|
Historiallisia Arvosteluja 5/2003:
Vita activa
Kansallisvaltion jälkeen... kulutetaan! Hannah Arendt ja ihmisenä olemisen ehdot
nykypäivässä
laatinut Ilkka Levä
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412,
Ennen ja nyt ISSN 1458–1396
Hannah Arendt: Vita activa. Ihmisenä olemisen ehdot. Suomennos Riitta Oittinen ja työryhmä.
Vastapaino: Tampere, 2002. 333 sivua.
Hannah Arendtin teoksen The Human Condition (1958) tuore suomennos Vita activa – Ihmisenä
olemisen ehdot ilmestyi 2002. Vihdoinkin – ja aivan oikeaan aikaan! Kiitos siitä Osuuskunta
Vastapainolle. Kirjan arvostelu ja pohdinta ihmisenä olemisen ehdoista onkin juuri nykyään mitä
ajankohtaisinta ja siksi se on syytä aloittaa 'paljaan elämän' alusta. Onhan syntyminen Arendtillakin
ihmisen olennaisinta ja perustavanlaatuisinta toimintaa. Ja toimintaan sinällään sisältyy
hänen mukaansa aina myös poliittinen aktiviteetti. Tämän takia poliittisen ajattelun keskeisin
kategoria Arendtilla on syntyväisyys. Syntyminen ja sen poliittisuus liittyy myös toiseen Arendtin
nykytilanteelle relevanttiin tarkasteluun nyky-yhteiskuntaa voimakkaasti ehdollistavasta asiasta eli kuluttamisesta
ja sen luonteen syklisyydestä, jossa synnyttävä tuotanto ja tuhoava kulutus toistuvat yhä
uudelleen.
Syntymiseen perustuvan luokittelun mukainen jäsenyys poliittisessa yhteisössä on
nykypäivänä kuitenkin hajoamassa. Euroopan yllä kummittelee siirtolaisuuden ja pakolaisuuden
haamu suuremmassa mittakaavassa kuin koskaan aiemmin ihmiskunnan historiassa. Siksi syntyminen ei enää
määrääkään itseoikeutetusti jäsenyyttä poliittisessa yhteisössä.
Kansakuntien aika on päättymässä, vaikka niitä tekohengitetään kiihkeästi.
Mitä halutaan tilalle? Mitä on tulossa tilalle? Millaiset syklit määräävät
tulevaisuudessa ihmisyyden toteutumisehtoja? Näihin kysymyksiin Arendtin kirja antaa vastauksia sekä avaa
uusia teitä ajattelulle.
Vahvimmin tähän rooliin on nykyisin tarjolla Michael Hardtin ja Antonio Negrin mukaan kiihtyvän
kulutuksen rahayhteiskuntaamme hallitseva maailmanlaajuinen "Monialayhtymä", joka aineellistuu aivan silmiemme
edessä samaan aikaan kun rahaa ja sitä hallinnoivaa finanssipolitiikkaa henkistetään.
Monialayhtymän viekoittelevan saatanallisista reaaliaikaisuuden säkeistä huolimatta kysymystä
ihmisyyden ehdoista on silti edelleen pidettävä avoimena, jotta virtaavan rahan valta ei luonnollistuisi
ainoaksi ja vääjäämättömäksi ihmisyyden ehdoksi yhteiskunnassa. Keskityn
tässä tarkastelussani Arendtin käsitykseen julkisen ja yksityisen välisen erottelun muutoksista
sekä tuon muutoksen merkityksestä kuluttamisen syklisyydelle.
Vita activa
Arendtilla toimivan vastausmallin etsintä alkaa tarkastelemalla yksityisen ja julkisen välillä
vallinneita erotteluita ja noiden erottelujen merkityssisältöjä. Arendt etsii vastausta historiasta
– antiikin Kreikan kaupunkivaltioista. Vastauksia hänellä värittivät ja motivoivat
käytännön politiikan sanelemat tarpeet, sillä perustavaa laatua olevien kysymysten vastaukset
eivät hänestä voineet koskaan perustua yhden ihmisen teoreettisiin tarkasteluihin tai mielipiteisiin.
Tiedonintressinsä muotoilulla Arendt viittasi tietenkin pitkäaikaiseen opettajaansa Martin Heideggeriin,
jonka ajattelun kriittisiin tarkennuksiin hän suuren osan elämästään käytti.
Arendtin mukaan keskiajan filosofit ymmärsivät termin vita activa väärin yksinomaan
Aristoteleen termiksi bios politikos. Augustinuksella termi vielä muodoissaan vita negotiosa tai
vita actuosa oli heijastellut alkuperäistä merkitystään eli "julkispoliittisille asioille
omistettua elämää". Filosofit lisäsivät (tietenkin juuri Platonista alkaen) vapauden
ennakkoehtoihin myös vapautuksen poliittisesta toiminnasta. Näin vapaudesta tuli askeesia ja vita
activasta kontemplaatiota. Arendtin mukaan vita activa käsittää kuitenkin kaikki aktiviteetit.
Termi vastaisi Arendtista paremminkin kreikan ilmaisua askholia (jonka Arendt kääntää rauhan
puutteeksi) eikä bios politikosia.
Keskeistä Arendtin mukaan oli ero liikkumattomuuden ja tekemisen välillä, sillä hänen
mielestään kaiken liikkeen pitää pysähtyä totuuden edessä. Arendtin mukaan
"ikuisuus paljastui kuolevaiselle" vasta kun ihmisten teot olivat "hiljentyneet täydelliseen lepoon".
Tällainen lineaarisuuden puolustukseksi käsitettävä lähestymistapa on nykyisessä
yhteiskunnassa vastakulttuuristen merkitysten luomista. Ihminen liikkuu ajassa ruumiillisuutensa kautta lineaarisesti,
mutta kaikki muut luonnon prosessit pyörivät sykleissä. Tietenkin ihmisyyden eläinluontoon liittyy
biologisia syklejä, mutta symbolinen ulottuvuus ja elämä koknaisena narraationa toimii lineaarisuuden
kehyksessä. Arendtista lineaarista elämäänsä elävien kuolevaisten suuruus perustuu
heidän tehtäväänsä tuottaa asioita. Valmisteet ja teot olivat Kreikassa yhtä juuri
silloin, jos ne olivat tarpeeksi kestäviä säilyäkseen. Sofistikot pilasivat Arendtin mukaan
tämän yhteyden ryhtyessään tekemään loputtomia erottelujaan ja erottaessaan tekemisen ja
toiminnan toisistaan.
Polis ja kotitalous
Kreikkalaisille poliittinen järjestäytyminen oli vastakkaista luonnolliselle yhteenliittymiselle, jonka
keskuksena toimi koti (oikia) ja perhe. Kaupunkivaltioiden syntyessä ihmiset saivat
yksityiselämänsä rinnalle toisen elämän alueen, bios politikosin. Ihmisellä oli
nyt kaksi olemassaolon järjestystä. Oman elämän (idion) ja yhteisen elämän
(koinon) välillä vallitsi kuitenkin jyrkkä erottelu. Kotitaloutta ylläpitäneet
sukulaisuusverkostoille perustuneet organisoitumisen muodot tuhoutuivat kaupunkivaltion perustamisen yhteydessä.
Syntyi poliittinen julkisuus. Väkivalta ja pakottaminen eivät kuuluneet tähän sfääriin,
vaan niitä pidettiin kotitalouteen kuuluvina esipoliittisina ihmisten käsittelykeinoina. Kaupunki eli
polis loi siis vapaille miehille mahdollisuuden keskinäiseen tasa-arvoon. Arendtin mukaan: "Poliittisena
oleminen, poliksessa eläminen, tarkoitti sitä, että kaikesta päätettiin sanojen ja vakuuttelun
eikä pakon ja väkivallan avulla."
Kotitalouden piirissä taas vallitsi esipoliitisuus. Patriarkaalinen perheenpää käytti
despoottista valtaa ehdottomana yksinvaltiaana. Polis oli vapauden alue perustuen kuitenkin elämän
välttämättömyyksien hallintaan kotitaloudessa. Välttämättömyys oli siis
esipoliittinen ilmiö. Välttämättömyyden hallitsemiseksi sai käyttää
väkivaltaa ja pakkoa, jotta vapaus olisi saavutettavissa. Antiikissa muitakin hallitsemiseen ja valtaan
liittyneitä käsitteitä pidettiin esipoliittisina, sillä ne kuuluivat yksityisen eivätkä
julkisen alueelle. Vapauden velvoitteena oli myös pidättäytyminen määräysvallan
käyttämisestä muiden yli. Toiset tasaveroiset piti saada vakuuttuneeksi omilla retorisilla kyvyillä
eikä pakoilla ja määräyksillä.
Kommunistinen fiktio, välttämättömyyksien alaisuus ja yhdistävä 'pöytä'
"Yhteiskunnan täydellinen voitto tuottaa aina jonkinlaisen 'kommunistisen fiktion', jonka
silmiinpistävä poliittinen tunnusmerkki on, että sitä todellakin hallitsee
'näkymätön käsi', nimittäin ei kukaan. Se, mitä perinteisesti kutsumme valtioksi ja
hallitukseksi, väistyy puhtaan hallinnon tieltä. Marx ennusti aivan oikein tämän valtion
kuoleentumisen, vaikka hän olikin väärässä olettaessaan että vain vallankumous voisi
saada sen aikaan. Vielä enemmän väärässä hän oli uskoessaan, että
yhteiskunnan täydellinen voitto merkitsisi lopulta 'vapauden valtakunnan' syntyä."
Tila, jossa aktiviteetit suoritetaan ei ole yhdentekevä. Siksi työnteon tulo julkisuuteen ei poistanut
sen prosessimaisuutta. Julkisuuteen tulo kyllä vapautti sen monotonisesta toistumisesta. Samanaikaisesti se
muuttui kuitenkin kiihtyväksi kehitykseksi. Rajoituksista vapautuminen nosti orgaanisen kasvun elementin ohi
sitä tasapainottavasta rappeutumisen prosessista. Siksi kulutusta on kapitalistisessa yhteiskunnassa
lisättävä tuotannon tehon lisääntyessä.
Arendtin mukaan asiat, jotka olivat jokaisen nähtävissä ja kuultavissa, muodostavat ihmisen
todellisuuden. Ne tarjoavat yleistettävyyttä, jotta kaikkea ei tarvitsisi hahmottaa pohjimmaisesta
merkityksestä käsin. Tähän liittyen koti oli Arendtille 'mahdollisesti viimeinen paikka', jossa
inhimillisyys toteutuu sellaisessa maailmassa, "jossa nopea teollistuminen hävittää jatkuvasti
menneisyyden asioita tuottaakseen nykyajan esineitä". Siksi julkinen piti määritellä tarkasti.
Arendt pitikin maailmaa itseään 'julkisena'. Maailmaan näin käsitettynä kuuluivat
hänestä ihmiskätten valmistamat asiat ja niiden ihmisten välille synnyttämä
intersubjektiivinen tila.
"Maailmassa yhdessä eläminen tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että esineiden ja
asioiden maailma on niiden välillä joille se on yhteinen, kuten pöytä on sen ympärillä
istuvien välissä. Maailma, kuten kaikki muukin välissä oleva, samanaikaisesti yhdistää
ja erottaa ihmisiä."
Julkisuuskäsitteensä kautta Arendt pääsee massayhteiskunnan kritiikkiinsä.
Hänestä maailma menettää kestävyydessään saavuttamansa kokoavan kyvyn
elettäessä kulutusyhteiskunnassa.
"Tilanteen omituisuus muistuttaa spiritististä istuntoa: pöydän ympärille
kerääntyneet ihmiset saattavat äkkiä nähdä pöydän katoavan
keskeltään jonkin taikatempun avulla, jolloin mikään käsinkosketeltava ei enää
erota eikä yhdistä kahta vastakkain istunutta henkilöä."
Maailmattomuus ja kulutuksesta pidättäytyminen
Mikä sitten ratkaisuksi? Maailmattomuusko? Maailmattomuutta saattoi Arendtin mukaan poliittisena
ilmiönä olla olemassa vain, jos tehtiin olettamus, ettei maailma ole ikuinen. Jos tällainen oletus
jostain syystä kuitenkin tehtiin, maailmattomuus ryhtyi hallitsemaan poliittista. Arendtin mukaan:
"Kristillinen pidättäytyminen maallisista asioista ei suinkaan ole ainoa
johtopäätös, jonka voi tehdä vakaumuksesta, että ihmisten valmistama maailma, kuolevaisten
kätten tuotteet, on yhtä kuolevainen kuin sen tekijätkin. Sellainen vakaumus saattaa päinvastoin
myös tehostaa maallisten asioiden kulutusta ja vahvistaa kaikkia niitä vuorovaikutustapoja, joissa maailman
ei ymmärretä ensisijaisesti olevan koinon, kaikille yhteinen. Vain julkisen alueen olemassaolo ja
sitä seuraava maailman muuttuminen ihmisiä kokoavien ja heidät toisiinsa yhdistävien asioiden
yhteisöksi ovat täysin riippuvaisia pysyvyydestä. Jotta maailma sisältäisi julkista tilaa,
sitä ei voi pystyttää vain yhtä sukupolvea varten eikä suunnitella vain eläviä
silmällä pitäen, vaan sen täytyy kestää ihmisen elinikää
kauemmin."
Ilman jatkuvuutta kohti potentiaalista maallista kuolemattomuutta ei voisi olla politiikkaa eikä
myöskään yhteistä maailmaa eikä julkisen aluetta. Eli maailma ei ollut Arendtista yhteinen
ihmisille siten, että olisi jokin sisäinen asia, joka yhdistää, vaan yhteinen maailma sijaitsi
itsen ulkopuolella. Siihen astuttiin synnyttäessä ja se jätettiin kuoltaessa jälkeemme.Näin
se ylitti ja ylittää elinaikamme sekä menneisyydessä että tulevaisuudessa. Se oli olemassa
ennen syntymäämme ja kestää (suurella todennäköisyydellä!) lyhyttä
oleskeluamme kauemmin. Tästä tulee myös ihmisiä yhdistävä tekijä. Maailma jaetaan
kaikkien kanssa, jotka tulleet ennen meitä, meidän aikanamme ja meidän jälkeemme. Näin ollen
yhteinen maailma voi tässä mielessä selvitä sukupolvien tulemisista ja menemisistä vain, jos
sen annetaan näyttäytyä julkisesti. "Nimenomaan julkisen alueen julkisuus voi säilyttää
ja saada loistamaan läpi vuosisatojen sen, mitä ihmiset haluavat suojella ajan luonnolliselta kulutukselta."
Julkisen alueen asioihin onkin Arendtin mukaan osallistuttu uuden ajan alkuun asti siksi, koska haluttiin jonkin oman
tai yhteisen asian olevan maallista elämää pysyvämpää.
Arendtin mielestä nykyinen tapa antaa arvoa asioille ei muodosta tilaa, jossa aika ei tuhoaisi asioita.
Tässä hän puhuu ensin julkisuuden kirouksesta nykypäivään sopivalla tavalla.
Kiihtyvällä tahdilla päivittäin kulutettava julkinen arvonanto on Arendtista turhuutta. Se tekee
yhden kaikkein turhimmista asioista eli rahallisen palkkion yhä todellisemmaksi ja "objektiivisemmaksi". Jo Adam
Smithillä julkinen arvonanto samastui rahalliseen palkkioon. Sitä saattoi käyttää ja kuluttaa
kuin statusta, asemaa, jonka nälän saattoi täyttää ruoan tarpeen tavoin. Mutta
"yksilöllinen turhamaisuus kuluttaa julkista arvonantoa, kuten nälkä kuluttaa ruokaa." Vaikka
nämä tarpeet siis voisi kokea yhteisiksi, niiden epämääräisyys estää
niitä muodostamasta yhtenäistä ja kestävää maailmaa.
Ihmisillä on Arendtin mukaan kuitenkin erilaisia paikkoja yhteisessä maailmassa. Maailmassa sijaitaan
eri tavoin kuin kaikki muut ihmiset. Muiden nähtävänä kaikki kuulevat ja näkevät asiasi
eri asemasta, ja tässä juuri on julkisen elämän merkitys. Arendtista maailman todellisuus voi
näyttäytyä aidosti ja luotettavasti vain silloin, kun useat katsojat voivat nähdä yhteiset
asiat monesta eri näkökulmasta, ilman että noiden asioiden identiteetti muuttuu. Nähtävä
asia taas pysyy muuttumattomana, jos katsomaan kokoontuneet tietävät näkevänsä saman asian
täydessä erilaisuudessaan. Yhteistä todellisuutta maailmassa ei siis takaa ihmisten "yhteinen luonto",
vaan saman kohteen kanssa tekemisissä olevien positioiden eroavuus ja näkökulmien moninaisuus. Jos
kohteella ei enää huomata samuutta ei mikään yhteinen ihmisluonto voi estää yhteisen
maailman tuhoutumista (ei etenkään massayhteiskunnan luonnoton yhdenmukaistuminen). Tällaista tuhoa
edeltää näkökulmien tuhoaminen ja kielto. Ihmiset eristäytyvät toisistaan, eikä
kukaan enää ole samaa mieltä kenenkään kanssa. Näin syntyy massayhteiskunta ja siihen
sisältyvä massahysterian tyrannia. Ihmiset ryhtyvät yhtäkkiä käyttäytymään
kuin he olisivat saman perheen jäseniä. Naapurin näkökantaa jatketaan ja moninkertaistetaan
täysin kritiikittömästi. Ihmisistä tulee tällöin kokonaan yksityisiä. Heiltä
on riistetty toisten näkeminen ja kuuleminen sekä toisten nähtävissä ja kuultavissa oleminen.
Miten tällainen olisi estettävissä nykypäivänä? Ehkä kuluttamisen syklin
hidastaminen tuottaisi syklin toistuvuuteen sellaisen murtuman, joka ottaisi inhimillisyyden ehdot huomioon
nykyistä yhteisöllisemmin. Kulutuksen ongelma kun on se, että silloin kun markkinoiden
kulutuskysyntä hidastuu, ryhdytään systeemiä ylläpitävää 'pakkoa kasvuun'
korvaamaan asevarustelulla. Ei liene vaikea tätä taustaa vasten ymmärtää, miksi Irakissa
taas kohta käydään sotaa. Vaikka Arendtia on aiheesta syytetty siitä, ettei hänen teoriansa
ole tarpeeksi sensitiivinen sukupuolieroille, voivat hänen kehitelmänsä poliittisesta julkisuudesta
ja yksityisestä kotitaloudesta silti toimia nykypäivänä vasta-argumenttina julkisen omaisuuden
ja tilan yksityistämiselle, kuten Leena Eräsaari tutkimuksessaan Julkinen tila ja valtion
yhtiöittäminen (Helsinki: Gaudeamus, 2002) on havainnut. Ilman julkista kun ei intiimiä
yksityisyyttä ole olemassa – sanoivatpa katu-uskottavat ylikansalliset viimeisimpien trendien
metsästäjät kommenteissaan sitten mitä tahansa.
Kirjoittaja Ilkka Levä on FM ja
tutkija Helsingin yliopiston historian laitoksessa.
|
Takaisin edelliselle tasolle
|