|
Historiallisia Arvosteluja 1/2004:
Kulttuurien kamppailu ja uusi maailmanjärjestys
Maailmanpolitiikan mutkat suoriksi
laatinut Anssi Kullberg
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412,
Ennen ja nyt ISSN 1458–1396
Samuel Huntington: Kulttuurien kamppailu ja uusi maailmanjärjestys
(The Clash of Civilisations and the remaking of World Order,
alkuteos 1996). Suomentanut Kimmo Pietiläinen.
Terra Cognita: Helsinki, 2003. 473 sivua.
Suomenkielinen versio Samuel Huntingtonin teoksesta The
Clash of Civilizations and the Remaking of World Order on
kauan odotettu käännös, joka valitettavasti
tulee lähes vuosikymmenen verran myöhässä.
Huntington on ollut luettavissa omakielisinä käännöksinä
lähes kaikkialla muualla Euroopassa, Viroa, Turkkia,
Kroatiaa ja Georgiaa myöten, jo 1990-luvun lopusta, ja
on välttämättä todettava, että se
on suurimmalta osin jo menettänyt ajankohtaisuutensa
muiden kuin sivilisaatioteorian vankimpien kannattajien keskuudessa.
Suomentaja on kääntänyt ”sivilisaatiot”
sellaisenaan ”kulttuureiksi”, mitä ratkaisua
voisi sinänsä ymmärtää, mutta valitettavasti
alan keskustelussa on ”sivilisaatioista” puhumiseen
jo totuttu.
Samuel P. Huntington on konservatiivinen Harvardin yliopiston
professori, jota voi monessa suhteessa pitää nojatuoliteoreetikkojen
arkkityyppinä. Hänelle ovat olleet tyypillisiä
suuresti yksinkertaistetut ja aikansa poliittis-sosiaaliseen
tilaukseen sopivat suurteoriat, jotka ovat sopineet Yhdysvaltain
päättäjien ja etenkin tiedotusvälineiden
populaarimaailmanpolitiikan käyttöön. Ennen
”sivilisaatioita” hän lanseerasi mm. teorian
”demokratisoitumisen aalloista”. Tästä
akateemisesta mielipidejohtamisen taidosta Huntingtonia ei
tietystikään voi kuin ihailla. Samasta syystä
hänen teorioissaan piilee kuitenkin suuria vaaroja, sillä
luodessaan yksinkertaistettuja logiikkoja, vetäessään
johtopäätöksissään mielellään
mutkia suoriksi, yksityiskohdista ja turhasta empiirisestä
kokemuksesta piittaamatta, ja ollessaan voimakkaassa vuorovaikutuksessa
yleisten ennakkoluulojen ja tiedotusvälineiden luomien
mielikuvien kanssa, Huntington on osaltaan vaikuttamassa suoraan
valtioiden ja muiden maailmanpoliittisten toimijoiden käyttäytymiseen.
Huntingtonin Clash of Civilizations ilmaantui ensisijaisesti
vastaamaan maailmanpoliittiseen tarpeeseen muotoilla ”uusi
maailmanjärjestys”, joka olisi jotain muuta kuin
kylmän sodan ideologinen kahtiajako. Hänen sivilisaatioteorian
lanseeraava artikkelinsa julkaistiin Foreign Affairsissa
vuonna 1993 ja se herätti heti maailmanlaajuisen kohun,
ylittäen keskustelun ja vastineiden määrässä
siihen asti eniten keskustelua herättäneen artikkelin,
George Kennanin nimimerkillä ”X” julkaistun
patoamispolitiikan periaatteet muotoilevan Moskovan-raportin.
Huntington pyrki tietoisesti korvaamaan Kennanin havainnoille
pohjanneen paradigman, joka jo George Bush vanhemman ”uuden
maailmanjärjestyksen” myötä oli joutumassa
syrjään. Ylivoimaisesti tärkein poliittinen
tilaus Huntingtonin sivilisaatioteorian taustalla olikin tarve
julistaa Venäjä jos ei ystäväksi, niin
ainakin toissijaiseksi kilpailijaksi, kun taas ”pahuuden
valtakunta” oli sivilisaatioiden maailmassa löydettävä
sopivan hajanaisesta islamilaisesta maailmasta.
Suomennoksen takakansiteksti on uskollinen Huntingtonin
omalle hybrikselle todetessaan: ”Maailman kahteen leiriin
jakanut ideologioiden kamppailu päättyi Neuvostoliiton
romahdukseen ja maailman tapahtumille alettiin etsiä
uudenlaisia tulkintoja ja selityksiä. Kulttuurien
kamppailu on tämän työn tuloksista tärkein.
... Kulttuurien kamppailu kuvaa kunkin kulttuurin
keskeiset piirteet [sic], hahmottelee miten sen vaikutusvalta
kasvaa lähiympäristössään ja kertoo,
millaisia ristiriitoja ja niiden seurauksia oma kulttuurimme
[sic] kohtaa sen kanssa. Kulttuurien kamppailu selittää
alueelliset konfliktit, kulttuurien ydinvaltioiden ristiriidat
ja globaalien ilmiöiden kehityssuunnat. [Sic.] Irakin
sodan ja sen jälkeisten tapahtumien selittämisessä
tätä teosta on pidetty keskeisenä [sic].”
Suomennoksen takakansitekstin melkeinpä idioottimaisen
dogmaattinen, uskonnollisen vakaumuksellinen asenne Huntingtonin
teorian selitysvoimaan kaikessa maailmanpolitiikassa kuvaa
niitä samoja ongelmia, jotka koskevat Huntingtonin teoriaa
itseään. Epämääräisten mielikuvien
pohjalta Huntington ja hänen kannattajansa kuvittelevat
”selittävänsä” jotenkin maailmanpolitiikkaa
ja kaikkia sen yksittäisiä ja ajankohtaisia ilmiöitä.
Kaiken takana on ”kulttuurien” (maailman suurten
uskontojen) erilaisuus, niiden ”erilaiset arvot”.
Varsinkin islam on uhka. Myös Kiina on uhka. Venäjä
sen sijaan ei ole. Tähän Huntingtonin sanoma voidaankin
pelkistää: juuri mitään muuta hän
ei sivilisaatioteoriassaan onnistu selittämään,
saati että hän takakansitekstin mukaisesti ”kuvaisi
kunkin kulttuurin keskeiset piirteet” tai pystyisi selittämään
ja ennustamaan alueellisia konflikteja, suurvaltain ristiriitoja
ja vieläpä globaalienkin ilmiöiden kehityssuuntia.
Huntingtonin teoksen jymymenestys perustuu siihen, että
hänen oletetaan sanovan ääneen ja muotoilevan
tieteelliseen asuun ”kaikkien tietämiä”
tabuja länsimaiden ja ”muiden” kulttuurien
välisistä eroista, erityisesti länsimaailman
suhteesta islamilaiseen maailmaan. Huntingtoniin suhtaudutaan
(sivilisaatioteorian osalta) identifikaation kautta: Hänen
vastustajansa näkevät hänessä ennakkoluuloisen
ja jopa rasistisen oikeistolaisen, joka vain uusintaa läntistä
imperialismia perustelevia myyttejä. Hänen kannattajansa
puolestaan näkevät hänen sanovan jotain arvokasta,
josta ”poliittisesti korrektit” keskustelijat
vaikenevat; heille Huntingtonin arvostelijat ovat vain hippejä,
postmodernikkoja ja relativisteja, jotka eivät ymmärrä
tai suostu ymmärtämään fundamentaalisia
eroja ”meidän” ja ”muiden” välillä.
Molemmat lähtökohdat johtavat oikeastaan koko sivilisaatioteorian
ympärillä käytävän keskustelun väärille
uomille.
Huntingtonin teorian juuret ulottuvat toki paljon kauemmas
menneisyyteen kuin kylmän sodan päättämiseen
Lännessä. Itse asiassa Huntington edustaa paluuta
1800-luvulla ja 1900-luvun ensimmäisinä vuosikymmeninä
vallinneisiin klassisen geopolitiikan oppeihin ja rotuteorioihin,
joskin hänellä valtio-organismien tilalla ovat ”sivilisaatiot”
ydinvaltioineen ja etupiireineen, ja rotujen tilalla ”kulttuurit”.
Hänen maailmanpoliittisia suosituksiaan ja arvojaan leimaavat
kuitenkin samanlaiset viehtymykset imperiaalisiin territoriaalisiin
tiloihin, moninapaisesti suurvaltain etupiireihin jaettuun
maailmaan sekä ”pyhän allianssin” kaltaisiin
aggressiivisiin liittoumiin.
Samoin kuin rotupuhtautta vaalineet poliittiset teoreetikot
aiemmin, myös Huntington tuntee vastenmielisyyttä
rajamaita, kulttuurien kohtauspintoja ja vuorovaikutusta kohtaan.
Hän haluaisi aidata ”sivilisaatiot” tiukasti
omiin karsinoihinsa ja saada selkeät etupiirirajat niiden
välille – tosin sillä poikkeuksella, että
Venäjällä olisi kyllä oikeus valloittaa
itselleen muslimivaltioista koostuva eteläinen puskurivyöhyke.
Selvänä erona 1800-luvun ja 1930-luvun eurooppalaisiin
edeltäjiinsä Huntington ei kuitenkaan sisällytä
teoriaansa juutalaisvastaisia elementtejä, vaan amerikkalaiseen
tapaan katsoo sen kummemmitta perusteluitta juutalais-kristillisyyden
muodostavan läntisen kokonaisuuden, kun taas islam kuuluu
”itään”. Huntingtonin islamofobisessa
narratiivissa ei ole sijaa sen historiallisen tosiseikan havaitsemiselle,
että antisemitismi on ennen kaikkea kristillisestä
maailmasta kummunnut ilmiö, joka islamilaiseen perinteeseen
tuli vasta 1900-luvulla reaktiona siionismiin sekä eurooppalaisten
ideologioiden vaikutuksesta. Israelin ymmärtämisestä
huolimatta Huntingtonilta ei myöskään löydy
minkäänlaista ymmärrystä Turkille eikä
Turkin länsimaistumiselle ja modernisaatiolle. Hän
esittää päinvastoin avoimesti toiveensa, että
islamistit voittaisivat Turkissa, jolloin se voitaisiin selvästi
rajata Lännen ulkopuolelle, islamilaiseen ”toiseen”.
Huntingtonin mallissa Turkin ja Venäjän –
samoin kuin Romanian, Bulgarian ja Kreikankin – pyrkimykset
demokratiaan ja läntisiin arvoihin ovat tuomittuja epäonnistumaan.
Huntingtonin metodina on luetella ”merkkejä”
ajastamme ja uutisista, jotka sitten halutaan saada näyttämään
siltä, kuin kyse olisi uskontojen välisestä
vastakkainasettelusta. Huntingtonin kannattajat tuntuvat ajattelevan,
että sivilisaatioteoria olisi erityisen hyödyllinen
selkeyden tuomiseksi ”monimutkaisina” pidettyihin
Balkanin ja Kaukasian konflikteihin. Kuitenkin juuri näiden
alueiden kohdalla Huntington menee pahiten metsään
ja hänen teoriansa selitysvoima osoittaa pahimmat puutteensa.
Lisäksi maailman ”periferioita” kaukaisesta
nojatuolistaan käsin suurin siveltimenvedoin hutkiva
nojatuolifilosofi syyllistyy kymmeniin karkeisiin asiavirheisiin,
joita on aivan liikaa teoksen ja sen kirjoittajan arvovaltaan
nähden. Huntington esimerkiksi väittää
moldovalaisten olevan slaaveja, Kazakstanin ja Bosnian olevan
ortodoksisia ja Sri Lankan hindulainen maa, ja että ”georgialaiset
päättivät” pitää Venäjän
sotilastukikohdat Georgiassa ikuisiksi ajoiksi. Virheiden
ja tietämättömyyttä osoittavien tulkintojen
määrä osoittaa, ettei Huntingtonista ole vastaavaan
tietopohjaiseen strategiseen analyysiin kuin hänen mitä
esim. Zbigniew Brzezinski on esittänyt teoksessaan The
Grand Chessboard (1996), joka sekin ansaitsisi suomennoksen
yhtenä tärkeimmistä sen genren teoksista, joihin
Kulttuurien kamppailukin lukeutuu.
”Detaljeja” koskevat virheet eivät ehkä
häiritse sellaisia länsimaisia lukijoita, joita
kiinnostavat teorian suuret linjat, ja jotka eivät tunne
eivätkä ole erityisen kiinnostuneita tuntemaankaan
Itä-Euroopan tai Euraasian kansoja. Huntingtonia pitäisi
siis lukea lähinnä ajatuksia herättävänä
teoreettisena hahmotelmana. Tässäkään
suhteessa Kulttuurien kamppailu ei kuitenkaan ole
ongelmaton. Ensinnäkin, Huntingtonin perusteesi perustuu
ajatukselle, että ”kulttuuriset yhtäläisyydet
ja erot muotoilevat valtioiden intressejä, vastakkainasetteluita
ja liittoumia”, missä Huntington periaatteessa
johtaa ”poliittisen kulttuurin” ja ”valtioidean”
kaltaiset abstraktiot ”sivilisaatiosta”, joka
on Huntingtonilla käytännössä sama kuin
uskonto, joskin kristikunta on jaettu ”läntiseen”
ja ortodoksiseen, piittaamatta erityisesti katolisten ja protestanttien
keski-näisistä ristiriidoista historian saatossa.
Huntingtonin ajattelutavan perusteella pitäisi olettaa,
että vastakkainasettelu olisi sitä syvempää,
mitä erilaisempia ”sivilisaatiot” ovat. Miksi
sitten maailma ei ole jakautunut siten, että teologisesti
hyvin samankaltaiset ”kirjan kansat”, kristityt,
muslimit ja juutalaiset, muodostavat yhden blokin? Miksi Huntingtonin
mallissa kaikkein vastakkaisimmaksi ”Länttä”
kohtaan katsotaan kulttuurisesti kaikkein lähimpänä
kristinuskoa oleva islam, kun taas Huntingtonilla ei ole mitään
erityisiä antipatioita polyteististä hindulaisuutta
tai panteististä buddhalaisuutta kohtaan? Eikö olisi
mielekkäämpää johtaa ”sivilisaatioiden”
vastakkainasettelut pikemminkin maantieteellisestä sijainnista,
resurssikilpailusta, imperiumien laajentumis- ja sotahistoriasta
sekä identifikaatiota ohjailevista myyteistä?
Huntingtonin toinen pääväite – että
konfliktit olisivat sitä vaarallisempia, mitä erilaisemmista
sivilisaatioista osapuolet tulevat – ei sekään
saa juuri tukea historiasta, jossa monet pahimmista ja pitkäkestoisimmista
konflikteista ovat koskeneet kulttuurisesti hyvin läheisiä
naapuruksia. Verisimmät uskonsodat on käyty kristinuskon
ja islamin sisällä, ei niiden kesken, ja Balkanin,
Kaukasian ja Kashmirin kaltaisilla rajaseuduilla ”kulttuuriset”
erot uskontokuntien kesken ovat hyvin kyseenalaisia ja synk-retismi
yleistä.
Kolmas Huntingtonin pääperiaatteista on, että
valtioiden lojaalisuus ja tuki toisilleen, samoin kuin keskinäinen
vihamielisyys, määräytyy sivilisaation perusteella,
ja teesiään Huntington perustelee viittaamalla mm.
Balkanin ja Kaukasian konflikteihin. Kuitenkin juuri samat
konfliktit ovat selvä osoitus Huntingtonin logiikan virheellisyydestä:
Esimerkiksi Karabahin konfliktissa monofysiittisen Armenian
tueksi asettuivat ortodoksinen Venäjä ja radikaali
shiialainen Iran, kun taas sekulaarin shiialaisenemmistöisen
Azerbaidzanin tueksi asettuivat sekulaari sunnalainen Turkki
ja ortodoksinen Georgia. Venäjä tuki historiallisesti
islaminuskoisten abhaasien kapinaa Georgiaa vastaan, kun taas
Georgia osoitti ymmärrystä islaminuskoisten tšetšeenien
itsenäisyyskamppailulle. Bosniassa katoliset kroaatit
ja bosnialaiset muslimit taistelivat lopulta yhdessä
ortodoksisia serbejä vastaan ja Kosovon albaanien etupäässä
suufilaista UÇK:ta tukivat myös katoliset albaanit.
Kaikissa näissä konflikteissa lojaalisuuden ja vihollisuuden
suuntautumista ohjasivat enemmän geopolitiikka, historia,
kansallisuus (kieli) ja käytännön brzezinskiläinen
shakkipeli kuin uskonto.
Lopuksi Huntingtonin kausaalinen oletus, että ”kulttuuri”
todella selittäisi valtioiden käyttäytymistä
ja poliittisia tarkoitusperiä. Huntington uskoo vakaasti,
että ”islamilainen kulttuuri selittää
demokratian epäonnistumisen suurimmassa osassa islamilaista
maailmaa”, minkä lisäksi hän ei usko
myöskään muslimien länsimaistumisen muuttavan
”islamilaisen kulttuurin” ilmeisen syntyperäisiä
taipumuksia: ”Jossakin päin Lähi-itää
puolenkymmentä nuorta miestä pukeutuu farkkuihin,
juo kolaa, kuuntelee räppiä ja silloin kun he eivät
kumartele Mekkaan päin, he kokoavat pommia amerikkalaisen
matkustajakoneen räjäyttämiseksi.”
Huntingtonin ”sivilisaatioita” ei ole perusteltu
tieteellisellä, historiallisella eikä edes elegantilla
tavalla, vaan Huntingtonin mielessä on pääasiallisesti
ollut Yhdysvaltain maailmanpoliittinen asema, jossa hän
on halunnut vaihtaa Venäjä-viholliskuvan islamiin
ja Kiinaan. Muut maailmankolkat on otettu mukaan tämän
maailmankuvan statisteiksi eikä esimerkiksi ”afrikkalaista”,
”japanilaista” ja ”latinalais-amerikkalaista”
sivilisaatiota olekaan enää tarvinnut selittää
uskonnollisin perustein. Huntingtonin saama laaja huomio onkin
jättänyt varjoonsa paljon etevämpiä historioitsijoita,
jotka ovat käsitelleet sivilisaatioiden teemaa mielenkiintoisemmalla
ja monisyisemmällä tavalla – näistä
mainittakoon esim. Felipe Fernández-Armesto (erityisesti
teoksessaan Millennium, mutta myös Civilizations).
Jäljelle jää siis Huntingtonin merkkiteoksen
tulkitseminen poliittiseksi pamfletiksi, jollaisena se kyllä
on ollut sekä vaikutusvaltainen että sangen onnistunut.
Minkälaista ”uutta maailmanjärjestystä”
Huntington sitten yrittää teoksellaan propagoida?
Vastauksia ei ole peitelty, vaan niitä on kirjan loppupuolella
vieläpä alleviivattu poliittisille pamfleteille
ominaisella tavoiteluettelolla:
Ensinnäkin, Brzezinskin tavoin Huntington toivoo länsimaista
hegemoniaa, jonka kiistattomana ydinvaltana toimii Yhdysvallat.
Lännen yhtenäisyyttä ja sen sotilaallisen ylivoiman
ylläpitämistä siihen kohdistuvan ”uhan”
edessä Huntington vaatii ”länsimaisen kulttuurin
säilymisen” nimissä. EU:hun ja NATO:on Huntington
haluaa katoliset ja protestanttiset valtiot, kun taas ortodoksiset
valtiot hän haluaisi sysätä Venäjän
alaisuuteen.
Islam ja Kiina ovat Huntingtonin mallin tärkeimmät
uhkakuvat ja niiden sotilaallisen voiman nousua Huntington
vaatii rajoittamaan. Sen sijaan Venäjälle hän
haluaisi suoda etuoikeutetun aseman sekä etupiiriksi
paitsi kaikki ortodoksiset maat (mm. Kreikka ja Romania mukaanlukien),
myös ”heikoista islamilaisista valtioista koostuvan
puskurivyöhykkeen”, jollaisen valloittamisen Huntington
katsoo Venäjän ”oikeutetuksi turvallisuuseduksi”.
Huntington onkin tehnyt mielenkiintoisia unohduksia jopa karttakuvissaan,
joissa islamilaiseen maailmaan on kyllä huomioitu Pohjois-Nigeria
ja Mindanao, kun taas Kazakstan, Bosnia, Pohjois-Kaukasia,
Volgan ja Krimin tataarit, Itä-Turkestan (Sinkiang) ja
jopa Kashmir on tyystin unohdettu, puhumat-takaan valtavista
muslimiväestöistä muussa Intiassa ja Kiinassa.
Tiibet on kyllä muistettu irrottaa Kiinasta buddhalaiseen
sivilisaatioon.
Vaikka Huntington toivoo Lännen ylivoiman ja Yhdysvaltain
johtoaseman säilymistä, hän on isolationisti,
joka vaatii Yhdysvaltoja pidättäytymään
kaikista interventioista ”muiden sivilisaatioiden alueille”.
Jokaisella sivilisaatiolla tulee Huntingtonin mukaan olla
yksi muita vahvempi ydinvaltio, joka pitää kuria
”sivilisaation” sisällä. Tämä
tosin ei koske islamilaista maailmaa, jolla ei ole Huntingtonin
mukaan sopivaa ydinvaltiota. (Ehkäpä siksi Venäjän
sallitaan pitää kuria myös Euraasian islamilaisissa
maissa?)
Huntington propagoi moninapaista maailmaa, joka olisi käytännössä
jaettu yllämainittua Venäjän epätavallisen
laajaa etupiiriä lukuunottamatta uskontojen perusteella
”ydinvaltioiden” – käytännössä
Yhdysvaltain, Venäjän ja Kiinan – etupiireihin.
Tämä muistuttaa erehdyttävästi paitsi
1900-luvun alun geopoliitikkojen (mm. Karl Haushofer) hahmotelmia,
myös niitä, joita ovat kylmän sodan jälkeen
esittäneet venäläiset geopoliitikot, peitellymmistä
esityksistä Vladimir Zhirinovskin ja Gennadi Zjuganovin
peittelemättömiin hahmotelmiin, jossa Yhdysvallat
komennetaan pysymään Atlantin takana, Eurooppa saa
Afrikan, Kiina Kaakkois-Aasian, ja Venäjä puolestaan
pääosan islamilaista maailmaa Turkista Arabiaan
ja Pakistaniin. Hyvin lähellä Huntington on myös
modernien arabi-islamistien uskontopohjaista maailmankuvaa.
Muiden poliittisia tarkoitusperiä perustelevien paradigmojen
tavoin Huntingtonin sivilisaatioteoria on varmasti tervetullutta
siteerattavaa erilaisille ryhmille, kuten islamofobeille ja
maahanmuuton vastustajille, Turkin EU-jäsenyyden vastustajille
sekä niille, jotka haluavat Venäjän säilyttävän
erityisen suurvalta-aseman muuttuvassakin maailmassa. Onpa
Huntingtonia teoksen länsihegemonistisesta eetoksesta
huolimatta käytetty myös amerikkalaisvastaisiin
tarkoitusperiin arvostelemaan mm. Afganistanin neuvostovastaisen
dzhihadin tukemista, Balkanin ja Somalian interventioita ja
Irakin sotaa.
Kirjoittaja Anssi Kullberg on poliittisen historian
jatko-opiskelija Turun yliopistossa.
.
|
Takaisin
edelliselle tasolle
|