|
Historiallisia Arvosteluja 13/2002: Tauti(n)en historia
Tautista menoa kiinnostavasti
laatinut Timo Joutsivuo
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412
Ennen ja nyt ISSN 1458–1396
Heikki S. Vuorinen, Tauti(n)en historia. Vastapaino: Tampere, 2002. 375
sivua.
Voiko kolerabakteereita juoda?
Vuonna 1883 Robert Koch pystyi eristämään Vibrio cholerae -nimiseksi ristityn
bakteerin, jonka ainoa tunnettu isäntä on ihminen ja joka erittää koleraa aiheuttavaa toksiinia (kuten
on tiedetty vuodesta 1959). Kuten Vuorinen kertoo, Filippo Pacini oli kuvannut bakteerin jo vuonna 1854, mutta Kochin
eristämänä se oli silti oman aikansa vilkkaasti keskusteltu kohu-uutinen. Bakteerit tautien
aiheuttajina olivat melko tuore keksintö, eikä vanhaa miasmaattista tartuntatautiteoriaa, jonka mukaan
epidemiat johtuivat pilaantuneesta ilmasta, suinkaan ollut vielä hylätty. Kaikki lääkärit
eivät hurranneetkaan Kochin väitteelle, että hän olisi keksinyt aiheuttajan 1800-luvun laajimmin
tappaneelle taudille, koleralle. Eräs näistä epäuskoisista oli müncheniläinen hygieenikko
Max von Pettenkofer. Hän pyysi Kochia lähettämään itselleen pullon, jossa olisi
kolerabakteereita. Paketin saatuaan von Pettenkorf joi pullon veden bakteereineen. Hänen voitonriemunsa oli suuri,
kun sairastumista ei tapahtunut: miasmaattinen teoria oli ottanut selkävoiton bakteriologisesta tautiteoriasta.
Vaikka lääketieteen tohtori, dosentti Heikki S. Vuorisen teos Tauti(n)en historia ei tunnekaan Max
von Pettenkoferin tarinaa, se antaa joka tapauksessa vastauksen siihen, miksi von Pettenkofer ei koleraan sairastunut,
vaikka niin kaiken järjen mukaan olisi pitänyt tapahtua. Heikki Vuorinen kirjoittaa teoksessaan:
"Yksinään nieltynä Vibrio cholerae –bakteerit ovat haavoittuvia ja tuhoutuvat mahahappojen
vaikutuksesta, mutta aterian tai bikarbonaattien kanssa nautittuna ne aiheuttavat sairastumisen." von Pettenkorfin
mahahapot olivat epäilemättä tehneet selvää kolerabakteereista!
Heikki S. Vuorisen tapa käsitellä koleraa antaa ylipäänsä hyvän kuvan siitä,
mistä Tauti(n)en historia -kirjassa on kysymys. Vuorinen aloittaa koleran esittelyn taudinkuvauksella:
"Kolera on akuutti ripulitauti, johon liittyy tavallisesti oksennusta." Sen jälkeen seuraa tautien oireiden kuvaus
sekä mainitun taudinaiheuttajan keksimisen historia. Seuraavaksi siirrytään pohtimaan taudin
esiintymistä historiassa. Kuten muidenkin tautien kuvauksessa Vuorinen tarkastelee erilaista kirjallista ja
arkeologista todistusaineistoa, jonka perusteella taudin historiaa voidaan valottaa. Koska kolera ei jätä
jälkiä luustoon, arkeologinen tutkimus ei kerro taudin mahdollisesta levinneisyydestä historiassa. Siksi
kirjallinen lähdeaineisto on ratkaiseva taudin vaiheiden selvittämiseksi. Hippokraattisissa kirjoituksissa
kolera mainitaan, mutta sanan yhteys nimenomaan Vibrio choleraen aiheuttamaan tautiin jää
hämäräksi, vaikka kuvaus onkin Vuorisen määritelmän sukulainen: "Ateenassa mies sairastui
koleraan. Hän oksensi ja hänellä oli ripuli ja kipuja..." Hippokrateen jälkeen kolerasta tulikin
yleisnimi niin satunnaisesti kuin epidemianakin esiintyvälle ripulitaudille. Vasta 1800-luvun alussa nimi sai
tarkemman merkityksen, mutta vasta saman vuosisadan lopulla taudinaiheuttajan löydyttyä tunnistaminen tuli
ratkaisevasti helpommaksi. Vaikka koleran historia ennen 1800-lukua onkin epävarmaa, niin Vuorinen epäilee
sitä esiintyneen ainakin Gangesin suistossa Intiassa, ja hän myös viittaa portugalilaisten
löytöretkeilijöiden kuvaukseen Intiasta vuodelta 1503, mikä näyttäisi viittaavan
koleraepidemiaan. Laajemman mielenkiinnon kohteeksi kolera nousi kuitenkin vasta 1800-luvulla, kun kolerapandemiat
alkoivat pyyhkiä maapalloa.
Huolimatta lähdeaineiston puutteista ja kirjallisen lähdeaineiston epätarkoista kuvauksista Vuorinen
arvelee, että koleravibriossa olisi tapahtunut jossain vaiheessa geneettinen muutos, minkä seurauksena
siitä olisi tullut paljon aiempaa tarttuvampi. Tämä selittäisi kaikkiaan seitsemän pandemian
esiintymisen 1800–1900-luvulla. Toisaalta Intian kytkeminen maailmantalouteen yhdistettynä sotajoukkojen
liikkeisiin siellä sekä perinteisen yhteiskuntarakenteen hajoamiseen erityisesti Englannin siirtomaaherruuden
aikana olisi luonut taudinaiheuttajalle väyliä levitä. Aikalaiset katsoivat koleran leviämisen
johtuneen parantuneista liikenneyhteyksistä. Myös keinoja koleran vastaiseen taisteluun kehitettiin: karanteeni
ja puhdas juomavesi. Vuorinen kuvaa myös koleran yhteiskunnallista kytkentää: sehän koettiin
yhteiskuntaluokkasidonnaiseksi iskiessään enemmän "rahvaaseen" kuin "sivistyneistöön".
Englannissa kuitenkin jo 1800-luvun loppua kohden karanteenivalvonta ja kaupunkien hygienian parantaminen (esimerkiksi
puhtaan veden saannin avulla ja viemäröinnillä) estivät koleran leviämistä; sen sijaan
Intiassa epidemiat riehuivat, koska siirtomaaherrat olivat murtaneet perinteisen infrastruktuurin.
Taudin syistä esitettiin ennen bakteriologista innovaatiota lukuisia ehdotuksia. Vuorinen lähestyy
näitä selityksiä suomalaisten lääkäreiden Israel Hwasserin, Elias Lönnrotin ja
Heinrich Haeserin mielipiteiden avulla. 1800-luvun alkupuolella Hwasser piti taudin aiheuttajaa tuntemattomana, mutta
veikkasi "sekä miasmaattista konstituutiota että tartuntaa" taudin aiheuttajaksi. Lönnrot viittasi
pelkoon, alakuloisuuteen, liikaan syömiseen ja juomiseen, vilustumiseen, "tartunta=woiman lisäymiseen
umpinaisesa huoneessa". Haeser puolestaan epäili kysessä olleen erityisen orgaanisen koleramyrkyn, joka "oli
yhteydessä maaperän saastumiseen ja erityisesti pohjaveden korkeuteen".
Taudista tautiin
Edellä kuvattu koleran tarina on hyvä esimerkki siitä, mikä on Vuorisen kirjan keskeisin anti.
Teos antaa hyvän kuvan yksittäisten tautien ilmenemisestä, pyrkii tunnistamaan niitä
menneisyydestä sekä selittää, miten niille löydettiin nykylääketieteen
hyväksymä selitys. Samalla esitetään joidenkin tautien, kuten koleran, mustan surman ja isorokon
suhteen myös vanhoja etiologisia selityksiä. Mielihyvällä voikin todeta, että Vuorisen
kolerasta ja muista ihmiskuntaa muinaisuudesta lähtien riivanneista taudeista antama kuvaus on kaikessa
selkeydessään kiinnostavaa luettavaa. Koleran ohella infektiotaudeista kuvataan "Ateenan tauti" (jota
toisiaan on väitetty rutoksi), rutto, isorokko, influenssa, kuppa, lepra, tuberkuloosi, keltakuume, malaria ja
pilkkukuume. Infektiosairauksien ohella perinnölliset taudit ja synnynäiset epämuodostumat, ravintoon
tai sen puutteeseen liittyvät taudit, aineenvaihdunta- ja umpierityssairaudet, osteoporoosi, hampaiston taudit,
tuki- ja liikuntaelinten taudit, väkivallan aiheuttamat vammat (myös trepanaatio eli kallonporaus),
syöpätaudit, sydän- ja verisuonitaudit, epilepsia, aistimien taudit sekä mielenterveyden taudit
saavat kuvauksensa.
Kaikki nämä taudit Vuorisen esittelee siis suurin piirtein samaan tapaan kuin referoidun koleran.
Taudinkuvaukset muodostavat teoksen rungon, reippaasti yli puolet perustekstistä. Yksi Tauti(n)en historia
-teoksen hyviä puolia on myös siinä, että se kirjaa kunkin taudin tunnetut vaiheet Suomessa.
Samalla Vuorinen oikoo joitakin käsittämättömiä virheitä suomalaisessa
tautihistoriankirjoituksessa. Esimerkiksi mustan surman osalta teoksessa korjataan monissa populaariesityksissä
ja muun muassa taannoisessa Suomen Kuvalehden 100 kysymyksen "tiedätkö tieteestä" -sarjassa
viljelty perusteeton käsitys, että suomalaisista olisi mustaan surmaan kuollut joka kolmas. Varmaa tietoa
siitä, että tauti olisi Suomen turuille iskenyt 1300-luvun puolivälissä ei ole olemassa. Väite
siitä, että kolmannes suomalaisista olisi kuollut tuolloin ruttoon, ei siis perustu minkäänlaiseen
todistusaineistoon. Sen sijaan myöhemmin rutto kyllä levisi myös Suomeen ja, kuten kaikki Helsingin
ruttopuistossa vierailleet tietävät, vuonna 1710 rutto tappoi helsinkiläisiä sankoin joukoin (kuten
myös muita suomalaisia). Toinen mielenkiintoinen Suomen tautien historiaan kytkeytyvä näkökulma on
kuljettaa läpi kirjan mukana kahta suomalaisen lääketieteen suurta nimeä Israel Hwasseria ja Heinrich
Haeseriä mielipiteineen.
Tautien ekologia
Teoksen teoreettisempi osuus käsittelee tautien ekologiaa. Sillä tarkoitetaan lähinnä tautien
levinneisyyttä ja lukumääräsuhteita sekä niitä sääteleviä
tekijöitä. Vaikuttavia tekijöitä ovat ihmisyhteisöjen koko, yhteisöjen vuorovaikutukset,
ravinnonsaantimenetelmät sekä tuotantotavat.
Tautien ekologia on tullut suosituksi erityisesti Mirko D. Grmekin ja William H. McNeillin tutkimusten
myötä. Grmek on kehittänyt patokenoosin käsitteen kuvaamaan tautien kokonaisuutta tietyssä
yhteisössä tietyllä hetkellä. Mallin mukainen jokaisen taudin esiintyvyys riippuu muiden tautien
esiintyvyydestä. Grmekin ajattelun mukaan tautien kokonaisuus pyrkii tasapainoon. Luonnollisesti todellisuudessa
kysymys on vain teoreettisesta mallista, koska tasapaino on mahdollinen vain vakaassa ekologisessa tilanteessa sekä
suljetun ja vakiintuneen väestön keskuudessa. McNeill on puolestaan kehittänyt ajatuksen tasapainosta
taudinaiheuttajien ja väestön välillä olosuhteiden pysyessä vakaina. Myös McNeillin malli
on perustaltaan teoreettinen, ja Vuorinen toteaakin osuvasti, että "mikro-organismien aiheuttamissa taudeissa ei
ole kyse tasapainosta taudinaiheuttajien ja ihmisten välillä, vaan jatkuvasti muuttuvasta dynaamisesta
vuorovaikutuksesta..." Vuorisen mukaan tautien historiassa on kyse jatkuvasta muutoksesta ihmisen, loisen, vektorin
(välittäjän) ja ympäristön välillä (s. 32).
On selvää, että tautien historian kirjoittaminen tästä lähtökohdasta käsin
on työlästä ja kokonaisvaltaisen yleisesityksen laatiminen teemasta edellyttää vielä
runsaan erityistutkimusten joukon kirjoittamista. Tautien historian kirjoituksessa onkin usein lähdetty siitä,
että kunakin aikakautena on ollut vallitsevana yksi tauti, joka on tavallaan leimannut kokonaista aikakautta (musta
surma 1300-luvulla, kuppa 1400–1500-luvun taiteessa tai kolera 1800-luvulla). Toinen tapa on kirjoittaa
yksittäisten tautien historioita, kuten Vuorinen itse tässä teoksessaan pääasiassa tekee,
pyrkimättä asettamaan niitä osaksi tautikirjon kokonaisuutta.
Teoksen alussa luvussa "Tautien ekologia" Vuorinen kuitenkin hahmottelee erilaisten tautien esiintyvyyttä ja
keskinäisiä suhteita sääteleviä tekijöitä erottamalla kolme merkittävää
vaihetta: keräilijä- ja metsästäjäyhteisöt, maanviljelyskulttuurit ja teollistunut
yhteiskunta. Hänen kuvauksensa pohjaa Grmekin, McNeillin ja A. W. Crosbyn ajatuksiin. Seuraavassa muutamia Vuorisen
johtopäätöksiä.
Ensimmäisen vaiheen lähdeaineisto on tietysti puutteellista, eikä mitään täysin
aukotonta metsästäjä-keräilijöiden taudeista voida sanoa. Tämän vaiheen yhteisöt
saivat erilaisia taudinaiheuttajia riista- ja muista eläimistä. Sen sijaan vain harvat myöhemmin
yleisistä tartuntataudeista esiintyivät jatkuvasti näissä yhteisöissä, mihin oli
syynä toisaalta yhteisöjen pienuus ja toisaalta vähäiset kontaktit muihin.
Maanviljelyksen synty muutti tietenkin kaiken. Ihminen asettui paikalleen, kaupungistuikin, muutti ruokavaliotaan ja
kesytti lukuisan joukon uusia kotielämiä. Tämä kaikki muutti ihmiskunnan tautisuuskarttaa.
Yksipuolinen viljaravinto toi tullessaan rakko- ja munuaiskiviä, kotieläimet tartuttivat tautinsa myös
ihmiseen yhteisten loisten myötä (tuhkarokko koiralta, isorokko naudoilta tai apinoilta ja influenssa
sioilta), väkiluvun kasvun myötä erilaiset taudin välittäjät saivat aiempaa enemmän
tilaisuuksia välittää mikro-organisminsa myös ihmiseen. Juomaveden huononeminen kiitos jätteiden
paiskaamiseen jokiin toi tullessaan ongelmia alavirralla asuville mm. salmonellan muodossa. Löytöretkien ja
eurooppalaisten siirtomaaherruuden myötä maailman tautikanta yhtenäistyi ja Euroopasta Amerikkaan
siirtyneet taudit tekivät pahaa tuhoa alkuperäisväetön keskuudessa.
Teollisessa maailmassa tautien kuva muuttui, kun maanviljelyajan taudit korvautuivat uusilla. 1800-luvun lopussa
Euroopassa alkoivat maanviljelyskulttuurin ajan rutto, isorokko, malaria, lavantauti, pilkkukuume ja punatauti
vähetä. Myös lääketieteen kehitys antoi aiempaa paremmat mahdollisuudet taistella mainittuja
tauteja vastaan. Teollistuminen altisti ihmiset erilaisten metalli- ja muille päästöille ja niiden
aiheuttamille taudeille. Väestön ikääntyminen puolestaan on tehnyt sydän- ja verisuonitaudeista
aiempaa merkittävämpiä sairauksia kuten myös syövästä ja sappikivistä. Hygienian
tason noustessa allergiat ja astma ovat lisääntyneet. Globalisaation myötä myös todelliset
pandemiat tulivat mahdollisiksi: influenssa saattaa levitä muutamassa päivässä ympäri
maailmaa.
Tautien historia vai tautinen historia?
Yksi asia teoksen tautihistoriaa lukiessa on syytä huomioida. Teos ei pyri asettamaan tauteja
aikalaiskontekstiin, lähestymään niitä kunkin aikakauden omasta perspektiivistä tai
yhteiskunnallisena ja sosiaalisena ilmiöinä. Tauti(n)en historia näyttäytyykin ennen
muuta yksittäisten tautien tarinana, siten kuin ne nykypäivänä määritellään.
Siksi teoksen otsikon sanaleikki "tautien historia – tautinen historia" ei kanna, sillä
jälkimmäinen tulkinta on tietoisesti jätetty teoksen ulkopuolelle, kuten Vuorinen myös itse
johdannossaan kertoo: "Yhteiskunnalliset olot ovat jatkuvassa muutoksessa ja kussakin historiallisessa tilanteessa
käsityksemme jonkin taudin esiintymisestä vaikuttavat paitsi oman yhteisömme aikaisemmat kokemukset,
myös vuorovaikutus muiden yhteisöjen ja kulttuurien kanssa. Kattavan tautien historian kuuluisi
sisältää kaikki nämä teemat, mutta tässä tavoitteeni on vaatimattomampi ja tyydyn
johdattelemaan lukijana tautien historian pääpiirteisiin, ja tarkemmin eräiden tautien ja tautiryhmien
historiaan." (s. 5) Vaatimaton ei Vuorisen pyrkimys kuitenkaan ole, sillä näin suuren
tautimäärän historian kuvaus on hatunnoston arvoinen suoritus.
Vaikka aikalaisten tautikuvaukseen viitataan erityisesti mustan surman ja isorokon yhteydessä, ne eivät
asetu aikaansa, vaan jäävät kuriositeeteiksi. Esimerkiksi edellä mainittujen Hwasserin,
Lönnrotin ja Haeserin kolerakuvauksia voitaisiin helposti pohtia suhteessa aikakautensa lääketieteen
teoreettiseen viitekehykseen, siihen tapaan jolla 1800-luvun alkupuolella tauteja tarkasteltiin. Lönnrotin
koleraselityksessä näkyy antiikista 1800-luvulle vallalla olleen dietetetiikan eli hygienian perintö
sekä myös pilaantuneen ilman ajatus. Siinä on myös omalle ajalleen moderni kuvaelma: 1700-luvulla
levisi happea (deflogistoitunutta ilmaa) koskeneen tutkimuksen myötä näkemys, että hengitysilma
muuttuu myrkylliseksi, jos se (siis sama hengitysilma) sisään- ja uloshengitetään neljä
kertaa. Hwasser reflektoi vielä 1800-luvun alkupuolella vellonutta kiistaa siitä, oliko syynä
kulkutauteihin pilaantunut ilma vai oliko olemassa erityisiä taudin ituja, jotka aiheuttivat taudin ja jotka
siirtyivät ihmisestä ihmiseen. Vuorinen kertoo luvussaan "Tautikäsityksen kehitys", että
1700–1800-luvun lääkäreiden näkemys oli, että tauti aiheutui pilaantuneesta ilmasta,
mutta että se levisi tarttumalla (s. 28). Tämä on epäilemättä totta. Vuorinen ei
kuitenkaan kerro, että samalla tavalla lääkärit selittivät jo mustan surman
leviämistä. Kysein luku onkin teoksen ainoa heikko luku, koska se on turhan ylimalkainen ja
sisältää sen vuoksi hivenen harhaanjohtavaa tietoa.
Koska Vuorinen on tietoisesti valinnut nykytietämyksen mukaisen näkökulman menneisyyteen ja rajannut
tästä lähtökohdasta käsittelynsä tauteihin, ei edellä kuvattujen kehysten
rakentamatta jättäminen ole puute. Teoksen päähenkilöinä ovat mikro-organismit:
alkueläimet, bakteerit ja virukset. Tämä näkökulma varmaan selittää myös
teoksen vähemmän onnistuneen kansikuvan. Allekirjoittaneen esteettistä silmää
epämääräiset valkoiset hammasrattaat mustaa taustaa vasten eivät oikein miellytä.
Epäilemättä ne kuitenkin kuvaavat juuri kirjan päähenkilöitä.
Tauti(n)en historia -teoksen päättää tautien historian lähteitä analysoiva
luku. Siinä luodaan katsaus kirjalliseen lähdemateriaaliin ja arkeologiseen aineistoon sekä pohditaan
lähteiden rajoituksia ja mahdollisuuksia. Sinänsä hyvän analyysin suhteen on ihmeellistä,
että eurooppalainen lääketieteellinen kirjallisuus keski- ja uudella ajalla on jätetty tyystin
huomiotta. Tämä tuntuu erityisen kummalliselta, kun muistetaan, että lääketiede oli jo
1200-luvulla yksi vastasyntyneiden yliopistojen neljästä tiedekunnista.
Lopuksi
Kaiken kaikkiaan voi todeta, että tautien historian valottaminen nykylääketieteen tietämyksen
valossa onnistuu Vuoriselta vallan mainiosti. Monet tautien tarinat ovat varsin kiinnostavia (sikäli kuin
tällainen ilmaisu tässä yhteydessä on poliittisesti korrekti). Mielestäni teos kuuluu
ehdottomasti jokaisen taudeista, niiden historiasta ja ylipäänsä lääketieteen
menneisyydestä kiinnostuneen kirjahyllyyn. Parhaiten teos palvelee lukijaansa käsikirjana. Yhdeltä
istumalta sen lukeminen voi tuntua hivenen raskaalta.
Kirjan esitteli FT Timo
Joutsivuo, joka toimii tutkijana Helsingin yliopiston Renvall-instituutissa.
|
Takaisin
edelliselle tasolle
|