|
Historiallisia Arvosteluja 10/2001: Kommunismin musta kirja
Kirja kommunismin rikoksista ja sen vastaanotto Suomessa
laatinut Joni Krekola
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Stéphane Courtois, Nicolas Werth, Jean-Louis Panné, Andrzej
Paczkowski, Karel Bartosek, Jean-Louis Margolin: Kommunismin musta kirja. Rikokset,
terrori, sorto. Suomentaneet Kaarina Turtia, Matti Brotherus ja Heikki Eskelinen.
Suomalaisen laitoksen esipuheen laatinut Heikki Eskelinen. WSOY: Juva, 2000. 863
sivua.
Jälleen kummittelee aave Euroopassa – kommunismin aave. Sen on tuoreesta haudastaan
kaivanut ranskalais-itäeurooppaalainen tutkijaryhmä, jonka työn tulos,
vuonna 1997 ilmestynyt Kommunismin musta kirja, on herättänyt kiivasta
keskustelua ilmestyttyään eri maissa. Suomennoksen ensimmäinen painos
myytiin loppuun viime vuodenvaihteessa kolmessa päivässä. Meilläkin
käynnistyi suhteellisen vilkas lehdistökeskustelu, johon syystä tai toisesta
osallistuivat lähes ainoastaan miehet.
Päivänjulkisuuden pöly Mustan kirjan tiimoilta on jo ehtinyt laskeutua.
Aika harva on silti ehtinyt tutustua 863-sivuiseen järkäleeseen saati lukea
sitä läpi. Musta kirja on tästä huolimatta vaikuttanut suomalaistenkin
kuvaan kommunismista kenties enemmän kuin alan aikaisemmat tutkimukset yhteensä.
Siitä on hyvää vauhtia tulossa standarditeos, joka kaivetaan esiin
kommunismista puhuttaessa. Siksi on hyvä pitää mielessä, että
tutkimuksena Musta kirja on kaikkea muuta kuin ongelmaton.
Moraalinen ydinkysymys: lokakuun vallankumous
Suomalaisesta teosta käsitelleestä lehdistökeskustelusta on
hahmotettavissa samankaltainen tutkimuspoliittinen jako, joka näkyy esimerkiksi
keskusteluissa Suomen vuoden 1918 sodan nimityksistä tai suomettumisesta ja niin
edelleen. Sen pääleirit voisi nimetä ymmärtäjiksi ja
tuomitsijoiksi.
Moraalinen ydinkysymys koko 1900-luvun historiassa koskee vallankumouksen oikeutusta.
Voiko luokkapohjainen tasa-arvon vaatimus oikeuttaa nopeat, radikaalit ja väkivaltaiset
toimenpiteet yhteiskuntarakenteen muuttamiseksi kohti idealistista tilaa, kommunismin
utopiaa, jota kukaan ei ole kyennyt uskottavasti määrittelemään? Vesa
Vares kysyi maaliskuun 2001 Kanavassa, olivatko bolshevikit "moraalisesti
ja objektiivisesti oikeutettuja ottamaan vallan toisinajattelevaa enemmistöä
vastaan ja säilyttämään sen millä keinolla hyvänsä".
Jos vallankumous ja nopea sosialistiseen utopiaan pyrkiminen hyväksytään,
pitää yhtä lailla kestää se vastavallankumouksellinen reaktio,
jolla entiset vallanpitäjät ja luokat puolustavat saavuttamiaan etuja.
Tämä johtaa sisällissotaan ja väkivallan kierteeseen, jotka keinonaan
Lenin avoimesti pyrki maailmanvallankumoukseen. Sosialismi oli luotava talonpoikaiselle
Venäjälle ja sitä oli ylläpidettävä maailmansodan ja
sisällissodan jälkeisessä sekasorrossa. Valta otettiin ensin kaupungeissa;
maaseudulla vallankumouksen voidaan katsoa toteutuneen vasta kollektivisoinnin jälkeen
1930-luvulla. Vallan hankkimisen jälkeen bolshevikkien terrori vakiintui muutamia
rauhallisempia katkoja lukuun ottamatta valtajärjestelmäksi ja karkasi
1930-luvulla vainoharhaisen johtajan käsissä kaikkien kontrollista.
Luokkapohjainen tasa-arvon vaatimus kaikkien sorrettujen puolesta kääntyi
puoluevaltion johtamaksi sodaksi oman kansan vihollisluokiksi määriteltyjä
vastaan. Luokkiin sidottu viholliskuva teki tuhoamisen helpommaksi, ja yksilö
uhrattiin surutta kollektiivin ja tulevaisuuden nimissä. Tätä edesauttoi se,
että kuuluisimmat bolshevikit eivät itse olleet maailmansodassa rintamalla,
tappamassa oikeasti vihollisia, vaan maanpaossa tai karkotettuina Siperiaan.
Ymmärtäjien äänitorveksi kohonnut Jukka Relander on kritisoinut
Mustaa kirjaa samasta, mihin kommunistit itse syyllistyivät tuhotessaan
yksilöitä luokan edustajina. Musta kirja maalaa vähintään
moraalisiksi kanssarikollisiksi, jopa takautuvasti, kaikki kommunistista ideologiaa
kannattaneet yksilöt, vaikka he mielestään kuinka olisivat toimineet
ihanteellisesti ja optimistisesti parempaa yhteiskuntaa rakentaen. Monille kommunismi oli
kaikkea muuta kuin monoliittisen vallan vankila, se oli kansanliike, joka pyrki
ensisijaisesti työväestön oman yhteiskunnallisen aseman parantamiseen
eikä välttämättä aina ollut Moskovan ohjailtavissa.
Reaalisosialismista koituva välillinen hyöty oli toki mahdollista vain
siellä, missä se ei valtajärjestelmänä ollut vallassa, muun
muassa Suomessa. Tämän on myöntänyt jopa kommunismin vihollinen
numero yksi, sosiaalidemokraatti Aimo Kairamo Ydin-lehdessä 2/2001.
Täsmentäessään ja pilkkoessaan kommunismi-käsitteen
merkitystä ja selittäessään kiistämättömiä
julmuuksia yhteiskunnallisilla olosuhteilla ymmärtäjiä voidaan
syyttää uhrien vähättelystä ja huomion ohjaamisesta pois
oleellisesta, rikoksista. Olen samaa mieltä, julmuuksia ei saa suhteuttaa – kunhan
pidetään mielessä, että kriittisyys kirjaa kohtaan ei tarkoita
rikosten tai uhrien mittaamattomien kärsimysten vähättelyä.
Jos työväenluokan marxilaista vallankumouksellisuutta ja tasa-arvovaatimuksia
ei hyväksytä, lokakuun vallankumous ja siitä seuranneet muut sosialistiset
kokeilut ovat lähtökohtaisesti tuomittavia. Työväenliikkeen
hajaannuksesta jäi jäljelle myös maltillinen, parlamentaarisen demokratian
avulla sosialismiin pyrkivä siipi. Mustan kirjan jälkisanoissa nostetaan esiin
Karl Kautsky bolshevikkien väkivallan varhaisena kriitikkona, joka olisi ollut valmis
luopumaan tieteellisestä marxismista humanismin hyväksi. Luokkapohjaisen
marxilaisen teorian vallankumoukseen villitsemät kansanjoukot
näyttäytyvät korkeintaan häikäilemättömän eliitin
hyväksikäyttäminä uhreina. Mustan kirjan sisäänrakennettu
kontrafaktuaalinen syytös onkin, että paljolta olisi säästytty ilman
lokakuun vallankumousta.
Nykyiset ja entiset kommunistit
Mustan kirjan vastaanotosta tunnistettavan tutkijoiden perusjaon ulkopuolelle
jäävät ne, jotka ajavat omia, avoimen poliittisia
päämääriään. Ilmeisin esimerkki ja tahollaan aktiivisin
keskustelija on ollut Tiedonantaja-lehden ympärillä SKP:n
perintöä vaaliva ryhmä. Se syyttää Mustaa kirjaa antikommunismin
uuden aallon nostattamisesta ja mediaa sisällöllisen keskustelun lopettamisesta
heti, kun julkisuuteen oli saatu iskostettua kuva rikollisesta kommunismista.
Näitä soraääniä ei kuitenkaan suljettu esimerkiksi Helsingin
Sanomien ylläpitämän keskustelun ulkopuolelle. Stalinismin
ylilyöntejä ei Tiedonantajassakaan ole täysin kiistetty mutta ne on
selitetty parhain päin kipeimmät ydinkohdat kiertäen. On täysin
mahdoton ajatus, että kommunistisen ideologian rikolliset vivahteet olisi
tunnustettu – Tiedonantaja käy päinvastoin vastahyökkäykseen
häkkiin ahdistetun eläimen logiikalla. Musta kirja on paikoin kritiikille helppo
maali, koska sen eri osuuksien viittauskäytäntö on paikoin puutteellista,
osin olematonta. Emotionaalisesti herkissä aiheissa dokumentoinnin pitäisi olla
vielä tavallistakin huolellisempaa.
Tiedonantaja flirttaa nuorten radikaalien, globalisaation ja uusliberalistisen
talouspolitiikan vastustajien kanssa, jotka ovat tunnistaneet Musta kirja -keskustelussa
hyvän vihollisen logiikan: valtakunnan päälehti ylläpitää
vilkasta ja näennäisen moniäänistä kommunismikeskustelua, jolla
ohjataan huomiota pois markkinatalouden ylivallasta ja nykysuuntauksen vaihtoehdottomuudesta.
Uhkakuvana on kaiken systeemikriittisen radikalismin kriminalisoiminen ja
vaihtoehtoliikkeiden valvonnan tiukentuminen tulevaisuudessa.
Toinen perinteinen vasemmistolehti Kansan Uutiset on saanut tunnustusta
avoimuudesta oman kommunistisen menneisyytensä ruotimisessa, mutta tavallaan kyse on
samasta poliittisuudesta: Vasemmistoliiton nykyinen linja edellyttää pesäeroa
kommunismiin, stalinismiin ja taistolaisuuteen, mitä Kansan Uutiset on tehnyt,
vaikka se ei olekaan puolueen virallinen äänenkannattaja. Kommunismikeskustelu on
nostanut esiin myönteisessä valossa SKP:n enemmistöläisiä ja SKDL:n
vasemmistososialistien siipeä, joilla tavallaan oli puhtaimmat jauhot suomettuneessa
Suomessa. Esimerkiksi Kalevi Suomela on nyt vaatinut tiukasti sosialismin erottamista
käsitteenä kommunismista; ei saisi puhua sosialistisista maista, koska ne
eivät sellaisia olleet. Tällöin esimerkiksi eurokommunismia tai SKP:n
enemmistöä ei enää voisi kutsua kommunistisiksi. Tämä
haiskahtaa voittajien jälkiviisaudelta ja historian kaunistelulta: miksi
kommunismileimasta ei aikanaan haluttu päästä eroon, kun suuntauksella
vielä oli painovoimaa suomalaisessa politiikassa?
Kommunismin nimissä tehdyt rikokset
Kommunismin mustassa kirjassa tai sen herättämässä keskustelussa on
vaivauduttu kovin vähän määrittelemään, mitä
kommunismilla oikeastaan tarkoitetaan. Musta kirja ei kysy, mitä kommunismi oli, vaan
mihin rikoksiin sen nimissä syyllistyttiin. Kommunismi nähdään alun
perin bolshevikkien leninistisen vallanoton ideologiaksi, joka jalostui Neuvostoliiton
käytännöissä yhden puolueen diktatuurin legitimaatioksi,
marxismi-leninismiksi. Kommunismi ymmärretään siis terroriin johtavaksi
valtajärjestelmäksi, mitä määritelmää kukaan kommunisti
ei hyväksyisi.
Silloin kun poliittisilla käsitteenmäärittelyillä vielä oli
merkitystä, keskusteltiin vilkkaasti siitäkin, miksi Neuvosto-Venäjää
ja myöhemmin muita sosialismia rakentavia valtioita pitäisi kutsua. Suomalainen
Sosialismin sanakirja vuodelta 1975 ehdottaa tällaisten maiden yhteisiksi
nimittäjiksi valtiososialismia, valtiokapitalismia, byrokraattista kollektivismia,
työväenvaltiota, valtiota, jolla on sosialistinen perustuslaki, despoottista
sosialismia tai työväenvaltiota, jossa on vääristymiä. Mustassa
kirjassa kaikki tuotantovälineiden yhteisomistukseen ja luokattomaan yhteiskuntaan
tähtäävät valtajärjestelmät on mahdutettu saman
kaatokäsitteen, kommunismin, alle. Minä kutsuisin koko teosta mieluummin vaikkapa
"Punaisen terrorin kirjaksi" tai vielä täsmällisemmin "Kommunismin
nimissä tehtyjen rikosten kirjaksi".
Kommunismin nimissä tehtyjen rikosten ja uhrien selvittäminen on hyvä ja
kannatettava päämäärä, joka rinnastuu vaikkapa sotasurmaprojektiin
Suomessa. Mustassa kirjassa on paikoin tehty pätevää perustutkimusta, joka
tulee tarkentumaan eri maiden kohdalla, jahka niiden arkistot joskus avautuvat. Kun
tutkijaryhmän tavoitteeksi on otettu ajallisesti "lyhyen 1900-luvun" kattava globaali
kokonaisesitys, ei näkökulma voikaan olla paljoa yhtä, tässä
rikollista, ulottuvuutta laajempi. Joko tehdään tästä
näkökulmasta tällä lähdetilanteella mahdollisimman kattava esitys
tai sitten keskitytään yhteen maahan, jossa voidaan selittää eri
näkökulmista historiallisia yhteyksiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä,
jotka ovat johtaneet rikoksiin. Mutta sitä kirjaa, jossa kommunismin muita ulottuvuuksia
käsiteltäisiin yhtä kunnianhimoisesti ja kattavasti kuin rikoksia
tässä teoksessa ei kaupallisistakaan syistä koskaan kirjoiteta: rikos myy
paremmin. Mustan kirjan kapea rajaus on samalla sekä vahvuus että heikkous:
lukijalle ei jää epäselväksi rikosten kiistämättömyys
ja brutaalius, mutta varsin hämäräksi jää, miksi ne tehtiin.
Vakuuttavinta, kestävintä ja tärkeintä tutkimusta Kommunismin
mustassa kirjassa on sen Neuvostoliittoa koskeva osuus. Suomalaisetkin asiantuntijat
ovat korostaneet, että sekään ei tuo varsinaista uutta tutkimustietoa,
vaan korkeintaan vahvistaa ja arvioi venäläisten arkistolähteiden
perusteella uudelleen sitä, mitä terrorista on tiedetty. Kiistanalaiseksi kirjan
ovat tehneet erityisesti sen alkuun ja loppuun laaditut yhteenvedot, joiden näkemykset
ovat saaneet muiden muassa Neuvostoliitto-osuuden kirjoittajan Nicolas Werthin
irtisanoutumaan seuraavista tulkinnoista ja rinnastuksista:
- kommunismi oli joukkorikos, joka rinnastaa Kambodshan kahdessa vuodessa aikaansaamat
kaksi miljoonaa uhria Tshekkoslovakian 3000 uhriin 40 vuodessa
- kommunistisen doktriinin ja sen toteuttamisen samastaminen, mikä johtaa
siihen, että rikos on kommunistisen ideologian ydin
- natsismin ja kommunismin samanlaisuus: molemmat ovat oleellisesti perustaltaan
rikollisia
- uhrien lukumäärä: esipuheen kirjoittaja Courtois esittää
eri lukuja Neuvostoliiton, Itä-Aasian ja Itä-Euroopan osalta kuin kirjoittajat
itse artikkeleissaan.
Werth kiteyttää kritiikkinsä: "Vallassa ollut kommunismi oli kaikkialla
antidemokraattinen ja repressiivinen mutta se ei ollut kaikkialla jatkuvasti
joukkomurhaaja." Mustan kirjan suomalaisen vastaanoton kannalta on kiinnostavaa,
että Jukka Paastela viittasi ranskalaiskiistaan heti tuoreeltaan Historiallisessa
Aikakauskirjassa 4/1998, mikä ei keskustelua kirvoittanut.
Lenin-myytti Suomessa
Laiskan lukijan ja sensaatiohakuisen julkisuuden yksinkertainen
johtopäätös Mustasta kirjasta on, että kommunismi ja kommunistit
olivat rikollisia, mitä näkemystä suomennokseen lisätty Heikki
Eskelisen kirjoittama esipuhe häpeilemättä vahvistaa. Syyttäjien
kuoroon vielä kärjistäen liittyy myös Mustan kirjan venäläisen
esipuheen kirjoittaja Aleksandr Jakovlev, joka otsikoi bolshevismin 20. vuosisadan
sosiaaliseksi sairaudeksi. Näillä tulkinnoilla ei ole paljoa tekemistä
tutkimuksen kanssa, mutta sitäkin enemmän painoarvoa lukijan käsitysten
muokkaajana koko kirjasta. Musta kirja olisi ansainnut tasokkaammat esipuheet.
Tavallaan väistämätöntä on myös kommunismin nimissä
tehtyjen rikosten uhrien lukumäärään arvioiminen ja suhteuttaminen.
Mitattavuuden vaatimus ja selkeiden lukuarvioiden esittäminen monimutkaisen analyysin
sijasta kuvaavat osaltaan yhteiskunnallisen keskustelun pinnallistumista. Kirjasta
jää julmuuksien turruttavan luetteloinnin lisäksi mieleen kommunismin
kyseenalainen voitto natsismista selkein uhriluvuin 100 miljoonaa vs. 25 miljoonaa sekä
Leninin panos terrorin metodin hyväksymisessä vallankäytön
välineeksi Neuvosto-Venäjällä. Jälkimmäistä on toki
paikallaan teroittaa Suomessa, vai miltä kuulostavat Miska Rantasen Helsingin
Sanomien verkkoliitteeseen 25.1.2001 kommunismikeskustelusta keräämät
hirtehiset sitaatit – muutettavat muuttaen:
"Kysäisin vähän aikaa sitten eräältä
elokuvaohjaajalta, että etkös sinäkin ollut nuorena kansallissosialisti.
Vastaus oli mielestäni hauska: – Olisin vieläkin, jos se vain olisi
mahdollista" (käsikirjoittaja, 29 vuotta).
"Oletko fasisti? – En oikein tiedä, sillä sanalla monet
tarkoittavat niin eri asiaa. Sanon, että olen sydämen fasisti"
(näyttelijä, 55 vuotta).
Suomessa ainakin Kekkosen aikaa eläneille nuoremmille sukupolville absoluuttista
pahaa ovat edustaneet Hitler ja natsit, eivät Lenin ja kommunistit. Vielä viime
syksynä Sokos käytti näkyvässä mainoskampanjassaan Leninin hahmoa.
Kysyttäessä mainoksen laatija ilmoitti, että Hitler olisi ollut
tähän tarkoitukseen yksinkertaisesti liian kova juttu. Lenin-myytin vaaliminen oli
aikanaan Suomessa viisasta idänpolitiikkaa, johon historiantutkijat kantoivat oman
kortensa. Lenin-setä asui Venäjällä ja antoi Suomelle
itsenäisyyden. Mustan kirjan suomentamisen jälkeen ei enää pitäisi
olla epäselvää, mihin hänen käynnistämänsä kokeilu
muualla johti.
Päästä meidät pahasta
Kaikkein erikoisinta Mustassa kirjassa on kommunismin vertaaminen ja rinnastaminen
natsismiin, jota samaa herkullisen helppoa keskustelua Suomessakin tunnutaan hanakasti
jatkettavan. Erikoista siksi, että Saksaa käsitellään kirjassa
minimaalisen vähän, eikä DDR:ää lainkaan, vaikka maa kuuluisi
kirjan rajaukseen siinä missä Puolakin. Saksa oli kuitenkin maa, jossa
työväenluokan vallankumoukselle oli marxilaisen teorian mukaisia edellytyksiä
enemmän kuin Venäjällä ja vielä 30-luvun alussakin vahva
kommunistinen puolue nousevan kansallissosialismin vastavoimana. Mieleen tulee, että
Saksa on ranskalaisille tutkijoille yhä niin vaikea pala, ettei siihen uskalleta
tarttua. Jos siitä olisi kirjoitettu yhtä korkeatasoinen osuus kuin
Neuvostoliitosta, en usko että kommunismin ja natsismin rinnastus olisi yhtä
ylimalkaista. Mustan kirjan saksalaiseen laitokseen onkin laadittu omaa maata koskeva
lisäartikkeli.
Kommunismikeskustelun tasapainoisimman ja kiihkottomimman puheenvuoron on mielestäni
esittänyt Juha Sihvola arvioidessaan Helsingin Sanomissa Jonathan Gloverin
kirjaa Humanity. A moral history of the 20th century. Se käsittelee pahuuden
psykologiaa, sitä, miksi jotkut ihmiset sortuvat väkivaltaan
ääriolosuhteissa ja toiset taas eivät koskaan. Glover ei kirjassaan leimaa
yhtä ideologiaa vaan tuo esiin historian tämänhetkisten voittajien
aiheuttamat tuhot, Dresdenin ja Hiroshiman pommitukset sekä Vietnamin siinä
missä kommunismin ja natsismin hirveydet. Jokainen voisi tykönään pohtia,
olisiko kyennyt aktiivisesti vastustamaan natseja Saksassa tai stalinisteja Neuvostoliitossa.
Pahoin pelkään, että itse olisin kuulunut hiljaisten hyväksyjien ja
sopeutujien enemmistöön – kuten useimmat meistä nyky-yhteiskunnassakin.
Tuomio voidaan langettaa ja sanoa, että kommunistit olivat pahoja. Historian
moraalinen arviointi ei kuitenkin saisi olla pelkkää syyllistämistä ja
pahan ulkoistamista sopivaan historian häviäjään. Syntipukin
löytymisen ei pitäisi estää meitä katsomasta peiliin. Maailma ei
ole valmis eikä historia ole päättynyt.
Kirjoittaja Joni Krekola on valtiotieteen maisteri ja Helsingin yliopiston
yhteiskuntahistorian laitoksen poliittisen historian oppiaineen jatko-opiskelija.
|
Takaisin
edelliselle tasolle
|