|
Historiallisia Arvosteluja 3/2001: Modernin teologian ensyklopedia
Miten teologia on kehittynyt 300 vuodessa?
laatinut Mikko Ketola
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Alister E. McGrath (toim.): Modernin teologian
ensyklopedia. Kirjapaja: Helsinki, 2000. 898 sivua.
Teologista perustietoa sisältäviä teoksia on viime aikoina
julkaistu kiitettävästi suomeksi. Pari vuotta sitten Otava julkaisi
arkkimandriitta Arsenin hakuteoksen Ortodoksinen sanasto, ja
Kirjapaja puolestaan Seppo A. Teinosen Teologian sanakirjasta uuden,
korjatun painoksen. Viime vuonna markkinoille ilmaantui Kirjapajan
kustantamana Modernin teologian ensyklopedia, alkuperäiseltä
nimeltään The Blackwell Encyclopedia of Modern Christian
Thought. Kirjan on toimittanut Oxfordin yliopiston teologian professori
Alister E. McGrath. Kirjoittajia on kaikkiaan yli 90, heidän joukossaan
pari suomalaistakin, professorit Markku Heikkilä ja Risto Saarinen
Helsingin yliopiston teologisesta tiedekunnasta.
Kirjan suomenkielisen laitoksen asiantuntijatarkastajina toimineet Helsingin
yliopiston teologit Pauli Annala, Petri Järveläinen ja Antti Saarelma
muistuttavat esipuheessaan, että teos on alun perin laadittu
angloamerikkalaiselle lukijakunnalle. Sen vuoksi kirja sisältääkin
runsaasti artikkeleita aiheista ja henkilöistä, jotka suomalaiselle
lukijalle ovat vieraita tai tuntemattomia. Mutta uutta tietoahan ensyklopediasta
useimmiten etsitäänkin! Hieman lukijaa jää kutkuttamaan
huomautus, että kirjan tyylin sopeuttamiseksi suomalaiseen hillittyyn
akateemiseen ilmaisutyyliin "englantilaiselle kirjoittamisperinteelle
tyypillistä retoriikkaa on jouduttu karsimaan". Kirjan ovat suomentaneet
Satu Norja ja Kia Sammalkorpi-Soini. Kielen on huoltanut Aarre Huhtala. Teoksen
ulkoasu on varsin huoliteltu ja luettavuus hyvä.
Kirjan nimessä esiintyvä termi 'moderni' määritellään
esipuheessa tarkoittamaan suurin piirtein aikaa 1700-luvun alusta
nykypäivään. Modernin ajan ajoituksesta voidaan tietenkin olla monta
mieltä; teologian historiassa tässä kirjassa käytetty
määrittely on luonteva.
Teos käsittelee siten noin 300 vuoden ajalta kristillisen ajattelun
tärkeimpien teemojen kehitystä ja niitä henkilöitä, joiden
ajattelun ja toiminnan vaikutukset ovat olleet näkyvimpiä. Teos
käsittelee myös sellaisia filosofisia virtauksia kuten valistus,
eksistentialismi ja marxismi, joilla on ollut vaikutusta kristillisen ajattelun
kehitykseen. Luonnollista on, että omat artikkelinsa on ateismista ja
maallistumisesta. Useimpiin artikkeleihin liittyy myös lyhyt kirjallisuuslista
lisätiedosta kiinnostuneille.
Teos sisältää itsestään selvästi artikkelit
sellaisista keskeisistä nykyajan teologisista aatevirtauksista kuin feministinen
teologia ja vapautuksen teologia. Erityisen maininnan arvoisia ovat myös
artikkelit kristillisestä ajattelusta suhteessa biologiaan, fysiikkaan,
psykologiaan ja sosiologiaan. Nämä artikkelit tarkastelevat ennen muuta
sitä, miten kyseisten tieteiden tutkimustulokset ja metodit näkyvät
kristillisen ajattelun kehityksessä.
Jotkut kristillisen ajattelun ja teologian historian keskeiset teemat, joita
aiemmin vastaavissa hakuteoksissa on ollut tapana käsitellä yhtenä
kokonaisuutena, on tässä teoksessa esitelty uudella tavalla. Esimerkiksi
protestanttinen teologia on nykyään monien syiden vuoksi niin
monirönsyinen kokonaisuus, että tässä on katsottu parhaaksi
käsitellä sitä alueellisesti jaoteltuna. Oman esittelynsä saavat
Australia, Britannia, Etelä-Afrikka, Hollanti, Kanada, Saksa, Yhdysvallat, ja
alussa mainitut helsinkiläisprofessorit ovat kirjoittaneet artikkelin
protestanttisesta teologiasta Pohjoismaissa. Sama koskee aasialaista kristillistä
ajattelua. Niinpä teos sisältää erilliset artikkelit intialaisesta,
kiinalaisesta ja korealaisesta kristillisestä ajattelusta. Sen sijaan
ortodoksinen ja roomalaiskatolinen teologia on voitu kumpikin käsitellä
yhdessä artikkelissa.
Mikä sitten on ollut keskeistä kristillisen ajattelun kehityksessä
modernina aikana? Jos asiaa tarkastelee karkeasti vaikkapa sen perusteella, mitä
asioita tässä teoksessa käsitellään sivumäärään
katsoen eniten, muita aiheita päitä pitemmiksi nousevat protestanttinen teologia
Saksassa (29 s.) ja etiikka (25 s.). Henkilöhakemiston perusteella
merkittävimmiksi ajattelijoiksi nousevat Karl Barth, Friedrich Schleiermacher ja
Immanuel Kant. Tämä on tietenkin pintapuolinen ja melkoisesti
angloamerikkalaiseen näkökulmaan perustuva analyysi, mutta ei ehkä kaukana
todellisuudesta.
Kirjoittaja Mikko
Ketola on teologian tohtori ja assistentti kirkkohistorian laitoksessa Helsingin
yliopistossa.
|
Takaisin edelliselle tasolle
|