorumi (Frazer's Magazine -aikakausilehti) kertoo, että kyseessä ei ole keskustelu
"kirjeiden tasavallassa", jossa oppineet miehet vaihtavat ajatuksiaan tärkeinä pitämistään
asioista. Kyseessä on pikemminkin yksi niistä kirjoituksista, jotka ovat paitsi yhteiskunta- ja
moraaliteoriaa, samalla myös poliittisia tekoja, osallistumista yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Mikään ultimatum viktoriaaniselle Britannialle teos ei kuitenkaan ole.
Millin mukaan jo Sokrates esitti utilitaristisen teorian, jota vei eteenpäin erityisesti Epikuros (ss.
9–10, 16–19). Rajoitan tarkasteluni tässä kuitenkin muutamaan huomioon, jotka koskevat uuden
ajan ja Millin ajattelun suhdetta.
Modernin utilitarismin juuret voidaan sijoittaa 1600-luvulle. Löyhempi yhteys on Hobbesin ajattelu ja
yksityiskohtana voidaan mainita Richard Cumberlandin De Legibus Naturae -teos, jossa ajatus onnen
aggregaatista esiintyy eksplisiittisesti. Toiseksi, David Humen ajattelu on tärkeä etenkin sekulaarin
moraalikäsitteen muotoutumiselle, mutta myös utilitarismille. Kolmas keskeinen viitekehys on Immanuel
Kantin transsendentaalinen moraalifilosofia. Kantin merkitystä Millille on vaikea kuvata tarkasti. Mill
tuntuu käyttävän Kantia varoittavana esimerkkinä, mutta samalla hänen ajattelussaan on
joitakin, tosin hyvin yleisiä, samankaltaisia piirteitä.
Edellisten lisäksi viimeinen ja kaikkein itsestäänselvin kiintopiste on Jeremy Benthamin antama
muotoilu utilitaristiselle periaatteelle, jota Mill kehittää edelleen esimerkiksi esittämällä
tarkemman psykologisen teorian ja tärkeän erottelun määrällisten ja laadullisten (henkisten)
nautintojen välillä eli onnellisuuden ja tyytyväisyyden hierarkian (ss. 17–22).
Mill joutui aikansa akateemisten filosofien hampaisiin. Kritiikki kohdistui pääasiassa käsiteelliseen
epätarkkuuteen, joka teoksessa ja ehkä laajemminkin Millin kirjoittajan ja ajattelijan luonteessa on
läsnä. On kuitenkin muistettava, että kritiikki ei kohdistunut Millin esittämään oppiin.
Monet kriitikoista kannattivat utilitaristista oppia. Mill oli yksinkertaisesti herkullinen esimerkkitapaus siitä,
mitä karikoita filosofian opiskelijan tulisi välttää.1
Pedagogisessa innossaan ja skolaarisissa tarkkuusvaatimuksissaan kriitikot eivät kuitenkaan ehkä huomanneet,
että Utilitarismi oli myös poliittinen teko, ei vain kirjoitus.
Utilitarismin vaikutus erityisesti angloamerikkalaisessa maailmassa oli huomattava aina 1900-luvun loppupuolelle
saakka. 1900-luvun yhteiskuntafilosofian keskeinen hahmon John Rawlsin ajattelu paitsi määrittyy kriittisesti,
niin osin myös perustuu utilitaristisiin lähtökohtiin.2 Samoin
taloustieteen ja filosofian välimaastossa risteilevän hyvinvointitaloustieteen nobelisti Amartya Senin ajattelu
artikuloituu suhteessa utilitarismiin ja sen ongelmiin.
Utilitarismin oppi
Oppina utilitarismi pyrkii osoittamaan, että onnellisuus (happiness) on perimmäinen moraalisuutta
määrittelevä kriteeri.3 Tässä Mill selkeimmin eroaa
Humesta ja Kantista. Lyhyesti ja yksinkertaistaen Millin ajatus kulkee seuraavasti. Tarkkailemalla ihmisten
elämää huomataan, että he pyrkivät yhteen päämäärään,
onnellisuuteen. Tämä on Millin perustelu sille, miksi onnellisuus on haluamisen arvoinen
päämäärä (s. 56). Kun tähän liitetään ajatus, että ihminen
ymmärtää olevansa osa yhteisöä ja vasta näin moraalinen toimija (esim. ss. 79–81), on
onnellisuus yleinen haluamisen arvoinen päämäärä ja moraali oman onnellisuuden ja yleisen
onnellisuuden välisen elimellisen suhteen ymmärtämistä. Lopuksi tulisi osoittaa, että onnellisuus
on paitsi yleinen, myös ainoa päämäärä, eli esittää argumentti, että
hyödyn periaate on moraalin ensimmäinen periaate. Viimeinen askel argumentissa tuo esiin Millin teorian
problematiikan, mutta myös sen ominaislaadun ja uudenaikaisuuden.
Millin mukaan Benthamin utilitarismin ongelma on se, että se ei kykene esittämään vakuuttavaa
teoriaa ihmisluonnosta (s. 110). Mill esittää oman teoriansa ihmisluonnosta hyveen analyysin yhteydessä ja
pyrkii näin osoittamaan, että onnellisuus koostuu erilaisista konkreettisista tekijöistä, kuten juuri
hyveen tavoittelusta ja paheen välttämisestä, mutta nämä tekijät ovat
päämääriä sinänsä ainoastaan suhteessa yksilöön, kun taas suhteessa
yhteisöön ja yleiseen onnellisuuteen ne ovat ainoastaan välineitä (s. 58). Mill pyrkii tukemaan
väitettään, että onnellisuus on ainoa itsessään tavoittelemisen arvoinen yleinen
päämäärä, kun hän tarkastelee oikeudenmukaisuutta luvussa 5, mutta varsinaisesti Mill ei
pidä mahdollisena, että moraalifilosofian perimmäisiä päämääriä voisi
todistaa sanan tavallisessa merkityksessä (s. 55). Tämän sijasta hän katsoo, että kysymys on
paljolti samasta kuin muissa tieteissä, myös niistä varmimmassa eli matematiikassa:
"Totuudet, jotka hyväksytään tieteen ensimmäisiksi periaatteiksi, ovat tosiasiassa
tieteen peruskäsitteisiin kohdistuvan metafyysisen analyysin viimeisiä tuloksia. Tällaisten totuuksien
suhde kyseiseen tieteeseen ei ole sama kuin perustan suhde rakennukseen, vaan sama kuin juurten suhde puuhun"
(s. 10).
Millin mukaan mainitun kaltainen peruskäsite moraalifilosofiassa on siis onnellisuus, joka perustuu
ihmiselämän tarkasteluun ja historian opetuksiin. Todistaminen saa tavanomaisesta poikkeavan merkityksen.
Kyseessä on epäsuora todistus/demonstraatio, joka tapahtuu sen perusteella, mitä ymmärryksemme
hyväksyy tai hylkää (s. 14) ja jossa ymmärrys viittaa johonkin phronesiksen ja common
sensen välille. Kyseessä on siis enemmänkin mittapuu kuin järjen ikuinen periaate.
Onnellisuuden ensisijaisuutta voi tarkastella myös Millin psykologisen teorian kautta. Hän erottelee
halun (desire) ja tahdon (will) käsitteet. Halu ja tahto ovat käsitteellisesti ja
mielenkykyinä eri asioita, mutta tahtoa ei voi olla ilman halua (s. 62). Tämän vuoksi halu on
ensisijainen selitettäessä ihmisen toimintaa ja on moraalifilosofian psykologinen lähtökohta.
Utilitarismin mukaan halu kohdistuu nautinnon tavoitteluun ja tuskan välttämiseen eli konstitutoi
onnellisuuden (s. 17), kun taas tahto on tekninen termi, jota käytetään puhuttaessa
päämäärien tavoittelemisesta.
Empiirinen psykologiamalli tuo esiin Millin ajattelun uudenaikaisuuden, jonka muita piirteitä ovat seuraavat.
Ensinnäkin, ajatukset kasvatuksen voimasta, ihmisen moniulotteisuudesta ja yhteiskunnallisten instituutioiden
roolista saavat modernin muotoilun. Samalla tulee ilmi, kuinka Millin filosofia on uudenaikaista suhteessa
edeltävään moraalifilosofian, jonka vedenjakajana on pidetty Kantia. Utilitarismi on Kantin
jälkeinen moraalioppi siinä mielessä, että se lähtee ihmisestä ja tämän
kyvyistä eikä mistään muusta, mutta tietenkin eroaa ja näin ehkä edelleen
kehittää non-teististä moraalifilosofiaa siinä, että ihminen on Millille sosiaalinen,
empiirinen ja näin ymmärrettynä vapaa olento.4 Myös
Utilitarismissa käytetty käsitteistö on uudenaikaista. Esimerkkeinä voisi mainita
termit agent, feeling (ei passion tai inclination) ja happiness (ei
felicity).
Mill kirjoittajana
Huolimatta käytännöllisestä luonteestaan ja synty-ympäristöstään,
Utilitarismi ei ole vain teollisen ajan sivistyneen kansalaisen esitys nautinnon metafysiikasta, vaan
omista aatehistoriallisista juuristaan ponnistava yritys muotoilla järkevä (reasonable),
toimiva ja myös motivoiva käsitys moraalista.
Teos on lyhyt, ja sen ensisijainen tarkoitus oli esittää moraaliteoria, jonka suuri, mutta luku- ja
kirjoitustaitoinen yleisö, jolla oli varaa ostaa tai tilata aikakausilehtiä, voisi ymmärtää.
Siitä löytyy kuitenkin myös paljon kritisoivaa teoreettista ainesta, joista voidaan mainita
pluralistinen intuitoinismi (ss. 11–12, ss. 49–51) ja Kant (ss. 13–14, s. 48). Näiden
lisäksi huomionarvoinen on Millin purkaus (ss. 86–87), joka koskee sopimusteoreettista oikeudenmukaisuuden
käsitystä. Tämä on yksi harvoja kohtia, jossa Mill päästää kansankynttilän,
parlamentaarikon ja saarnamiehen itsessään irti.
Millin persoona heijastuu hänen ilmaisutyyliinsä, jota voisi kuvata kuivan asialliseksi. Esimerkiksi
verrattuna Hobbesin rönsyilevään, mutta samalla viiltävään tyyliin, joka kertoo
huolellisesta Aristoteleen Retoriikan lukemisesta, Mill on kääntäjälle täysin
toisenlainen haaste.
Hänen tekstiään voisi kuvata filosofiaan perehtyneen vakavamielisen sosiaalireformaattorin
tekstiksi. Käännösratkaisut (esimerkiksi theory of life on käännetty
elämänfilosofiaksi) saavat Millin tekstin ilmisisällön väistymään ja tuovat esille
hänen ideansa. Suomennus on hiottu johdanto Millin ajatteluun, jota Bentham-essee ja Saastamoisen jälkisanat
avaavat. Tarkempi Millin ajattelun tutkiminen edellyttää tutustumista hänen käsityksiinsä
logiikasta ja psykologiasta.
Viitteet:
- Suuntaviivoja ja lähtökohtia Mill-kritiikkiin tarjoavat seuraavat teokset: Quinton 1989
(luku IV) ja suomentajan jälkisanat ja kirjallisuusluettelo itse teoksessa. Moderneja reaktiota
utilitarismiin laajemmin tarjoavat Smart & Williams 1973 ja Sen & Williams 1984. (Takaisin tekstiin.)
- En viittaa niinkään Rawlsin pääteokseen (1971), vaan tätä edeltävään tuotantoon,
erityisesti teokseen Rawls 1955. (Takaisin tekstiin.)
- Hyödyn käsite ja siihen liittyvä hyödyn periaate (the principle of utility) ovat varsinaisesti
Millin terminologiaa, kun taas Bentham käyttää onnellisuuden käsitettä ja suurimman
onnellisuuden periaatetta (the greatest happiness principle; s.13), jota tarkkaan ottaen vastaisi
Millin käsitteistössä yleisen onnellisuuden ajatus. (Takaisin tekstiin.)
- Mill ei tietenkään täysin sivuuta kristillista traditiota ja Jumalan ajatusta kuten, esimerkiksi
Kultaisen säännön (s. 31–32) ja moraalisten sanktioiden käsittely (luku 3, erityisesti s. 45 ja
s.47) osoittavat, mutta hänen moraalifilosofiansa on irtaantunut teologiasta, kuten käy ilmi
esimerkiksi siinä, että hän asettaa uskonnon psykologiset tekijät ja yhteiskunnalliset
instituutiot kaitselmususkon edelle (s. 53–54). (Takaisin tekstiin.)
Kirjallisuus:
- Quinton, A. 1989: Utilitarian ethics. Duckworth, London.
- Rawls, J. 1955: "Two concepts of rules", Philosophical Review, 64,
no. 1, 3–32.
- Rawls, J. 1971: A theory of justice. Clarendon Press, Oxford.
- Sen, A. 1992: Inequality reexamined. Oxford University Press, Oxford.
- Sen, A. & Williams, B. (toim.) 1984: Utilitarianism and beyond.
Cambridge University Press, Cambridge.
- Smart J.J.C. & Williams, B. (eds.) 1973: Utilitarianism: for
and against. Cambridge Univeristy Press, Cambridge.
Kirjoittaja Juhana
Lemetti on Helsingin yliopiston käytännöllisen filosofian laitoksen jatko-opiskelija ja tekee
väitöskirjaa Thomas Hobbesin poliittisesta ja uskonnollisesta ajattelusta.
|
Takaisin
edelliselle tasolle
|