Historiallisia Arvosteluja 5/2004:

laatinut Janne Malkki
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412,
Ennen ja nyt ISSN 1458–1396

Anssi Männistö (toim.): Miksi soditaan? Tampere: Vastapaino 2003. 157 sivua.

Miksi soditaan on monimutkainen ja paljon pohdittu kysymys. Nyt tarkasteltavan kirjan esseissä ei pyritä kattavaan selvitykseen sotien syistä eikä tarjoilla valmiita vastauksia, vaan puheenvuorojen sävy on keskusteleva. Lähestymistavoiltaan ja rajauksiltaan teos heijastaa sen taustalla olleen YLE:n opetusohjelmien saman nimisen ohjelmasarjan tehtäväksiantoa, jonka mukaan aiheen tuli olla ”ajankohtaista ja samalla ajatonta” (s. 9).

Yhdentoista kirjoittajan arvovaltainen joukko takaa näkökulmien monipuolisen, toisiaan täydentävän kirjon. Ahneuden (Raimo Väyrynen), nationalismin (Jussi Pakkasvirta), uskontojen (Juha Pentikäinen, Jaakko Hämeen-Anttila, Anssi Männistö) ja psykologisten tekijöiden (Pekka Niemi) ohella nykypäivän sotia selittävinä, mahdollistavina tai laukaisevina tekijöinä huomiota saavat niin siirtomaa-ajan perintö (Tuomo Melasuo, Pertti Multanen), globalisaatio (Melasuo) kuin retoriikka (Riikka Kuusisto) ja viestintäkin (Heikki Luostarinen). Lisäksi yhdessä artikkelissa luodaan silmäys siihen, mihin sodankäynti on menossa (Tarja Cronberg).

Kokonaisuudessaan teos on sangen ajankohtainen. Kylmän sodan loppumisen jälkeen sotien ja niiden syiden muuttumisesta on kirjoitettu runsaasti. Miksi soditaan -kirjan esseet heijastelevat tätä kansainvälistä keskustelua paitsi kirjallisuuslistauksissaan myös siinä, että teoksen näkökulmat on kirjoitettu valtaosin nykyhetken perspektiivistä. Kokonaisuuden ajanmukaisuutta alleviivaa entisestään se, että islamille omistautuu peräti kaksi puheenvuoroa muiden uskontojen käsittelyn jäädessä uskontojen roolia ylipäänsä tarkastelevan artikkelin varaan.

Ajankohtaisuudestaan huolimatta käsillä oleva kokoelma ei ole samalla tavalla historiaton kuin nykykeskustelussa esitetyt näkemykset saattavat pahimmillaan olla. Vaikka kirjoittajien joukossa ei ole ainuttakaan historioitsijaa, teoksen aikahorisontti on nationalismin ja siirtomaa-ajan runsaan käsittelyn myötä ulotettu yli sadan vuoden taakse ja jopa kauemmaksikin. Mainitut pidemmän aikavälin kehityskulut selittävät nykykonfliktien taustoja vähintäänkin yhtä hyvin kuin paljonpuhutuille törmäyskursseille johtavat kulttuuriset erot, joita vastaan kirjan esseissä muutenkin argumentoidaan.

Vieläkin paremman teoksesta olisi saanut, jos joku olisi ottanut kirjoittaakseen yleisemmän esseiden teemoja kokoavan ja jäsentävän luvun. Johdannossa tyydytään vain jaottelemaan esseet seuraaviin neljään (!) teemaan: kulttuuri, historia ja tulevaisuus; aatteet ja uskonnot; kolonialismi, Lähi-itä ja islam sekä suurvaltajohtajien retoriikka ja yksilöiden psykologia.

Paikkaansa olisivat puolustaneet myös sotatieteilijän näkemys sotien syistä sekä historiallinen katsaus sodan ja yhteiskuntarakenteiden muuttumisen yhteyksiin. Näin olisi saatu tervetullutta perspektiiviä muun muassa yhteiskuntatieteilijöiden päivittelyille valtioiden roolin muuttumisesta sodankäynnissä.

Tällaisenaankin kirja on onnistunut kokonaisuus, jota voi lämpimästi suositella. Teos on lyhyestä mitastaan ja kirjoittajakaartin monilukuisuudesta huolimatta varsin ehyt ja syvällinen. Vaikka langat joutuukin kokoamaan itse, tarjoavat esseet oivan johdannon sotien syiden monisäikeiseen problematiikkaan.

Kirjoittaja Janne Malkki on FM, tutkija Helsingin yliopiston Renvall-instituutissa ja Leidenin yliopiston historian laitoksessa Alankomaissa.