|
Historiallisia Arvosteluja 11/2002: Keskiajan kirkko
Johdatus keskiajan uskonnollisiin liikkeisiin
laatinut Katja Ritari
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Tuomas Heikkilä ja Maiju Lehmijoki-Gardner: Keskiajan kirkko. Uskonelämän muotoja
läntisessä kristikunnassa. Tietolipas 185, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura: Helsinki, 2002.
432 sivua.
Suomessa on viime vuosina koettu keskiajantutkimuksen ja -opetuksen nousu, ja myös yleinen kiinnostus
keskiaikaa kohtaan on ollut näkyvää. Tämän myötä on tullut yhä
selvemmäksi alaa koskevan suomenkielisen kirjallisuuden puute, jota tämäkin teos on tarkoitettu
paikkaamaan. Kyseessä on ensimmäinen laajempi keskiajan uskonnollista elämää
systemaattisesti tarkasteleva teos suomeksi ja siten sille varmasti on kysyntää niin opiskelijoiden
kuin asianharrastajien käsikirjana. Samaa aihepiiriä on toki käsitelty myös muutamissa viime
vuosina Suomessa julkaistuissa artikkelikokoelmissa, joissa on mukana myös tämän teoksen
kirjoittajien artikkeleita, mutta tämänkaltaista yhtenäistä ja perusteellista esitystä
aiheesta ei ole aiemmin julkaistu. Sen vuoksi Keskiajan kirkko paikkaakin tärkeän aukon
suomenkielisen keskiajantutkimuksen kentässä.
Teos seuraa väljää kronologiaa, joka ulottuu varhaiskirkon ajasta keskiajan lopulle,
1500-luvulle saakka. Teoksen luvut on kuitenkin järjestetty aivan perustellusti aiheittain, niin että
lukujen välillä on kronologisia päällekkäisyyksiä. Teoksen kirjoittajat ovat jakaneet
myös vastuun jotakuinkin kronologisesti, niin että Tuomas Heikkilä on kirjoittanut ensimmäiset
kolme lukua ja Maiju Lehmijoki-Gardner seuraavat kolme lukua. Teoksen viimeinen, Suomen keskiaikaa
käsittelevä, luku on kirjoittajien yhteistä käsialaa.
Teoksessa on ilahduttavasti kiinnitetty huomiota terminologiaan ja sen käyttöön eri
yhteyksissä, sekä samalla pyritty vakiinnuttamaan suomenkielistä terminologiaa alalle. Lisäksi
teoksen lopusta löytyy todella käyttökelpoinen asiasanasto, josta löytää
määritelmät niin beghardeille kuin skapulaarillekin. Toinen alan opiskelijoille ja harrastajille
varmasti hyödyllinen liite on kirjan lopusta löytyvä aiheittain järjestetty luettelo
suositeltavasta kirjallisuudesta, johon on listattu myös tärkeimmät elektronisessa muodossa
löytyvät hakuteoksen ja lähdekokoelmat.
Teos käsittelee keskiajan uskonelämää sen järjestäytyneiden muotojen kautta.
Esiteltävinä ovat keskiajan uskonnolliset liikkeet benediktiineistä begiineihin, erämaiden
erakoista luostareiden kautta kerjäläisveljiin ja maallikkoliikkeisiin. Kaikissa näissä
toisistaan suurestikin poikkeavissa liikkeissä on havaittavissa yksi toistuva teema – paluu alkukirkon
apostoliseen elämäntapaan tai oman liikkeen oletettuun ideaaliin alkutilaan. Teos tuo selkeästi
esiin keskiajan uskonnollisten liikkeiden moninaisuuden, mutta samalla lukija pystyy myös havaitsemaan
erilaisia jatkumoita ja vaikutussuhteita eri liikkeiden välillä. Keskiajan uskonnollisia liikkeitä
ei tarkastella teoksessa staattisina, vaan niiden sisäinen kehitys tulee myös hyvin esille.
Vaikka teoksen painopiste otsikkonsa mukaisesti on kristikunnan läntisissä osissa, siinä on
kuitenkin otettu huomioon myös idän kirkon läntisestä poikkeavat kehityssuunnat, joihin
luodaan katsauksia eri aiheiden yhteydessä. Lisäksi viimeisessä luvussa, joka tarkastelee keskiajan
kirkkoa Suomessa, kommentoidaan tutkijoiden taipumusta tarkastella aihetta leimallisesti roomalaiskatolisesta
näkökulmasta, unohtaen itäiset vaikutteet keskiajan Suomessa. Kuitenkaan tässäkään
teoksessa ei tarkastella itäisen kirkon toimintaa Suomessa laajemmin.
Teoksessa tulee esille myös historiassa usein "näkymättömien" ryhmien, naisten ja tavallisten
maallikoiden, hengellisyys, joskin lähinnä sen järjestäytyneiden muotojen, kuten begiini- ja
penitenttiliikkeiden, kautta. Varsinaisen kansanusko, ja toisaalta myös kirkon hereettisiksi leimaamat liikkeet,
jäävät tässä teoksessa vähemmälle huomiolle. Näitä lähdemateriaalinsa
puolesta vaikeita aiheita käsittelemään tarvittaisiinkin omat teoksensa.
Keskiajan kirkko täyttää omalta osaltaan aukkoa suomenkielisen keskiajantutkimuksen
kentässä kiitettävästi. Se on toimiva ja selkeä johdatus keskiajan uskonnollisiin
liikkeisiin niiden kaikessa moninaisuudessaan. Lisäksi teoksesta löytyvä asiasanasto ja luettelo
aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja verkkojulkaisuista auttavat varmasti niitä, jotka haluavat
perehtyä teemaan syvemmin. Teos toimii hyvin myös käsikirjana tutkijoillekin, joita sanasto-osuus ja
pyrkimys vakiinnuttaa alan terminologiaa suomen kielellä ilahduttavat. Nyt kun tämankaltaisten
suomenkielisten keskiajantutkimuksen perusteosten julkaisemisessa on päästy alkuun, on toivottavaa,
että vastaavia keskiaikaa perusteellisesti ja pätevästi esitteleviä teoksia julkaistaan
jatkossakin, niin että myös keskiajan kulttuurin muut muodot saisivat arvoisensa esittelyt suomeksi.
Kirjoittaja Katja
Ritari on filosofian maisteri ja harjoittaa jatko-opintojaan Irlannissa, University College Corkin
muinaisiirin laitoksessa.
|
Takaisin
edelliselle tasolle
|