|
Historiallisia Arvosteluja 3/2003:
Rajaseutu liikkeessä
Rajaseudun liikkeitä
laatinut Olli Matikainen
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412,
Ennen ja nyt ISSN 1458–1396
Jukka Kokkonen: Rajaseutu liikkeessä. Kainuun ja Pielisen Karjalan asukkaiden kontaktit Venäjän
Karjalaan kreivin ajasta sarkasotaan (1650–1712). Bibliotheca Historica 79. SKS: Helsinki, 2002. 439
sivua.
Suomen itärajaa on Pähkinäsaaren rauhan ajoista lähtien piirretty väkivalloin
vuosisatojen ajan, jolloin laskun idän ja lännen valtakamppailusta ovat saaneet maksaa rajaseutujen
asukkaat. Rajaseudun arkinen historia on kuitenkin ollut paljon muuta kuin sotia ja vihamielisyyksiä.
Kuva itärajan luonteesta 1600–1700-luvulla tarkentuu huomattavasti, kun Jukka Kokkonen ottaa
väitöskirjassaan tarkasteltavakseen asukkaiden vuorovaikutussuhteet rajan yli Pielisen Karjalan ja
Kainuun sekä Venäjän Karjalan välillä. Kokkonen lähtee liikkeelle yleisestä
"kontaktin" käsitteestä, mutta hän rajaa tarkastelun erityisesti kulkureittien konstruoimiseen,
maa- ja rajakauppaan sekä niin sanottuun rajarauhainstituutioon. Näiden teemojen lisäksi
itärajan vuorovaikutukseen keskeisesti liittyneiden karkulaisuuden ja muuttoliikkeiden tarkastelun Kokkonen
jättää tutkimuksessaan sivurooliin, sillä esitys olisi epäilemättä paisunut
liikaa. Aineiston kattavuudesta voi vain todeta, että onhan tätä jo tässäkin parin
väitöskirjan verran. Tuomiokirjojen ja reistratuuran jäljennösten systemaattinen
läpikäynti sekä eri lähteistä kaivettu tiliaineisto ja hallinnollinen kirjeenvaihto
takaavat, että tämän tutkimuksen perustaa ei ole rakennettu hiekalle. Jukka Kokkosen
työssä on selvästi kyse paljon enemmästä kuin pelkästä meriitiksi kokoon
kyhätystä opinnäytetyöstä, sillä muodolliseen pätevöitymiseen olisi
varmasti löytynyt helpompiakin teitä. Jo tutkimuksessa käytettyyn aineistoon sisälle
pääseminen vaatii aikaa, jonka voi omaksua vain kärsivällisellä työllä ja
aidolla innostuksella historiaan; saati, että näistä eväistä onnistuu rakentamaan
jäsennetyn esityksen.
Jukka Kokkosen tutkimusotetta ja tapaa kirjoittaa voi parhaiten luonnehtia sanalla maanläheinen.
Tässä yhteydessä voinee puhua jo jonkinlaisesta traditiosta ja "Joensuun koulukunnasta", esikuvina
on väistämättä mainittava Antero Heikkinen ja Kimmo Katajala; unohtamatta Karjala-tutkimuksen
veteraania Veijo Saloheimoa, jonka asutus- ja muuttoliiketutkimuksissa lukemattomat itäsuomalaiset
kansanmiehet ja -naiset ovat päässeet esiintymään omilla nimillään. Jo tutkimuksen
aloitus viittaa leimallisesti mikrohistorialliseen lähestymistapaan, jossa edetään "johtolankoja"
seuraten. Kokkonen havainnollistaa ongelmaansa kauppamiehen ryöstöstä kertovalla
esimerkkitapauksella, josta ilmikäyvien yksityiskohtien konteksti sitten tarkentuu lukijalle pitkin matkaa.
Mikrohistoria on haastavampi lähestymistapa kuin joskus näyttää ajateltavan, sillä
täysipainoiseen esitykseen harvoin riittää parin tapauksen deskriptiivinen selostaminen ja
jankuttaminen alan suurista teoreetikoista. Toisaalta Kokkonen ei onneksi jää myöskään
pelkän lähdekuvailun tasolle, sillä laajan aineiston antaman kokemuksen lisäksi
työtä jäsentää kysymyksenasettelun kiinnittyminen poliittisen maantieteen teoriaan,
joka toimii tässä yhteydessä luontevasti.
Rajojen historia varhaisella uudella ajalla on nähtävä osaksi modernin valtion syntyprosessia;
vielä 1600-luvulla ei nykyisenkaltaista rajalaitosta ollut. Kyseessä oli Kokkosen mukaan
lähinnä vyöhykkeenomainen raja-alue, joka oli yhtä aikaa jyrkkä ja avoin. Esimerkiksi
nautintaoikeuksien rajat olivat tiukasti loukkaamattomat, mutta kulku rajan yli oli varsin vapaata. Tiiviit
kauppasuhteet sitoivat alueiden asukkaat toisiinsa. Pohjoinen meritie Euroopasta Venäjälle oli avautunut
1500-luvun loppupuolella, ja tämä toi muun muassa kangaslaatujen kirjon ja eksoottisten mausteiden muodossa
oman värinsä myös Kainuuseen ja Pielisen Karjalaan ylettyneeseen kauppaan. Vienanmeren keskus oli
Solovetskin luostari, jonka alaisuudessa toimi mittava suolatuotanto. Itään ja tätä kautta
Eurooppaan päin taas vietiin esimerkiksi turkiksia. Tuoteryhmät ja kauppiaat käydään
teoksessa läpi juurta jaksaen. Vapaa maakauppa soti merkantilismin aikakauden periaatteita vastaan, mutta
käytännössä kruunun virkamiehet ymmärsivät kaupan olevan enemmän hyödyksi
kuin haitaksi paikalliselle taloudelle. Kaupan keskuksiksi perustetuista kaupungeista Kajaani koki lyhyen
kukoistuskauden 1600-luvun loppupuolella, mutta Brahean kohtaloksi koitui samoihin aikoihin purkaminen ja pelloksi
kyntäminen. Aikakauden rahatalous vaikuttaa Kokkosen tietojen mukaan yllättävän
kehittyneeltä ja vilkkaalta.
Kokkosen työn kiinnostavimpia osia on analyysi ns. rajarauhasta. Instituutiolla oli pitkät
historialliset juuret, ja vastaavia järjesteltyjä tunnetaan myös muualta Pohjolasta. Keskusvalta
oli liian heikko suomaan turvaa asukkaille, jotka järjestelivät paikallisia sopimuksia suoraan
vastapuolen asukkaiden kanssa. Välittäjinä toimivat niin sanotut sanomamiehet, jotka olivat
yleensä yhteisössään vakavaraisia, arvostettuja talonpoikia. Kokkonen esittää
muutamia erinomaisen valaisevia esimerkkejä tämän instituution olemassaolosta, josta tunnetaan
merkkejä vielä Kustaa III:n sodan ajoilta 1700-luvun lopulta. Esimerkiksi 1650-luvun
puolivälissä sodan uhkan pilvet alkoivat kasaantua. Kesäkuussa 1656 muuan hyrynsalmelainen
talonpoika oli kuullut "venäläiseltä" tuttavaltaan, että venäläiset olivat
hyökkäysvalmiudessa. Miehet olivat sopineet varoittavansa toisiaan mahdollisista
hyökkäyksistä. On mielenkiintoista, että miesten suhteeseen liittyen lähde mainitsee
käsitteen "pyhä veljeys", jolla ilmaistiin rituaalista sukulaisuutta. Käytäntö kuvastaa
aikakauden ajattelulle tyypillistä vastavuoroisuuden periaatetta, jonka mukaan side ja tehty sopimus oli
pyhä; yhtä ehdoton ja julmiin seurauksiin johtava oli usein myös tämän siteen tai
sopimuksen irtisanominen. Kokkonen luonnehtii vastaavasti rajaseudun asukkaiden suhdetta "ambivalentiksi".
Paikallisiin rajarauhoihin turvautuminen oli usein välttämätöntä myös kruunun
kannalta, etenkin jos valtakunta oli joutumassa sotaan usealla eri rintamalla.
Kevättalvella 1712 syttyi sarkasodan nimellä tunnettu kärhämä, joka sai alkunsa
venäläiskauppiailta takavarikoiduista kankaista. Venäläiset hävittivät kostona
muun muassa Kajaanin kaupungin. Kun sodan taustoja kesällä käsiteltiin Paltamon pappilassa
pidetyillä tutkintakäräjillä, ilmestyi paikalle yllättäen vastapuolen keskeinen
toimija Hilippa Simonpoika kumppaneineen, ilmeisesti aikomuksenaan vahvistaa rajarauha. Majuri Simon Affleck
– kuuluisa, aikanaan vihattu verovouti "Simo Hurtta" ja yksi Kokkosen kirjan keskeisiä hahmoja –
antoi vangituttaa venäläiset, joilla ei vihollisina pitänyt vielä olla mitään asiaa
Ruotsin valtakunnan maaperälle. Hilippa pakeni kuitenkin vangitsijoiltaan ihmeen helposti ja
laiminlyönnistä vastuulliseksi todettu varusmestari sai kuolemantuomion, mutta Kajaanin linnan
komendantti vapautti varusmestarin tuomion julistamisen jälkeen. Kokkonen päätteleekin, ettei
venäläisten saapuminen ja sen oikeutus liene ollut epäselvää muille kuin
"virkaintoiselle" majurille. Toimintamalli oli analoginen joillekin 1600-luvun henkirikostapauksille: surmaaja
pakeni joskus ihmeen helposti vartijoiltaan.
Asiallisesti Kokkonen tekee huomattavan tarkkaa työtä, eikä laajasta teoksesta juuri löydy
myöskään niin sanottuja teknisiä virheitä. "Vartiaisen mukaan tuojia oli 204 ja
määrä yhteensä 515 1/3 tynnyriä. Sitä vastoin tässä työssä
tulokseksi on saatu 203 tuojaa ja 506 1/3 tynnyriä", oikaisee kirjoittaja paikallishistorioitsijaa (s. 265).
Toki voidaan keskustella siitä, onko kaikkien pikkuasioiden mainitseminen ainakaan varsinaisessa
tekstissä relevanttia, tiedettä edistävää ja lukunautintoa lisäävää.
Ajoittain uuvuttavasta detaljirunsaudesta huolimatta langat pysyvät silti tekijänsä
käsissä ja Jukka Kokkosella on silmää nostaa esille keskeisiä, rajan problematiikkaa
jäsentäviä teemakokonaisuuksia.
Kirjoittaja Olli
Matikainen on jyväskyläläinen filosofian tohtori.
|
Takaisin edelliselle tasolle
|