|
Historiallisia Arvosteluja 9/2003:
Vuosisadan lapset
Aistittava 1800-luvun kulttuurihistoria
laatinut Kati Katajisto
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412,
Ennen ja nyt ISSN 1458–1396
Salmi, Hannu: Vuosisadan lapset. 1800-luvun kulttuurihistoria, Turun
yliopiston historian laitos, Julkaisuja n:o 60, Turku, 2002. 204 sivua.
Hannu Salmen Vuosisadan lapset (Turun yliopiston historian laitos, Turku, 2002)
on 1800-luvun kulttuurihistoriasta kertova kirja, jossa annetaan yleiskatsaus kyseisen
vuosisadan kulttuuri-ilmiöihin. Teoksen runollinen nimi onnistuu vangitsemaan hyvin
kirjan tunnelman. Takakannessa on ote Alfred de Mussetin vuonna 1836 ilmestyneestä
romaanista Vuosisadan lapsen tunnustus:
"Nuori polvi näki, sanalla sanoen, meidän
vuosisatamme, joka erottaa menneen ja tulevan,
joka itse ei ole kumpaakaan, mutta muistuttaa
molempia, vuosisadan, jossa joka hetki olemme
epätietoisia siitä astummeko tulevaisuuden
laiholle vaiko entisyyden raunioille."
Säkeet kuvaavat hyvin aikalaisten tunnelmia 1800-luvun nopeasti muuttuvassa
maailmassa. Varsinkin 1800-luvun alun kirjallisuudessa Ranskan vallankumouksen jäljet
ovat Salmen mukaan selvästi havaittavissa. Ihmiset todella kokivat elävänsä
kahden aikakauden rajoilla. Toisaalta menneisyys oli yhä läsnä, toisaalta sidos
siihen oli peruuttamattomasti katkaistu taloudellisten ja poliittisten mullistusten kautta.
Aikalaiskokemus ei kuitenkaan riitä Salmen mukaan perustelemaan historiallisen
esityksen ajallisia rajauksia. Salmi käyttää paljon tilaa perustellakseen, miksi
1800-luvun kulttuurihistorian kirjoittaminen on mielekästä. Näinhän yleisen
käsityksen mukaan tulee tehdä. Usein näissä aikarajauksissa on kuitenkin
väkisin väännetyn "järkeilyn" makua. Salmi antaa sinänsä
hyvät perustelut aikarajaukselleen todeten, että 1800-luvun historian kirjoittaminen
on mielekästä vasta, kun ajanjaksoa ei ymmärrä suljetuksi kokonaisuudeksi,
vaan avoimeksi muutosprosessiksi, jonka juuret olivat kaukana menneisyydessä ja jonka
vaikutukset ulottuvat meidän päiviimme asti. Näissä pohdinnoissa olisi
kuitenkin voinut todeta myös sen, minkä Salmi toteaa esipuheessaan: "Tämä
kirja sai alkunsa EU:n rahoittamassa Examen Europeum -opetusprojektissa, jossa kohdalleni
lankesi 1800-luvun eurooppalaisen kulttuurin kuvaus."
Salmi ei halua lähteä käsiteltävän vuosisadan revisioimiseen,
sillä jo hänen käytössään ollut rajoitettu sivumäärä
olisi estänyt sen. Sen sijaan kirjoittajan tavoitteena on ollut rakentaa kuva toisenlaisesta
1800-luvusta. Darwinia ja Marxia unohtamatta teoksessa on pyritty ottamaan huomioon myös
arkipäiväisemmät kulttuurin ilmiöt. Kulttuuri on pyritty
ymmärtämään laaja-alaisesti, ei vain ahtaasti taiteen, tieteen tai uskonnon
kautta. Kulttuurin maailmaan Salmi sisällyttää niin elämäntavan henkiset,
aineelliset ja sosiaaliset käytännöt kuin ajattelutapojen, mentaliteettien,
mielenmaisemien ja tunteiden tason. Kulttuurin voi Salmen mukaan nähdä tavaksi, jolla
menneisyyden ihmiset olivat vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Kiehtovana
kysymyksenä Salmi pitää myös historian prosessien eriaikaisuutta. Sitä,
miten yksinkertaistettuja tulkintoja ei voi pitää universaaleina tai edes
yleiseurooppalaisina.
Salmi toteaa myös, että vuosisadasta voisi tuottaa loputtomasti historioita ja aina
erilaisin tuloksin. Tähän kantaan on helppo yhtyä. Salmen tarkastelu lähtee
teollisuudesta, jota hän sanoo käsittelevänsä sekä kulttuuristen
vaikutusten että aikalaisten tunteiden näkökulmasta. Salmen mukaan 1800-lukua voi
pitää paitsi teollistumisen niin myös modernin länsimaisen
teknologiapainotuksen lähtökohtana. Suhtautumisessamme nykyajan
ympäristöongelmiin ja konekulttuuriin voi nähdä mielenkiintoisia paralleeleja.
Myös teollisuuteen läheisesti liittyvä liikenteellinen murros on saanut oman
lukunsa, jota lukiessa oma aikamme nousee myös mieleen.
Liikkuvan ja dynaamisen, modernin ihmisen symboliksi nostetun Goethen Faust
kuvainnollistaa tätä modernin ihmisen kyltymätöntä tarvetta
päästä eteenpäin. (Lieneekö sattumaa, että symbolina on juuri mies?)
Salmen mukaan Faustin tekee mielenkiintoiseksi juuri se, että "näytelmän
päähenkilö käyttää uutta asemaansa aineellisen hyvän
saavuttamiseksi, aivan kuin maallinen vauraus olisi tietämisen korkein
päämäärä". Jatkuva liike ja kaikin tavoin yhä kasvava dynaamisuus
oli tyypillistä 1800-lukua, ja myös aikalaiset olivat tietoisia tästä. Uudet
teknologiset keksinnöt eivät kuitenkaan liikuttaneet ainoastaan fyysisesti, vaan
myös mielikuvat liikkuivat entistä nopeammin. Eikä edistysuskolle ollut
eurooppalaisessa julkisuudessa kilpailijaa ennen vuosisadan loppua kohden, jolloin fin de
sièclen mustenevat tunnelmat loivat kuvaa länsimaisen kulttuurin rappiosta.
1800-luvun lukuisista aatevirtauksista nationalismille on annettu oma lukunsa, joka johtuu
Salmen mukaan siitä, että nationalismin merkitys ulottuu meidän päiviimme
asti sekä poliittisena että kulttuurisena ilmiönä. Salmen mukaan
nationalismissa on kyse paitsi aatteesta, tavasta ymmärtää yksilön ja
yhteisön suhde, myös tunteesta, kansallistunteesta, ja kulttuurituotannon
merkittävästä taustavaikuttajasta, jonka jäljet ovat nähtävissä
niin kansanperinteessä kuin korkeakulttuurissa. Vaikeasti määriteltävän
nationalismikäsitteen käytännöllisenä kriteerinä Salmi
päätyykin pitämään Eric J. Hobsbawmin kuvausta, jonka mukaan "kansakunta
on yhteisö, joka pitää itseään kansakuntana ja tulee kohdelluksi
sellaisena". Olennaiseksi muodostuu siis se, miten yhteisö itse näkee ja arvioi
itsensä. Todellisuus ja mielikuvitus muodostavat erottamattoman kokonaisuuden.
1800-luku oli paitsi kansallisvaltion synnyn myös perheen ja kodin vuosisata. Perheen
merkityksen muutos näkyy Salmen mukaan muun muassa joulunvieton vakiintumisessa. Joulukuusi
ja lapset sen ympärillä olivat osa porvarillisen perheen idyllistä unelmaa.
Ydinperhe syntyi siinä mielessä kuin se tunnettiin 1900-luvulla, vaikka toisaalta
työläisperheiden elämäntapa erottui selvästi porvarisperheistä.
Kodista tuli kuitenkin vastapaino tai turvapaikka julkiselle elämälle ja industrialismin
muuttamalle aistiympäristölle. Kovan teknologian maailmassa alusvaatteet ja liinavaatteet
toivat aistimellista pehmeyttä pellavan läpimurtaessa tiensä vuosisadan lopulla
myös työläisperheisiin. Yksityisen ja julkisen jaottelua ei tule Salmen mukaan
kuitenkaan ottaa liian kategorisesti. Ja toisaalta myös perhejärjestelmä alkoi
muuttua, sillä vuosisadan loppua kohden patriarkaalisessa järjestyksessä alkoi
näkyä entistä selvempiä murtumia.
Kaupunkikulttuurin ja kuluttamisen luku muodostaa mielenkiintoisen osion, jossa
käsitellään muun muassa sukupuoliroolien konstruoitumista kulutuksen kautta.
Tavaratalosta tuli kaupunkilaisnaisille 1800-luvun loppua kohden turvallinen ja hyväksytty
paikka liikkua ilman esiliinaa eli seuralaista. Ja samalla tämä loi stereotypiaa
feminiinisestä kuluttamisesta, kuvaa naisesta shoppailijana. Salmi toteaakin, että on
aivan selvää, että myös mieskulttuurissa kuluttaminen on ollut tärkeä
identiteetin määrittelijä, mutta miesshoppailijan historiasta kertovaa tutkimusta ei
ole kuitenkaan kirjoitettu.
Salmi muistaa myös elokuvat ja valokuvat teoksessaan. Hän huomauttaa muun muassa
siitä, miten tutkimaton kysymys yhä onkaan valokuvan vaikutus länsimaiseen ajatteluun,
kuten käsitykseen itsestä, sekä henkisenä että ruumiillisena kokonaisuutena.
Omaa aikaamme voimakkaasti hallitseva visuaalisuuden valtakausi alkoikin jo 1800-luvulla. Samoin
eurooppalainen koloniaalinen kulttuuri saa aiheellisesti oman lukunsa ajatellen oman aikamme globaalia
kulttuuria. Lienee hyvä muistaa, että vaikka koloniaalista politiikkaa ajoivat voimakkaimmin
Iso-Britannia, Ranska, Saksa ja Italia, niin kulttuurisessa mielessä alistamisen asenne ja
ylemmyyden tunne oli läsnä kaikkialla Euroopassa.
Kirja loppuu fin de sièclen, vuosisadan lopun synkkien tunnelmien tarkasteluun. Vuosisadan
lopun kulttuurin painolastina oli vastakohtaisuus, joka syntyi vanhan ja yhä edelleen olemassa
olevan sääty-yhteiskunnan ja yhteiskuntaa ja kulttuuria voimakkaasti muokanneen teollistumisen
ristiriidasta. Salmen mukaan nämä ristiriidat näkyivät myös
ihmiskäsityksessä, jossa tapahtui mielenkiintoisia muutoksia vuosisadan lopulla. Darwinin
vaikutuksesta ihmiskäsityksestä tuli voimakkaan biologinen, mutta evoluutio-ajattelun
lisäksi ihmiskäsitystä muokkasi myös psykologisen kirjallisuuden kasvu vuosisadan
loppupuolella. Erityisesti Sigmund Freud vaikutti voimakkaasti ihmiskäsityksen muutokseen, eikä
aikalaisten ollut aina helppo sulatella näitä käsityksiä.
Salmen kirjan erityisenä vahvuutena on tunteiden huomioon ottaminen kulttuurisen vuoropuhelun
osana. Menneisyyden ihmiset reagoivat aikansa ilmiöihin tavalla, jota ei voi suoraan verrata
nykyajan ihmisten tuntemistapoihin. Tämä tunteiden huomioon ottaminen onkin mainitsemisen
arvoista, sillä tunteiden huomioon ottaminen on ollut yksi historiantutkijoiden heikkouksista. Kuva
1800-luvun harmaiden savupiippujen hallitsemasta teollistumisen ja kaupungistumisen aikakaudesta saa uusia
ja ennen kaikkea inhimillisiä sävyjä ottamalla tunteet huomioon. Ilman tunteita
ihmiskäsitys jäisi kovin ohueksi. Tunteiden tuntua ja syvyyttä Salmi onnistuukin tuomaan
kirjassaan esiin lukuisilla lainauksilla kaunokirjallisuudesta. Sitaatit tarjoavat näkökulman
menneisyyden ihmisten tunteisiin ja mielikuvitukseen. Ne antavat kirjalle omaperäisen ja hieman
runollisen leiman, jota kaksisataasivuinen yleisteos 1800-luvun kulttuurihistoriasta vaatiikin. Ainakin
minä pystyin aistimaan varsin erilaisen 1800-luvun kuin yleensä.
Kirjoittaja Kati
Katajisto on FM ja tutkija Helsingin yliopiston historian laitoksessa.
|
Takaisin edelliselle tasolle
|