|
Historiallisia Arvosteluja 4/2004:
Modernisaatiomurroksen kaupalliset merkit.
Moderniuden apostolien jäljillä
laatinut Ilkka Levä
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412,
Ennen ja nyt ISSN 1458–1396
Jukka Kortti: Modernisaatiomurroksen kaupalliset merkit.
60-luvun suomalainen televisiomainonta. SKS: Helsinki
2003. 455 sivua.
Helsingin yliopiston Valtiotieteellisestä tiedekunnasta
viime kesänä väitelleen tutkija Jukka Kortin
sosiaali- ja taloushistorian laitokselle tekemä väitöstutkimus
käsittelee otsikkonsa mukaan modernisaatiomurroksen kaupallisia
merkkejä. Kortti kutsuu Roland Marchandia mukaillen suomalaisia
1960-luvun mainosmiehiä ”moderniuden apostoleiksi”.
Kortin ansiokkaan tutkimuksen mukaan televisio oli hänen
tutkimansa vuosikymmenen tärkein mainosväline ja
suomalaiset mainosmiehet käyttivät tuolloin heille
uskottua media-aikaa pioneeriluontoisemmin kuin monen muun
Euroopan maan vastaavat toimijat. Kortti liittää
ajan televisiomainonnan tuolloin käytyyn viestintäkeskusteluun,
jossa laineet hänen mukaansa usein ”löivät
yli”. Hän näkee mainonnan myös olleen
hankalasti sovitettavissa sen aikaiseen ”yhteiskuntatieteelliseen
yleisradiotoimintasuunnitteluun”. Kortin mukaan jo alusta
lähtien television mukana syntynyt mainonta joutui 1960-luvun
lopulla voimakkaan kritiikin kohteeksi. Esimerkiksi uudella
tavalla tiedostavien nuorten keskuudessa se nähtiin lisääntyvän
länsimaisen kapitalismin ja sen tuottaman kulutuskulttuurihegemonian
ilmentymänä. Kortti lainaa tässä yhteydessä
jälkimodernin kapitalismin logiikan kiteyttävää
Theodor W. Adornon toteamusta siitä, että yksilöllinen
arkikokemus käy sitä pirstoutuneemmaksi, mitä
totaalisemmaksi porvarilliseen tavaratalouteen perustuva yhteiskunta
muuttuu. Kortti ei kuitenkaan erittele sitä, mitä
käsite totaalisuus tässä yhteydessä tarkoittaisi
tai mitä Adornon väite televisiomainontaan liittyen
tarkoittaisi suhteessa yksilön tilaan tai hänen
sisäisyys ulottuvuuteensa.
Kulutuskulttuurin totaalisuuden voisi televisioon ja mainontaan
liittyen ymmärtää sellaiseksi kaiken sisään
sulkevaksi yhteiskunnalliseksi järjestelmäksi, joka
kietoo esittämänsä asiat pikku hiljaa omaan
immanenttiin vaikutuspiiriinsä siten, ettei sen koukusta
enää siihen kerran langettuaan pääse eroon.
Näin ajatellen televisiomainonnassa olisikin itse asiassa
kyse riippuvuuksien luomisesta sekä niiden yhteiskunnallisesta
ylläpidosta ja uustuotannosta. Ei liene sattumaa, että
melko nopeasti television läpimurron jälkeen 1960-luvulla
Suomessa todennettiin huumeongelma 1968 kun keskusrikospoliisiin
perustettiin huumetoimisto. Kortti on kyllä tavoittanut
tämän ns. metailmiön, mutta ei kykene ylittämään
sitä vaan jää sille sokeaksi.
Kortin melko vapaasti käyttämänä metodina
on strukturalismi Asiaa olisi tässä mielessä
voinut lähestyä myös jälkistrukturalistisemmin
joko esimerkiksi ns. jälkifrankfurtilaisen filosofi Peter
Sloterdijkin tai itsensä semioklastikoksi määrittelevän
Julia Kristevan teorioiden kautta. Ensinnäkin Sloterdijk
puhuu länsimaisesta kulttuurihistoriasta vieroitushistoriana.
Tällä hän tarkoittaa sitä, että paluuta
viattomuuden, irrallisuuden eli riippumattomuuden aikaan ei
enää ole ja siksi viihdettä ja narsistista
tarpeen tyydytystä tarjotaan korvikeriippuvuutena länsimaisissa
kulttuureissa joiden depolitisoituvassa aateilmapiirissä
ei poliittiselle vaikuttamiselle enää tarjota mahdollisuuksia.
Kristeva taas peräänkuuluttaa nimeämättömän
nimeämistä, merkitysten tutkimista tutkimustapana,
jonka kautta merkitystä myös annetaan ja sitä
näin myös pelastetaan epäpolitisoivalta poliittiselta
korrektiudelta nykyisessä kyynisyyden maailmassa. Strukturalismi
päätyy nihilismissään aina kyynisyyteen,
ja kaiken sallivaan poliittiseen korrektiuteen omassa ”sokeassa
immanenssissaan” eikä sille siksi ole mitään
tutkimuksellista käyttöä.
Televisiomainonnassa tätä sokeaa immanenssia edustaisi
esimerkiksi ajattelutapa, jonka mukaisesti mainoksia pitää
tehdä, koska niin vain kuuluu tehdä. Kortti tasapainoilee
useasti tällä samalla viivalla, mutta ei aina kykene
välttämään sokean immanenssi luoman rationaliteetin
painetta ja jättää siksi monesti viemättä
päättelyketjunsa loogiseen päätökseensä.
Esimerkkinä tästä voi pitää hänen
analyysiaan 1960-luvun naisliikkeen ja mainosmiesten väittelystä
seksuaalisuuden tulosta televisioon (s. 241-246). Kortti kyllä
esittelee kaikkien osapuolten mielipiteet, mutta välttää
liiaksikin asti ottamasta itse mitään kantaa ja
siirtyykin ennen minkäänlaisia summauksia käsittelemään
seuraavassa kappaleessa mainonnan sukupuolirepresentaatioita.
Sangen kunnioittavassa pyrkimyksessään olla mahdollisimman
objektiivinen ja puolueeton hän kuitenkin jää
metodinsa vangiksi. Kun hän pyrkii katselemaan tutkimuskohdettaan
tieteellisen viileästi, hän ei joko huomaa tai kirjoita
mahdollista huomiotaan ulos siitä, että on itsekin
sidoksissa tutkimaansa aikaan. Tätä puolta olisin
kaivannut enemmän Kortin sangen massiivisen lähdevyörytyksen
lisäksi. Kortti on silti päässyt tutkimuksellaan
pintaa syvemmälle ja ansaitsee rankat suosionosoitukset
valtavan urakkansa loppuunsaattamisesta.
Kirjoittaja Ilkka Levä on FM ja tutkija Helsingin
yliopiston historian laitoksessa.
|
Takaisin edelliselle tasolle
|