På Svenska
In English
Historiallinen Yhdistys 
			ry - Alkuun
Yhdistyksestä
Hallinto Julkaisut Seminaarit
Julkaisut
Historiallisia 
		Arvosteluja
Historiallisia 
		Papereita
Ennen ja nyt

.


 


Historiallisia Arvosteluja 13/2001: Eesti rahvusest luterliku pastorkonna väljakujunemine ja vaba rahvakiriku projekti loomine, 1870–1917

Perustutkimusta Viron kirkkohistoriasta


laatinut Mikko Ketola
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412

Riho Saard: Eesti rahvusest luterliku pastorkonna väljakujunemine ja vaba rahvakiriku projekti loomine, 1870–1917. Suomen kirkkohistoriallisen seuran toimituksia 184. SKHS: Helsinki, 2000. 379 sivua, kuvitettu.

Viron historiantutkimus on monella tavalla joutunut kärsimään pitkästä neuvostoajasta. Puutteita on niin laadussa kuin määrässä. Kirkkohistoriantutkimus oli erityisen pahassa lamassa puoli vuosisataa, koska teologiset ja kirkolliset aiheet eivät olleet viranomaisten hyväksymiä. Tarton teologinen tiedekunta suljettiin ensimmäisen, lyhyeksi jääneen neuvostomiehityksen alussa kesällä 1940 ja se avattiin uudelleen vasta vuonna 1991. Tieteellistä kirkkohistoriantutkimusta oli tuolla välillä mahdollista harjoittaa ja julkaista vain, jos osasi tarjoilla sen verhottuna ateistiseen ja marxilais-leninistiseen ideologiseen kielenkäyttöön ja käsittelytapaan.

Verrattuna vaikkapa Suomeen ja Ruotsiin virolainen uusikin kirkkohistoriantutkimus on vasta lapsenkengissä. Viron kirkkohistoriaa koskevat väitöskirjat ovat vielä toistaiseksi laskettavissa yhden käden sormilla, ja niistäkin on yli puolet tehty viimeisen vuosikymmenen aikana Helsingin yliopiston kirkkohistorian laitoksessa, josta on olosuhteiden pakosta kehittynyt maailmanlaajuisesti merkittävä Viron kirkkohistorian tutkimuksen keskus. Tarton teologisessa tiedekunnassa ei ole vielä edes kirkkohistorian oppituolia, vaikka muut teologiset oppituolit on jo perustettu uudelleen.

Riho Saard (s. 1961) on uuden virolaisen kirkkohistoriantutkimuksen pioneereja. Hänen Helsingin yliopistossa tekemänsä väitöskirja käsittelee Viron luterilaisen kirkon historiassa tärkeää kehitysvaihetta: ensimmäisen virolaisen pappispolven esiinmarssia ja kansan- tai kansalliskirkon projektin syntyä. Yleisemmällä tasolla kyse on modernisoituvan virolaisen yhteiskunnan ja keskiajalta periytyvän patronaattioikeuden törmäyksestä kirkossa. Saardin näkökulma ei ole siis ahtaan teologinen, vaan hänellä on silmää laajemmille yhteiskunnallisille ja sosiaalisille prosesseille ja niiden vaikutukselle kirkon toimintaan. Kansallisuus- ja kielikysymys on tutkimuksessa luonnollisesti aivan keskeisellä sijalla. Saard tuo toistuvasti esiin sen, kuinka kirkon ja kansan yhteyden suhteen Virossa pidettiin esikuvana Suomenlahden toisella puolen siintävää Suomen luterilaista kirkkoa.

Saardin tutkimus on kaksijakoinen. Ensimmäisessä osassa hän selvittää sitä, miten virolaissyntyisten pappien määrä alkoi vähitellen 1800-luvun lopulla kasvaa siihen asti täysin saksalaisvaltaisessa kirkossa ja mitkä tekijät tässä kehityksessä olivat ratkaisevia. Hän pystyy korjaamaan tähän asti sitkeästi vallinneita harhakäsityksiä kuten sen, ettei Vironmaan konsistoripiirissä olisi juurikaan ollut virolaisia pappeina ennen vallankumousvuotta 1905. Enemmän heitä oli kuitenkin Pohjois-Liivinmaalla, joka olikin kansallishenkisen virolaispapiston varsinaista tukialuetta. Monet virolaiset pääsivät papeiksi kotiseuduilleen vasta palveltuaan jonkin aikaa Venäjän sisäosissa sijaitsevissa virolaisseurakunnissa. Tarkat taulukot antavat kehityksestä varsin seikkaperäisen kuvan.

Hyvin kiinnostavia ovat havainnot virolaisten ja saksalaisten suhteista niin papiston keskuudessa kuin myös pappi–seurakuntalaiset -tasolla. Ennen vuotta 1905 tilanne ei nimittäin ollut niin yksioikoinen, että virolainen seurakunta, siellä missä seurakunta saattoi päättää papin valinnasta, olisi aina halunnut itselleen virolaisen papin tai saksalainen kartanonherra-patronus seurakuntaan aina saksalaisen papin. Kansallisuus nousi ratkaisevimmaksi tekijäksi papinvaaleissa vasta vuoden 1905 jälkeen, jolloin virolaisten ja saksalaisten välit huononivat merkittävästi. Tutkimuksen ensimmäiseen puoliskoon kuuluu lopuksi analyysi siitä, mikä oli virolaisen papiston kirjallinen panos yhteiskunnallisessa ja kirkollisessa elämässä vuosina 1880–1917.

Kirjan toinen osa käsittelee vapaan kansankirkon (vaba rahvakirik) aatteen kehitystä. Saard kertoo ensin virolaisten seurakuntalaisten ja kansallisten aktivistien keskuudessa nousseesta vastarinnasta patronaattioikeutta vastaan ja tähän kirkossa kumoukselliseen kehitykseen kuuluneista kirkkokahakoista. Ne olivat tapauksia, joissa virolaiset seurakuntalaiset pyrkivät väliin hyvinkin fyysisin keinoin estämään heille vastenmielisen papin virkaan asettamisen. Aina vastenmielisyys ei kuitenkaan aiheutunut papin persoonasta tai kansallisuudesta, vaan siitä, että tämä oli valittu seurakuntalaisia kuulematta. Naiset esiintyivät näissä kamppailuissa toisinaan hyvinkin aggressiivisesti. Merkittävimmät kirkkokahakat sattuivat 1890-luvulla. Tutkimuksen laajassa lähdepohjassa ei ole muuten mitään valittamista, mutta kirkkokahakoista aiheutuneiden oikeudenkäyntien osalta olisi voinut olla hyvä katsoa myös oikeudenkäyntiasiakirjat eikä tyytyä lehtiselostuksiin.

Lopuksi Saard selvittää sen, miten vapaan kansankirkon perustamista ja kehittämistä koskeneet käytännölliset ehdotukset ja aloitteet syntyivät, mitkä olivat niiden keskeiset ajatukset ja keiden ideoita ne olivat. Ideologeina toimivat aluksi virolaiset kansallisaktivistit, mutta myös eräät nuoremmat saksalaispapit uskalsivat nousta ikään kuin pieneen kapinaan vallinnutta järjestystä vastaan ja tehdä omia uudistusehdotuksiaan. Useimmille ehdotuksille oli yhteistä pyrky pois patronaattijärjestelmästä ja tavallisten seurakuntalaisten vaikutusmahdollisuuksien lisääminen. Jotkut ehdottivat, että kullekin kansallisuudelle (virolaisille, latvialaisille ja saksalaisille) perustettaisiin oma kirkkonsa ja myös pappiskoulutuslaitoksensa. Tutkimus päättyy toukokuussa 1917 Tartossa pidettyyn kirkkokongressiin, jossa muotoiltu vapaan kansankirkon ohjelma antoi suuntaviitat itsenäisen Viron luterilaisen kirkon järjestysmuodolle.

Saard on tarkkanäköinen ja tarkka tutkija. Hänen väitöskirjallaan riittää lukijoita Virossa, mutta sen tulokset ansaitsisivat tulla tunnetuiksi laajemminkin. Kirjassa on suomen- ja saksankielinen tiivistelmä.

Kirjoittaja Mikko Ketola on teologian tohtori ja assistentti kirkkohistorian laitoksessa Helsingin yliopistossa.

 

 

Takaisin edelliselle tasolle