Historiallisia Arvosteluja 4/2001: Naurava työläinen, naurettava työläinen

Naurettavan hyvä kokoelma

laatinut Kalle Kallio

Naurava työläinen, naurettava työläinen. Toimittaneet Joni Krekola, Kirsti Salmi-Nikander ja Johanna Valenius. Väki voimakas 13. Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura: Helsinki, 2000. 220 sivua.

Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seuran Väki voimakas -sarjassa julkaistu artikkelikokoelma Naurava työläinen, naurettava työläinen saa lukijan hyvälle tuulelle. Etupäässä nuoret tutkijat pohtivat mainioissa artikkeleissaan naurun merkitystä työväestölle sekä nykypäivässä että menneisyydessä. Kirjoittajat edustavat useita eri tieteenaloja.

Myös toimittajat ansaitsevat erityistä kiitosta tasokkaasta toimitustyöstä. Usein suomalaisia artikkelikokoelmia vaivaa paha tasapainottomuus: tekstit tuntuvat tulevan niin aihepiiriensä puolesta kuin tyyliltäänkin aivan eri maailmoista. Nauravan työläisen artikkelit eivät toki ole samasta puusta veistettyjä, mutta jo kieliasun yhtenäisyys ja sujuvuus tekevät kokoelmasta nautittavan.

Kirjan takakansi nostaa artikkeleita yhdistäväksi teemaksi karnevalistisen huumorin. Katolisesta Euroopasta lainattu karnevalismin käsite tuntuu kuitenkin välillä karanneen tekijöiden käsistä. Huumoriin sen toki voi usein mutkattomasti liittää, mutta mielestäni Vesa Kurkela laajentaa käsitettä jo hieman huolimattomasti kirjan ensimmäisessä artikkelissa.

Kurkela esittää työväeniltamien ohjelman jakautuneen korkeaan valistusdiskurssiin ja iltamayleisön matalaan karnevaalidiskurssiin. Agitaattorien pitämiä yleviä puheita tasapainotti ruokoton kansa tahdittomine huveineen. Karnevalismissa ei kuitenkaan ole kyse mistä tahansa kansanomaisesta hauskanpidosta vaan maailman kääntämisestä päälaelleen, mitä iltamissa ei huumorin tasoa lukuunottamatta sentään tapahtunut. Kurkela pitää matalan karnevaalimentaliteetin ilmentymänä tanssia, jota kuitenkin rajoittivat täsmälleen samat normit kuin kansanvalistusmentaliteettiakin: isontalon isäntä ja piikatyttö tiesivät paikkansa myös tanssin pyörteissä. Sekä hupiohjelmissa että valistavissa puheissa pilkattiin samaa porvaria.

Valistusdiskurssin merkitystä ei pitäisi sitäkään hätäisesti vähätellä – ihmisillä myös oli mataluudestaan huolimatta voimakas itsesivistymisen unelma. Tanssia lisättiin puheitten kustannuksella siksi, että enemmän väkeä saataisiin paikalle kuuntelemaan. Minulle jäi ikävä tunne siitä, että trendikästä karnevaalin käsitettä olisi väkisin sovitettu jäyhiin suomalaisiin. Kustaa H.J. Vilkuna toteaakin omassa artikkelissaan, että täydellisesti maailmanjärjestys kääntyi talonpoikaisessa Suomessa ani harvoin. Koko iltamakulttuuria ajatellen karnevaalin ja valistuksen vastakohtaisuus tuntuu mielestäni turhan keinotekoiselta jaolta.

Nauravan työläisen artikkeleista muutamia vaivaa turha teoriakeskeisyys ja hyvät aiheet jäävät paikoin valitettavan epäselväksi, kun huomio kiinnittyy tutkimuskohteen kannalta ylimitoitettuun metodiaparaattiin. Tällaista kokoelmaa ei pitäisi käyttää teorianmuodostuksen saati oppineisuuden osoittamisen välineenä. Esimerkillisenä poikkeuksena pidän Tuija Saarisen artikkelia Heikan Jussi, joka käsittelee herralalaisen kyläsuutarin huumoria. Saarinen rakentaa kyläoriginellin henkilökuvaa useiden lähteiden avulla ja antaa teorioiden vaikuttaa tekstin taustalla ja lomassa. Heikan Jussia käsittelee myös kirjoittajan tuleva mikrohistoriallinen väitöskirja, jolta uskaltaa jo tämän artikkelin perusteella odottaa paljon.

Kokoelmasta löytyy muitakin mainioita töitä. Anne Heimo tarttuu ennakkoluulottomasti rohkeaan aiheeseen ja pohtii vuoteen 1918 liittyvää huumoria. Heimo analysoi naurua, jolla pyrittiin lievittämään raskaita muistoja. Katja Laitinen tutkii puolestaan Suonenjoen mansikanpoimintakokemuksia ja teini-ikäisten työntekijöiden huumoria. Marjaplantaasien suunsoitto erottuu nykypäivän työpaikkafolkloresta – Laitinenhan on löytänyt nyky-Suomesta aidosti proletariaatin, mansikkakapitalistien sortaman ammattiryhmän!

Jos kokoelmasta löytyy useita hienoja ja omaperäisiäkin aiheenvalintoja, mukaan mahtuu myös työväentutkimuksen kestosuosikkeja. Työläismiesten juopottelua on kuitenkin tutkittu Suomessa niin lukemattomia kertoja, että Anu-Hanna Anttilan on lähes mahdotonta tuoda aiheeseen enää mitään uutta. Johanna Valeniuksen artikkeli amerikkalaisista televisiokomedioista jää taas kotimaisia aiheita käsittelevien tekstien joukossa perin orvoksi. Muilla teksteillä tuntuu olevan enemmän yhtymäkohtia keskenään, kun Valenius jää keskustelemaan vain oman aiheensa kanssa.

Kaikkiaan Naurava työläinen, naurettava työläinen on hieno esimerkki työväentutkimuksen vahvuudesta Suomessa. Työväestö on toki muuttanut muotoaan, mutta kadonnut yhteiskuntaluokka se ei siis ole. Alan tutkimusrajat hahmottuvat kokoelmaa lukiessa varsin selviksi. Toivoisin vastaavia monitieteisiä yhteisponnistuksia, jotka pohtivat tämän päivän työväenkysymysten suhdetta menneisyyteen.

Kirjoittaja Kalle Kallio tekee Helsingin yliopiston historian laitoksessa Suomen ja Pohjoismaiden historian gradua 1900-luvun alun ratajätkistä.