|   | 
 Historiallisia Arvosteluja 7/2003: Julkinen tila ja valtion yhtiöittäminen
 Joulukuu 1995: Mediajulkisuutta jälkijunassa – Miksi?
 laatinut Ilkka LeväHistoriallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412, Ennen ja nyt ISSN 1458–1396
Leena Eräsaari: Julkinen tila ja valtion yhtiöittäminen. 
Gaudeamus: Helsinki, 2002. 232 sivua.  Varoitus: Seuraava teksti sisältää filosofista spekulointia, 
polemisointeja ja röyhkeitä allegorioita!
 Asetettaessa kirjoittava kone liikkeeseen, se kirjoittaa – sotakoneen lailla. 
Sotakoneen käsitettä ei kuitenkaan tule tässä ymmärtää 
lähtökohtaisesti väkivaltaiseksi vaan elämistodellisuuksien 
päälle liimatun totalisoivan puheen rajojen piirtäjäksi ja toisin 
tekemisen mahdollisuuden avaajaksi. Tässä tapauksessa näin on tehnyt 
yhteiskuntatieteilijä Leena Eräsaari. Hänen rakennushallituksen 
yhtiöittämisen tuottamaa muutosta suhteessa julkiseen tilaan luotaava kirjansa 
Julkinen tila ja valtion yhtiöittäminen julkaistiin jo viime vuoden 
puolella,  mutta tätä arvostelua kirjoittaessani huomaan, että tutkimukseen 
liittyvät asiat ovat nousseet toden teolla julkisuuteen vasta viimeaikaisten 
tapahtumien johdosta (mutta vain "hetkellisesti", kuten kaikki mediaan nousevat "asiat" 
nykyisessä infantiiliin oraalisuuteen ja ahmimiseen sekä sen jälkeiseen 
kylläiseen ulostamiseen perustuvassa jälkikoloniaalisessa elämysten 
tuottamiseen ja tuotteistamiseen perustuvassa kulutusyhteiskunnassamme). Näin 
kävi Jarmo Lampelan Eila-elokuvan myötä. Fiktio kirjoitti faktaan 
"uuden", mutta kuitenkin samankaltaisen luvun. Eräsaaren teos nostaa kuitenkin 
esiin monta muutakin asiaan liittynyttä kulttuurista toistonpakkoa ja ongelmaa, 
joita elokuva ei pysty nostamaan julkiseen keskusteluun (vaikka se luo todellisuutta 
ollessaan pääomaa itsessään kuten Jonathan Beller argumentoi). 
Silti Eräsaaren kirjan mediassa saama kohtelu (pitkä hiljaisuus) hieman 
ihmetyttää. Onkohan sekin sukua suomalaisille "yhden miehen komiteoille" 
ja niiden salamyhkäisille, maailmaa näköisekseen muuttaville toimintatavoille, 
joista Eräsaari tutkimuksessaan juuri kirjoittaa ja joiden siunauksia olemme 
kaikki viime aikoina saaneet "nauttia" enemmän tai vähemmän. 
 Vaikka asiantuntijoille on toki varattava aikaa selvitysten ja komiteamietintöjen 
  laatimiseen, on silti kummastuttavaa, että monessa tapauksessa annetut 
  suositukset tunnutaan toteuttavan siitäkin huolimatta, vaikka niitä 
  julkisesti vastustettaisiin miten voimakkaasti tahansa (pitäisikö/saisiko 
  siis puhua asioiden tapahtumisen kulttuurisesta transsilogiikasta?). Ja nämä 
  asiat (eli toteutettavat toimenpiteet) voidaan aina perustella välttämättömyyden 
  logiikalla. Samalla rakennellaan kulttuurisia myyttejä, joissa kehitetyistä 
  toimintatavoista tulee kansallisia hyveitä. Ne tietenkin tarjoavat psyykkistä 
  suojaa juuri tämän ryhmän jäsenille, mutta silti niihin 
  liittyen on syytä esittää tarkentava kysymys: kenelle ja miksi? 
  Ja miten valtaresurssit yleisemmällä tasolla liittyvät tällaiseen 
  kuvioon? Näitä asioita myös Eräsaari kirjassaan pohdiskelee. 
  Miksi tällaisen kielen annetaan luoda maailmaa näköisekseen? 
  Ja miksi se saa koodata kaiken muun omanlaisensa halutalousmallin kautta? Miksi 
  sen annetaan muodostua totalisoivaksi teoriaksi maailmasta? Miksei vastakieli 
  mahdollistu? Kertomukselliseksi nimeämässä 
  tutkimuksessaan Eräsaari osoittaa globalisaatiopuheen sisäisen toimintalogiikan: 
  sitä perustellaan "välttämättömyyksillä" (lue: 
  vallasta hyötyvien ryhmien julkisella itsesäätelyllä) Näin 
  sillä voidaan pyhittää ikävätkin toimet ja saada ne 
  vaikuttamaan siltä kuin ne olisivat peräisin a) ulkoavaruudesta saapuvalta, 
  todellisuutta todellisemmalta, vielä korkeammalta todellisuudelta, tai 
  b) jyrääviltä luonnonvoimilta. Kyse tuntuu loppujen lopuksi olevan 
  vain siitä kuka suostuu asettumaan uhriksi. Ei olekaan mikään 
  ihme, että heikoimman lenkin kaltaiset tv-visailuohjelmat tai villieläinten 
  selviytymiskamppailut kiinnostavat apaattisia sohvaperunoita. Näin luodusta 
  yleensä maskuliinisesta kulttuurista ja subjektiviteetin hyödykkeistämisestä, 
  kuten Jussi Ojajärvi toteaa, tulee pakottavaa luontoa. Välttämättömien 
  ikävyyksien seuraukset tuntuvat aina kuitenkin kohdistuvan johonkin muuhun 
  kuin niihin ryhmiin, jotka niitä ovat vaatimassa tai tuottamassa (naiset 
  ja lapset ensin lankulle). Ne eivät siis koskaan kohdistu itseen eli em. 
  ryhmän jäseniin, vaan valuvat aina alaspäin yhteiskunnallisessa 
  ravintoketjussa toisin kuin hyvätuloisten asunnot (kuten entinen valtiovarainministeri 
  Sauli Niinistö virheellisesti ajatteli). Entisellä ulkomaankauppaministerillä 
  Ilkka Suomisella oli jopa varaa naurahtaa clearingkaupan moraalille ja sillä 
  tavoin sirottaa kepeät mullat arvokeskustelulle ja peräänkuuluttaa 
  järkikeskustelua clearing-kaupan kiemuroita tutkailleessa YLE1:n dokumentissa. 
  Arvoja ei saa ylläpitää. On vain normaliteetin asettamaa rationaalista 
  logiikkaa, vaikka käytännön toimijoille sitä ei olekaan. 
  Ja vaikka clearingkauppa ei "maan tavalle" perustunutkaan, kuten meille kerrottiin, 
  saattoi taustalta olla havaittavissa diskursiivisen voiman tai ryhmäfantasian 
  tai abstraktin Toisen ääni, joka sai vallan asettaa lain. Tämä 
  pakottavuus juuri on tuossa korkeammassa kokemisen tavassa niin kummallista. 
  Tuo tarve konstruoida itsesäilytyksen nimissä jokin kaukaisempi voima, 
  jonka lepytykseen kaikki energia sidotaan ja siksi tehdään niin kuin 
  tehdään itse halutulla tavalla, eikä siksi että niin olisi 
  itse haluttu tai tehty, tajuamatta kuitenkaan omaa haluvirtaa. Ehkä ei 
  siis ollakaan kosketuksissa ylipäänsä mihinkään elävään, 
  koska se tuottaisi kokemustasolla liian voimakkaan ja eriytymättömän 
  kokemuksellisen tunneintensiteetin, vaan eletään eriytymätöntä 
  kokemusta, jota koetetaan pitää loitolla? Samoihin aikoihin kuvitteellinen 
  arkkitehti Tero Teuras heräsi eräänä postmodernina aamuna 
  ja huomasi olevansa vailla valtaa. Taakse katsoessaan hän näki vielä 
  rippeitä symbolisaatiosta rakennuksissa, jotka aikoinaan rakennettiin peittämään 
  ja salaamaan (luomaan illuusiota ja rajaamaan yhteistä tai yksityistä 
  tilaa). Eteenpäin katsoessaan hän kykeni näkemään vain 
  lasin ja teräksen luomia läpinäkyviä ja maskuliinisiin korkeuksiin 
  kurkottavia skitsounelmia. Ne paljastivat läpinäkyvyydessään 
  yhteiskunnan loppumattoman pahuuden. Ne myös toivat kuoleman elämästä 
  vieraantuneiden ihmisten lähelle hapettamaan heidän elämäänsä 
  äärikokemuksena, kuten Atte Oksanen on todennut (olivathan ihmiset 
  vieraantuneet kuolemasta sosiaalisen hallusinaationsa kautta, kuten Teurakselle 
  kerrottiin). Onneksi nuo monumentaaliset elämiskoneet ja elämistä tuottavat koneet 
  eli kauppakeskukset kuitenkin ovat sisäänsä sulkevia tiloja ja 
  tarjoavat äidillistä lohdutusta äidin huomiosta kilpaileville 
  ja tuolla kilpailulla subjektiviteettiaan luoville kuluttajille, joiden yhteydessä 
  minuudesta puhuminenkin tuntuu liioitellulta ja joka sangen käyttökelpoisena 
  käsitteenä on siksi syytä varata talteen vastaisempaa käyttöä 
  varten ilman liiallista merkityssidosta tai koodausta suhteessa nykypäivän 
  kuluttavaan eläimeen. Välillä ihmistungoksessa ja mainospintojen 
  täydellisesti peittäessä verkkokalvoja kauppakeskusäidin 
  äidillinen hyväily saattoi muuttua nieleväksi läheisyydeksi, 
  tungetteluksi, josta oli päästävä eroon, mutta onneksi sillekin 
  ongelmalle löytyi (lopullinen) ratkaisu. Liian voimakkaaksi käyneestä 
  läheisyydestä voitiin erottautua toistuvan pakonomaisilla väkivaltaisilla 
  riuhtaisuilla eli kuluttamalla lisää tai kiihdyttämällä 
  kuluttamisen ja tuhoamisen muista merkityksistä tyhjentynyttä sykliä 
  äärimmilleen eli omaan romahtamiseen asti. Pääomathan 
  valtiolla olivat lisäksi niin sidotut luomaan tällaisia väkivallalle 
  (konkreettiselle tai symboliselle, koska oma päätäntävalta 
  annetaan ovella sisään astuttaessa pois) otollisia tulemisen tiloja, 
  että julkiset alueet ja tilat oli syytä yksityistää, jotta 
  niitä edes joku olisi viitsinyt rahoittaa Suomen kaltaisessa pienessä 
  maailmantalouteen integroituvassa velkaisessa maassa. Yksityistämisen fabulassa 
  on kuitenkin kehnot puolensa kuten kehräämisessäkin. Siitä 
  mikä on aiemmin ollut julkisena ja yleisenä inter-esseä – 
  ihmisten välistä tilaa ja kansalaisuuden tilallista synnyttäjää 
  – tulee nyt yksityistä intressiä, ja suhde valtaresurssien välillä 
  keikahtaa toisen hyväksi. Vaikea arvata kumman puoleen on syytä kumartaa, 
  kun entinen pankinjohtaja Seppo Lindblomkin puhuu sosiaalipolitiikan väitöskirjassaan 
  hyvinvointivaltion tilivelvollisuudesta. Yksityistetyissä 
  julkisissa tiloissa kuluttaja on pakotettu kuluttamaan yksityis-äidin huomiota 
  saadakseen, koska yksityinen omistaja tietenkin saa päättää 
  kenet viime kädessä haluaa luokseen. Ja ne keitä ei halua, kauppakeskus-äiti 
  hylkii heidän olemuksellisen nukkavieruutensa ja tuon pinnaksi tuottamisen 
  prosessissa luodun vastenmielisyyden harhansa takia, jonka jälkeen yksityisen 
  vartiointiliikkeen miehet keräävät heidät hellään 
  huomaansa ja passittavat matkoihinsa häiritsemästä kauniita ja 
  täydellisiä kuluttavia ihmisiä hirviömäisellä 
  olemuksellaan. Näin poliittinen muuttuu despotismiksi, jossa ihminen alistuu 
  yritysperheytymisessä syntyvien uusien välttämättömyyksien 
  alle. Paljastettua elämää ryhtyy hallinnoimaan uudenlainen epäjohdonmukainen 
  kaikkialle pirstoutunut biovalta, kuten Hannah Arendt, Michel Foucault ja Giorgio 
  Agamben allegoriat tällä halkeamalla voisivat todistaa. "Mene 
  takaisin lähtöruutuun", tuntuu kulttuurimme sanovan. Näin päädytään 
  siihen köyhäinhoitolaan, mielenvikaisten deliriumtilaiseen hourulaan, 
  josta Taipaleelta syksyllä 1944 lähdettiin. Ihminen on talouden abstraktin 
  ja kaukaisen ihanteen asettaman kulttuurisen logiikan ehtojen puristamana. Julkista 
  tilaa tai mielentilaa kolonisoivien virtausten armoilla olisi tarvetta visuaalisen 
  häirinnän kieltämiselle tai rajoittamiselle, kuten Paul Virilio 
  toteaa, jotta tuo simuloiva voima ei toiminnallistuisi väkivaltana. Jopa 
  inhimillisen haluvirran ja muidenkin virtauksien vapauttamista puolustaneet 
  antioidipalistit Gilles Deleuze ja Félix Guattari totesivat Tuhansissa 
  tasangoissaan jo vuonna 1980, että jonkinlaista stratifikaatiota tarvitaan 
  aina yhteiskunnassa. Ilman sitä ei synny yksilöllistä elämäntuotantoa 
  suojaavaa kulttuurista vaippaa, potentiaalista tilaa, joka toteuttaisi leikin 
  ja symbolisaation (eli mielikuvittelun) turvallisesti. Mutta miten tuo kuvitelmia 
  läpinäkyvyydessään latistava "väärä 
  tietoisuus" sitten pysyy pystyssä? (Jos tämä nykypäivänä 
  vanhahtavalta tuntuva käsite tässä yhteydessä sallitaan.) 
  Siitäkin Eräsaari antaa monta esimerkkiä. Otetaanpa seuraavassa 
  mikropoliittinen katse Eräsaaren aineistoon ja mennään lähelle 
  sitä kieltä, jolla rakennushallituksen yhtiöittämistä 
  tehtiin. Yhtiöittämisen 
  yhteydessä (jakautua moneksi) luotiin puhetapoja ja maailmaa. Tehtiin tujoa, 
  tajoa ja toimintaympäristön muokkausta. Pohdittiin tuottavuudelle 
  mittaa työtunnin kuutiosta (?), haettiin "joustavuutta" resurssien käyttöön, 
  rakennettiin rakennuttamisen tulosohjauskaaviota kyljelleen kaatuneelle puumetaforalle 
  (jolle suurin osa tieteestäkin perustuu). Tavoitejohtamisessa yksilöinä 
  esiintyvien kontrolliyhteiskunnan sosiaaliluonteeltaan ulkoaohjautuvien dividuaali-ihmisten 
  refleksiivisyys korostui puheiden iskusanoissa: "Päähuomio kiinnitetään 
  tulokseen, jolloin työntekijälle itselleen jää mahdollisuudet 
  valita, miten tuloksensa aikaansaa, työntekijän valinnanvapaudet lisääntyvät." 
  (Tässäkin joku tai jokin saa käyttää lain asettajan 
  valtaa!) Ehkäpä tupakkaa kaupitteleville Kalkutan viisivuotiaille 
  slummilapsille vastaavanlainen lupaus toisi hyvän mielen, sillä olisihan 
  ainakin töitä tarjolla, vaikka uutta pahvilaatikkoa ei seuraavaksi 
  yöksi olisikaan. Rakennushallituksessa tarjolla oli kuviota, kaaviota, 
  aikataulua. R-toimialan kehittämisaikataulussa "tuotteistamiselle" varattiin 
  aikaa (aika on rahaa) reilut yhdeksän kuukautta, "kuntoselvityksetkin" 
  piti tehdä (jotta saneeraus ja Augeiaan tallin tyhjennys vanhasta lannasta 
  onnistuisi). "Saattohoito" aloitettiin aikataulukaavion mukaan jo hieman ennen 
  "uuden organisaation trimmaamista ja tuloskeskusteluita" (tuotatko nyt vai heti?), 
  sillä eihän ulkoistettavia työntekijöitä haluttu loukata. No, sillehän ei kiireessä mitään voinut, että "lukuja joutui suoltamaan
hihasta". Mutta onneksi tarjolla oli lisää ohutta yläpilveä, eli
"VISIOTA", joka sai toimia ryhmän rajat todentavana raamattuna
ollessaan "kirjattu yhteinen tahdonilmaus siitä, millainen haluamme
rakennushallinnon olevan muutaman vuoden kuluttua". Tämä
"yhteisten suuntaviivojen selkiyttämiseen tähtäävä visiotyöskentely"
oli ehditty aloittaa tietenkin hyvissä ajoin. Itse TULEVAISUUSVISIO
jatkoi ilmestyessään leijailemista johtajuuden taivaissa ja iski
työntekijöihin kuin miljoona volttia kuten työntekijöiden
keskuudessa kauhua herättänyt "virkamiehen hirttovideokin".
Korkeajännityksellisessä muodossaan Tu-vi (leikillisesti) kertoi
korkeapovisen ja paljasolkapäisen Mrs. Eptonin elämästä tavallisena
touhukkaana johtamispäivänä. (Mrs. Epton on tulevaisuuden johtajan
prototyyppi, eli spank me, darling, haluan olla sadomaso ja korkosi
alla koska teen vaikeita päätöksiä!) Tulevaisuuden naisjohtajille
visioitiin hyvin muodostuneet rinnat. (Suuri on kaunista ja
narsistisesti kaikkivoipaa… sekä oidipaalisen fallista projektiota.
Vaarallisuudessaan tulevaisuuden naisjohtajassa nousi esiin kuitenkin
Flintenweiber eli kastroiva nainen, jolla on penis kuten Klaus
Theweleit kirjoittaa). Kirjoituksissa 
  haikailtu diskurssi unohti, että naisten subjektiivisesti koettu työmarkkina-asema 
  heikkeni 1990-luvulla paljon enemmän kuin miehillä. Näillä 
  asioillahan ei ole toisiinsa mitään merkitysyhteyttä? Miehet 
  kuitenkin kertoivat "Tekevänsä sen itse!" Sillä rakennushallitus 
  tuntui "kieppuvan varsin sekavanoloisesti sulauttamisen myllyssä", ja sen 
  "kohtalosta" saattoi lukea "povauksia" lehdistä, jonka jälkeen "pyrittiin" 
  taas "paikkaamaan aukkoja". Diskurssin tuottaman "laivauden" kokemuksessa kuitenkin 
  vuosi jotain ja pahasti. Vuodon korjaamiseksi työntekijät täytyi asettaa "selviytymiskokeeseen". 
  Sen ajateltiin "nostattavan pirteätä, motivoitua mieltä" sen 
  jälkeen, kun onnistumisen elämyksiä rupeaisi tulemaan. Varmasti 
  kaikki irtisanotut työntekijätkin ymmärtäisivät olla 
  kiitollisia saatuaan olla auttamassa "uppoavaa laivaa" takaisin pinnalle, pois 
  kauhistuttavasti kieppuvan meren syövereistä, saatettiin visiossa 
  ehkä ajatella (vai ajateltiinko siinä ylipäätään 
  mitään tai ketään?). Myös verenpaineilla 140/98 varustetun 
  työntekijän ja kuvitteellisenkin arkkitehti Teuraan olisi kannattanut 
  pinnistää vielä hieman enemmän, tehdä "litet bättre" 
  kuten Suomen jääkiekkomaajoukkuetta tuolloin valmentanut ruotsalainen 
  Curt Lindström meille eurokuntoa etsiville metsäläisille opetti. 
  Deleuzen ja Guattarin mukaan kielen funktiona on välittää käskysanoja, 
  jos se irtautuu puhujan ruumiillisista kokemuksista. Jokin asia tuotetaan siitä 
  puhuttaessa, sillä vallalla, joka puhujalla on, ja sen jälkeen asia 
  vain on niin. Maailma on todellakin muuttunut kieltä 
käyttämällä. Siksi julkisista tiloista tehtiin lopulta "kiinteistösalkku". Sen jälkeen 
  ryhdyttiin nopeuttamaan läpivirtausta, jotta osakkeiden kurssitkin nousisivat 
  nopeammin ja sijoitettu pääoma saisi korkeamman tuoton. Uusi, tietenkin 
  miesten toimesta pahaksi luettu äiti (so. maskuliininen lasikatto organisaatioissa) 
  torjui valtiovarainministeri Iiro Viinasen mahtikäskyllä kymmeniä 
  naissiivoojia. Ei oteta vanhoina työntekijöinä. Uusina, jos alentavat 
  palkkaansa ja muutenkin heikentävät työehtojaan, todettiin ja 
  laitettiin kustannukset kuriin. Patriarkaatin veljesliitto piti paikkansa, vaikka 
  se siirtyikin nyt saunoista gladiaattorihallien VIP-kabinetteihin. Ja kuka nyt 
  julkista hakumenettelyä kaipaisi. Silloinhan paikan saattaisi saada joku 
  rettelöitsijä, joka ei tuntisi konkreettisen talon (yksityisiä) 
  ja uusiksi tuotetun kulttuurisen merkityksenannon kautta koodattuja tapoja. Irtisanomiset 
  kuitenkin olivat laittomia ja niiden takia monen ihmisen elämä on 
  vieläkin pilalla. Kuka siitä kantaisi edes (aiemmin presidenttinäkin 
  toimineen ja sitä ennen sittemmin hieman yskähdelleen yrityksen eli 
  Elannon entisen pääjohtajan Mauno Koiviston lanseeraaman käsitteen 
  mukaisesti) poliittisen vastuun (joka on – mitä?), kun juridista 
  vastuuta ei kenenkään tai minkään päälle ole asetettu? Kustannusosakeyhtiö Gaudeamus 
ja Leena Eräsaari ovat tehneet irtisanomisista ja muusta pöyristyttävästä 
kertovalla teoksella palveluksen ihmisten kokemuksissa ja niihin liittyvissä 
selviytymisstrategioissa todentuvalle kärsivän potentiaalille. Vaikka 
mikään ei auta saamaan saneerauksessa paikkansa menettäneiden töitä 
takaisin, luulisin, että he voivat tämän kirjan avulla löytää 
elämälleen uutta merkitystä ja lohtua, koska kirjan kautta heidän 
kokemuksestaan tulee julkista, yhteistä ja jaettua – sekä välissä 
olevaa. Kiitän kirjoittajaa, hänen avustajiaan, kanssatutkijaa ja kustantamon 
edustajia sekä suosittelen kirjaa lämpimästi kaikille, jotka haluavat 
kokea suuria tunteita lukiessaan tarinaa elävästä elämästä 
ja sen kuolettamisesta. Lopuksi on syytä siteerata Eräsaarenkin kirjassaan esiin nostaman
Tuomari Nurmion rock-lyriikkaa. Onhan Nurmio ihan oikeasti
tuomarin koulutuksen saanut mies, eikä miestä leikkivä ja fallisen
isän mahtia tuomiten ja ryöstäen käyttelevä henkinen pikkupoika: "Lasten mehuhetki päättyi ikävästi, musta enkeli vei 
päivänsankarin – – –Äiti huitoo parvekkeella tukka hajallaan
 ja huutaa talonmiestä täysin poissa tolallaan
 pienet vieraat nyyhkyttävät yhä kauhuissaan
 isä kertoo poliisille jotain sekavaa
 – – –
 Kuka käski syödä liikaa täytekakkua
 Ja kaataa toisten lasten niskaan kylmää mehua
 Siitä joutuu paholaisen pannuun paistumaan
 Maailmassa ei säästy enää viattominkaan."
 Kirjoittaja Ilkka Levä on FM ja 
tutkija Helsingin yliopiston historian laitoksessa. 
		     |   Takaisin edelliselle tasolle |