|
Historiallisia Arvosteluja 1/2003:
Aatehistorian mieli
Subjektin paluu
laatinut Marja Jalava
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412,
Ennen ja nyt ISSN 1458–1396
Markku Hyrkkänen: Aatehistorian mieli. Tampere: Vastapaino, 2002. 283 sivua.
Kun sosiaalihistoria, kulttuurihistoria ja arjen historian kaltaiset "uudet historiat" ovat viime
vuosikymmeninä kasvattaneet suosiotaan historiantutkijoiden keskuudessa, on aatehistoria ollut
hätää kärsimässä. Se on leimattu antikvaariseksi, elämälle
vieraaksi ja elitistiseksi puuhasteluksi, jossa paradigmaattisimmillaan otetaan tutkimuskohteeksi joku
merkittävä mies, jonka omaksumien käsitysten alkuperää sitten pyritään
mahdollisimman pikkutarkasti jäljittämään. Kuvatessaan vaikutteiden siirtymistä
mieheltä toiselle, "huipulta huipulle", tällainen tutkimus on yllättävän usein
unohtanut kysyä, miksi tutkimuskohde omaksui juuri kyseiset käsitykset. Paradoksaalista
kyllä, tätä traditiota ovat omalla tavallaan jatkaneet eräät niin sanottua
diskurssianalyysia tekevät nuoremman polven tutkijat, jotka ovat halunneet "vapauttaa" itsensä
kaikista tekstien kirjoittajiin ja "diskurssien kannattelijoihin" liittyvistä erityisistä,
paikallisista ja aikaan sidotuista tekijöistä – viime kädessä maailmassa toimivasta,
asioita käsittävästä ja merkityksiä antavasta subjektista.
Tampereen yliopiston yleisen historian professori (mvs) Markku Hyrkkänen on ottanut tutkimuksessaan
Aatehistorian mieli tehtäväkseen aatehistorian maineen palauttamisen. Vaikka Hyrkkänen
itsekin suhtautuu varsin kriittisesti edellä kuvaamaani perinteisen aatehistorian harrastamaan
vaikuteanalyysiin, hän pyrkii osoittamaan, että aatehistoria laajasti ymmärrettynä
puolustaa edelleen paikkaansa yhtenä historiantutkimuksen keskeisenä ulottuvuutena. Kuten jo
Hyrkkäsen siteeraama stoalainen filosofi Epiktetos muinoin tiesi, "eivät asiat sinänsä saa
ihmisiä menettämään mielenrauhaansa vaan heidän käsityksensä asioista".
Hyrkkänen ilmoittaa heti kättelyssä, ettei hänen tutkimuksensa ole tarkoitettu
oppikirjamaiseksi esittelyksi kaikista vallitsevista aatehistoriallisen tutkimuksen suuntauksista. Sellaisen
kirjoittamiseen hänen motivaationsa on yhtä heikko kuin motivaatio sellaisen lukemiseenkin. Sen
sijaan Hyrkkänen keskittyy ennen kaikkea R. G. Collingwoodin ja Quentin Skinnerin kaltaisiin
brittiläisiin historioitsijoihin ja näiden edustamaan analyyttiseen filosofiaan palautuvaan
aatehistorialliseen traditioon. Saksalaiselta puolelta esiin nousee käsitehistorioitsija Reinhart
Koselleck.
Englantilaisilla teoreetikoilla on tunnetusti ollut taipumus rakentaa suuretkin käsitteistöt
toimijan perspektiivistä käsin. Näin tekee myös Hyrkkänen, joka esittää
aatehistoriallisen tutkimuksen lähtökohdaksi sen, mitä tutkittavat ihmiset itse sanovat
uskomuksistaan ja motiiveistaan. Vastaavasti silloin, kun Hyrkkänen puhuu tiedostamattomista
tekijöistä, hän tarkoittaa yksinkertaisesti reflektoitumattomia arkipäivän
itsestäänselvyyksiä eikä mitään freudilaista dynaamista piilotajuntaa. Valittu
näkökulma rajaa tarkastelun ulkopuolelle esimerkiksi historiallisten toimijoiden käsityksiin
liittyvät (tiedostamattomat) tunnelataukset ja jossain määrin ylikorostaa ajattelun ja
toiminnan rationaalisuutta. Hyrkkäsen puolustukseksi on kuitenkin sanottava, ettei hän uskottelekaan
kirjoittaneensa aiheesta tyhjentävää esitystä. Kuten Hyrkkänen itse toteaa Ludwig
Wittgensteinia mukaillen, "mistä ei ole – mielenkiinnon puutteen tai tietämättömyyden
vuoksi – mitään sanottavaa, on parasta vaieta".
Markku Hyrkkäsen määritelmän mukaan aatehistoria tutkii asioiden käsittämistä
tulkitsemalla asioille annettuja merkityksiä. Aatehistorian tehtävänä on siten asioiden
käsittämisen käsittäminen ja asioille annettujen merkitysten ymmärtäminen. Asioilla
Hyrkkänen tarkoittaa yksinkertaisesti kaikkea, mikä voi olla käsittämisen kohteena, niin
olosuhteita kuin aatteitakin. Hyrkkänen vaatii subjektin palauttamista tutkimuksen keskiöön,
sillä hänen historiallisina päähenkilöinään eivät ole aatteet, vaikutteet
tai diskurssit, vaan ajattelevat ja toimivat ihmiset. Kuten Hyrkkänen asian ilmaisee, "pulmallisessa
tilanteessa oleva ihminen on pulmallisessa tilanteessa itsensä kokeva ihminen" – ihmisten uskomuksia
eivät selitä olosuhteet, vaan heidän usein varsin erilainen suhtautumisensa näihin olosuhteisiin.
Ajattelun ja toiminnan yhteyttä korostaessaan Hyrkkäsen aatehistoria lähestyy niin kulttuurihistoriaa
kuin sosiaalihistoriaakin, jopa historiantutkimuksen itsensä määritelmää. Hyrkkäsen
mukaan kaikki historioitsijat ovatkin aatehistorioitsijoita sikäli kuin asioiden selittäminen ja asioiden
käsittämisen käsittäminen kuuluvat jokaisen historioitsijan tehtäviin, sillä "toiminnan
ymmärtäminen edellyttää toiminnan sisältämän ajattelun
ymmärtämistä".
Teoksensa alkupuolella Hyrkkänen tarkastelee "käsittämisen historiaksi"
määrittelemänsä aatehistorian suhdetta sosiaalihistoriaan. Hän kritisoi aiheellisesti
vanhakantaista sosiaalihistoriaa siitä, että se keskittyi liikaa rakenteiden, insituutioiden ja prosessien
analyysiin sivuuttaen toimijoiden käsitysten ja kokemusten analyysin. Samalla hän pyrkii osoittamaan,
että kysymys siitä, vaikuttavatko olosuhteet ajatteluun vai ajattelu olosuhteisiin on jo
lähtökohtaisesti harhaanjohtava. "Hairahduksen" syynä on se, että tutkimusta varten
konstruoituja analyyttisia eroja on alettu pitää todellisina eroina, jopa erillisinä todellisuuksina.
Tutkimuskohteen tasolla 'aatteellinen' ja 'sosiaalinen' ovat toisiinsa nähden sisäisessä suhteessa;
olosuhteiden analyysi on samalla olosuhteiden käsittämisen ja kokemisen analyysia ja ymmärretyksi
tekemistä. Jännite syntyy ennen kaikkea menneisyydelle jälkikäteen esitetyistä erilaisista
kysymyksistä ja näkökulmista.
Hyrkkänen pohtii kiinnostavalla tavalla myös mentaliteetin käsitettä, joka on osoittautunut
historiantutkimukselle ongelmalliseksi. Sinnikkään määrittelytyön tuloksena mentaliteetti
on laajentunut tarkoittamaan sekä yksilöllisiä että kollektiivisia, sekä tiedostamattomia
että tiedostettuja, sekä pitkäkestoisia että nopeasti muuttuvia mentaalisia käsityksiä,
mistä syystä esimerkiksi kulttuurihistorioitsija Lutz Raphael on äitynyt tuomitsemaan sen
käyttökelvottomaksi "epäkäsitteeksi". Hyrkkäsen sanoin emme enää tiedä,
mitä mentaliteetti tarkoittaa, sen historiasta puhumattakaan. Hyrkkänen itse ei kuitenkaan halua
hylätä mentaliteetin käsitettä, vaan luonnehtii sitä "uskomusten järjestelmäksi",
joka asettaa rajat sille, mitä kulloinkin on ollut mahdollista ajatella ja näin ollen miten on ollut
mahdollista toimia, 'tehdä' historiaa. Vaikka mentaliteettia ei voikaan ymmärtää hyvin ilman
sen mahdollistamia julkilausuttuja käsityksiä ja päinvastoin, on järkevää olettaa,
että mentaliteettia analyyttisella, tutkimuksen tarpeisiin luodulla tasolla määrittää
tiedostamattoman, reflektoimattoman ja automaattisuuden keskeinen osuus.
Suhteessa 'maailmankuvan' ja 'maailmankatsomuksen' käsitteisiin Hyrkkänen määrittelee
mentaliteetin maailmankuvan tiedostamattomaksi ulottuvuudeksi ja maailmankatsomuksen maailmankuvan tietoiseksi
ulottuvuudeksi. Läheistä sukua näiden tutkimiselle on myös käsitehistoriallinen tutkimus,
sillä käsitteiden muuttuminen, asioiden käsittämisen muuttuminen ja asioiden muuttuminen ovat
läheisessä yhteydessä toisiinsa. Hyrkkäsen mukaan maailmankuva, mentaliteetti ja käsitteet
ovat yhtä todellisia kuin asiat ja lisäksi sekä 'asiahistorian' ilmentymiä että
muuttajia.
Itselleni Hyrkkäsen teoksen henkilökohtaisesti kiinnostavimmaksi anniksi nousi luku III 4, jossa
Hyrkkänen pohtii merkitysten konteksteja ja kontekstien merkitystä. Olen Hyrkkäsen kanssa samaa
mieltä siitä, että historiantutkimuksessa kontekstoinnin problematiikka on usein sivuutettu
yllättävänkin kevyesti. Esimerkiksi aatehistoriassa omaa tutkimusaihetta koskevien kirjallisten
lähteiden "ulkopuolinen" rakenteiden, insituutioiden ja prosessien maailma otetaan usein annettuna,
ikään kuin nämä 'aineelliset' olosuhteet eivät pääsääntöisesti
olisi samalla tavoin historiallisten toimijoiden ja tutkijakollegoiden teksteihin perustuvia tulkintoja vaan
edustaisivat jotain tukevampaa ja perustavampaa todellisuutta an sich.
Ludwig Wittgensteinin Tractatus-teoksen tulkintakiistan avulla Hyrkkänen osoittaa havainnollisesti,
että vaatimus 'asioiden näkemisestä yhteyksissään' on oikeutettu, mutta vaikea toteuttaa,
sillä kontekstointi on pohjimmiltaan äärimmäisen monimutkaista päättelyä.
"Historioitsijat eivät aina tule ajatelleeksi, miten paljon he joutuvat työssään ajattelemaan."
Mitään patenttiratkaisua kontekstiongelmaan ei Hyrkkänenkään tarjoa, vaan kehottaa
lieventämään primäärin kontekstin kroonista kaipuuta nauramalla sille. Rajallisuutta on
yksinkertaisesti opittava sietämään, sillä mitään "kontekstien kontekstia" ei ole
eikä tule olemaan.
Tuskaa kuitenkin lievittää tieto siitä, että vaikka kontekstointi onkin loogisesti
päättymätön prosessi, jossa kaikki sisältyy kaikkeen, on siinä
käytännössä kyse tutkimustehtävän järkevästä rajaamisesta ja
asianmukaisesta jäsentämisestä. Olennaista tässä on Hyrkkäsen mukaan koko ajan
muistaa, että sen paremmin intentiot, uskomukset, maailmankuvat, mentaliteetit ja käsitteet kuin
olosuhteet ja rakenteetkaan eivät tutkimuksessa ole toistensa konteksteja 'itsestään', vaan tutkija
saattaa ne yhteen tutkimustehtävän niin vaatiessa ja on itse vastuussa tästä yhteydestä
sekä siihen nojautuvista päätelmistään. Hyrkkänen toteaa, että "hyvän
historioitsijan" erottaa "huonosta kollegastaan" se, että hän on tarvittaessa valmis korjaamaan
virheitään eli konstruoimaan parempia konteksteja, teorioita ja metodeja.
Kirjansa viimeisessä luvussa "Aatehistorian mieli" Hyrkkänen käy kursorisesti läpi
historiankirjoituksen historiaa ja esittää historioitsijoiden usein toistamia käsityksiä
historiantutkimuksen mielekkyydestä. Hyrkkänen muun muassa toteaa, että (aate)historiantutkimus voi
auttaa ymmärtämään erilaista ajattelua, asettumaan paremmin toisten ihmisten asemaan ja
kyseenalaistamaan omia uskomuksiamme. Quentin Skinneriin viitaten Hyrkkänen asettuu myös puolustamaan
yhteiskunnallisesti kantaaottavaa tutkimusta, kunhan tutkijan poliittiset ja eettiset näkemykset eivät
johda tieteellisyydestä tinkimiseen.
Kokonaisuutena Markku Hyrkkäsen tutkimus jatkaa samojen teemojen kehittelyä, jonka hän on
aloittanut jo 1980-luvulla esimerkiksi Viljo Rasilan juhlakirjassa Yksilö ja yhteiskunnan muutos
(1986). Mitään mullistavaa paradigman vaihdosta ei vuosikymmenten saatossa ole tapahtunut, vaan
Aatehistorian mieli lähinnä kiteyttää ja perustelee yksityiskohtaisemmin
tekijänsä jo vakiintuneita käsityksiä kohteestaan. Selkeydessään ja avarakatseisessa
suvaitsevaisuudessaan Hyrkkäsen teos on kuitenkin mitä suositeltavinta lukemista myös niille, joille
hänen ajattelunsa on jo entuudestaan tuttua. Kun tieteellinen keskustelu Suomessa niin usein johtaa
raja-aitojen pystyttämiseen ja oman näkökulman ylivoimaisuuden todisteluun, jopa julkisiin
vaatimuksiin rahoituksen kieltämisestä eri mieltä oleville tutkijakollegoille, on Hyrkkäsen
avoin moniarvoisuuden puolustus äärimmäisen tärkeä ja kunnioitettava kannanotto.
Kirjoittaja Marja Jalava on
FM ja tutkija Helsingin yliopiston historian laitoksessa.
|
Takaisin edelliselle tasolle
|