|
Historiallisia Arvosteluja 2/2004:
Koneen kokemus.
Kolmenlaista tietotekniikan kokemista
laatinut Tiina Männistö
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412, Ennen
ja nyt ISSN 1458–1396
Jaakko Suominen: Koneen kokemus.
Tietoteknistyvä kulttuuri modernisoituvassa Suomessa
1920-luvulta 1970-luvulle. Vastapaino. Tampere 2003.
299 sivua.
Jaakko Suominen jäljittää
tutkimuksessaan Koneen kokemus tietotekniikan kohtaamisen
suomalaista varhaishistoriaa. Hän tutkii tietotekniikan
aseman rakentumista kulttuurissa ja historiassa lukemalla
ristiin laajaa lähdeaineistoa: aikakauslehtiä, päivälehtiä,
sarjakuvia, ammattilehtiä, arkistoaineistoa, elokuvia,
televisio-ohjelmia, kirjallisuutta, haastatteluja ja muistelmakirjoituksia.
Tuloksena on kolme toisiinsa limittyvää tutkielmaa,
jotka nostavat esiin eri puolia tietotekniikan ja ihmisen
historiallisista kohtaamisista ja näitä kohtaamisia
kehystäneistä diskursseista.
Suominen lähestyy koneen kokemusta kolmena kollektiivisena
tietotekniikkadiskurssina. Ensimmäisessä pienoistutkielmassa
hän tarkastelee ajatusta koneesta kokijana, ihmisenkaltaisena
robottina tai ajattelevana sähköaivona. Hän
kuvailee tätä 1920-luvulta 1950-luvun puoliväliin
vallinnutta lähestymistapaa ihmetyksen ja attraktion
diskurssiksi. Toisessa tutkielmassa hän pohtii tietoteknistä
kokeneisuutta, tietokoneammattilaisuuden ja asiantuntijuuden
muotoutumista, jotka liittyivät 1950-luvun lopulta voimistuneeseen
integraation ja automaation diskurssiin. Kolmannessa tutkielmassa
hän seuraa henkilökohtaisen konekokemuksen kehittymistä
siirryttäessä keskustietokoneista kohti mikrotietokoneita
ja esittää sen osana 1970-luvun alussa syntynyttä
intiimiyden ja avun tietotekniikkadiskurssia.
Kertomukset osana materiaa
”On meillä stereo, televisio, mikroaaltouuni ja
videonauhuri, on pakastin, kahvinkeitin, mikroprosessori ja
pölynimuri.” Suominen käyttää tutkimuksensa
alussa Leevi and the Leavings –yhtyeen laulua esimerkkinä
kertomuksesta, joka paikantaa teknologioita osaksi arkielämää.
Hänen tutkimuksensa keskiössä ovat nimenomaan
tällaiset populaarijulkisuuden tarinat, eivät siis
välittömät koneen kokemukset, vaan näiden
kohtaamisten kuvaukset. Suomisen lähestymistapa teknologian
historiaan on kulttuurihistoriallinen ja kokonaisvaltainen.
Hän osoittaa käytännössä, miten teknologian
sosiaalisen muotoutumisen tarkastelusta voidaan edetä
laajempaan sosiaalisen ja kulttuurisen muotoutumisen näkökulmaan.
Suominen korostaa, ettei mielikuvitusta, teknologiasta kertovia
kollektiivisia tarinoita, voida erottaa teknologian aineellisesta
todellisuudesta, vaan ne ovat olennaisia teknologiaa luovia
voimia. Näin hän asettaa kyseenalaiseksi pelkkiin
laitteisiin ja avainhenkilöihin keskittyvän teknologian
historian, mutta muistaa aiheellisesti mainita jo teknologia-käsitteenkin
pitävän sisällään oletuksia kehityksen
luonteesta ja suunnasta sekä esimerkiksi linjanvetoja
siitä, mikä oikeastaan on teknologiaa. Ottaessaan
todesta mielikuvituksen materiaa luovan voiman Suominen siirtää
huomion pelkästä teknologiasta teknologiseen toimintaan
ja teknologian kokemukseen. Hänen valitsemansa laaja-alaisuus
ja pitkän aikavälin tarkastelu tukevat erinomaisesti
pyrkimystä tuoda esiin tietoteknisten tarinoiden kaaria
ja kollektiivisen konekokemuksen vähitellen punoutuvaa
muutosta.
Sähköaivot ja kietoutuneet teknologiat
Suominen tarkastelee ensimmäistä löytämäänsä
tietotekniikkadiskurssia, ihmetystä ja attraktiota robottikertomusten
ja mediavälitteisten sähköaivokohtaamisten
kautta. Hän kuvaa 1920-luvulla voimistunutta robottipuhetta
osana median välittämää modernisaatiota,
jossa toiveet koneiden antamista mahdollisuuksista, pelot
niiden mukanaan tuomista uhista ja niiden dramaattisuuden
sekä spektaakkelinomaisuuden tuottama jännitys liittyivät
yhteen. Suomisen mukaan populaarijulkisuudessa suosituissa
robottitarinoissa oli paljon pysyviä piirteitä,
joista osa juonsi juurensa vanhoihin keinoihmismyytteihin,
osa kumpusi konetoiveita ja –pelkoja yhdistävistä
tehdasvisioista. Tarinoissa käsiteltiin robotin ja ihmisen
rajaa ja suhdetta sekä robotin mahdollista riistäytymistä
ihmisen käsistä. Suomen ensimmäisten tietokoneiden
tullessa käyttöön niistäkin puhuttiin
inhimillistävällä sähköaivoretoriikalla.
Koneet esitettiin älykkäinä ja oikukkaina,
niiden ajatteluprosessia havainnollistettiin äänillä
ja valoilla ja niitä pyrittiin sopeuttamaan työyhteisöön
antamalla niille inhimillisiä nimiä.
Sähköaivojen yhteydessä Suominen esittää
ajatuksen teknologioiden kietoutumisesta, esimerkiksi television
toimimisesta tuttuna lähikontekstina tietokoneelle. Tätä
ajatusta hän hyödyntää laajemmin ja erittäin
mielenkiintoisesti tarkastellessaan 1970-luvulla muotoutunutta
intiimiyden ja avun diskurssia. Hän osoittaa, miten digitaalikellot,
taskulaskimet sekä televisio- ja videopelit antoivat
lupauksen tietokoneistetusta huomisesta. Näin ollen mikrotietokoneiden
tulo ei ollut sellainen vallankumouksellinen murros, jollaisena
se on totuttu esittämään, vaan luonnollista
jatkoa 1960-luvun teknologiselle kulttuurille. Olennaista
oli paradigmanmuutos, joka vei kohti henkilökohtaisempaa
tietotekniikkakokemusta. Tässä muutoksessa tärkeitä
olivat pienuuden ja kannettavuuden ihanteiden syntyminen,
tietotekniikan hyöty- ja huvikäytön rajan epämääräistyminen
ja jo pitkään olemassa olleet ajatukset sähköistetystä
tai tietokoneistetusta kodista. Paradigmanmuutoksessa sekä
toiveet että pelot tulivat henkilökohtaisemmiksi,
kun ihmisen ja koneen välimatka pieneni.
Tietotekniikkatyön sukupuoli
Keskimmäistä diskurssiaan, integraatiota ja automaatiota,
Suominen tarkastelee tietokonetyön ja asiantuntijuuden
alueilla. Hän esittää tietotekniikka-ammattien
muotoutumisen 1950-luvun lopulla ja erityisesti 1960-luvulla
tekstuaalisten yhteisöjen syntymisenä. Esimerkiksi
ammattilehdissä määriteltiin uuden ammattikunnan
rajoja ja hierarkioita. Vuosikymmenten vaihteessa tietokoneammattilaisuuden
ihanteissa siirryttiin käsityöläismäisistä
reikäkorttikikoista ja kisällioppimisesta systeemiteoreettisuuden
ja erikoiskoulutuksen painottamiseen. Ammattilaisuutta tuotettiin
moninkertaisen ulossulkemisen kautta: eroa tehtiin paitsi
kadunmiehiin myös tietoteknistä rutiinityötä
tekeviin. Suurinta tietoteknisen kokeneisuuden auktoriteettia
pitivät hallussaan asiantuntijat, jotka kertoivat tietokonehankkeista
ja –suunnitelmista suurelle yleisölle. Heillä
oli keksintöjen hallinnan lisäksi valta teknologian
symboliseen tuottamiseen puheissa ja esityksissä, vaikkei
suhde julkisuuteen ja yleisöön ollutkaan aina ongelmaton.
Suominen käyttää sukupuolihistorian välineistöä
ja lähestymistapaa ilahduttavan luontevasti osana tutkimustaan.
Hänen mukaansa sukupuoli oli koulutuksen ohella keskeisin
tietokonetyötä ja -ammattilaisuutta määrittänyt
tekijä. Naisia toimi tietokonealan töissä,
mutta alan tekstuaalisia yhteisöjä luovissa kertomuksissa
heidät esitetään koneiston osina tai koristeina.
Naispuolisista ohjelmoijista tuotiin esiin tunteenomainen
suhde koneeseen, siihen ihastuminen, kun taas miehet näytettiin
keskittyneinä ja vakavina työntekijöinä.
Suominen huomauttaa, ettei naiselle ollut 1960-luvulla sijaa
tietotekniikan asiantuntijana tai innovaattorina, saati sitten
julkisuudessa esiintyvänä asiantuntijana. Tämä
ei ole vähäinen huomio mietittäessä tietotekniikan
kokemisen kehittymistä.
Hitauksien kohtaamisesta syntyvä muutos
Kirjansa alussa Suominen kirjoittaa tietoteknisen muutoksen
käsittämisestä yhteydessä muuhun kulttuuriseen
muutokseen: ”Muutos näyttäytyy siis toisenlaisena
– osin jopa häviää – kun irrottaudutaan
’jatkuvasti kehittyvän ja nopeutuvan’ laitetekniikan
ja murroskeskeisten teknisten visiopuheiden lupausten todellisuudesta.”
(s.11) Lopussa hän summaa käsitystään
tuosta muutoksesta: ”Itse olen tässä tutkimuksessa
pyrkinyt symboliseen ja kulttuuriseen selittämiseen,
jossa keskeistä on nimenomaan ollut ajallisen monikestoisuuden
korostus. Kulttuurinen hitaus, inertia, on ohjannut teknologian
muotoutumista – paradoksaalista kyllä – aiheuttaen
myös muutosta ja uudistumista. Muutokset ovat aiheutuneet
eri perinteiden hitauksien kohdatessa toisensa.” (s.230)
Suominen korostaa tietoteknisen muutoksen olevan ainutkertainen,
aikansa kulttuurissa kiinni oleva ilmiö, vaikka siinä
onkin yhtymäkohtia muihin teknologisiin muutosprosesseihin.
Esimerkiksi toiveiden ja pelkojen jännitteen hän
näkee tyypillisenä pitkäkestoisen ajan ilmiönä,
joka on vaikuttanut tähän muutokseen ja tullut ilmi
sen lyhyemmän ajan prosesseissa. Suomisen tutkimuksessa
juuri toistuvuuksien, neuvotteluprosessien ja arjen kokemuksellisuuden
tarkastelu tuokin esiin sen, miten valintoja on tehty ja valtaa
käytetty luotaessa teknologian murroksellista, huimasti
etenevää laitekeskeistä tarinaa myös teknologian
historian keinoin
Kirjoittaja Tiina Männistö on Suomen historian
jatko-opiskelija Turun yliopistossa ja yliopistolehden toimittaja
Kuopion yliopistossa.
|
Takaisin
edelliselle tasolle
|