|
Historiallisia Arvosteluja 7/2003:
Julkinen tila ja valtion yhtiöittäminen
Joulukuu 1995: Mediajulkisuutta jälkijunassa – Miksi?
laatinut Ilkka Levä
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412,
Ennen ja nyt ISSN 1458–1396
Leena Eräsaari: Julkinen tila ja valtion yhtiöittäminen.
Gaudeamus: Helsinki, 2002. 232 sivua.
Varoitus: Seuraava teksti sisältää filosofista spekulointia,
polemisointeja ja röyhkeitä allegorioita!
Asetettaessa kirjoittava kone liikkeeseen, se kirjoittaa – sotakoneen lailla.
Sotakoneen käsitettä ei kuitenkaan tule tässä ymmärtää
lähtökohtaisesti väkivaltaiseksi vaan elämistodellisuuksien
päälle liimatun totalisoivan puheen rajojen piirtäjäksi ja toisin
tekemisen mahdollisuuden avaajaksi. Tässä tapauksessa näin on tehnyt
yhteiskuntatieteilijä Leena Eräsaari. Hänen rakennushallituksen
yhtiöittämisen tuottamaa muutosta suhteessa julkiseen tilaan luotaava kirjansa
Julkinen tila ja valtion yhtiöittäminen julkaistiin jo viime vuoden
puolella, mutta tätä arvostelua kirjoittaessani huomaan, että tutkimukseen
liittyvät asiat ovat nousseet toden teolla julkisuuteen vasta viimeaikaisten
tapahtumien johdosta (mutta vain "hetkellisesti", kuten kaikki mediaan nousevat "asiat"
nykyisessä infantiiliin oraalisuuteen ja ahmimiseen sekä sen jälkeiseen
kylläiseen ulostamiseen perustuvassa jälkikoloniaalisessa elämysten
tuottamiseen ja tuotteistamiseen perustuvassa kulutusyhteiskunnassamme). Näin
kävi Jarmo Lampelan Eila-elokuvan myötä. Fiktio kirjoitti faktaan
"uuden", mutta kuitenkin samankaltaisen luvun.
Eräsaaren teos nostaa kuitenkin
esiin monta muutakin asiaan liittynyttä kulttuurista toistonpakkoa ja ongelmaa,
joita elokuva ei pysty nostamaan julkiseen keskusteluun (vaikka se luo todellisuutta
ollessaan pääomaa itsessään kuten Jonathan Beller argumentoi).
Silti Eräsaaren kirjan mediassa saama kohtelu (pitkä hiljaisuus) hieman
ihmetyttää. Onkohan sekin sukua suomalaisille "yhden miehen komiteoille"
ja niiden salamyhkäisille, maailmaa näköisekseen muuttaville toimintatavoille,
joista Eräsaari tutkimuksessaan juuri kirjoittaa ja joiden siunauksia olemme
kaikki viime aikoina saaneet "nauttia" enemmän tai vähemmän.
Vaikka asiantuntijoille on toki varattava aikaa selvitysten ja komiteamietintöjen
laatimiseen, on silti kummastuttavaa, että monessa tapauksessa annetut
suositukset tunnutaan toteuttavan siitäkin huolimatta, vaikka niitä
julkisesti vastustettaisiin miten voimakkaasti tahansa (pitäisikö/saisiko
siis puhua asioiden tapahtumisen kulttuurisesta transsilogiikasta?). Ja nämä
asiat (eli toteutettavat toimenpiteet) voidaan aina perustella välttämättömyyden
logiikalla. Samalla rakennellaan kulttuurisia myyttejä, joissa kehitetyistä
toimintatavoista tulee kansallisia hyveitä. Ne tietenkin tarjoavat psyykkistä
suojaa juuri tämän ryhmän jäsenille, mutta silti niihin
liittyen on syytä esittää tarkentava kysymys: kenelle ja miksi?
Ja miten valtaresurssit yleisemmällä tasolla liittyvät tällaiseen
kuvioon? Näitä asioita myös Eräsaari kirjassaan pohdiskelee.
Miksi tällaisen kielen annetaan luoda maailmaa näköisekseen?
Ja miksi se saa koodata kaiken muun omanlaisensa halutalousmallin kautta? Miksi
sen annetaan muodostua totalisoivaksi teoriaksi maailmasta? Miksei vastakieli
mahdollistu?
Kertomukselliseksi nimeämässä
tutkimuksessaan Eräsaari osoittaa globalisaatiopuheen sisäisen toimintalogiikan:
sitä perustellaan "välttämättömyyksillä" (lue:
vallasta hyötyvien ryhmien julkisella itsesäätelyllä) Näin
sillä voidaan pyhittää ikävätkin toimet ja saada ne
vaikuttamaan siltä kuin ne olisivat peräisin a) ulkoavaruudesta saapuvalta,
todellisuutta todellisemmalta, vielä korkeammalta todellisuudelta, tai
b) jyrääviltä luonnonvoimilta. Kyse tuntuu loppujen lopuksi olevan
vain siitä kuka suostuu asettumaan uhriksi. Ei olekaan mikään
ihme, että heikoimman lenkin kaltaiset tv-visailuohjelmat tai villieläinten
selviytymiskamppailut kiinnostavat apaattisia sohvaperunoita. Näin luodusta
yleensä maskuliinisesta kulttuurista ja subjektiviteetin hyödykkeistämisestä,
kuten Jussi Ojajärvi toteaa, tulee pakottavaa luontoa.
Välttämättömien
ikävyyksien seuraukset tuntuvat aina kuitenkin kohdistuvan johonkin muuhun
kuin niihin ryhmiin, jotka niitä ovat vaatimassa tai tuottamassa (naiset
ja lapset ensin lankulle). Ne eivät siis koskaan kohdistu itseen eli em.
ryhmän jäseniin, vaan valuvat aina alaspäin yhteiskunnallisessa
ravintoketjussa toisin kuin hyvätuloisten asunnot (kuten entinen valtiovarainministeri
Sauli Niinistö virheellisesti ajatteli). Entisellä ulkomaankauppaministerillä
Ilkka Suomisella oli jopa varaa naurahtaa clearingkaupan moraalille ja sillä
tavoin sirottaa kepeät mullat arvokeskustelulle ja peräänkuuluttaa
järkikeskustelua clearing-kaupan kiemuroita tutkailleessa YLE1:n dokumentissa.
Arvoja ei saa ylläpitää. On vain normaliteetin asettamaa rationaalista
logiikkaa, vaikka käytännön toimijoille sitä ei olekaan.
Ja vaikka clearingkauppa ei "maan tavalle" perustunutkaan, kuten meille kerrottiin,
saattoi taustalta olla havaittavissa diskursiivisen voiman tai ryhmäfantasian
tai abstraktin Toisen ääni, joka sai vallan asettaa lain.
Tämä
pakottavuus juuri on tuossa korkeammassa kokemisen tavassa niin kummallista.
Tuo tarve konstruoida itsesäilytyksen nimissä jokin kaukaisempi voima,
jonka lepytykseen kaikki energia sidotaan ja siksi tehdään niin kuin
tehdään itse halutulla tavalla, eikä siksi että niin olisi
itse haluttu tai tehty, tajuamatta kuitenkaan omaa haluvirtaa. Ehkä ei
siis ollakaan kosketuksissa ylipäänsä mihinkään elävään,
koska se tuottaisi kokemustasolla liian voimakkaan ja eriytymättömän
kokemuksellisen tunneintensiteetin, vaan eletään eriytymätöntä
kokemusta, jota koetetaan pitää loitolla?
Samoihin aikoihin kuvitteellinen
arkkitehti Tero Teuras heräsi eräänä postmodernina aamuna
ja huomasi olevansa vailla valtaa. Taakse katsoessaan hän näki vielä
rippeitä symbolisaatiosta rakennuksissa, jotka aikoinaan rakennettiin peittämään
ja salaamaan (luomaan illuusiota ja rajaamaan yhteistä tai yksityistä
tilaa). Eteenpäin katsoessaan hän kykeni näkemään vain
lasin ja teräksen luomia läpinäkyviä ja maskuliinisiin korkeuksiin
kurkottavia skitsounelmia. Ne paljastivat läpinäkyvyydessään
yhteiskunnan loppumattoman pahuuden. Ne myös toivat kuoleman elämästä
vieraantuneiden ihmisten lähelle hapettamaan heidän elämäänsä
äärikokemuksena, kuten Atte Oksanen on todennut (olivathan ihmiset
vieraantuneet kuolemasta sosiaalisen hallusinaationsa kautta, kuten Teurakselle
kerrottiin).
Onneksi nuo monumentaaliset elämiskoneet ja elämistä tuottavat koneet
eli kauppakeskukset kuitenkin ovat sisäänsä sulkevia tiloja ja
tarjoavat äidillistä lohdutusta äidin huomiosta kilpaileville
ja tuolla kilpailulla subjektiviteettiaan luoville kuluttajille, joiden yhteydessä
minuudesta puhuminenkin tuntuu liioitellulta ja joka sangen käyttökelpoisena
käsitteenä on siksi syytä varata talteen vastaisempaa käyttöä
varten ilman liiallista merkityssidosta tai koodausta suhteessa nykypäivän
kuluttavaan eläimeen. Välillä ihmistungoksessa ja mainospintojen
täydellisesti peittäessä verkkokalvoja kauppakeskusäidin
äidillinen hyväily saattoi muuttua nieleväksi läheisyydeksi,
tungetteluksi, josta oli päästävä eroon, mutta onneksi sillekin
ongelmalle löytyi (lopullinen) ratkaisu. Liian voimakkaaksi käyneestä
läheisyydestä voitiin erottautua toistuvan pakonomaisilla väkivaltaisilla
riuhtaisuilla eli kuluttamalla lisää tai kiihdyttämällä
kuluttamisen ja tuhoamisen muista merkityksistä tyhjentynyttä sykliä
äärimmilleen eli omaan romahtamiseen asti.
Pääomathan
valtiolla olivat lisäksi niin sidotut luomaan tällaisia väkivallalle
(konkreettiselle tai symboliselle, koska oma päätäntävalta
annetaan ovella sisään astuttaessa pois) otollisia tulemisen tiloja,
että julkiset alueet ja tilat oli syytä yksityistää, jotta
niitä edes joku olisi viitsinyt rahoittaa Suomen kaltaisessa pienessä
maailmantalouteen integroituvassa velkaisessa maassa. Yksityistämisen fabulassa
on kuitenkin kehnot puolensa kuten kehräämisessäkin. Siitä
mikä on aiemmin ollut julkisena ja yleisenä inter-esseä –
ihmisten välistä tilaa ja kansalaisuuden tilallista synnyttäjää
– tulee nyt yksityistä intressiä, ja suhde valtaresurssien välillä
keikahtaa toisen hyväksi. Vaikea arvata kumman puoleen on syytä kumartaa,
kun entinen pankinjohtaja Seppo Lindblomkin puhuu sosiaalipolitiikan väitöskirjassaan
hyvinvointivaltion tilivelvollisuudesta.
Yksityistetyissä
julkisissa tiloissa kuluttaja on pakotettu kuluttamaan yksityis-äidin huomiota
saadakseen, koska yksityinen omistaja tietenkin saa päättää
kenet viime kädessä haluaa luokseen. Ja ne keitä ei halua, kauppakeskus-äiti
hylkii heidän olemuksellisen nukkavieruutensa ja tuon pinnaksi tuottamisen
prosessissa luodun vastenmielisyyden harhansa takia, jonka jälkeen yksityisen
vartiointiliikkeen miehet keräävät heidät hellään
huomaansa ja passittavat matkoihinsa häiritsemästä kauniita ja
täydellisiä kuluttavia ihmisiä hirviömäisellä
olemuksellaan. Näin poliittinen muuttuu despotismiksi, jossa ihminen alistuu
yritysperheytymisessä syntyvien uusien välttämättömyyksien
alle. Paljastettua elämää ryhtyy hallinnoimaan uudenlainen epäjohdonmukainen
kaikkialle pirstoutunut biovalta, kuten Hannah Arendt, Michel Foucault ja Giorgio
Agamben allegoriat tällä halkeamalla voisivat todistaa.
"Mene
takaisin lähtöruutuun", tuntuu kulttuurimme sanovan. Näin päädytään
siihen köyhäinhoitolaan, mielenvikaisten deliriumtilaiseen hourulaan,
josta Taipaleelta syksyllä 1944 lähdettiin. Ihminen on talouden abstraktin
ja kaukaisen ihanteen asettaman kulttuurisen logiikan ehtojen puristamana. Julkista
tilaa tai mielentilaa kolonisoivien virtausten armoilla olisi tarvetta visuaalisen
häirinnän kieltämiselle tai rajoittamiselle, kuten Paul Virilio
toteaa, jotta tuo simuloiva voima ei toiminnallistuisi väkivaltana. Jopa
inhimillisen haluvirran ja muidenkin virtauksien vapauttamista puolustaneet
antioidipalistit Gilles Deleuze ja Félix Guattari totesivat Tuhansissa
tasangoissaan jo vuonna 1980, että jonkinlaista stratifikaatiota tarvitaan
aina yhteiskunnassa. Ilman sitä ei synny yksilöllistä elämäntuotantoa
suojaavaa kulttuurista vaippaa, potentiaalista tilaa, joka toteuttaisi leikin
ja symbolisaation (eli mielikuvittelun) turvallisesti. Mutta miten tuo kuvitelmia
läpinäkyvyydessään latistava "väärä
tietoisuus" sitten pysyy pystyssä? (Jos tämä nykypäivänä
vanhahtavalta tuntuva käsite tässä yhteydessä sallitaan.)
Siitäkin Eräsaari antaa monta esimerkkiä. Otetaanpa seuraavassa
mikropoliittinen katse Eräsaaren aineistoon ja mennään lähelle
sitä kieltä, jolla rakennushallituksen yhtiöittämistä
tehtiin.
Yhtiöittämisen
yhteydessä (jakautua moneksi) luotiin puhetapoja ja maailmaa. Tehtiin tujoa,
tajoa ja toimintaympäristön muokkausta. Pohdittiin tuottavuudelle
mittaa työtunnin kuutiosta (?), haettiin "joustavuutta" resurssien käyttöön,
rakennettiin rakennuttamisen tulosohjauskaaviota kyljelleen kaatuneelle puumetaforalle
(jolle suurin osa tieteestäkin perustuu). Tavoitejohtamisessa yksilöinä
esiintyvien kontrolliyhteiskunnan sosiaaliluonteeltaan ulkoaohjautuvien dividuaali-ihmisten
refleksiivisyys korostui puheiden iskusanoissa: "Päähuomio kiinnitetään
tulokseen, jolloin työntekijälle itselleen jää mahdollisuudet
valita, miten tuloksensa aikaansaa, työntekijän valinnanvapaudet lisääntyvät."
(Tässäkin joku tai jokin saa käyttää lain asettajan
valtaa!) Ehkäpä tupakkaa kaupitteleville Kalkutan viisivuotiaille
slummilapsille vastaavanlainen lupaus toisi hyvän mielen, sillä olisihan
ainakin töitä tarjolla, vaikka uutta pahvilaatikkoa ei seuraavaksi
yöksi olisikaan. Rakennushallituksessa tarjolla oli kuviota, kaaviota,
aikataulua. R-toimialan kehittämisaikataulussa "tuotteistamiselle" varattiin
aikaa (aika on rahaa) reilut yhdeksän kuukautta, "kuntoselvityksetkin"
piti tehdä (jotta saneeraus ja Augeiaan tallin tyhjennys vanhasta lannasta
onnistuisi). "Saattohoito" aloitettiin aikataulukaavion mukaan jo hieman ennen
"uuden organisaation trimmaamista ja tuloskeskusteluita" (tuotatko nyt vai heti?),
sillä eihän ulkoistettavia työntekijöitä haluttu loukata.
No, sillehän ei kiireessä mitään voinut, että "lukuja joutui suoltamaan
hihasta". Mutta onneksi tarjolla oli lisää ohutta yläpilveä, eli
"VISIOTA", joka sai toimia ryhmän rajat todentavana raamattuna
ollessaan "kirjattu yhteinen tahdonilmaus siitä, millainen haluamme
rakennushallinnon olevan muutaman vuoden kuluttua". Tämä
"yhteisten suuntaviivojen selkiyttämiseen tähtäävä visiotyöskentely"
oli ehditty aloittaa tietenkin hyvissä ajoin. Itse TULEVAISUUSVISIO
jatkoi ilmestyessään leijailemista johtajuuden taivaissa ja iski
työntekijöihin kuin miljoona volttia kuten työntekijöiden
keskuudessa kauhua herättänyt "virkamiehen hirttovideokin".
Korkeajännityksellisessä muodossaan Tu-vi (leikillisesti) kertoi
korkeapovisen ja paljasolkapäisen Mrs. Eptonin elämästä tavallisena
touhukkaana johtamispäivänä. (Mrs. Epton on tulevaisuuden johtajan
prototyyppi, eli spank me, darling, haluan olla sadomaso ja korkosi
alla koska teen vaikeita päätöksiä!) Tulevaisuuden naisjohtajille
visioitiin hyvin muodostuneet rinnat. (Suuri on kaunista ja
narsistisesti kaikkivoipaa… sekä oidipaalisen fallista projektiota.
Vaarallisuudessaan tulevaisuuden naisjohtajassa nousi esiin kuitenkin
Flintenweiber eli kastroiva nainen, jolla on penis kuten Klaus
Theweleit kirjoittaa).
Kirjoituksissa
haikailtu diskurssi unohti, että naisten subjektiivisesti koettu työmarkkina-asema
heikkeni 1990-luvulla paljon enemmän kuin miehillä. Näillä
asioillahan ei ole toisiinsa mitään merkitysyhteyttä? Miehet
kuitenkin kertoivat "Tekevänsä sen itse!" Sillä rakennushallitus
tuntui "kieppuvan varsin sekavanoloisesti sulauttamisen myllyssä", ja sen
"kohtalosta" saattoi lukea "povauksia" lehdistä, jonka jälkeen "pyrittiin"
taas "paikkaamaan aukkoja". Diskurssin tuottaman "laivauden" kokemuksessa kuitenkin
vuosi jotain ja pahasti.
Vuodon korjaamiseksi työntekijät täytyi asettaa "selviytymiskokeeseen".
Sen ajateltiin "nostattavan pirteätä, motivoitua mieltä" sen
jälkeen, kun onnistumisen elämyksiä rupeaisi tulemaan. Varmasti
kaikki irtisanotut työntekijätkin ymmärtäisivät olla
kiitollisia saatuaan olla auttamassa "uppoavaa laivaa" takaisin pinnalle, pois
kauhistuttavasti kieppuvan meren syövereistä, saatettiin visiossa
ehkä ajatella (vai ajateltiinko siinä ylipäätään
mitään tai ketään?). Myös verenpaineilla 140/98 varustetun
työntekijän ja kuvitteellisenkin arkkitehti Teuraan olisi kannattanut
pinnistää vielä hieman enemmän, tehdä "litet bättre"
kuten Suomen jääkiekkomaajoukkuetta tuolloin valmentanut ruotsalainen
Curt Lindström meille eurokuntoa etsiville metsäläisille opetti.
Deleuzen ja Guattarin mukaan kielen funktiona on välittää käskysanoja,
jos se irtautuu puhujan ruumiillisista kokemuksista. Jokin asia tuotetaan siitä
puhuttaessa, sillä vallalla, joka puhujalla on, ja sen jälkeen asia
vain on niin. Maailma on todellakin muuttunut kieltä
käyttämällä.
Siksi julkisista tiloista tehtiin lopulta "kiinteistösalkku". Sen jälkeen
ryhdyttiin nopeuttamaan läpivirtausta, jotta osakkeiden kurssitkin nousisivat
nopeammin ja sijoitettu pääoma saisi korkeamman tuoton. Uusi, tietenkin
miesten toimesta pahaksi luettu äiti (so. maskuliininen lasikatto organisaatioissa)
torjui valtiovarainministeri Iiro Viinasen mahtikäskyllä kymmeniä
naissiivoojia. Ei oteta vanhoina työntekijöinä. Uusina, jos alentavat
palkkaansa ja muutenkin heikentävät työehtojaan, todettiin ja
laitettiin kustannukset kuriin. Patriarkaatin veljesliitto piti paikkansa, vaikka
se siirtyikin nyt saunoista gladiaattorihallien VIP-kabinetteihin. Ja kuka nyt
julkista hakumenettelyä kaipaisi. Silloinhan paikan saattaisi saada joku
rettelöitsijä, joka ei tuntisi konkreettisen talon (yksityisiä)
ja uusiksi tuotetun kulttuurisen merkityksenannon kautta koodattuja tapoja.
Irtisanomiset
kuitenkin olivat laittomia ja niiden takia monen ihmisen elämä on
vieläkin pilalla. Kuka siitä kantaisi edes (aiemmin presidenttinäkin
toimineen ja sitä ennen sittemmin hieman yskähdelleen yrityksen eli
Elannon entisen pääjohtajan Mauno Koiviston lanseeraaman käsitteen
mukaisesti) poliittisen vastuun (joka on – mitä?), kun juridista
vastuuta ei kenenkään tai minkään päälle ole asetettu?
Kustannusosakeyhtiö Gaudeamus
ja Leena Eräsaari ovat tehneet irtisanomisista ja muusta pöyristyttävästä
kertovalla teoksella palveluksen ihmisten kokemuksissa ja niihin liittyvissä
selviytymisstrategioissa todentuvalle kärsivän potentiaalille. Vaikka
mikään ei auta saamaan saneerauksessa paikkansa menettäneiden töitä
takaisin, luulisin, että he voivat tämän kirjan avulla löytää
elämälleen uutta merkitystä ja lohtua, koska kirjan kautta heidän
kokemuksestaan tulee julkista, yhteistä ja jaettua – sekä välissä
olevaa. Kiitän kirjoittajaa, hänen avustajiaan, kanssatutkijaa ja kustantamon
edustajia sekä suosittelen kirjaa lämpimästi kaikille, jotka haluavat
kokea suuria tunteita lukiessaan tarinaa elävästä elämästä
ja sen kuolettamisesta.
Lopuksi on syytä siteerata Eräsaarenkin kirjassaan esiin nostaman
Tuomari Nurmion rock-lyriikkaa. Onhan Nurmio ihan oikeasti
tuomarin koulutuksen saanut mies, eikä miestä leikkivä ja fallisen
isän mahtia tuomiten ja ryöstäen käyttelevä henkinen pikkupoika:
"Lasten mehuhetki päättyi ikävästi, musta enkeli vei
päivänsankarin – – –
Äiti huitoo parvekkeella tukka hajallaan
ja huutaa talonmiestä täysin poissa tolallaan
pienet vieraat nyyhkyttävät yhä kauhuissaan
isä kertoo poliisille jotain sekavaa
– – –
Kuka käski syödä liikaa täytekakkua
Ja kaataa toisten lasten niskaan kylmää mehua
Siitä joutuu paholaisen pannuun paistumaan
Maailmassa ei säästy enää viattominkaan."
Kirjoittaja Ilkka Levä on FM ja
tutkija Helsingin yliopiston historian laitoksessa.
|
Takaisin edelliselle tasolle
|