|
Historiallisia Arvosteluja 6/2004:
Roistovaltion raunioilla: Filosofinen arvio Irakin sodasta
Kriittinen puheenvuoro sodan eettisistä perusteluista
laatinut Risto Marjomaa
Historiallisia Arvosteluja ISSN 1457–1412,
Ennen ja nyt ISSN 1458–1396
Mikko Yrjönsuuri: Roistovaltion raunioilla. Filosofinen
arvio Irakin sodasta. Helsinki: Gaudeamus 2003. 141 sivua.
FT Mikko Yrjönsuuri kirjoitti keväällä
2003 pikavauhtia pienen toistasataasivuisen kirjan Irakin
sodasta. Kirja on siis kirjoitettu nyt jo toista vuotta jatkuvan
sodan ensimmäisten kuukausien aikana, mutta se on yhä
monessa suhteessa ajankohtainen. Esipuheensa mukaan kirja
on ”syntynyt järkytyksestä,” jonka aiheuttaja
on Yhdysvaltain agressiivinen ulkopolitiikka ja sodan aloittaminen
ilman oikeutettua syytä. Yrjönsuuri ei mitenkään
peittele kielteistä näkemystään sodan
oikeutuksesta, vaan tuomitsee Yhdysvaltojen ja sen liittolaisten
toimet jo esipuheessa. Tämä ei kuitenkaan tee kirjasta
pelkkää poleemista mielipidettä. Sodan todellisten
motiivien sijasta Yrjönsuuren kiinnostuksen kohteena
ovat ensi sijassa sen aloittaneiden poliitikkojen esittämät
eettiset perustelut toimintansa oikeuttamiseksi. Hän
tahtoo osoittaa, etteivät Yhdysvaltojen ja Iso-Britannian
julkisuudessa esittämät argumentit sodan oikeutuksesta
ole kestäviä edes esittäjiensä omien lähtökohtien
valossa.
Yrjönsuuri valitsee peruslähtökohdakseen oletuksen,
että Yhdysvaltain ja Iso-Britannian poliittiset johtajat,
George W. Bush ja Tony Blair, todellakin vilpittömästi
tarkoittivat mitä sanoivat esitellessään julkisuudessa
Irakin-vastaisen sodan oikeuttavia syitä. Lähtökohta
on hypoteettinen. Yrjönsuuri ei väitä etteikö
näillä kahdella olisi todellisuudessa ollut salattuja
motiiveja, hän vain rajaa ne käsittelyn ulkopuolelle.
Tällainen rajaus on aivan perusteltua. Yrjönsuuren
tavoitteena on arvioida nimenomaan julkisuudelle ja kansainväliselle
yhteisölle esitettyjen oikeutetun sodan perusteiden kestävyyttä;
salaisilla motiiveilla ei tällöin ole merkitystä.
Kirjassa käydään lyhyesti, mutta suhteellisen
seikkaperäisesti läpi Irakin sodalle annettuja eettisiä
perusteluja eri näkökohdista. Käsitellyksi
tulevat niin Yhdysvalloissa vallalla oleva näkemys maan
asemasta maailmassa, perinteinen länsimainen oikeutetun
sodan teoria, kuin kansainvälisen oikeuden pykälätkin.
Sodan todennäköiset pitkäkestoiset vaikutukset
kansainvälisen politiikan ja ylipäätään
maailman hyvinvoinnin kannalta käsitellään
myös. Tarkastelu keskittyy kauttaaltaan Yhdysvaltoihin.
Näin Yrjönsuuri ei tee täyttä oikeutta
Iso-Britannnialle, jonka poliittiset perinteet ovat monessa
suhteessa varsin toisenlaisia kuin Yhdysvaltojen. Ei ole syytä
olettaa, etteikö Tony Blairin hallitus lähtenyt
sotaan omista lähtökohdistaan eikä pelkästään
suuren liittolaisensa käskystä. Kirjan kannalta
olisikin ehkä ollut viisaampaa keskittyä pelkästään
Yhdysvaltoihin ja jättää sen tärkein eurooppalainen
liittolainen syrjään. George W. Bushin hallitushan
sodan viime kädessä aloitti, eikä Iso-Britannian
osallistuminen varmaankaan ollut päätöstä
tehtäessä mikään ehdoton edellytys.
Bushin ja Blairin argumentit oikeudesta suojautua terrorismilta
ja joukkotuhoaseilta sekä edistää länsimaisen
demokratian leviämistä käydään seikkaperäisesti
läpi. Näiden ja muiden sodan aloittamiseen liittyvien
eettisten ja kansainvälisoikeudellisten näkökohtien
ohella Yrjönsuuri sivuaa kuitenkin myös aiheita,
joita sotakoalition johto ei ole suoranaisesti tuonut julki
ja jotka näin ollen olisi oikeastaan tullut jättää
myös kirjan ulkopuolelle. Näihin kuuluvat öljyn
ehtymisen seuraukset maailman taloudelle ja erityisesti länsimaille.
Irakin valtavien öljyvarojen kytkemisen osaksi globalisoituvaa
maailmantaloutta voi senkin tältä kannalta katsoa
ajavan jotakin yleistä hyvää, joskin Bushin
todellisen mielenkiinnon Yrjönsuurikin toki uskoo kohdistuvan
lähinnä Yhdysvaltojen omaan hyvinvointiin.
Tähän sisältyy samalla Yrjönsuuren valitseman
lähtökohdan merkittävin ongelma. Heti kirjan
ensimmäisessä luvussa hän toteaa yksikantaan,
että Yhdysvaltain ja Iso-Britannian poliittiset johtajat
”uskoivat olevansa oikealla asialla”. Väitettä
tuskin voivat ketkään muut kuin asianomaiset itse
todistaa puoleen tai toiseen, mutta sen voi hyväksyä
työhypoteesina. Vaikeudet alkavat, kun heti perään
oletetaan, että kyseiset johtajat ”uskoivat vilpittömästi
sotivansa paremman maailman puolesta”. Jälkimmäinen
väite on aika lailla laajempi kuin esipuheessa esitetty
kirjan lähtökohta ja samalla myös heikommalla
pohjalla. Poliittisen johtajan motiivien ei suinkaan tarvitse
tähdätä ”parempaan maailmaan” ollakseen
eettisiä. Perinteisen näkemyksen mukaisesti poliitikon
tulee ajaa äänestäjiensä, tai laajemmin
kansansa, etua. Näin voi esimerkiksi ajatella, että
presidentti Bush vilpittömästi uskoo öljykriisin
uhkaavan yhdysvaltalaisten hyvinvointia, mikä antaa hänelle
oikeutuksen torjua se kaikin keinoin. Irakilaisten kohtalot
eivät tällaisen näkemyksen mukaan ole lainkaan
hänen vastuullaan.
Koko maailman edusta puhuminen on nykyään kieltämättä
kovin suosittua, mutta poliittisen johtajan eettisenä
ohjenuorana se ei ole mitenkään helppo tai yksiselitteinen
lähtökohta. Jos oman maan edut menevät ristiin
muiden maiden etujen kanssa, miten silloin päätetään
mikä on oikein? Olisiko tuettava näkökantaa,
jonka takana on useimmat valtiot tai vaikkapa eniten kansalaisia?
Olisiko eettisesti oikein tehdä näin myös silloin,
kun siitä kärsisivät poliitikon valtaan nostaneet
äänestäjät? Ketä poliitikko viime
kädessä edustaa? Iso-Britanniassa ajatuksella ”eurooppalaisuudesta”
tai ”maailman kansalaisuudesta” on varmasti oma
kannatuksensa, mutta Yhdysvalloissa kansakunnan edun ajaminen
ennen kaikkea muuta on perinteisesti toiminut poliittisena
ja eettisenäkin ohjenuorana. Näin ollen ei voi todellakaan
varmasti olettaa Bushin toimivan edes omasta mielestään
maailman parhaaksi.
Viime kädessä Yrjönsuuren valitsema lähtökohta
tuntuu siis sittenkin jossain määrin horjuvalta.
Käsitteleekö hän Bushin ja Blairin toimintaa
näiden omien lausuntojen perusteella vai sen perusteella,
mitä hän uskoo näiden ajattelevan? Jos kyseiset
herrat saisivat Yrjönsuuren kirjan luettavakseen, he
saattaisivat hyvinkin ällistyä sen esittämistä
näkemyksistä siitä, mitä heidän oletetaan
ajattelevan. Kirjan alussa lainatut Bushin ja Blairin ”sodanjulistukset”
puhuvat maailman parhaasta ja Irakin sorretun kansan pelastamisesta
vain ohimennen. Todellinen paatos kohdistuu Yhdysvaltain ja
Iso-Britannian oikeuteen asettua itseään uhkaavaa
Irakin diktatuuria vastaan. Puheiden kohteena ovat ystävät
ja liittolaiset, ei esimerkiksi kansainvälinen yhteisö
tai Yhdistyneet kansakunnat.
Yrjönsuuri lopettaa lyhyehkön kirjansa arvioimalla
sodan vaikutuksia tulevaisuuteen. Hänen mukaansa Irakin
sota on tehnyt maailmasta selvästi turvattomamman paikan,
ja tätä näkemystä vastaan onkin vaikea
asettua. Ratkaisuksi ongelmaan Yrjönsuuri esittää
kansainvälisen yhteistyön ja kattavien sopimusjärjestelmien
vahvistamista. Maailman eriarvoisuutta tulisi vähentää
kehitysavun ja yleisen solidaarisuuden keinoin. Yrjönsuuri
korostaa myös pienen Suomen asemaa ja vastuuta sekä
esimerkkinä toimivasta rauhanomaisesta demokratiasta
että itsekin aloitteentekijänä rauhan ylläpitämisessä.
Kannatettavia periaatteita kaikki, mutta eivät kylläkään
mitenkään ilmeisellä tavalla johdettavissa
teoksen varsinaisesta teemasta.
Yrjönsuuren kirja on kaikin puolin kiinnostava puheenvuoro
aiheesta, joka nyt, vuotta myöhemmin, ei ole lainkaan
vähemmän ajankohtainen. Taistelut Irakissa jatkuvat.
Huhtikuu 2004 oli itse asiassa miehittäjille sodan tähän
asti verisin kuukausi. Mielialojen katkeroituminen on yhä
suurta eri puolilla maailmaa. Yhdistyneille kansakunnille
sen perussopimuksen vastaisesta sodasta aiheutunutta musertavaa
arvovaltatappiota ei ole paikattu, vaikka Yrjönsuuri
näkeekin maailmanjärjestöllä yhä
olevan suuren merkityksen. Oikeutetun sodan perusteista puhuminen
on siis hyvinkin ajankohtaista ja kirjan arvoinen. Lisäksi
Yrjönsuuri onnistuu käsittelemään vaikeaa
aihetta kirjan suppeudesta huolimatta seikkaperäisesti
ja useimmiten jopa varsin helppolukuisesti. Kaikin puolin
lukemisen arvoinen teos siis.
Kirjoittaja Risto
Marjomaa on FT ja tutkija Aasian ja Afrikan kielten ja
kulttuurien laitoksessa.
|
Takaisin edelliselle tasolle
|