|
Historiallisia Arvosteluja 8/2002: Suomen historia 1–2
Synteesi Suomen historiasta
laatinut Kati Katajisto
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Pentti Virrankoski: Suomen historia 1–2. Suomalaisen Kirjallisuuden
Seura: Helsinki, 2001. 1138 sivua.
Suomen historian yleisesityksiä on totuttu pitämään erittäin arvovaltaisina ja vaikuttavina
teoksina. Näin jo senkin takia, ettei niitä ole tavannut ilmestyä kovinkaan usein. Viime vuosina
tällainen käsitys on joutunut kuitenkin kyseenalaiseksi, sillä yhä useampi alan yleisteos
kilpailee keskenään lukijakunnan huomiosta. Ja tämän voi katsoa pelkästään
positiiviseksi seikaksi, sillä näin edesautetaan sitä, ettei vain yksi teos sanele laajalle
yleisölle Suomen historian pidemmän aikavälin yleiskuvaa tai niin sanottua totuutta tapahtumista.
Tällainen ilmiö ei varmasti häiritse myöskään Suomen historian 1 ja 2
kirjoittanutta Pentti Virrankoskea. Kirjansa alussa Virrankoski ilmoittaa, ettei hän halua lähteä
historian totuudentorveksi. Virrankosken mukaan kirjoitettu historia ei ole menneisyyden oikea ja tarkka kuva.
Monille historioitsijalle tämä on varmastikin itsestään selvää, mutta laajempaa
yleisöä ajatellen tämä huomautus on varmasti paikallaan. Nähdäkseni yhä usein
törmää ajatukseen, että historiasta olisi löydettävissä jokin absoluuttinen ja
varma totuus. Tämä ajattelutapa liittyy osittain siihen, että usein ymmärretään
historioitsijoiden lähteiden käyttötapa niin, että lähdetiedot olisivat jo sinänsä
historiaa. Siksi Virrankoski muistuttaa lukijoita myös siitä, että vasta lähteiden monivaiheisen
läpikäynnin kautta päästään päätelmiin.
Edellisten kaltaisten näkökohtien tuominen esille yleisesityksessä onkin mielestäni
piristävää, varsinkin kun lukijaa muistutetaan siitä uudelleen myös teoksen edetessä.
Vai mitä sanotte lähes liiankin tuskaantuneesta kommentista koskien esihistoriaa: "Tutkijat eivät ole
yksimielisiä tästä, mutta harvoin he ovat yhtä mieltä mistään" ( s. 52). Samalla
tällainen keskustelu terävöittää hedelmällisellä tavalla yleisön ja
historiankirjoittajien keskinäistä suhdetta. Samoin kuin muilla oppialoilla – esimerkiksi
lääketieteessä – on historiankirjoituksessa aika julkisesti tuulettaa "ainoan totuuden"
tietävän ammattikunnan edustajan asiantuntijan viittaa.
Alkusanoissaan 'Lukijalle' Virrankoski nostaa tärkeäksi näkökohdaksi esiin myös
historioitsijoilta vaaditun tieteellisen mielikuvituksen. Historiantutkijan olisi osattava yrittää asettua
entisajan ihmisten asemaan. Kuviteltava, miten asiat ovat mahdollisesti olleet ja mitä ihmiset ovat saattaneet
ajatella, mutta pitäen kuitenkin mielessä lähdekritiikki, kylmä harkinta ja asiantuntemukseen
liittyvät rajat ja mahdollisuudet. Ja Virrankoski jatkaa siitä, miten käsitys ihmisluonnosta on
muuttunut 1900-luvun mittaan psykologian kehityksen ja raakojen sotien vuoksi. Usko järjen voimaan on kokenut
inflaation viettien ja tunteiden voiman astuessa näyttämölle sen rinnalle ja ohikin.
Samoin Virrankoski tuo erittäin aiheellisesti esiin, onhan kyse yleisesityksestä, että historiaa ei
ole helppo tutkia ja kirjoittaa tasapuolisesti. Kaikki ei mahdu mukaan. Historioitsijan on pakko valita laajasta
aineistosta tärkeät asiat ja henkilöt sekä painotettava aiheita pääasiassa sen mukaan,
mikä on vaikuttanut olojen kehitykseen. Virrankoski sanookin: "Kun tätä ei voi mitata, eri seikkojen
merkitystä joutuu arvioimaan melko vaistonvaraisesti, ja siinä erehtyy helposti". Mielestäni
tämä vaistonvaraisuuden korostaminen on kuitenkin liioiteltua Virrankosken ammattitaitoon nähden.
Samoin se on liioiteltua siihen nähden, että Virrankosken Suomen historia ei eroa mitenkään
radikaalisti aikaisempien Suomen historian yleisesitysten genrestä, vaikka siinä onkin luonnollisesti
joitain erilaisia painotuksia kuin edeltäjissään.
Mainitusta problematiikasta huomauttaminen on kuitenkin paikallaan, ja se osaltaan vie pohjaa kritiikiltä
koskien kirjan aihevalintoja ja niiden painotuksia (palaan tähän kuitenkin vielä myöhemmin).
Samoin tästä on tietenkin samalla ymmärrettävissä, miten vaikeaa tällaisten valintojen
tekeminen ylipäätänsä on. Yhden ihmisen rajat tulevat väkisinkin vastaan, oma asiantuntemus
ja mielenkiinnon kohteet vaikuttavat väistämättä kirjan sisältöön – sekä
hyvässä että pahassa. Ja lisäksi on todettava, että jos joku valitsisi yleisesitykseensä
täysin totutusta poikkeavan näkökulman, enpä usko, että kritiikin tulva loppuisi lyhyeen.
Eri näkökulmista Virrankoski sanoo yrittäneensä erityisesti välttää näön
sumentavaa nationalismia, koska kansallinen näkökulma voi olla hänen mukaansa erityisen haitallinen,
vaikka sanookin kuuluvansa myös itse "siihen kansaan, jota hyttyset purevat ja käärmeet pistävät".
Teoksesta onkin havaittavissa, että kansallinen näkökulma on tärkeä ja arvokas
lähtökohta Virrankoskelle, eräänlainen arvojärjestelmän pohja, samoin kuin myös
kristilliset arvot. Mutta Virrankosken historiankirjoituksen ei voi katsoa kuitenkaan olevan sellaista "nationalistista
historiankirjoitusta", josta usein näkee varoitettavan (kuten Danielsson-Kalmarista). Tosin tällaisesta
(liiallisen) kansallismielisestä näkökulmasta on kyllä löydettävissä viitteitä
myös uudemmasta historiankirjoituksesta, jotka itse taaseen saattavat moittia siitä samasta varhaisempaa
kirjallisuutta. Pohtimatta tuntuukin jääneen, miten Suomen historian kirjoittaminen olisi
ylipäätäänsä mahdollista ilman jonkin asteista kansallista näkökulmaa. Näiden
kahden näkökulman veteen piirretyn rajaviivan, "lähtökohtaisesti pakollisen" kansallisen
näkökulman ja sokaisevan nationalismin välillä kaivataankin keskustelua, minkä myös
Virrankosken kommentti osoittaa.
Virrankoski itse huomauttaa kirjansa alussa, että historiassa on loppujen lopuksi kyse tulkinnasta. Virrankoski
esitteleekin teoksensa puitteissa eri teorioita, kosketellen varsinkin Suomen historian perinteisiä "kuumia
perunoita" kuten nuijasotaa. Hän torjuukin Heikki Ylikankaan kuuluisan teorian sen syistä. Joissain kohdin
kirjaa eri teorioiden esittely on laajempaa kuin toisissa, ja näistä valinnoista voi olla myös eri
mieltä, samoin kuin siitä, mitkä teoriat Virrankoski itse katsoo pätevimmiksi.
Katsoisin kuitenkin, että Virrankoski on onnistunut varsin hyvin teorioiden esittelyssään ja niiden
valinnoissa, vaikka joissain kohdin kuultavatkin läpi hänen omat arvoasetelmansa. En silti näe
Virrankosken menneen tässä liiallisuuksiin, vaikka varsinkin kirjan lopussa uudempaa aikaa
käsitellessään hän tuo entistä selvemmin esiin omat mielipiteensä ja arvostuksensa.
Tämä epäilemättä heijastaa myös sitä, miten vaikea on kirjoittaa
lähimenneisyydestä.
Kuten edellä on jo todettu, ei Virrankosken Suomen historia 1–2 poikkea paljoakaan aikaisemmista
yleisteoksista niin esitystavaltaan kuin aihevalinnoiltaankaan. Niin sanotuista uudemmista historioista Virrankoski
näyttää selvästi pyrkineen ottamaan huomioon naishistorian ja ympäristöhistorian,
mikä on tietysti hyvä. Tosin varsinkin edellisestä syntyi aluksi se vaikutelma, että se oli
vähän niin kuin väkisin ympätty mukaan edes lyhyillä välipuheilla. Tilanne tämän
suhteen parani kuitenkin alun jälkeen. Naishistorian lisäksi Virrankoski olisikin voinut panostaa myös
naishistoriantutkijoiden esiintuomiseen, sillä viittaukset näihin olivat – kuten yleensä –
huomattavasti vähäisempiä kuin miestutkijoihin.
Ominaista Virrankoskelle näyttää olevan varsin henkilökeskeinen esittämistapa, jolloin
historian eri toimijat pääsevät hyvin esiin. Toisaalta tällainen esitystapa luo televisiosarjojen
henkilöhahmojen lähikuvien kaltaisella tavalla läheisyyttä menneisyyden persooniin, jolloin lukijan
saattaa olla helpompi samaistua ja ymmärtää historian kulkua, mutta toisaalta vaarana on joidenkin
henkilöiden liiallinen korostaminen. Onkin todettava, että varsinkin Carl Gustaf Emil Mannerheim ja Anders
Chydenius nousivat vahvasti esiin.
Virrankosken kirjaa lukiessa nousi useasti mieleen myös hänen positionsa kirjoittajana. Eläkkeelle
jääneenä professorina hän kirjoittaa asemasta, joka suo hänelle tiettyjä vapauksia ja
poistaa epäilemättä myös joitain paineita. Tämä näkyy mielestäni osittain
hänen kirjoitustyylissään, jossa hän paikoin ottaa sellaisia ilmaisunvapauksia, joita en muista
nähneeni hänen aikaisemmassa tuotannossaan. Hänen kirjoitustyylinsä on ylipäätänsä
selkeää ja helppolukuista. Paikoittain Virrankoski muistelee vapaasti myös omia kokemuksiaan ja
käyttää niitä tutkimuksensa materiaalina. Nämä tuovat kirjaan omakohtaista
lämpöä, vaikka tuntuvatkin aluksi vähän oudoilta. Virrankoski ei myöskään
peittele pohjalaista taustaansa, ja pohjalaisuus ja Virrankosken omat aikaisemmat tutkimukset saavat teoksessa oman
huomionsa.
Virrankosken positioon kirjoittajana vaikuttaa myös hänen ikänsä. Eikä Virrankoski
esimerkiksi uudempien muotisuuntausten kohdalla peittele tällaista varttuneemman tutkijan näkökulmaa
aiheeseen. Jotkut hänen kommenttinsa koskien nykyaikaa saattavatkin kuullostaa nostalgisilta tai
pelkästään huvittavilta, kun taas hänen huolensa armeijan aseistuksen riittävyydestä
saattaa pistää sotaa kokemattoman sukupolven korviin. Tätä tosin vaimentaa Virrankosken yleisesti
esiintuoma sodan kurjuus ja raakuus. Lisäksi Virrankosken ikä ja asema näkyvät teoksessa sillä
tavalla, että hän näyttää käyvän keskustelua pitkälti vanhempien tai asemansa
vakiinnuttaneiden historioitsijoiden kesken.
Ja vielä hänen positiostaan. Eläkkeellä olevana Virrankoski epäilemättä
kirjoittaa, koska hän haluaa kirjoittaa tai koska hän kokee, että hänen on vielä sanottava
jotain – olkoon tämä nyt sitä tieteellistä mielikuvitusta. Mitään aivan
erityistä sanomaa en silti löytänyt hänen kirjastaan. Pääasiallisesti siitä
heijastuu mielestäni humaani suvaitsevaisuus, tieteen totuuden rajallisuuden tunnustaminen, ja myös
jonkinlainen huoli suomalaisten tulevaisuudesta, jonka Virrankoski uskoo kuitenkin ajoittaisista
epäilyksistään huolimatta olevan hyvä. Teoksen viimeisillä riveillä ilmaistaankin
nähdäkseni eräänlainen historiankirjoittajan jättämä testamentti lukevalle
kansalle – katsokoon sen jokainen itse.
Kirjoittaja Kati
Katajisto on tutkija Helsingin yliopiston historian laitoksessa ja valmistelee väitöskirjaa
eliitin "suomalaistumisesta" autonomian ajan alussa.
|
Takaisin
edelliselle tasolle
|