|
Historiallisia Arvosteluja 4/2002: Miksi psykoanalyysia yhä tarvitaan?
Psykoanalyysin tarpeellisuudesta
laatinut Ilkka Levä
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Elisabeth Roudinesco: Miksi psykoanalyysia yhä tarvitaan? Helsinki: Gaudeamus, 2000.
174 sivua. (Suomentanut Kaisa Sivenius, ranskankielinen alkuteos Pourquoi la psychanalyse?
Paris: Fayard, 1999.)
Aina ajankohtaisessa fantasiaklassikossaan Taru sormusten herrasta J. R. R. Tolkien kertoo
eräässä kohdassa voimakkaasta samastumisen kokemuksesta, joka syntyy ihmisten kuunnellessa
heille merkitsevän toisen puhetta. Velho Sarumanin puheen tarkoituksena on vaikuttaa jokaiseen kuulijaan
yksilöllisesti. Silti kuunteleminen luo heidän välilleen jaetun olotilan, koska kaikki puheen
kuulijat ovat – hieman toisistaan poikkeavalla tavalla – suhteessa puhujaan. Tämän
telepaattiselta tuntuvan yhteyden kautta koettaa Saruman vaikuttaa kuulijoihinsa:
"Äkkiä alkoi toinen ääni puhua; se oli matala ja sointuisa ja täynnä
tenhovoimaa. Se joka kuunteli tuota ääntä huolettomasti, pystyi harvoin kertomaan
jälkeenpäin mitä se oli sanonut; ja se joka pystyi, ihmetteli, sillä sanoissa
itsessään ei ollut voimaa. Useimmat kuulijat muistivat vain sen, että oli ilo kuulla
äänen puhuvan, kaikki mitä se sanoi tuntui viisaalta ja järkevältä, ja kuulijassa
heräsi halu vaikuttaa itsekin viisaalta hyväksymällä joutuin mitä ääni sanoi.
Kun muut puhuivat, heidän puheensa kuulosti äänen rinnalla karkealta ja kömpelöltä;
ja jos he vastustivat ääntä, lumouksessa olevan sydämeen syttyi suuttumus. Joku oli lumouksen
pauloissa vain sen ajan kun ääni puhui hänelle, ja kun se puhui muille, hän hymyili niin kuin
hymyilee se joka oivaltaa jonglöörin tempun muiden tuijottaessa suu ammollaan. Joitakin piti pelkkä
äänen kuuleminen vallassaan; mutta ne jotka ääni voitti, olivat lumouksessa vielä
kaukanakin ja kuulivat alinomaa hiljaisen äänen kuiskivan korvaansa kehotuksia. Mutta ei ollut
ketään johon se ei olisi vaikuttanut; yksikään ei voinut torjua sen pyyntöjä ja
käskyjä ilman suuria älyn ja tahdon ponnistuksia, niin kauan kun ne vielä olivat omistajansa
hallinnassa." – J. R. R. Tolkien, Taru sormusten herrasta 2 – Kaksi tornia. Porvoo –
Helsinki – Juva: WSOY, 1981, 246. [The Lord of the Rings 2: The Two Towers. London: George Allen & Unwin
Ltd., 1954.] (Suom. Kersti Juva ja Eila Pennanen.)
Samankaltainen idea telepatiasta "ajattelun kuljettamisena" sisältyi myös modernin psykoanalyysin
luojan Sigmund Freudin ensimmäisiin teoriakehitelmiin. Hän ei lopulta kuitenkaan uskonut ajatuksensiirron
olemassaoloon. Silti hän halusi säilyttää mahdollisuuden tarkastella ilmiötä
tieteellisesti, vaikka se jo olikin tuomittu marginaali-ilmiöksi aikansa tieteellisissä piireissä
(s. 118).
Freudin antaman esimerkin mukaisesti on juuri nykyisen tieteisuskon ja lyhytterapioiden päivinä
mielekästä esittää sama kysymys, jonka Elisabeth Roudinescokin kirjassaan tekee. On tarpeen
kysyä miksi psykoanalyysia yhä edelleen tarvitaan? Eikö määreiden muuttaminen sanallisesti
autakaan ahdistukseen? Roudinescon esittämään kysymykseen itseensä sisältyy filosofisessa
mielessä hänen kirjansa tärkeys muutamaan sanaan tiivistettynä. Psykoanalyysia tarvitaan, koska
se pystyy yhä edelleen asettamaan relevantteja kysymyksiä ihmisenä olemisen ongelmista suhteessa
yhteiskunnalliseen vallankäyttöön. Tämän Roudinesco kirjassaan myös osoittaa.
Hänestä subjektien esittämät kertomukset oman merkitystodellisuutensa erityisyydestä ovat
tärkeitä, sillä johtaahan ns. "objektiivisen" asenteen omaksuminen esimerkiksi lain käytön
alalla kaikkien rikkomusten yksiulotteiseen tarkastelemiseen tekemättä mitään eroa niiden
välille. Tieteisuskon objektiivisuus on kuitenkin tällöin pelkkää verhoa, jonka
tarkoituksena on Roudinescon mukaan kätkeä into "lakkauttaa kaikki pohdinta ihmisen suhteesta Lakiin ja
sitä kautta Kieltoon" (s. 97.) Tässä ei tarvinne kuin viitata esimerkiksi Suomessakin viime aikoina
käytyihin teoreettisiin keskusteluihin emergenssistä ja luonnontieteellisestä reduktionismista.
(Tieteessä tapahtuu 1–3/1999.) tai terrorismin vastaisen taistelun oikeuttamisen diskursseihin
syyskuun 11. päivän jälkeen maailmalla.
Mutta miksi psykoanalyysia sitten Roudinescon mukaan oikein tarvitaan? Kaiken traagisuutensa ohella psykoanalyysi
edustaa Roudinescolle sivistyksen voittoa barbariasta. Sen avulla on mahdollista palauttaa voimaan ajatus ihmisen
sanan vapaudesta ja siitä, että kohtalomme ei rajoitu pelkkään biologiseen olemukseemme. Ei
olekaan vaikea arvata, millainen Roudinescon kanta olisi ollut jo mainitussa emergenssi ja reduktionismi
-keskustelussa. Säilyttäähän hän subjektiuden ja toteaa tuota subjektiutta muovaavan
kuoleman, intohimojen, seksuaalisuuden, hulluuden, tiedostamattoman ja suhteemme toisiin. Lopullisia totuuksia
näihin asioihin ei hänen mukaansa kuitenkaan löydetä koskaan. Onneksi, kuten hän
kirjoittaa (s. 13). Silti yrittämästä ei saa lakata, tai tiede jähmettyy dogmaattiseksi uskonnon
harjoitukseksi. (s. 113–115). Psykoanalyysia siis tarvitaan ainakin kyseenalaistamaan "mukatieteelliset"
väitteet, joiden tarkoituksena on palauttaa ihmisen ajattelu johonkin tiettyyn yksittäiseen hermosoluun tai
väittää halua pelkäksi kemialliseksi eritteeksi (s. 13).
Palaan Roudinescon esittämään nykykulttuurin kritiikkiin vielä arvosteluni lopuksi, mutta
sitä ennen pohdin hieman kirjan antia historioitsijoille. Heille metodologisesti merkityksellisintä antia
lienee se erityinen tapa, jolla Roudinesco sitoo psykoanalyysin kehityksen aikansa yhteiskunnallisiin
todellisuustulkintoihin ja kontekstiin. Roudinesco kutsuu tätä psykoanalyysin leviämisen dynamiikan
tutkimusta geopsykoanalyysiksi. Esimerkiksi hän tarjoaa vertailua Ranskan ja Yhdysvaltojen
välillä. Hänen mukaansa psykoanalyysin erilainen kohtalo Ranskassa ja Amerikassa ei selity
erityisryhmien eduntavoittelulla eikä myöskään millään mystisellä kansanluonteen
erolla, vaan sillä dynamiikalla, jolla freudilaisuus on levinnyt maailman eri alueille. Roudinesco pitää
Ranskaa tässä suhteessa poikkeustapauksena. Siellä vallitsivat sellaiset erikoiset olosuhteet yli sadan
vuoden ajan, että psykoanalyysin teorialla oli mahdollisuus päästä juurtumaan maan
kulttuurielämään sekä teorian että myös käytännön tasolla.
Ranskassa harjoitetaankin edelleen eniten psykoanalyysia Euroopan ja koko maailman mittakaavassa suhteutettuna
asukaslukuun. Selitykseksi Roudinesco tarjoaa vuoden 1789 vallankumoukseen perustuvan poikkeustilanteen
yleistettävyyttä teoriassa. Vallankumous oikeutti juridisessa ja tieteellisessä mielessä
järjen vallan yli hulluuden. Lisäksi Dreyfusin juttu mahdollisti vuonna 1898 "itsestään
tietoiseksi tulleen älymystöluokan synnyn". Vallankumous mahdollisti ensin sellaisen psykiatrisen
tietämyksen muodostumisen, jolla Freudin keksinnön yleismaailmallinen luonne voitiin myöhemmin
ymmärtää. Dreyfusin tapauksen myötä syntynyt älymystö kykeni sitten myöhemmin
tuomaan Freudin teorian tiedostamattomasta esiin kapinallisessa hengessä, jota tarvittiin sen leviämiseksi.
Roudinesco kysyy oliko Hannah Arendt sittenkään oikeassa puoltaessaan vuonna 1963 vallankumouksen
amerikkalaista versiota (vapauden etiikka) suhteessa ranskalaiseen malliin (tasa-arvon periaate). Vaikka tasa-arvon
korostaminen johti terrorikauteen, on Roudinesco sitä mieltä, että tasa-arvoajattelusta puhdistunut
ranskalaismalli tuntuisi nykyisin hieman yllättäen vastaavan selkeämmin vapauden ihannetta.
Rapauttaahan kuuluisaa amerikkalaista vapaudenaatetta nykyään kovin erisuuntaisia paineita puritaanien,
liberaalien, tieteisuskon edustajien ja ahtaan yhteisökeskeisyyden edustajien suunnalta. On tärkeää
huomata lisäksi, että Roudinescon mukaan Ranskan erityisasema ei osoita mitään kansallisen
ylemmyyden merkkejä, vaan on vain yhden erityisen kehityskulun tulosta (s. 101–103).
Roudinesco myös yleistää nämä ehdot universaaleiksi psykoanalyysin ehdoiksi eri maissa.
Tarvitaan riittävää psykiatrista tietämystä (mielensairaudet voidaan
käsitteellistää ilman viittausta jumallista alkuperää edustaviin riivaajiin) ja
oikeusvaltiota (tiedon vapaa jakelu). Näiden kahden ehdon puute (mutta yhdenkin puuttuminen jo riittää)
selittää freudilaisuuden kohtalon tarkastelun kohteena olevassa maassa. Sotilasdiktatuurit ovat kuitenkin
poikkeuksia, sillä Roudinescon mukaan ne eroavat järjestelminä Euroopassa freudilaisuuden tuhonneista
diktatuureista. Tiedettä ei ole pyritty tuhoamaan sen itsensä takia, vaan on vainottu yksilöitä
tai murhattu väestöä summittaisesti. Roudinesco väittääkin että on kaksi tapaa,
jolla psykoanalyysi voidaan tuhota: sen poistaminen kategorisesti, kuten jokin vitsaus tai yhteiskuntaluokka, tai
nojaaminen ennen lääketiedettä vallinneisiin tulkintoihin psyykestä (noituus, poppamiehet,
uskonnot). Jälkimmäinen tapa edustaa Roudinescon mielestä silkkaa taantumusta, sillä silloin
kulttuurirelativismin nimissä palautetaan ihmissuku tiettyjen erityisominaisuuksien kasaantumaksi. Mutta
erilaisuuden fetissoituessa (tyhjentyessä/jähmettyessä merkityksistä) se muuttuu poissulkevaksi,
kuten Roudinesco huomauttaa. Malliesimerkkimaana psykoanalyysin fetissoitumisesta Roudinesco pitää
Yhdysvaltoja, jossa Freud Roudinescon mukaan kuoli kognitiivisen tiedostamattoman kehittämisen jälkeen
(s. 75, 133–134).
Seuraavaksi on tarkasteltava vielä hieman psykoanalyysin yleistä historiallista kehitystä ja
konteksteja, joissa eri koulukunnat ovat kehittyneet, jotta olisi mahdollista asettaa kysymys psykoanalyysin
tärkeydestä ja vastata siihen. Näin voidaan ymmärtää, miksi kysymys on ajankohtainen
juuri nykyaikana.
Freudilla psyykkinen edellytti subjektia, joka omasi kyvyn sisäistää kiellot. Ihminen oli
intohimojensa ja syyllisen tietoisuutensa vuoksi tietoinen vapaudestaan mutta silti sukupuolisuutensa sekä
kuoleman ja kiellon riivaama (s. 22). Freudin käsitys tasa-arvoisuudesta pohjasi antropologialta lainattuun
kulttuurikäsitykseen, "joka perustuu ajatukseen ihmissuvun eroja kunnioittavasta universaaliudesta" (s. 51).
Freudille subjektin merkitys oli siinä, että se ilmensi ihmiskokemuksen olemusta, sen yhtäaikaista
näkymistä tai näkymättömyyttä sekä tiedostetun ja tiedostamattoman välillä
vallitsevaa ristiriitaista koettelemusta. Sellaista ristiriitaa yksilön ja kulttuurin välillä, jossa
tiedostamaton rajankäynti luo voiman kulttuurille ja erottaa subjektin sillä tavoin kulttuuristaan että
hän kuitenkin kuuluu siihen loppujen lopuksi. Tiedostamattomalla on Freudin mukaan lisäksi kyky palauttaa
muistiin tai torjua. Juuri tässä hän nostaa Roudinescon mukaan subjektiuden koko rakennelmansa ytimeen.
"Subjektin on luovuttava maailman herrana olemisen kuvitelmasta ja tajuttava, että hänen tapansa olla
itsestään tietoinen ei selity mekaanisilla syy-seuraussuhteilla." Tässä Freud seuraa
Königsbergin suuren ajattelijan Immanuel Kantin kriittistä vapauden filosofiaa. Perusoletuksena Freudilla
oli, että "subjektissa asuu tietoisuus omasta tiedostamattomastaan tai täsmällisemmin
sanottuna tietoisuus omasta omistamattomuudestaan". Vapaaksi ihmisen Freudin mukaan teki se, että
hän hyväksyi tuon pakottavan vapauden haasteen ja kykeni rakentamaan sille merkityksen (s. 67–68,
118–119).
Freud kuitenkin hylkäsi alkuperäisen tavoitteensa tehdä psykoanalyysista luonnontiede jo vuonna
1896. Silti hän fantisoi ajatuksella pitkään tämänkin jälkeen eikä koskaan
täysin kieltäytynyt tekemästä psykoanalyysista tieteellistä teoriaa. Tämän avulla
Freud saattoi Roudinescon mukaan suhtautua juuri erilaisiin aivomytologioihin kriittisesti. Näin hän tuli
itse asiassa edustaneeksi paljon tieteellisempää suhtautumista suhteessa ihmiseen kuin tuon ajan tieteisuskon
edustajat konsanaan (s. 85). Kuvatessaan freudilaisen opin eri kehitysvaiheita Roudinesco lainaa ranskalaista
tieteenhistorioitsija Gaston Gilles Grangeria, jonka mukaan kaikkien tieteiden historiassa on aina
löydettävissä kolme irrationaalisuuden vaihetta. Freudin luoma seksuaaliteoria 1900-luvun taitteessa
edusti näistä ensimmäistä eli ns. biologisen järjenvastaisuuden vaihetta. Ennen toista ns.
spekulatiivisen järjenvastaisuuden vaihetta vuosien 1920 ja 1935 välillä Freud oli jo luonut puitteet
toisenlaiselle rationaalisuudelle ja kykeni siksi teorian vakiintumisen jälkeen vielä tuomaan epäilyn
psykoanalyysin järjellisyyden keskiöön. Hän esitteli tuolloin otaksumansa kuolemanvietistä
yhtenä pyrkimyksenään vastustaa liikkeen sisäistä positivismia. Kolmanteen vaiheeseen –
tietoisesti järjenvastaisen selittämisen omaksumiseen teorianmuodostuksen pohjana – Freud ei siirtynyt
koskaan, vaan pysytteli aina luomansa tieto-opillisen ohjelmansa mukaisesti kahden ensimmäisen vaiheen puitteissa
(s. 114–115).
On toki todettava joidenkin Freudin käsitysten sittemmin osoittautuneen tieteellisesti vanhentuneiksi, mutta
tällaisten korjausten teko ei suinkaan tarkoita teorian alunperistä virheellisyyttä vaan pikemminkin
juuri päinvastaista. Tämä johtuu siitä, että "teorian tieteellisyys riippuu yhtä paljon
sen kyvystä keksiä uusia selitysmalleja kuin taidosta tulkita uudelleen vanhoja malleja saavutetun kokemuksen
pohjalta" (s. 121). Muokkasihan Freud itsekin teorioitaan ajan kuluessa. Näin tehdessään hän tuli
siirtyneeksi psyyken rakennetta kuvaavasta ensimmäisestä topiikastaan (tietoisuus, tiedostamaton,
esitietoisuus) toiseen topiikkaan, jossa hän erotteli Minän, Sen ja niitä vartioivan tai
välittävän Yliminän (s. 122). Inhimillisenä yksilönä Freud huojui kuitenkin monesti
kahden vaiheilla. Vuonna 1915 hän totesi yritystensä paikantaa psyykkiset prosessit täydellisesti
epäonnistuneeksi, mutta esitti silti vielä vuonna 1920 toiveen, että kuvausten puutteet katoaisivat,
jos psykologisten termien tilalle voitaisiin ottaa fysiologiset tai kemialliset termit (s. 62).
Aikaansa sidottuna teoriana Freudin otaksuma kuolemanvietistä tarjosi huomattavasti relevantimman
mahdollisuuden selittää yksilöiden toistuvaa ajautumista tuskallisiin ja traumaattisiin tilanteisiin
kuin monet muut aikalaisteoriat. Katseltuaan Weimarin tasavallan muuttumista alkavaksi kolmanneksi valtakunnaksi
hän halusi tietää, miksi trauma tuntui vaativan toistamista yhteiskunnallisella tasolla? Freudin
mukaan nämä tilanteet aktivoivat ihmisessä uudelleen aiemmin elettyjä kokemuksia. Näin Freud
tuli antaneeksi antropologisen kannan mukaisen työkalun sivilisaation pahoinvoinnin olemuksen määrittelyyn.
Pahuutta ei enää tämän jälkeen voinut irrottaa ihmisestä tai hänen yhteiskunnallisesta
yhteisöstään vetoamalla ihmisen ulkopuoliseen eläimellisyyteen. Roudinesco toteaakin tästä
johtaen brechtiläisen 'saastaisen eläimen' kumpuavan ihmisestä itsestään. Hänessä asuu
kuolemanvietti joka on pakottava ja kaiken nielaiseva (s. 116). Vaikka ajatusta kuolemanvietistä on kritisoitu ja
siirretty historian romukoppaan jo useasti (kuten koko ajatuksen kehittäjääkin), se oli omana aikanaan
merkittävä edistysaskel psykoanalyysin teorialle ja huhut sen kuolemasta ovat edelleenkin vahvasti liioiteltuja
(s. 117). Psykoanalyyttisesti virittynyt yhdysvaltalainen politiikan tutkija C. Fred Alford muistuttaa, että
ihmisluonnon ja yhteiskunnan välillä on aina jotain ratkaisematonta, joka saa ilmauksensa Freudin
kuolemanvietin käsitteessä. (Alford 1989, 6.)
Tässä yhteydessä on vielä lisäksi syytä muistaa historiallinen konteksti, jossa Freud
teoriaansa kehitti. Vuosisadan vaihteen Wienissä elettiin isänvallan murenemisen aikaa. Freud esitteli
teoriansa juuri tuossa ajassa ja tuolle ajalle. Toisin kuin muut hän ei kuitenkaan langennut haikailemaan menetetyn
isänvallan perään, vaan teki siitä välttämättömän ehdon modernin demokratian
syntymiselle. Kirjassaan Toteemi ja tabu (1913) Freud kuvasi kollektiivisen väkivallanteon, jonka
seurauksena katumus sai isänmurhan tehneet pojat pystyttämään uuden sosiaalisen järjestyksen.
Freud sijoitti todellisen, välttämättömän murhan teon alkuperäksi ja sukurutsan kiellon
sisäistämisen symboliseksi kuvaksi. Roudinescon mukaan Toteemia ja tabua tulisikin lukea ennen kaikkea
poliittisena teoksena. Siinä esitetään hänen mukaansa kolmelle välttämättömyydelle
perustuva teoria demokraattisesta järjestyksestä: ensin on perustava teko, sitten lain asettaminen ja sen kautta
hirmuvallan torjuminen. "Kaikki yhteiskunnat perustuvat siis hallitsijanmurhaan, ja ne voivat päästä eroon
murhan anarkiasta vain jos murhaa seuraa sanktio ja isän kuvan kanssa tehty sovinto", kirjoittaa Roudinesco Freudin
toteemiteoriasta (s. 123–124).
Melanie Klein lähti uudistamaan freudilaista teoriaperinnettä maailmansotien välissä.
Isänvallasta purkautuneen perheen tilalle Klein asetti perhejärjestyksen, jonka ulkopuolelle isä
työnnettiin. Karl Abraham oli esittänyt vuonna 1924 ajatuksen subjektin muovautumisesta imaginaarisesti
suhteessa objekteihin. Klein otti objektit peruskäsitteeksi vuonna 1934 ja osoitti, että ne voitiin
käsittää joko hyviksi tai huonoiksi, tyydytystä antaviksi tai turhauttaviksi, sekä lopulta
myös joko hyväksyviksi tai vainoaviksi. Klein siis paljasti Roudinescon mukaan lapsissa sen, "joka oli
jo torjuttu". Kleinilla se oli ravinto. Klein kehitteli erityisesti psykoosia koskevaa teoriaa: Roudinescon
mukaan psykoosit olivat hänellä "yleensä seurausta tuhoavasta sulautumisesta vainoavana objektina
koettuun äidin ruumiiseen". Kuningas Oidipuksesta siirryttiin kerralla esioidipaaliseen malliin. Symbioottinen
äitisuhde loi tässä mallissa yksilöä ahdistavan maailman, jossa äidin julma kaaos hallitsi
isän hirmuvallan sijaan. Klein esitteli näin hulluuden rajalla taiteilevan subjektin, jota fantasmat kalvoivat
sisäisesti jo paljon aiemmin ennen kuin hänelle oli kehittynyt ristiriitaa maailman kanssa. On huomattava,
että Klein esitteli teoriansa suhteellisen demokraattisessa brittiyhteiskunnassa, jossa naisten emansipaatio oli
tuohon aikaan edennyt jo huomattavasti pidemmälle kuin Freudin ajan Wienissä (s. 124–125).
Kleinilaiselle teoriaperinteelle rakentanut Yhdysvaltalainen psykoanalyytikko Thomas Ogden taas täydensi
myöhemmin Kleinin kahta kokemuksellista tasoa (paranoidis-skitsoidinen ja depressiivinen positio)
esittelemällä kliinisen aineiston perusteella vuonna 1989 teoriansa kolmannen kokemuksellisen position
olemassaolosta. Tällä kaikkein varhaisimmalla ns. aistiyhteyden tasolla ihmisen kokemus organisoituu
aistikokemukseksi, jossa kokemus tunnetaan pintojen rytmillisyydeksi ja jatkuvuudeksi. Tämä muodostaa pohjan
yksilön varhaisimmille suhteille objekteihin. Minää ja toista tai ulkopuolta ja sisäpuolta ei
vielä ole olemassa, on vain kokonaisvaltaisia aistikokemuksia muodoista, rytmisyydestä, erilaisista pinnoista,
kovuudesta tai kylmyydestä ja kuumuudesta. Tässä kokemisen jäsentymisen muodossa aistikokemus on
Ogdenin mukaan yhtä kuin lapsi. Siten muodon, symmetrian, rytmin tai ihon taipuisuuden loppuminen merkitsee
myös lapsen olemassaolon loppua, koska objektisuhdetta mihinkään ei vielä ole syntynyt eikä
suorasta kokemuksesta eriytynyt fantasmamaailma ole päässyt kehittymään. (Ogden 1989, 30–46.)
Klassista freudilaisuutta on muokannut merkittävästi myös Heinz Kohutin minäpsykologia (self
psychology). Hänen suuri ideansa oli nähdä subjektin ongelmat aina suhteessa yhteiskunnalliseen
kehitykseen. Roudinesco tulkitsee, että Kohut ajatteli itseyden muodostuneen narsistisen panostuksen kohteeksi
siksi, koska isänvaltaan perustuneiden ihanteiden romahtaminen johti ihannoimaan oman kuvan tarkastelemiseen
perustuvaa yksilöä. Kohut onnistuu ratkomaan ajatuksella Narkissoksen kuvasta monia 1960-luvun subjektiudelle
tuottamia ongelmia. Yksilön vangitsi tuon jälkeen viime kädessä hänen oman hätänsä
peilaamisen pohjattomuus. Freudin traaginen ihminen oli nyt tämän tulkintatavan mukaan "ääri-ilmiö
itsen vaalimisesta, ihmisestä, joka ei arkaile syöksyä masennuksen paradigmaksi muuttuneen yhteiskunnan
tyhjyyteen". Hamletista tuli siis kertaheitolla narsistinen sankari. Hänen heikko minänsä (self)
ei enää kestä yhteiskunnallisten kiintopisteiden menetystä, vaan joutuu naamioimaan tyhjyyden
kokemuksensa valeminän taakse. Kohutilla subjektin arkaainen vajavaisuus oli seurausta äidin hellyyttä
vaille jäämisestä. Siksi valeminän taakse suojautunut yksilö ei myöskään koskaan
oppinut solmimaan suhdetta toisiin (s. 127–128).
Sitten Roudinescon nykykulttuuriin kohdistamaan kritiikkiin. Nykyajan ihmiset ovat (mielestäni
joukkotiedotusvälineiden suosiollisella myötävaikutuksella) muodostaneet Roudinescon mukaan harhakuvan
vapaudesta, jolle oleminen perustetaan. Se on riippumattomuutta, jota edes halu ei hallitse. Tai historiallisuutta,
jolla ei ole historiaa. Ja jos psyykkiset ongelmat ovat vain aivotoiminnan häiriötä – kuten
tieteisusko meille jatkuvasti koettaa kertoa – miksi silloin enää kantaa huolta, Roudinesco ironisoi.
Maailmaa vastaan ei kannata enää taistella vaan tulee vain koettaa välttää ristiriidat ja
normalisoida kaikki erot. Taustalla tässä on hänestä myös luulo siitä, että ihminen
olisi kohtalon valtias. Tämän kohtalon merkitys taas palautetaan takaisin yhteiskunnan normatiivisiin
vaatimuksiin. Ei siis ihme, että "karkotettu tuska palaakin räjähtävällä voimalla
sosiaalisissa suhteissa ja tunnesiteissä" (s. 18, 20). Kaikki etenee aivan kuin kapina ei olisi enää
mahdollista. Jopa ajatus yhteiskunnallisesta saati sitten edes älyllisestä kapinasta saadaan vaikuttamaan
harhalta pragmaattisten normittajien (ja heidän myötäilijöidensä) toimesta. Elämme
masennusyhteiskunnassa, jossa masennuksesta on tullut demokraattisen yhteiskunnan psyykkinen epidemia, kuten myös
yhdysvaltalainen kulttuurintutkija Elaine Showalter on osoittanut (s. 21, 27; ks. myös Showalter 1997).
Viettelyllä tarkoitetaan seksuaalista tapahtumaa, jossa subjekti alistaa toista käyttäen todellista
tai kuviteltua valtaa hyväkseen. Edellä kirjoitetun valossa nähtynä asia on nykyään
ajankohtaisempi kuin lähes koskaan aiemmin historiassa. Freud luopui viettelyteoriasta kuuluisassa
'päiväntasauskirjeessään' Wilhelm Fliessille 21.9.1897. Se tapahtui sen jälkeen, kun Freud oli
paradoksaalisesti ymmärtänyt, etteivät kaikki isät toisaalta ole todellisia raiskaajia
eivätkä toisaalta hysteerikkojen kertomukset omasta hyväksikäytöstään silti ole
valhetta. Näin hän korvasi viettelyteoriansa teorialla fantasmasta. Freud väitti, että hysterian
seksuaalisten syiden salaisuudet ovat fantasmaattisia jopa silloin kun potilaan voitiin osoittaa kohdanneen todellisen
trauman. Fantasian todellisuus oli nyt erotettu aineellisesta todellisuudesta tavalla, jota uusi teoria kaipasi
ymmärtääkseen subjektin moninaisuutta ja tietoisuuden kerrostuneisuutta. Pohjimmaisena oli ajatus
siitä, että subjekti on vapaa seksuaalisuudestaan, mutta silti samanaikaisesti sen sitoma. Seksuaalisuus ei
siis ole puutetta tai trauman vaikutusta.
Viettelyteoriasta kehittyi Roudinescon mukaan kolme eri muunnelmaa. Puhdasoppiset freudilaiset korostavat todellisten
viettelytapausten sijasta fantasmaa liiallisuuteen asti. Toinen tapa lähestyä asiaa kieltää fantasman
olemassaolon ja pyrkii palauttamaan psyykkiset häiriöt todellisiin traumoihin. Tätä
lähestymistapaa edustavat hieman paradoksaalisesti sekä vapaan seksin että puritaanien edustajat.
Kolmannessa lähestymistavassa (joka Roudinescon mukaan ainoana vastaa psykoanalyyttista ajattelutapaa sekä
tervettä järkeä) hyväksytään sekä fantasman että trauman olemassaolo.
Tärkeintä on kyky erottaa ne kliinisesti. Psyykkinen väkivalta ja moraalinen piina tulee tämän
lähestymistavan mukaan käsittää yhtä julmaksi kuin aktuaalinen seksuaalinen
hyväksikäyttö. Jos fantasiataso kielletään saatetaan aiheuttaa subjektille yhtä pahoja
vammoja kuin kiellettäessä todellinen kokemus hyväksikäytön uhriksi joutumisesta. Freudin idea
oli Roudinescon mukaan osoittaa tällä ajatuksella se, että mitään ei koskaan ole ratkaistu
ennalta. Roudinesco lisää, ettei kärsimystä tästä syystä myöskään ole
kirjoitettu geeneihin tai neuroneihin. Todellinen trauma ei aina (vaikkakin voi olla tuhoisa) "sinänsä
ole tuhoisampi kuin ankara psyykkinen kärsimys" (s. 69–74).
Mikä sitten saattaisi tuntua hyväksikäytöltä narsistisessa nykytodellisuudessamme?
Ehkä ainakin äärimmäisyyksiin viety normaaliusihanne, joka rajaa subjektin liikkumatilan minimiin,
mutta kohdistaa subjektiin alati pahenevine tehokkuusvaatimuksineen maksimaalisia paineita asioiden suorittamiseksi. On
lisäksi syytä muistaa, että "päällisin puolin kaikkein normaaleimmista perheistä
kypsyvät usein kaikkein mielettömimmät, rikollisimmat ja poikkeavimmat teot".
Äärimmäisyyksiin viedyn normaaliusihanteen ja patologian ero on siis usein hiuksenhieno (s. 116).
Tätä taustaa vasten onkin luultavaa, että kaikkia kovenevan tahdin aiheuttamia yhteiskunnallisia
seurauksia ei vielä edes ole nähty.
Psykoanalyysi on jo tästäkin syystä tärkeää, koska sillä on kyky asettaa
tieteisuskon lanseeraaman käyttäytyjäihmisen tilalle traaginen ihmiskuvansa. Se on myös ainoa
ihmistiede, joka on kyennyt yhdistämään dynaamisen psykiatrian avulla subjektia koskevan teorian,
tautiopin ja antropologisen kulttuuriselityksen (s. 51, 120). Nykyään traagisen valinnan mahdollisuus on
Roudinescon mielestä poistunut, kun subjekti on hävinnyt. Tähän liittyen Roudinesco kutsuu
geeneillä selittämistä neurogeneettiseksi reduktionismiksi. Tapahtumien palauttaminen geeneihin poistaa
ympäristön vaikutuksen. Seurauksena on deterministinen ajatus siitä, että ihmisellä on jokin
perusluonne, jota hän vain toteuttaa. Tällöin hänellä ei ole pohjimmiltaan oikeasti olemassa
avoimia mahdollisuuksia tulla subjektiksi (s. 43).
Roudinescon mukaan tämänkaltaiset yksiulotteiset ajatukset saavat ja ovat saaneet jalansijaa maissa,
joissa oikeistolaiset hallitukset koettavat etsiä yhteiskunnallisiin ongelmiin yksilöön ohjautuvia
ratkaisuja. Hänestä taustalla vaikuttaa tunne katastrofaalisesta menetyksestä. Tällaisen
ideologian vallitessa toivo siitä on menetetty, että yhteiskunnallisiin ongelmiin voisi löytyä
yhteiskunnallisia ratkaisuja. Hänestä:
"Järjestelmällinen ulkoisten syiden etsiminen – geenit, neuronit, hormonit – on
johtanut siihen, että dynaaminen psykiatria on joutunut väistymään käyttäytymiseen
perustuvan järjestelmän tieltä. Tämä järjestelmä tarjoaa vaatimattomat kaksi
ihmisen selittämisen mallia. Yhtäältä selitykseksi esitetään elinperustaa, mikä on
yksinkertaistavaa ja väärällä tavalla yleistävää. Toisaalta puhutaan erilaisuudesta,
joka yksipuolisesti selitetään kulttuurisista syistä johtuvaksi. Käsitys yksinkertaistaa asioita
kohtuuttomasti ja pyrkii kaventamaan järjen ja ajattelutapojen, ruumiin ja sielun tuntemusten sekä yleisen ja
erityisen välillä avautuvaa kuilua.
Juuri tämä kuilu selittää tämänhetkisen innostuksen etniseen tai
identiteettiin perustuvaan selittämiseen, joka on astumassa psyykkisen selitysmallin tilalle. Dynaamisen
psykiatrian muista suurista malleista eronnut kulttuuriselittämisen malli vaikuttaa aluksi siltä, kuin
se korostaisi kärsimyksen inhimillisyyttä. Todellisuudessa se kuitenkin uskottelee potilaalle, että
tämän pahoinvointi ei johdu hänestä itsestään eikä hänen suhteistaan muihin
vaan pahoista hengistä, tähdistä tai noidista ja siis sanalla sanoen 'kulttuurista' tai kuulumisesta
johonkin etniseksi kutsuttuun ryhmään. Siksi hän on itselleen aina 'ulkopuolinen' ja häneen
nähden on aina löydettävissä jokin 'ulkopuolinen' taho. Toisin sanoen kulttuuriselittäminen
yhtyy orgaanisten syiden selitysmalliin ja jättää subjektin riivaajan valtaan"
(s. 44–45).
Mikäpä olisikaan yksi yhteiskuntatutkimuksen kuumimmista tiedonintresseistä juuri tällä
hetkellä ellei identiteetti? Roudinescon mukaan gender-identiteetin olemassaolo orgaanisesta tai
fyysis-kemiallisesta todellisuudesta irrallisena asiana ei kuitenkaan ole ristiriidassa miesten ja naisten
välillä vallitsevien biologisten ja anatomisten erojen kanssa. Tässäkin tapauksessa hän
edustaa itse välittävää kantaa. "Biologinen ero on olemassa ja se on otettava huomioon, mutta
se ei ole koko totuus" (s. 135). Psyyke on silti olemassa minän viittaan kätkeytyen.
Miksi lain sitten pitää olla sama kaikille? Ei suinkaan yksistään ihmisten tasa-arvon takia,
vaan siksi, että: "Se, mikä ihmissuvussa on yleisintä, perustuu - - - lukemattomien eroavaisuuksien
yhteissummaan." Yhtäläisyyden arvottaminen kieltämällä erilaisuus on yhtä suuri virhe
kuin jonkin tietyn yksittäisen eron korostaminen mielivaltaisesti. Lain perustana on siksi oltava yhtä
aikaa sekä viittaaminen abstrakteihin periaatteisiin (laki, symbolinen, rakenteet, hyvä, paha) että
konkreettisten tosiasioiden huomioon ottaminen (seksuaalisuus, yksityiselämä, yhteiskunta, psyykkinen
kärsimys, taloudellinen hätä). Yhteiskunnan toimivuuden edellytyksenä on pohjimmiltaan kiellon
eli subjektiivisen symbolisen lain sisäistäminen (s. 135–136).
* * *
Kaisa Siveniuksen suomennos on loppuun asti hiottua ja tyylikästä työtä. Myös kirjan
ulkoasu on moitteeton, josta suurkiitokset kustantajalle. Ainoa pieni kauneusvirhe kirjassa on asiahakemiston
puuttuminen. Se olisi ollut paikallaan, varsinkin kun kirja on niin lyhyt (174 sivua), ettei hakemiston tekemiseen
olisi luullut menevän kovinkaan paljoa nykyaikana niin kallista aikaa. Roudinesco-suomennos oli tuosta
pienestä puutteestakin huolimatta nautittava lukukokemus, joka piti lukea lähes yhdeltä istumalta.
Suosittelen sen lukemista kaikille historiasta kiinnostuneille, sillä uskoisin siinä olevan aineksia
mittavampaankin yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Kirjallisuus:
- Alford, C. Fred: Melanie Klein and Critical Social Theory. An Account of Politics, Art, and Reason
Based on Her Psychoanalytic Theory. New Haven and London: Yale University Press, 1989.
- Showalter, Elaine: Hystories. Hysterical Epidemics and Modern Media. New York: Columbia
University Press, 1997.
- Ogden, Thomas H.: The Primitive Edge of Experience. Northvale, N. J.: Jason Aronson Inc., 1989.
Kirjoittaja Ilkka
Levä on filosofian maisteri ja työskentelee tutkijana Helsingin yliopiston historian laitoksessa.
Hän valmistelee väitöskirjaansa poliisien yhteiskunnallisten paineiden historiasta toisen
tasavallan Suomessa kansallisen tunteenkäsittelyjärjestelmän aikana (1944–1997).
|
Takaisin
edelliselle tasolle
|