|
Historiallisia Arvosteluja 3/2002: Vapaus, ihmisyys ja historia
Moniarvoisuuden puolustus
laatinut Marja Jalava
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Isaiah Berlin: Vapaus, ihmisyys ja historia. Suomentanut Timo Soukola,
toimittaneet Juha Sihvola ja Timo Soukola. Helsinki: Gaudeamus, 2001. 276 sivua.
Latvianjuutalaista syntyperää oleva, Oxfordissa elämäntyönsä tehnyt Isaiah Berlin
(19091997) on brittiläisen aatehistorian ja poliittisen filosofian moderni klassikko. Berlinin keskeisin
tuotanto koostuu esseistä, joista Juha Sihvola ja Timo Soukola ovat toimittaneet suomenkielisen valikoiman
Vapaus, ihmisyys ja historia. Teoksen nimi on maailmoja syleilevä, mutta niin on myös Berlinin
tematiikka. Vaikka esseet keskittyvätkin ennen kaikkea valistuksen ja romantiikan aatehistoriaan, pohjimmiltaan
tarkastelun kohteena on koko länsimaisen ajattelun taustalla vaikuttava hellenistinen ja juutalaiskristillinen
traditio. Analysoimalla "Platonista Hegelin ja Marxin uusimpiin oppilaisiin" jatkuvan ajattelun syvärakenteita
Berlin pyrkii valottamaan aatehistoriallista kehitystä, jonka hedelmiä hänen mukaansa ovat monet
1900-luvun tuhoisimmista kansallismielisistä, marxilaisista, autoritaarisista ja totalitaarisista aatteista.
Samalla hän esittää näille näkemyksille mielestään aidomman ja humanistisemman
vaihtoehdon, jolla niinikään on perustansa länsimaisessa aateperinnössä.
Isaiah Berlinin kuningasajatuksena on teesi, jonka mukaan länsimainen ajattelu eri muodoissaan pohjautuu kolmen
kyselemättä hyväksytyn dogmin muodostamaan "suureen myyttiin". Ensimmäisen dogmin mukaan jokaiseen
aitoon kysymykseen on olemassa vain yksi oikea vastaus, joten kaikki muut vaihtoehdot ovat auttamatta vääriä.
Toisena opinkappaleena on oletus siitä, että oikeat vastaukset voidaan ainakin periaatteessa tavalla tai toisella
tietää. Kolmas dogmi puolestaan olettaa, että oikeat vastaukset muodostavat yhdessä riidattoman
kokonaisuuden, sillä tosi väittämä ei voi olla yhteensopimaton toisen yhtä toden
väittämän kanssa.
Vaaralliseksi tämän "suuren myytin" tekee Berlinin silmissä siihen sisältyvä moraalinen
ulottuvuus, jonka mukaan ykseys/samanlaisuus on hyvää ja moneus/erilaisuus pahaa, sairasta tai luonnotonta.
Jahka jokin etujoukko on löytänyt Totuuden esimerkiksi pyhistä kirjoituksista, luonnontieteellisestä
tutkimuksesta tai "puhdassieluisten" talonpoikien parista, se kiiruhtaa julistamaan oman maailmankatsomuksensa aina ja
kaikkialla päteväksi "lopulliseksi ratkaisuksi". Tässä uskossa se ryhtyy myös oikeisiin
moraalisiin oppeihin perustuviin sosiaalisiin järjestelyihin, jotka tähtäävät täydellisen
yhteiskunnan luomiseen. Koska ihmisten todellinen olemus, etu ja tarpeet ovat tämän myytin mukaan pohjimmiltaan
yhteneväiset, on muiden pakottaminen oikeaan järjestykseen suorastaan pyhä velvollisuus kaikille niille,
joilla on siihen tarvittava voima ja tieto. Dogmaattisen varmuutensa turvin toinen toistaan armottomammat hirmuhallitsijat
ja vainoajat nukkuvat teoistaan huolimatta yönsä levollisina; onhan heillä "syvä, tyyni ja
horjuttamaton vakaumus siitä, että tarkoitus pyhittää täysin heidän keinonsa".
Berlinin vaihtoehto edellä kuvatulle arvomonismille on pluralismi, "ihanne vapaudesta saada elää
omien toiveidensa mukaisesti". Eurooppalaisessa ajattelussa tämän ihanteen ensimmäisiä varsinaisia
puhemiehiä olivat Berlinin mukaan italialainen filosofi Giambattista Vico (16681744) ja saksalainen
pappiskirjailija Johann Gottfried von Herder (17441803). Varsinainen läpimurto tapahtui romantiikan kaudella.
"Arkijärkeen" mielellään vetoava Berlin korostaa, ettei hänen tarkoituksensa suinkaan ole
"ylistää eikä edes suvaita romantiikan irrationalistisia kohtuuttomuuksia". Romantiikan suurena ansiona
hän kuitenkin pitää sitä, että romantikot paljastivat ihmisten päämäärät
lukuisiksi, usein arvaamattomiksi ja osin ristiriitaisiksi. Näin he kumosivat lopullisesti uskon
käyttäytymistä koskeviin objektiivisiin, yleispäteviin totuuksiin sekä täydellisen ja
sopusointuisen, konflikteista, vääryyksistä ja sorrosta täysin vapautuneen yhteiskunnan
mahdollisuuteen.
Pluralistina Berlin vaatii "sen tosiseikan tunnustamista, että ihmisillä on useita
päämääriä, jotka kaikki eivät ole yhteismitallisia ja jotka jatkuvasti kilpailevat
keskenään". Tätä perusasennetta ei pidä sekoittaa mihinkään "kaikki käy"
-relativismiin, jossa jokaisella yksilöllä, kulttuurilla ja aikakaudella katsotaan olevan omat, kaiken
kriittisen arvioinnin ulkopuolella olevat subjektiiviset "arvonsa". Päinvastoin Berlin uskoo vakaasti vapauden,
oikeudenmukaisuuden ja yhdenvertaisuuden kaltaisten objektiivisten arvojen maailman olemassaoloon. Samalla hän
kuitenkin tähdentää, ettei näitä erilaisia itsessään arvokkaina pidettyjä arvoja
voi alistaa yhden nimittäjän määräämiksi tai edes periaatteessa sovittaa harmonisesti
yhteen. Esimerkiksi yhteiskunnallinen tasa-arvoisuus saattaa vaatia vapauden rajoittamista ja ankara oikeudenmukaisuuden
vaatimus taas joutua ristiriitaan armon ja säälin kanssa. Ihannemaailman myyttiin takertumisen sijasta Berlin
suositteleekin sellaisen yhteiskuntajärjestyksen luomista, joka "vähintäänkin välttää
moraalisesti sietämättömiä vaihtoehtoja ja parhaimmillaan kannustaa aktiiviseen solidaarisuuteen
yhteisten päämäärien tavoittelussa".
Moniarvoisen yhteiskunnan puolustukseen liittyy myös Berlinin tunnetuimpiin kuuluva essee Kaksi vapauden
käsitettä (1958/1969), jossa hän otsikon mukaisesti pohtii positiivisen ja negatiivisen vapauden
käsitteitä. Ensiksi mainitulla Berlin tarkoittaa ihmisen kykyä hallita elämäänsä oman
järkensä tai jonkin muun rationaalisen prinsiipin ohjauksessa. Jälkimmäinen taas tarkoittaa
inhimillistä toimintaa haittaavien esteiden puuttumista. Kuten jo edeltä lienee käynyt ilmi, kummankin
vapauden lajin yksipuolinen korostaminen on Berlinin mielestä vahingollista. Hänen sympatiansa on silti
selvästi John Stuart Millin kaltaisten ajattelijoiden edustaman liberalistisen, negatiivista vapautta painottavan
tradition puolella. Brittiläiselle ajattelulle ominaiseen tapaan hän on myös sitoutunut voluntaristiseen
ihmiskäsitykseen, joka perustuu oletukselle yksilöllisestä valinnanvapaudesta ja ainakin jossain
määrin vapaasta tahdosta. Ilman tätä perustaa koko tavanomainen moraalikielemme, esimerkiksi vastuun,
oikean ja väärän kaltaiset käsitteet menettäisivät täysin merkityksensä, Berlin
uskoo.
Vapauteen liittyen Berlin puolustaa myös tieteellistä moniarvoisuutta. Hän torjuu
määrätietoisesti matemaattis-luonnontieteellisten kausaalimallien soveltamisen humanistisissa
tieteissä ja korostaa sen sijaan saksalaiselle traditiolle ominaista Naturwissenschaftin
(luonnontiede) ja Geisteswissenschaftenin ("henkitieteet") välistä eroa. Näissä on
Berlinin mukaan kyse kahdesta erilaisesta tiedon tyypistä, joita ei koskaan voida yhdistää toisiinsa.
Tämä juopa johtuu ennen kaikkea siitä, ettei ihminen voi tutkia toisten ihmisten toimintaa ulkopuolisena
tarkkailijana vaan hän on itsekin aina toimija. Kun hyvä luonnontieteilijä pyrkii
yleisväittämiin, säännönmukaisuuksiin ja lakeihin, lahjakas humanisti, esimerkiksi
historioitsija, sen sijaan tiedostaa olevansa tekemisissä itsensä kaltaisten tuntevien, pohtivien, luovien,
elämäänsä vaikuttavien olentojen kanssa. Tässä rikkaassa monimuotoisuudessa ei ole kyse
yksittäistapauksen suhteesta yleiseen lakiin vaan kokonaisuudesta, jossa tutkimuskohteen ainutlaatuisuus on
yhtä tärkeää kuin jotkin suurelle joukolle yhteiset piirteet. Vaikka Berlin näissä
pohdinnoissaan liikkuu hermeneutiikan peruskysymysten äärellä, hän ei kuitenkaan syystä tai
toisesta viittaa ymmärtämisen teorioihin, joita tämän lähestymistavan parissa on kehitelty.
Isaiah Berlinin esseistiikka on samanaikaisesti elegantin hienostunutta ja helposti
lähestyttävää taito, jonka hän on onnistunut välittämään
myös filosofi Charles Taylorin kaltaisille kuuluisille oppilailleen. Yhteistä on myös mieltymys
suuriin kysymyksiin, ajallisesti laajoihin kaariin sekä tutkimusotteeseen, joka historiallisen kontekstin
kautta pyrkii aktiivisesti osallistumaan oman aikansa yhteiskunnalliseen keskusteluun. Pyrkimys synteeseihin ja
kokonaisuuksien hallintaan on ihailtavaa, mutta Berlinin tapauksessa se johtaa toisinaan myös luvattoman
yksinkertaistaviin väitteisiin. Selvästi tämä tulee esille esimerkiksi hänen tavassaan
käsitellä nationalismia ja marxismia, jotka molemmat hän tuntuu torjuvan suorastaan tunteenomaisella
vastenmielisyydellä. Selitystä tähän voinee etsiä Berlinin henkilöhistoriasta, johon
Venäjän vallankumous ja holokausti heittivät synkän varjonsa. Nähdäkseni sekä
nationalismille että marxilaisuudelle tehdään kuitenkin vääryyttä, jos niitä
arvioidaan vain niiden nimissä tehdyn silmittömän väkivallan perusteella. Vaarana on myös,
että tuhoisien utopioiden pelko muuttuu kuin huomaamatta inhorealismiksi, jonka mukaan jokainen pyrkimys muuttaa
todellisuutta jonkin ihanteen mukaiseksi on vain potentiaalista totalitarismia ja sellaisena tuomittavaa.
Jos otetaan huomioon, että Berlinin tuotteliainta aikaa oli 1960- ja 1970-luku, hänen
kritiikittömyytensä kapitalistista markkinatalousjärjestelmää kohtaan on vielä
silmiinpistävämpää kuin hänen kategorisen kielteinen suhtautumisensa nationalismiin tai
marxismiin. Kritiikittömyyden syynä on käsittääkseni Berlinin oletus siitä, että
arvopluralismi olisi jollain olennaisella tavalla nimenomaan "kapitalistisen kulttuurin myöhäinen
hedelmä" eikä kapitalismia siten voisi arvostella hyökkäämättä samalla
moniarvoisuuden ihannetta vastaan.
Tässä suhteessa Berlinin esseitä on kiinnostavaa verrata esimerkiksi Frankfurtin koulukunnan
samanaikaisiin analyyseihin kulttuurin hyödykkeistymisestä ja kriittisen ulottuvuuden katoamisesta siellä,
missä talouden logiikka ja markkinaperiaate ovat saaneet ylivallan. Theodor W. Adornon ja Herbert Marcusen
hengessä voidaan jopa kysyä, missä määrin Berlinin "ihanne vapaudesta elää omien
toiveidensa mukaan" voi lainkaan toteutua olosuhteissa, joissa yksilöt mielletään ennen kaikkea
kuluttajiksi eikä kansalaisiksi. Tarkoitukseni ei ole tässä monistisesti ylentää
frankfurtilaisten aivoituksia joksikin erehtymättömäksi Ainoaksi Totuudeksi. Kuitenkin
näyttäisi siltä, että Berlinin arvostama liberaali demokratia on ollut mahdollinen vain
yhteiskunnissa, joissa juuri nationalismin ja sosialismin kaltaiset "suuret myytit" ovat asettaneet rajat markkinoiden
vapaudelle.
Kirjoittaja Marja
Jalava on filosofian maisteri ja tutkija Helsingin yliopiston historian laitoksessa.
|
Takaisin
edelliselle tasolle
|