|
Historiallisia Arvosteluja 1/2002: Arjessa ja liikkeessä
Työelämän tuhatsärmäiset suhteet
laatinut Kalle Kallio
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Kari Teräs: Arjessa ja liikkeessä. Verkostonäkökulma
modernisoituviin työelämän suhteisiin 1880–1920. Bibliotheca
historica 66, SKS: Helsinki, 2001. 422 sivua.
Työväen historiaa ja työelämän suhteita on pitkään
tarkasteltu joko ammattiyhdistysten näkökulmasta tai pelkkänä
arkipäivän historiana, ilman kytköstä politiikkaan. Vaikka perinteisen
organisaatiohistorian ja kansatieteellisen deskription rajoja on 1980-luvulta lähtien
rikottu lukuisia kertoja, hukassa on Teräksen mukaan vuoroin ollut arki vuoroin liike.
Väitöskirjassaan Teräs käsittelee työelämän suhteita
pitkälti arkipäivän politiikkana: teollisissa suhteissa
työntekijällä oli huomattavasti enemmän vaihtoehtoja kuin
auktoriteetteihin suostuminen tai niiden vastustaminen. Teräs selvittääkin,
miten työntekijät pystyivät ajamaan intressejään
työelämän arjen tasolla ja miten ammattiyhdistysliike vastasi tätä
tavoitetta. Tutkimuksessa on siis mielenkiintoinen jännite yksilön ja
yhteisön sekä arjen ja politiikan välillä.
Teräksen tutkimus rajoittuu vuosiin 1880–1920, jolloin suomalainen
ammattiyhdistysliike syntyi ja työelämän suhteet olivat jatkuvan murroksen
kourissa. Tutkimusta ei ole varsinaisesti rajattu mihinkään kaupunkiin, mutta
Teräs selvästi painottaa turkulaista teollisuutta. Rajauksen
epätäsmällisyys hieman häiritsee, koska lukijalle ei käy aina
selväksi, millaisessa kontekstissa kirjoittaja liikkuu. Tuntuisi turvallisemmalta,
jos Teräs olisi edes lyhyesti esitellyt Turun teollisuutta vuosisadan vaihteessa ja
turkulaisen työväestön elinoloja. Hänellä on tietysti paljon
painavampaakin sanottavaa, mutta kaikki lukijat tuskin tuntevat Turun teollisuuden
historiaa riittävän hyvin.
Teos jakautuu kahteen osaan, jotka kirjan otsikon mukaisesti pohtivat
työelämän suhteita ensin arjessa ja sitten liikkeessä. Ensialkuun
tuntuu siltä, että Teräksen pyrkimys yhdistää
arkipäivä ja politiikka kompastuisi omiin lukuihin eristämiseen, mutta
käytännössä kumpikin näkökulma on ansiokkaasti koko ajan
esillä.
Teräs korostaa linjakkaasti työpaikan arkisia verkostoja muun muassa
ammattikuntaylpeyden, keskinäisen avunannon, uusien työntekijöiden
initiaation ja teollisen kurin kautta. Teräksen mukaan nuorille oppipojille
annosteltiin kunnian ja häpeän kokemuksia, joiden avulla heille opetettiin
työpaikan sosiaalisia normeja. Työläisten omat kunnian koodistot ohjasivat
työntekoa ja työnjohtoon otettiin tietoisesti etäisyyttä.
Työläisten moraaliopit poikkesivat työnantajan
määräämästä kurista. Kyse ei ollut vain uppiniskaisesta
vastarinnasta vaan oman tilan ja ajan haltuunotosta: firabelityöt tehtaan
työkoneilla, rakennusaineiden varastaminen, luvattomat lepotauot,
urakkatyökiellot sekä työntahdin ja taukojen itsenäinen
määrääminen ovat erinomaisia esimerkkejä työntekijöiden
omapäisestä toiminnasta. Kaikessa tässä työntekijät olivat
luovia subjekteja, jotka jatkuvasti muokkasivat työyhteisön toimintaa
haluamaansa suuntaan, eivät vain vastustaneet tehtailijoiden työtehollisia
uudistuksia.
Teräs hakee esimerkkinsä erilaisista työyhteisöistä,
satamista, rakennuksilta, konepajoista ja tekstiiliteollisuudesta. Näin hän
tavoittaa yleisen kuvan ajanjakson luonteesta, mutta työpaikkojen väliset erot
hämärtyvät. Seuraavaksi pitäisikin kysyä, hallitsivatko eri
ammattialojen työläiset ajan ja tilan käyttöään samalla
tavalla. Kansatieteessä työelämää on perinteisesti tutkittu yhden
työpaikan tai ammattikunnan rajoissa ja pyritty juuri osoittamaan
työyhteisöjen välisiä eroja, valitettavasti Teräksen
näkökulmia konkreettisemmalla tasolla. Kun työn arki vaikuttaa poliittisen
liikkeen luonteeseen, työpaikkojen välisten erojen pitäisi näkyä
myös arkipäivän politiikan monimuotoisuutena. Arjessa ja
liikkeessä onkin mikrohistorialliselle työväentutkimukselle oivallinen
lähtökohta.
Teräs kyseenalaistaa perinteisen näkemyksen, että alhainen
järjestäytymisaste johtaisi vähäiseen tai ainakin irrationaaliseen
työläisaktionismiin. Koska ammattiyhdistyksiä ei työpaikoilla
tunnustettu, niiden toiminta jäi monessa suhteessa marginaaliin. Ammattiyhdistysliike
kuitenkin pystyi säätelemään työvoiman myyntiehtoja paikallisella
tasolla, vaikka useimmat lakot organisoitiin erillisten lakkokokousten kautta. Myös
palkoista tai työehdoista neuvoteltiin erilaisten, hyvinkin epämuodollisten
mutta tilanteeseen sopivien organisoitumistapojen avulla. Teräksen mukaan
järjestäytymättömiä ei voikaan pitää
ammattiyhdistysliikkeen ulkopuolisina, koska useimmiten he tukivat ay-liikkeen
tavoitteita ja osallistuivat joukkotoimintaan. Rajanveto työläisten
välillä perustui luottamukseen: vain lakkorikkurit ja petturit suljettiin
päättäväisesti työyhteisön ulkopuolelle.
Ammattijärjestöt pystyivät määrittelemään normien
sisältöä, mutta niiden valvonta jäi laajemman yhteisön
käsiin.
Teräs puolustaa käyttämäänsä verkostonäkökulmaa
juuri liikkeen monimuotoisuudella: ammattiyhdistysliike ei ollut vuosisadanvaihteessa luja
ja keskitetty organisaatio vaan muistutti monien nykypäivän kansanliikkeiden
kaltaista verkostoa, jolla on ydinjoukko ja liepeillä toimivia satunnaisaktiiveja.
Teräs analysoi laajasti myös aikalaiskeskustelua, jossa ammattiyhdistyksiä
verrattiin jäsenten vaihtuvuuden takia kestikievariin. Monet tavoittelivatkin
closed shop -järjestelmää, jossa työnsaanti olisi
edellyttänyt osaston jäsenyyttä. Teräksen teokseen tuoreutta tuo se,
että ammattiyhdistysliikettä tarkastellaan juuri
järjestäytymättömyyden näkökulmasta. Hänen mukaansa
liikettä pitivät koossa sekä poliittiset että rationaaliset mutta
myös normatiiviset, tunnedynaamiset ja moraaliset siteet.
Teräs kytkee tutkimuksensa hienosti tämän päivän keskusteluun.
Kun nykyään puhutaan paljon valtakunnallisen työsopimusjärjestelmän
hajauttamisesta paikallistasolle, Teräs mainitsee tutkineensa tilannetta, jossa
työelämää säädeltiin ainoastaan työpaikkojen tasolla.
Paikallisen ja kansallisen sopimisen ristiriita oli olemassa jo vuosisadanvaihteessa ja
Teräksen mukaan näiden tasojen välinen tasapaino tulee jatkossakin olemaan
erittäin tärkeä järjestelmän toimivuuden ja koko yhteiskunnankin
kannalta.
Arjessa ja liikkeessä on onnistunut ja uraauurtava tutkimus
työelämän suhteista. Teräs nostaa laajasta aiheestaan huolimatta esiin
oleellisia ja kiinnostavia piirteitä, jotka ovat jääneet aiemmin hyvin
vähälle huomiolle. Jos teosta pitää jostain moittia, niin ulkoasussa
olisi paljonkin parannettavaa. Teräs käyttää välillä
kvantitatiivista aineistoa ja esittää tämän hyvin suttuisten ja
sekavien kaavioiden avulla.
Kirjoittaja Kalle
Kallio tekee Helsingin yliopiston historian laitoksessa Suomen ja Pohjoismaiden historian
gradua 1900-luvun alun ratajätkistä.
|
Takaisin
edelliselle tasolle
|