|
Historiallisia Arvosteluja 2/2003:
Alias Finkelstein
Antisemitismi vastavalistuksen välineenä
laatinut Suvi Leppämäki
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412,
Ennen ja nyt ISSN 1458–1396
Nils Erik Forsgård: Alias Finkelstein. Studier i antisemitisk retorik. Schildts:
Esbo, 2002. 175 sivua.
Mistä antisemitismissä on kyse? Nils Erik Forsgårdin esseekokoelmassa kysymykseen vastataan
pureutumalla essee toisensa jälkeen antisemitistisen retoriikan ytimeen. Kysymys antisemitismistä on
aina ajankohtainen, juutalaisviha ei kadonnut historian varjoihin kolmannen valtakunnan mukana. Tai kuten
Günter Grassin Ravunkäyntiä-romaanin kertoja päättää tarinansa: "Se
ei lopu. Se ei koskaan lopu." Kuten Forsgårdin esseissä, Grassin tuoreessa romaanissakin on kyse
sanoista, rooleista, myyteistä, historian amputoinnista omiin tarkoituksiin. Romaanin kertojan poika ottaa
Internetin keskustelupalstalla juutalaisen ampuman paikallistason natsivaikuttajan Wilhelm Gustloffin –
kansallissosialistisen mytologian "veriuhrin" – roolin. Vastapeluriksi keskustelupalstalle ilmaantuu
"Davidin" nimimerkin taakse piiloutuva, juutalaisiin voimakkaasti samastuva nuorukainen. Seurauksena on
tosielämän veriteko, jonka kautta romaanin kertojan poika kokee vain toimivansa oikeutetun koston
välikappaleena. Oikeudessa hän puolustautuu: "Te ette ole käsittänyt koko asiaa! Periaatteessa
minulla ei ole mitään juutalaisia vastaan. Mutta samoin kuin Wilhelm Gustloff, minäkin olen
vakuuttunut siitä, että he ovat vierasta ainesta arjalaisten kansojen piirissä. Muuttakoot kaikki
Israeliin, sinnehän he kuuluvat." (Tammi 2002, s. 224).
Samoja sanankäänteitä käyttävät myös Forsgårdin esseiden
päähenkilöt. Forsgård erottaa kaksi antisemitististä aatelinjaa 1900-luvun vaihteen
Euroopassa. Ensimmäinen linja, jota edustaa muiden muassa hampurilainen Wilhelm Marr, kulkee 1800-luvun
Saksasta ja Itävallasta 1940-luvun kansallissosialistiseen järjestelmään. Antisemitismi
ankkuroitui tällöin saksalaiskansalliseen uhoon, joka näki juutalaisuuden vieraaksi ja vaaralliseksi
elementiksi arjalaisen rodun keskuudessa. Itseäni kiehtoo aatehistoriallisista maastoista etenkin 1900-luvun
vaihteen Wien, jossa juutalaiset olivat kulttuurielämää voimakkaasti tukeva ja luova voima.
Juutalaisuus ei kuitenkaan assimiloituneille wieninjuutalaisille merkinnyt uskontoa tai mitään muutakaan
jokapäiväisessä elämässä näkyvää. Se oli pikemminkin
näkymätön tietoisuus kulttuuriperinnöstä, juurista – jotka oli pakko kohdata
useimmiten kielteisissä yhteyksissä, suhteessa valtaväestöön. "Rotua" ei voinut parhainkaan
assimiloituminen pyyhkiä pois – pikemminkin juuri assimilaatio tuntuu tehneen juutalaisuudesta antisemitismin
näkökulmasta niin uhkaavan, vaarallisen, salamyhkäisen. Assimiloituneet juutalaiset olivat
ikään kuin liian samanlaisia kuin muut – kun heidät kuitenkin muiden silmissä erotti
muista tämä yksi näkymätön ja ikuinen tekijä. Sitä vastoin vainoja ja
köyhyyttä pakoon Wieniin virtaavat itäjuutalaiset erottuivat katukuvassa jo ulkoiselta olemukseltaan:
he harjoittivat uskontoaan ja pukeutuivat ortodoksijuutalaisen perinteiseen asuun. He olivat antisemitistisestä
näkökulmasta ikään kuin näkyvä osoitus juutalaisten outoudesta, vieraudesta,
ei-saksalaisuudesta ja siten oivaa ainesta rasistisiin karikatyyreihin. Toisaalta itäjuutalaiset olivat
"vieraita" myös assimiloituneen länsijuutalaisen näkökulmasta, joka samastui pikemminkin
ei-juutalaisen itävaltalaiseen porvariin kuin köyhään, kaftaaniasuiseen ja jiddišiä
puhuvaan puolanjuutalaiseen.
Tähän maisemaan Forsgård ei sukella kovin syvälle, mutta esittelee kyllä tulkitsemiensa
tekstien taustan ja syntysyyt. Esseiden lähteitä – kirjoja, kirjasia ja lehtiä –
käsitellään pikemminkin suhteessa toisiinsa kuin ympäröivään maailmaan upotettuna.
Toisaalta Forsgård ei ole edes tavoitellut mitään kaikenkattavaa karttaa juutalaisvastaisuuden
historiasta. Esseiden mittakaava on toinen: Forsgård haluaa tutkia nimenomaan marginaalia. Eurooppalaisen
antisemitismin historian sivulauseista – kuten suomalaisen juutalaisvihan teksteistä ja kuvista –
avautuu kiehtova aatehistoriallinen avaimenreikä. Forsgårdin kirja sekä ruokkii ajatuksia että
kasvattaa ruokahalua, yllyttää lukemaan aiheesta lisää.
Yhtä antisemitististä aatelinjaa Forsgård siis luonnehtii saksalaisnationalistiseksi, toinen
puolestaan iti itäisessä, venäläisessä aateympäristössä.
Jälkimmäistä Forsgårdin tutkimuksessa edustaa Sergei Nilus, jonka propagandateos juutalaisten
maailmanlaajuisesta salaliitosta levisi Euroopassa 1900-luvun alussa. Ajatus juutalaisten
soluttautumispyrkimyksistä ja salamyhkäisyydestä sekoittuu ajatukseen juutalaisista vieraana
viholliskansana kristittyjen keskuudessa. Venäläiseen perinteeseen Forsgård liittää
kuitenkin nimenomaan juutalaisten oletetun pyrkimyksen maailmanherruuteen. Venäjän vallankumous
nähtiin todisteeksi tästä: mielikuvissa bolševikit olivat juutalaisia ja juutalaiset bolševikkeja.
Toisaalta juutalaisviha kyti syvällä kansan keskuudessa jonkinlaisena myyttisenä ja uskonnollisena
alkuvihana, joka syttyi herkästi ja jota oli helppo lietsoa. Syntipukin osa lankesi juutalaisille, ja jo
pelkkä juutalaisuus oli sinällään todiste syyllisyydestä. Mieleen tulee Bernard Malamudin
tositarinaan perustuva romaani The Fixer juutalaisesta Jakov Bokista, joka tuomitaan viattomana kristityn lapsen
murhasta – syytös, jolla on juurensa jo keskiajassa ja joka on sittemmin toistunut
säännöllisesti.
Kaksi aatelinjaa risteili eurooppalaisissa – myös suomalaisissa – antisemitistisissä
teksteissä ja sai lehtien pilakuvissa myös kuvallisen muodon. Forsgård tulkitsee myös kuvia ja
esittelee, millä tunnusmerkeillä varustettuna "juutalainen" kuvissa aina esitettiin – ja miten
stereotypiat toiston kautta vahvistuivat "yleisiksi totuuksiksi". Kuvitus ei Forsgårdin kirjassa tunnu
pelkältä maustavalta sivuntäytteeltä, vaan se on olennainen osa tekstiä. Toisaalta kuvia
voisi siksi kirjassa käyttää enemmänkin kertaamassa tekstin tarinaa.
Forsgårdin kirjan kiinnostavin osuus jäljittää antisemitistisen retoriikan osaksi suurempaa
kokonaisuutta, jota Forsgård kutsuu vastavalistukseksi. Kuvauksena vastavalistus on osuva, ja
Forsgårdin argumentointi vetoaa lukijaan. Juutalaisvastaisuus kytkeytyy toistuvasti vapaamuurariuden
vastaisuuteen ja laajemmin kansainvälisyysajattelun ja universalismin vastaisuuteen. Sekä juutalaiset
että vapaamuurarit olivat ikään kuin maattomia, ylittivät olemuksellaan ja ihanteillaan
vaarallisesti nationalismin miinoittamat rajat. Internationalismia vaalittiin myös vasemmistolaisissa
piireissä, mikä vahvisti edelleen antisemitististä uhkakuvaa juutalaisten
maailmanvallankumouspyrkimyksistä. Vallankumoushan oli jo tapahtunut kerran Ranskassa – ja toisen kerran
Venäjällä. Ranskan vallankumouksen nähtiin olevan suoraa seurausta valistusfilosofiasta, joka
taas kytkeytyi yleisiin uudistuspyrkimyksiin, vasemmistolaiseen internationalismiin, juutalaisten kansalaisoikeuksiin,
ja lopulta myös bolševikkien vallankumoukseen. Ilmiönä "ikuisen" antisemitismin voidaan siis sanoa
ehkä saaneen uutta polttoainetta vastavalistuksen joukoissa, ja vastavalistuksen puolestaan polttoainetta aina
käyttökelpoisesta ja ihmisiin vetoavasta antisemitistisestä retoriikasta.
Toisaalta antisemitismi tuskin oli vain vastavalistuksellisten piirien retorinen energianlähde. Myös
vasemmistolaisissa ja vallankumouksellisissa piireissä vaalittiin antisemitistisiä stereotypioita rikkaan
juutalaisen kapitalistin hahmossa. Samaa stereotypiaa – rahanahnetta, itaraa juutalaista –
käytettiin vastavalistuksessa osoituksena juutalaisten maailmanlaajuisesta salaliitosta. Vasemmistolaiset
puolueet olivat monelle poliittisesti suuntautuneelle juutalaiselle vain kahdesta pahasta pienempi. Myös
tätä näkökulmaa voisi Forsgård mielestäni tuoda esiin.
Kokonaisuutena Forsgårdin esseekokoelma on mielestäni tasapainoinen, ajatuksia avaava ja uudenlaista
keskustelua uurtava. Esseissä esiintyy hienoista hajanaisuutta ja toistoa, mutta toisaalta punaista lankaa
keritään auki johdonmukaisesti ja viettelevästi.
Kirjoittaja Suvi
Leppämäki on FM ja yleisen historian jatko-opiskelija Helsingin yliopiston historian
laitoksessa.
|
Takaisin edelliselle tasolle
|