Historiallisia Arvosteluja 7/2002:
Voittamaton

Kalseakatseisista miehistä

laatinut Tero Karasjärvi

Peter Englund: Voittamaton. Erään miehen tie Ruotsin suurvalta-aikana. Ruotsinkielinen alkuteos Den oövervinnerlige, 2000. Suomentanut Seppo Hyrkäs. WSOY: Helsinki, 2001. 910 sivua.

Taannoin Ruotsin Akatemiaan valitun Peter Englundin uusin järkälemäinen teos Voittamaton on nimetty Ruotsin "voittamattoman" soturikuninkaan Kaarle X Kustaan mukaan. Englundin omien sanojen mukaan se on toinen osa aiottua 1600-lukutrilogiaa ja samalla itsenäinen jatko-osa yhtälailla massiiviseen trilogian ensimmäiseen osaan Suuren sodan vuodet (Ofredsår, 1993, suom. 1996). Tyyliltään Voittamaton muistuttaa edeltäjäänsä. Englund pyrkii luomaan sotaisen kertomuksensa lisäksi yleiskuvaa 1600-luvun maailmasta. Aihepiirit vaihtelevat tunteiden historiasta viinanjuonnin läpimurtoon ja varhaisen uuden ajan ihmisen käsityksiin metsän esteettisestä luonteesta.

Sorrettujen ukrainalaisten kapina puolalaisia herrojaan vastaan loi suotuisan tilanteen Ruotsin kuninkaan hyökkäykselle Puolan sisäisesti hajanaisen aatelisvaltion kimppuun vuonna 1655. Seurauksena oli ketjureaktio: kostonhaluinen Tanska, hajaannuksen ajasta toipuva Venäjä, uusi nouseva mahti Brandenburg ja kauppansa puolesta huolestuneet läntisen Euroopan merivallat Hollanti ja Englanti sekaantuivat kaikki monivaiheiseen konfliktiin. Seurannutta sotaa on joskus kutsuttu 'ensimmäiseksi Pohjan sodaksi'. Nimitys on osuva, Ruotsin suurvalta-aseman heikko pohja paljastui jo näinkin pian 30-vuotisen sodan aikaisen sotapolitiikan yllättävien menestysten jälkeen. Ainoastaan koukeroinen diplomatia, Kaarle X Kustaan kuolema ja Ruotsin kova sotamaine pelastivat tuoreen suurvallan.

Voittamaton jatkaa Suuren sodan vuodet -kirjassa alkanutta Erik Dahlberghin uran ja elämän läpikäyntiä. Dahlbergh ei kuitenkaan nouse kirjan päähenkilöksi, vaikka kirjan alaotsikkokin, "Erään miehen tie Ruotsin suurvalta-aikana", selvästi häneen viittaakin. Tuntuu siltä, että Englund itsekin on kyllästynyt tähän mahtailevaan pyrkyriin. Häntä kiehtoo selvästi enemmän Kaarle X Kustaan henkilö. Englundin kuvauksen perusteella Ruotsin johtoon oli noussut nautinnonhaluinen, melankoliaan taipuvainen mutta temperamenttinen tarmonpesä, joka olisi ollut paremmin kotonaan ratsuväkikomentajana kuin valtionpäämiehenä. Lähdekriittisestä näkökulmasta tuntuu, että Englund menee välillä liiankin pitkälle Kaarle X Kustaan psykologista profiilia muotoillessaan. Kirjan luettavuuden ja laajemman lukijakunnan mielenkiinnon kannalta Englund taas on osunut todennäköisesti oikeaan pyrkiessään tekemään myytinomaisesta "soturikuninkaasta" lihaa ja verta olevan ihmisen.

Henkilöhistoriallisista painotuksista huolimatta kirjan päärooliin nousee kuitenkin kiistatta itse sota kaikissa muodoissaan. Tässä suhteessa Voittamaton on ehtaa Englundia alusta loppuun. Parhaimmillaan hän on riisuessaan sotatapahtumilta niiden sotahistoriallis-teknillisen pinnan ja kertoo tapahtumista niiden oikeilla nimillä niin sanotun uuden sotahistorian parhaiden perinteiden mukaisesti. Englundilla on kyky selittää 1600-luvun taistelujen luonne ja rakenne, se mitä niissä oikeastaan tapahtui, nykylukijalle ymmärrettävällä tavalla. Samoin strategisia liikkeitä määritelleet poliittiset ja logistiset periaatteet ja välttämättömyydet tulevat selkeästi esille.

Englund pyrkii myös tuomaan esille kuvaamansa sodankäynnin vaatiman inhimillisen hinnan. Hänen käsittelyssään sotatapahtumat piirtyvät lukijan mieleen todellisina, tulipalojen kajon, ruudinkatkun ja tuskanhuutojen värittäminä inhimillisen kärsimyksen draamoina. Mutta usein juuri nämä kohdat sisältävät myös Englundin helmasynnin. Hän intoutuu kurjuuskuvaksissaan välillä liikaa ja kuvausten toistuvuus vähentää niiden tehoa. Kun Ruotsin armeija vuonna 1657 lähti Puolasta kohti uutta vihollista Tanskaa ja aloitti vetäytyessään maan systemaattisen hävityksen, niin lukija ei voi olla hämmästelemättä, mitä tuhottavaa Puolassa vielä oli jäljellä. Pyrkimys shokeerata modernin ruotsalaisen hyvinvointiyhteiskunnan suojattia on Englundilla välillä häiritsevän itsetarkoituksellista.

Juuri tässä valossa on sitäkin yllättävämpää, kuinka Englund hetkittäin miltei liukuu vanhakantaisen paatoksellisen sotahistorian puolelle. Vai kuinka tulisi tulkita kohta, jossa hän kuvailee Tanskan suuntaan liikkuvia ruotsalaisia joukkoja seuraavasti: "...kalseakatseisia miehiä, joilla oli ahavoitunut iho ja arpinen olemus. Ja he olivat pidelleet repaleisia, auringon vaalentamia lippujaan sillä rauhallisella arvokkuudella, joka on tyypillistä vain veteraaneille."

Heikkoutena voidaan pitää myös Englundin tavaramerkiksi muodostunutta barokkimaista, rönsyilevää tyyliä. Pääsyy tähän näyttää olevan hänen halunsa luoda totaalihistoriaa. Pitkät 1600-luvun mentaali- ja kulttuurihistoriaa käsittelevät sivujuonteet katkovat häiritsevästi poliittis-sotilaallista historiallista kertomusta, jonka seuraaminen on muutoinkin monasti kovan työn takana. Tässä tosin ovat suurena apuna hyvätasoiset strategista tilannetta esittelevät kartat ja taistelukaaviot.

Puutteistaan huolimatta Peter Englundin Voittamaton on mahtava saavutus. Varsinainen historiallinen tutkimus se ei ole, kuten hän itsekin myöntää, mutta tämän tasoista yleistajuista historiallista kirjallisuutta ei julkaista koskaan liikaa. Yhdessä Suuren sodan vuodet -kirjan kanssa ne muodostavat monumentaalisen, nykylukijaa puhuttelevan kuvan Ruotsin ja sitä kautta suomalaistenkin historian eräästä dramaattisimmasta aikakaudesta.

Kirjoittaja Tero Karasjärvi on helsinkiläinen sotahistoriaan erikoistunut filosofian maisteri.