Historiallisia Arvosteluja 6/2002:
The Comanche Empire

Komanshi-imperiumin nousu ja tuho

laatinut Risto Marjomaa

Pekka Hämäläinen: The Comanche Empire. A Study on Indigenous Power, 1700–1875. University of Helsinki: Helsinki, 2001. 315 sivua.

Pekka Hämäläisen erittäin hyvän vastaanoton saanut väitöskirja käsittelee suomalaisen historiantutkimuksen kannalta hieman harvinaisempaa kohdetta. Hänen aiheenaan on yhden pohjoisamerikkalaisen intiaanikansan, komanshien, nousu vaeltavista metsästäjä-keräilijöistä alueensa johtavaksi mahdiksi ja sitä seurannut uusi romahdus. Hämäläisen kiinnostuksen kohde on ensi sijassa poliittinen. Hän pyrkii määrittämään syitä komanshien laajan valtapiirin synnylle ja runsaan vuosisadan jatkuneelle kestolle. Näin tehdessään hän kuitenkin käsittelee myös monipuolisesti intiaanikansan taloudellista ja sosiaalista pohjaa kyseisenä aikana.

Komanshit muodostuivat omaksi ryhmäkseen 1600-luvun lopussa kun he erosivat mantereen keskiosien pohjoisilla tasangoilla biisoneja metsästävistä shoshoneista vaeltaakseen lounaaseen Kalliovuorten ylitse. Metsästyksellä ja syötävien kasvien keräilyllä eläneet komanshit päätyivät lopulta Rio Grande-joen yläjuoksulle nykyisen Uuden-Meksikon osavaltion pohjoisosiin, jossa he ryhtyivät kaupankäyntiin paikallisten espanjalaisten siirtokuntien kanssa. Seuraavan vuosisadan alussa komanshit ylittivät jälleen Kalliovuoret ryhtyen valloittamaan elintilaa eteläisillä tasangoilla yhdessä ute-intiaanien kanssa. Syrjäytettyään seudulla asustaneet maata viljelevät apashit, komanshit kääntyivät liittolaisiaan uteja vastaan ja pakottivat nämä palaamaan vuorille.

Tällä tavoin komanshit olivat 1700-luvun puoliväliin mennessä varmistaneet käyttöönsä laajan tasankoalueen. Hankittuaan espanjalaisilta hevosia riistatuotteiden ja sotaretkiltä tuotujen orjien avulla komanshit ryhtyivät jälleen elättämään itseään biisoninmetsästyksellä. He kasvattivat suuria hevoslaumoja, joiden avulla he saattoivat tehokkaammin seurata biisonien vaeltelua. Laidunmaiden käytön tehostamiseksi komanshit hajaantuivat vähitellen pieniksi liikkuviksi heimokunniksi eri puolille aluettaan, jota eurooppalaiset kutsuivat nimellä Comancheria.

Eteläisiltä tasangoilta käsin komanshit ylläpitivät seuraavan vuosisadan ajan poliittis-taloudellista järjestelmää, joka perustui ryöstöretkiin, hevosten kasvatukseen ja biisoninmetsästykseen. Samalla he laajensivat valtapiiriään alistaen ja tuhoten läheisiä intiaanikansoja. Myös espanjalaisten siirtokunnat Uudessa-Meksikossa ja Teksasissa joutuivat ahtaalle. Komanshien hegemoniaa alueella uhmasivat ajoittain muut voimakkaat intiaanikansat, sekä idästä tunkeutuvat uudet eurooppalaiset siirtomaavallat Ranska ja Iso-Britannia (myöhemmin Yhdysvallat). Tästä huolimatta komanshit pystyivät ylläpitämään järjestelmäänsä aina 1800-luvun jälkipuoliskolle asti tasapainoillen taitavasti eri osapuolten välillä ja sopeutuen kulloiseenkin tilanteeseen.

Parhaimmillaankin vain ehkä vain noin 20000 henkeä käsittänyt kansa ei kuitenkaan pitemmän päälle voinut välttyä joutumasta vahvistuvien naapureidensa musertamaksi. Kasvava sotilaallinen paine, poliittisten suhteiden muuttuminen, sekä metsästyksen ja laiduntamisen eteläisten tasankojen herkälle luonnolle aiheuttama ekologinen rasite johtivat 1870-luvulla lopulta väistämättömään romahdukseen ja alistumiseen Yhdysvaltojen alaisuuteen. Komanshien määrä oli tällöin jo kutistunut murto-osaan 1700-luvun huippuvuosista.

Komanshien valtapiirin kehityksen ohessa Hämäläinen kuvaa seikkaperäisesti heidän sisäisen taloudellisen, sosiaalisen ja poliittisen järjestelmänsä muodostumista niiltä osin kuin se palveli ulkoisia tarpeita. Comancheria muodosti tärkeän kauppareittien risteyksen ja komanshit välittivät moninaisia kauppatavaroita tuottaen niitä myös itse. Hevostenkasvatuksen lisäksi vietiin käsiteltyjä biisoninnahkoja. Niiden tuottaminen jäi naisten huoleksi, mikä ajan myötä lisäsi suuresti heidän työtaakkaansa ja haittasi samalla heidän yhteisöllistä asemaansa. Metsästyksen ja laiduntamisen tarpeet hajottivat komanshit pieniin heimokuntiin, jotka viettivät pääosan vuodesta omissa oloissaan. Tästä huolimatta he pystyivät säilyttämään yhteenkuuluvaisuuden tunteen, jonka avulla he saattoivat kohdistaa yhdistetyn voimansa kulloistakin ulkoista uhkaa vastaan.

Valtakautensa huipulla 1700-luvun loppupuoliskolla komanshit pakottivat sotilaallisen mahtinsa turvin ympäröiviä intiaanikansoja ja espanjalaisten siirtokuntia sopeutumaan taloudellisen ja poliittisen järjestelmänsä tarpeisiin. Ryöstöretket hevosten ja orjien hankkimiseksi ulottuivat lopulta kauas Meksikon sisäosiin asti. Näitä ydinalueen ulkopuolisia komanshien hyväksikäyttämiä alueita Hämäläinen kutsuu "laajemmaksi Comancheriaksi". Hänen teoksensa vahvuus piileekin osaltaan juuri siinä, miten hän nostaa komanshit eteläisten tasankojen taloudellisen ja poliittisen järjestelmän keskukseksi. Näin hän välttää perinteisen länsimaisen historiankirjoituksen taipumuksen tulkita kaikki sen oman kulttuuripiirin ulkopuolelle jäävä periferiaksi, jonka merkitys määräytyy suhteessa eurooppalaisten toimintaan. Tällä kertaa keskuksena ovat komanshit, joiden edessä myös espanjalaiset siirtokunnat joutuvat taipumaan.

Korostaessaan komanshien asemaa eteläisten tasankojen kehityksessä Hämäläinen saattaa kuitenkin itse puolestaan jossain määrin liioitella oman kohteensa merkitystä. Jo kirjan nimi "Komanshien imperiumi" viittaa johonkin, mihin sisältö ei täysin anna oikeutusta. Perinteisessä tulkinnassa imperiumilla viitataan yleensä tilanteeseen, jossa keskuksella on ehdoton poliittinen ylivalta laajan syrjäseudun ylitse. Mihinkään tällaiseen komanshit eivät ydinalueensa ulkopuolella näytä edes vakavasti pyrkineen, paitsi ehkä alistaessaan joitakin pieniä lähiseutunsa intiaanikansoja palvelemaan omia tarkoituksiaan. Varsinkin Espanjan (myöhemmin Meksikon) siirtokuntien tulkitseminen osaksi komanshien imperiumia venyttää näin melkoisesti termin perinteistä merkitystä, joskin sille on löydettävissä myös jotakin oikeutusta.

Toinen totutusta poikkeavalla tavalla käytetty termi on kirjan viimeisen alaluvun otsikon viittaus Yhdysvaltain 1870-luvun taitteessa komansheja vastaan käymään valloitussotaan totaalisena sotana. Yhdysvaltalaisten sodankäynti oli toki siinä mielessä totaalista, että se kohdistui komanshien yhteisöön kokonaisuudessaan, naiset ja lapset mukaan lukien. Termillä totaalinen sota on kuitenkin yleensä viitattu oman yhteiskunnan täysimittaista valjastamista sodankäynnin palvelukseen, ja mihinkään tällaiseen Yhdysvaltojen ei toki tarvinnut ryhtyä kukistaakseen muutaman tuhannen ihmisen vastarinnan eteläisillä tasangoilla. Vain komanshit itse kävivät todellista totaalista sotaa muovatessaan koko yhteiskuntansa palvelemaan soturiensa tarpeita.

Omalla sarallaan Pekka Hämäläisen väitöskirja on uraauurtava ja uusia näkökulmia esiin nostava teos. Samalla se onnistuu olemaan myös varsin luettava kirja, jonka selkeä kerronta avautuu varmasti myös aihetta entuudestaan vähemmän tunteville. Kyseessä on kaikin puolin suositeltava teos kaikille Pohjois-Amerikan intiaanien tai alkuperäiskansojen historiasta yleensäkin kiinnostuneille lukijoille.

Kirjoittaja Risto Marjomaa on filosofian tohtori ja työskentelee tutkijana Helsingin yliopistossa. Hänen oma väitöskirjansa on: "War on the Savannah: The military collapse of the Sokoto Caliphate under the invasion of the British Empire 1897–1903" (Academia Scientiarum Fennica: Helsinki, 1998).